Rohan Dennis trots op brons: “Simpelweg verslagen door betere renners”

woensdag 28 juli 2021 om 16:53
Rohan Dennis trots op brons: “Simpelweg verslagen door betere renners”

foto: Cor Vos

Rohan Dennis was naar Japan gekomen om goud te winnen op de olympische tijdrit, maar na een spannende ontknoping in de strijd tegen de klok bleek voor de Australiër brons weggelegd.

De wereldkampioen tijdrijden van 2018 en 2019 mocht als vier-na-laatste aan de 44,2 kilometer rit tegen de klok beginnen. De tussentijden van winnaar Primož Roglič bleken te hoog gegrepen, in de strijd om het zilver deed de Australiër lang mee. Uiteindelijk lag het verschil met nummer twee Tom Dumoulin tussen de twee en drie seconden. De regerende Europese kampioen Stefan Küng en wereldkampioen Filippo Ganna wist hij achter zich te houden.

“Ik realiseerde mij niet hoe close het was tussen Tom en mij, en ik dacht dat Filippo het brons van mij zou afpakken”, vertelde hij naderhand. “Ik ben best trots op de bronzen medaille. Ik had graag goud gehad, maar ik was niet de beste vandaag. Ik heb hard gewerkt, alles is gegaan zoals ik wilde en ik ben simpelweg verslagen door betere renners. Ik heb een medaille op de Olympische Spelen, niet veel mensen kunnen dat zeggen.”

Voor Dennis was het zijn tweede olympische medaille, nadat hij in Londen (2012) samen met zijn landgenoten Jack Bobridge, Michael Hepburn en Glenn O’Shea achter Groot-Brittannië al eens zilver pakte op de ploegenachtervolging op de baan.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Murcia 28 juli 2021 om 17:06

Reed een prima tijdrit en wordt op waarde geklopt. Ben benieuwd hoe Rohan bij het nieuwe tijdritwalhalla gaat functioneren. Zijn maniakale en perfectionistische manier van voorbereiden en focus op alles aangaande materiaal past volgens mij wel bij Heijboer, Blocken en de andere mensen van de afdeling performance.

dit is mijn achterwiel 28 juli 2021 om 17:47

Inderdaad. Ik ook. Wellicht is er nog wat winst te behalen.

nickdt 28 juli 2021 om 18:50

En wellicht dat Roglic, Dumoulin, Dennis, Vingegaard en WvA zich aan mekaar kunnen optrekken en hierdoor nog beter zullen worden.

Baukema Tomoulin 28 juli 2021 om 17:07

Dit moet hij wel zeggen tov zijn nieuwe ploeggenoten.

LaDoyenne 28 juli 2021 om 17:22

No nonsense. Eerlijk. Toch opnieuw top 3. ’t Blijft een kanjer van een tijdrijder. Reed hij met een met “Piranello” overgespoten BMC-fiets?

Willem Kieft 28 juli 2021 om 17:22

Nooit gerealiseerd dat hij ook op de baan heeft gereden.

Franco Ballerini 28 juli 2021 om 17:26

Ik had liever de sympathieke Ganna brons zien pakken. Is het contracteren van Dennis een goede zet voor TJV? Ik betwijfel het ten zeerste. Als hij zich dienstbaar opstelt zoals tijdens de Giro vorig jaar is het natuurlijk een grote aanwinst. Helaas heb ik hem dat niet al te vaak zien doen. Zijn rol als enorme lastpak zit hem als gegoten, het lijkt soms wel of hij daar een satanisch genoegen in schept. Bij de Raboploeg heeft hij een vreselijke tijd gehad. Gaat hij nu wraak nemen door zich dik te laten betalen en er niets voor te leveren? Ik zie het zo gebeuren.

Scott Sunderland 28 juli 2021 om 17:38

Dit klinkt bijna als een soort complottheorie. Satanisch genoegen ? Dit is een goede renner en echt niet onsympathiek. Je moet een goed contact met hem onderhouden. Hij heeft oog voor detail en hij wil dat afspraken nagekomen worden.

rahimns 28 juli 2021 om 17:48

Heeft bij Ineos toch gewoon zijn werk gedaan… is gewoon een prima aanwinst.

Baukema Tomoulin 28 juli 2021 om 17:57

Ach, Dennis lijkt soms een beetje manisch-depressief maar hij zal echt niet met kwade opzet tegendraads zijn.

Franco Ballerini 28 juli 2021 om 18:09

Bij Ineos zijn werk gedaan? Klaarblijkelijk onvoldoende, anders laten ze hem niet zo makkelijk naar de grote (grootste?) concurrent vertrekken. Ze zijn allang blij dat ze van dat enfant terrible af zijn, zoals Bahrain-Merida dat ook was. En Cervelo dat misschien volgend jaar ook zal zijn als hij besluit op een zwarte Pinarello het WK tijdrijden af te leggen.

Draadband 28 juli 2021 om 20:50

Franco, waarom denk je dat INEOS hem “zo makkelijk laat vertrekken” ? Rohan Denis had daar een contract voor 2 jaar, dat zit erop, als hij volgend jaar voor een andere ploeg wil rijden kan INEOS daar niets aan doen. Zelfs al waren ze heel tevreden met hem, en zelfs als ze hem meer geld bieden dan om het even welke andere ploeg, als Rohan Denis ergens anders heen wil dan gaat hij ergens anders heen.

Scott Sunderland 28 juli 2021 om 17:35

Goede renner. Als je nakomt wat je hem belooft en je geeft hem voldoende vrijheid dan kan hij heel veel presteren. Ook voor de ploeg. Ik vind hem niet onsympathiek. Een jongen met een gebruiksaanwijzing. Jumbo Visma zou wel eens heel geschikt kunnen zijn voor hem.

Reiger 28 juli 2021 om 17:46

Denk ik ook ja. Tijdrijders zijn speciaaltjes heb ik eens gelezen. Dan zit hij bij TJV met veel gelijkgestemden. Renners die zijn eventuele fratsen als geen ander zullen begrijpen.

Scibby 28 juli 2021 om 22:16

zie Tom Dumoulin

Turtlehead 28 juli 2021 om 17:45

A h, het is de gok waard. Der Tony haalt meestal ook Parijs niet.

Om zijn mentale weerbaarheid te testen zou je hem kunnen vragen waarom hij op een tweederangs fiets rijdt tov Roglic en VanAert.

Scibby 28 juli 2021 om 22:17

krijg je een fiets om je nek geknoopt.

Scorel 29 juli 2021 om 08:00

Dennis een hele goede renner maar afgaande op wat ik over hem lees een risico als persoon. Vorig seizoen wel een geweldige giro gereden als helper van Hart. Aangekocht om wellicht Martin te vervangen in een grote ronde.

Headlines

Materiaalzone

Populair