Rohan Dennis: “Moeilijke periode achter de rug”

woensdag 25 september 2019 om 17:38

Rohan Dennis was op het WK tijdrijden een van de grote vraagtekens na zijn desastreus verlopen Tour de France. De Australiër antwoordde met de benen door voor het tweede jaar op rij de titel en de bijbehorende regenboogtrui te veroveren. “Het ging absoluut perfect vandaag.”

“Misschien vandaag wel”, antwoordde Dennis in het flashinterview lachend op de vraag of hij nu de snelste renner ter wereld is. “Het was niet gelukt zonder voorbereiding. Ik was veel thuis en heb veel gewerkt aan mijn hoofd. Om mezelf mentaal zó te kunnen voorbereiden voor vandaag was veel moeilijker dan het eruitzag. Ik ben veel mensen dank verschuldigd en het is goed dat ik ze kan terugbetalen op de dag dat het er echt om gaat.”

De Australiër ging snel van start in de chronorit en hield daarbij zijn tempo van vorig jaar aan. “Ik beet me daarin vast. Ik kwam in mijn ritme en bij het eerste meetpunt wist dat ik twintig seconden voorlag. Toen wist ik dat ik nog meer kon geven. Ik ging niet stuk op de beklimmingen, klom er zo snel als mogelijk overheen om op de vlakke stukken weer in het ritme te komen. Bradley McGee en mijn coach, die op de bijrijdersstoel van de volgwagen zat, sleepten me erdoorheen vandaag.”

‘Een moeilijke periode achter de rug’
“Het voelt beter dan vorig jaar”, voegde Dennis er later aan toe in gesprek met Sporza. “Zowel op als naast de fiets hebben we hard gewerkt. Om deze regenboogtrui nog een jaar te mogen dragen is niet alleen een beloning voor mezelf, maar voor alle mensen om me heen.” Ook voor zijn gezin, die hem aan de finish opwachtten. “Zij vormen een belangrijk deel dat ik hier sta, dus dat ik dit met ze kon delen aan de aankomstlijn was heel speciaal.”

“Na de Tour de France heb ik veel getraind op en vooral náást de fiets. Het is zwaar geweest. Het verschilde heel erg met mijn gebruikelijke training. We grapten wel eens dat ik een voorbereiding deed op het winterseizoen, maar het was eigenlijk niet iets om grappen over te maken. Het was een moeilijke periode. Je zit in een gat en het is lastig om je hoofd erbij te houden. Je hebt niet iets op de korte termijn om je op te richten, een kleine wedstrijd bijvoorbeeld.”

“Je staat al die tijd aan de kant en er is niemand die je kan helpen. Het grootste deel van de tijd ben je dan aan het trainen.” Volgens Dennis moet zijn WK-titel niet worden opgevat als revanche voor zijn vroegtijdige opgave in de Tour. “Het was mijn keuze om eruit te stappen, van niemand anders. Om eerlijk te zijn verliet ik de Tour op mijn voorwaarden en wat het beste was voor mijn gezondheid en mijn toekomst met mijn familie.”

‘Opgeven was de beste beslissing’
“In eerste instantie was het moeilijk om de voordelen voor de lange termijn te zien, maar het was de beste beslissing die ik maakte. Ook al was het een heel zware periode voor me.” Tot slot had de Australische tweevoudige wereldkampioen nog mooie woorden over voor Remco Evenepoel, die het zilver pakte. Hopelijk kan hij nog een paar jaar wachten, want hij wordt geweldig. In een woord: indrukwekkend.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

Hollow Knight 25 september 2019 om 17:42

Edit redactie: Niet doen

AnderJ 25 september 2019 om 17:54

Niet zo anti-supporteren. Net schreef je al dat Dennis niet had mogen meedoen. Ik vind het een prachtverhaal dat hij hier iedereen aan gort rijdt. Zo mogelijk een nog mooier verhaal dan een 19 jarige die WK tijdrit zou hebben gewonnen.

Man met de hamer 25 september 2019 om 17:57

Meer hol figuur dan ridder.

Hollow Knight 25 september 2019 om 18:05

Als hij zo kan domineren zonder veel voorbereiding is er toch gewoon iets fout… Er staat een vraagteken voor een reden. Zie reactie van Fassa Bortolo hieronder, het gaat om een verkeerde interpretatie.

Romāns Vainšteins 25 september 2019 om 19:21

Wij hier op het forum hebben geen enkel benul van welke voorbereiding van om het even welke wielrenner, 0,0 precies. Hoogstens kunnen we een beetje inschatten wat voor vormpeil iemand heeft enkele tijd voordien, echt holle statements van eenvoudige toeschouwers.

Samlambeej 25 september 2019 om 19:33

@Romans Vainsteins
Er zijn wel wat renners die hun trainingen delen op strava. Daar valt wel wat van af te leiden, vooral als ze hun wattage van tijdens specifieke intervaltraining niet verbergen.

Fassa Bortolo 25 september 2019 om 17:54

In zijn flashinterview zei hij juist: It didn’t go without a lot of preparation.

op 3:47:40
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/sporza–wielrennen/2019/sporza–wielrennen-d20190925-individuele-tijdrit-elite-mannen/

Edit redactie: Exact, is aangepast

Wheely 25 september 2019 om 18:05

Exact, anders kan het ook niet.

Jean Dumas 25 september 2019 om 18:27

Precies. Mentaal ijzersterk die man.

Wheely 25 september 2019 om 18:05

Ik vind het een prachtig mooi verhaal, een man die de strijd met zichzelf heeft overwonnen op de belangrijkste dag van het jaar, inclusief huilende vrouw met baby aan de finish. Hiervoor kijk ik graag naar een wereldkampioenschap. Heerlijk!

Jan Blokland 25 september 2019 om 18:05

Zo zie je maar weer dat het niet alles zegt.
Conditioneel was hij in ieder geval goed.
Weer een bewijs dat plannen naar een wedstrijd toe gewoon niet te doen is.
En doe je het wel, ga je mogelijk nog onderuit. Kijk maar naar Dumoulin, Froome en nu weer Campenaerts, Lampaert bijvoorbeeld.

Neemt niet weg dat het knap is wat Dennis heeft gedaan.

Samlambeej 25 september 2019 om 19:44

Vind ik ook, die toppers hebben een basis van kilometers en een ingebouwd top-vermogen wat ze bijna altijd kunnen leveren.
Een logische aanloop van voorbereidingswedstrijden met voldoende rust lijkt me niet minder adequaat dan 6 maanden lang de voorraad rode bloedcelletjes te willen micromanagen via 2x 2,5 en 3x 3 weken hoogtestage. Of toch 1x 1,5 2x 2 en dan nog eens 1x 1 week?

Franco Ballerini 25 september 2019 om 18:11

Wie gaat er nog een Merida fiets kopen?

Polleke 25 september 2019 om 18:21

Tja…Lefevere zei voor de koers nog dat de Specialized de snelste fiets is, met een Merida had Dennis in deze mindset ook gewoon gewonnen, het probleem met zijn team ging (niet alleen) over het materiaal…

VerstandOpNul 25 september 2019 om 18:52

Als je Jungels bezig zag, zou je dat ook niet zeggen..

Wheely 25 september 2019 om 18:57

Er zijn anders genoeg aansprekende resultaten op een Merida roadbike behaald hoor. Geen enkele hobbyist of semi pro zou zich er door moeten laten weerhouden. Die TT fietsen is misschien een ander verhaal vergeleken met een BMC maar welke sterveling gaat nou in godsnaam op zo’n ding rondrijden voor de lol.

Samlambeej 25 september 2019 om 19:38

@Wheely

Zie toch af en toe een wielertoerist met een goedkoop TT-opzetstuurtje.

Nibali zette in de Vuelta van 2017 bijv. een perfecte tijdrit neer op de Merida.
Echter bepaalde renners krijgen last van de minste verstelling van stuur, zadel of andere geometrie en die is verschillend tussen een Merida en een BMC.

Ook op de kleren (herinner je Sky in de proloog vna Düsseldorf) kan er behoorlijk wat winst geboekt worden. Campenaerts draagt die helm opzettelijk zo stom naar achteren voor als hij in positie gaat. Zo reed Dennis vandaag ook met een KASK ipv. een Rudy Project helm.

moa 25 september 2019 om 18:47

Rare kwast. Neemt het niet zo nauw met de regels en contracten.

Veloburto 25 september 2019 om 18:48

Het is wel een beetje een jankerd met weinig zelfkritiek

Samlambeej 25 september 2019 om 19:38

Om jezelf 1 uur en 5 minuten zo hard zo te pijnigen moet je juist heel hard voor jezelf zijn denk ik dan.

Maar om te spreken van Borderline, manisch depressief of andere aandoeningen is toch ook weer van de pot gerukt? Gewoon een ietwat norse topatleet. Nou en?

Martino87 25 september 2019 om 18:49

Maar wat was er nou met hem aan de hand de laatste maanden?

Polleke 25 september 2019 om 19:56

Niks…hij is al jaren zijn eigen zelf…als iets hem niet zint ontploft hij….maar lijkt er nu op dat hij aan het werk is om dat onder controle te krijgen, zo leest het althans tussen de lijnen….

roeleur 25 september 2019 om 21:10

Vind het wel merkwaardig dat er hier bijna een verlangen lijkt te zijn om van deze kampioen een soort psycho met mentale problemen te maken. Ook in de samenvatting door WF: ” Ik was veel thuis en heb veel gewerkt aan mijn hoofd”. Wat zegt de man daadwerkelijk:” Mijn coaches stimuleerden me om m’n hoofd erbij/omhoog te houden.”
Heel normaal toch voor een wedstrijdsporter?

VerstandOpNul 25 september 2019 om 21:20

Mijn hemel wat een wollige vragen van die Belgische journalist, tenenkrommend..

vluggejapie 25 september 2019 om 22:57

BMC Timemachine TT. Dag Merida.

Jean Dumas 26 september 2019 om 08:36

In de wielersport gebeuren de gekste dingen. Lijkt mij wel dat Dennis alleen bij Bahrain blijft met een ander management en een andere fiets.

moa 26 september 2019 om 09:18

Je bent prof en je wordt betaald om je werk te doen voor je ploeg. Dat wil niet zeggen op een andere fiets, met een andere helm en andere kleren. Welke problemen heeft ie overwonnen? Dat ie zijn zin niet kreeg? Kan snel rijden maar absoluut een loser in het leven. Hij moet de fiets niet, maar het geld is wel ok?

Aan alle fietsen kan wat beter gemaakt worden. Stel je voor dat iedereen met een andere fiets gaat rijden. Dag professionele wielersport.

Headlines

Materiaalzone

Populair