Roglic: “Toppers keken vooral naar mij, maar Bauke was de beste”

zaterdag 12 oktober 2019 om 19:14
Roglic: “Toppers keken vooral naar mij, maar Bauke was de beste”

foto: Cor Vos

Primož Roglič was de torenhoge favoriet voor de start van de Ronde van Lombardije, maar de Sloveen van Jumbo-Visma kwam niet verder dan de zevende plaats. “Zoals het gezegde luidt: als twee honden vechten om een been, gaat een derde ermee heen”, aldus Roglič, die winnaar Bauke Mollema wel feliciteert. “Hij heeft verdiend gewonnen.”


Roglic maakte de voorbije periode indruk in verschillende Italiaanse najaarsklassiekers. Zo won hij met verve de Giro dell’Emilia en was hij ook de beste in Tre Valli Varesine. De winnaar van de Vuelta a España begon dan ook als grote favoriet aan de Ronde van Lombardije, maar ook de Sloveen zag Bauke Mollema naar de zege soleren.

De 29-jarige Roglič ging voor de laatste klim van de dag – de San Fermo della Battaglia – nog op zoek naar de eenzame Mollema, kwam aanvankelijk ook dichter, maar bleek uiteindelijk niet in staat om een gat van driekwart minuut dicht te rijden. Roglič werd op de slotklim gegrepen door enkele concurrenten.

Nummer één van de wereld 
De ronderenner zag in de finale nog Alejandro Valverde, Egan Bernal en Jakob Fuglsang wegrijden, waardoor hij genoegen moest nemen met een zevende plek, op 34 seconden van Mollema. “De toppers keken vooral naar mij, maar Bauke was de beste en heeft verdiend gewonnen. Ik moet ook mijn ploeg complimenteren.”

“Het team was sterk, maar ik had niet anders verwacht. Dit was mijn meest succesvolle seizoen tot nu toe. De afgelopen week heb ik laten zien dat ik ook mijn mannetje sta in eendaagse wedstrijden. Maar het meest gelukkig ben ik nog met het feit dat ik het seizoen afsluit als nummer één van de wereld.” Roglič is met nog enkele koersen te gaan niet meer in te halen door de concurrentie.

Dit artikel delen:

40 Reacties

Jowinho 12 oktober 2019 om 19:29

Zwakke renner

eddyvv 12 oktober 2019 om 19:31

vind ik ook

Olly 12 oktober 2019 om 19:46

Ja idd gaat nooit wat worden met deze man.

iLLan 12 oktober 2019 om 21:10

Mentaal ook geen topsporter als je je zo makkelijk neerlegt bij je verlies, die gaat nooit iets winnen.

I. Karner 13 oktober 2019 om 16:27

De Renner die de nummer één ter wereld is, als een zwakke renner te noemen, is de grootste onzin. Wat een zwaak commentaar.

freire93 12 oktober 2019 om 19:57

Dramatisch seizoen

Merlinappa 12 oktober 2019 om 19:59

Belachelijk dat hij nog bij een WT ploeg rijdt.

Wildebert 12 oktober 2019 om 20:13

Zou schansspringen niet iets voor hem zijn? Dalen kan ie wel, maar klimmen gaat zo langzaam.

Merlinappa 12 oktober 2019 om 21:09

Wie weet, als ie een keer heel hard crasht dat ie schansspringen een keer gaat proberen.

Japsie 12 oktober 2019 om 20:22

lkom bij de wereldtop Primo. Get to of

Japsie 12 oktober 2019 om 20:22

Used to it*

Japsie 12 oktober 2019 om 20:22

Wennen zo’n app :p

VerstandOpNul 12 oktober 2019 om 20:30

Ben ik het toch niet helemaal mee eens.. hij reed op een gegeven moment voor de rest uit, maar kon gewoon niet dichter bij Bauke komen..

chiller87 12 oktober 2019 om 21:15

Toch 20 seconden dichter, maar dan was het op. Valverde was de sterkste in koers, maar gelukkig wint niet altijd de sterkste.

Banaanslachter75 12 oktober 2019 om 20:41

Eindbaas Roglic bij TJV, goede ploeg trouwens !

Vincent Lacressonniere 12 oktober 2019 om 21:04

Waarom wijdt WF een artikel aan deze nobody?

Samlambeej 12 oktober 2019 om 21:21

Hij ging nog wel eens ALL-IN maar dat droeg niet ver. Had ik eerlijk gezegd meer van verwacht. Komt omdat ze het zelf met z'n allen loodzwaar hebbeng gemaakt op de Sormano. Dan dachten ze slim spelletjes te gaan spelen en Mollema is daar meteen op ingegaan. "Ach Mollema", dachten ze zo'n dertig seconden. Maar Bauke heeft ze niet meer teruggegeven.

Pelsluis 13 oktober 2019 om 00:11

All in is vgns mij foutieve term. All out!!

Marik 12 oktober 2019 om 22:08

Mollema voerde plan B feilloos uit. Hulde. Enige zure voor TJV is dat hij bij Trek rijdt.

S. Morgenstern 12 oktober 2019 om 22:26

Ja, met een outsider van dat niveau was een plan B dan ook zeker een optie geweest..

Marik 13 oktober 2019 om 07:44

De ploeg was er sterk genoeg voor. Alleen hebben die alles ingezet om te werken voor Roglic. Een relatief frisse Kuss had dit ook gekund. Gelukkig hebben ze het zo niet gespeeld, anders hadden we deze heroïsche zege van Bauke niet meegemaakt.

S. Morgenstern 13 oktober 2019 om 09:43

Kuss had dit ook gekund en Mollema had geluk dat ze hem niet voor zo'n aanval achter de hand hielden!!? Oké..

Romāns Vainšteins 13 oktober 2019 om 09:46

Kuss had dat (nog) niet gekund.

Panache 13 oktober 2019 om 10:29

Wat je wel kan zeggen: plan a is mislukt. Roglic was erg sterk, maar ik zie bijna geen scenario waar hij kon winnen met snellere mannen aan de meet in zijn wiel. Solo kwam hij in ieder geval te kort. Gegokt en verloren op waarde geklopt.

S. Morgenstern 13 oktober 2019 om 10:46

Plan A is ook nooit gepresenteerd als een zekerheid, maar wel als een hele grote kans op basis van de afgelopen week (en in uitbreiding het seizoen).

Volledig terecht om daar voor 100% voor te gaan (heeft niets met een gokje te maken), ook nadat hij achteraf op waarde is geklopt door o.a. een geweldig sterke outsider (waarvan het ridicuul is om daar een van de knechten naast of zelfs boven te plaatsen).

Marik 13 oktober 2019 om 11:23

Mijn waarde vrienden, het heeft allemaal met scenario's te maken. Wat mij zo stoort is de rechtlijnigheid waarop er wordt gereageerd. Het hangt altijd af van het koersverloop. Zoals de koers gister verliep had het niet anders gekund, inderdaad. Voor hetzelfde geld is er een scenario waarbij TJV niet hoeft te werken. Dan ontstaat er dus weer een ander scenario. En nu houd ik er echt over op, want dit is argumenteren tegen de bierkaaij

Tuubke 13 oktober 2019 om 14:50

Inderdaad: plan B. Met de B van Bauke. Ik zit nog na te genieten.

thorsen 12 oktober 2019 om 22:17

Een of andere schansspringer uit Slovenië wordt 7e, toch best knap!

I. Karner 13 oktober 2019 om 16:40

Een of andere wielrenner uit fietsland Nederland word 12de te wereld op het eind van sezioen 2019, toch best knap!

https://www.uci.org/road/rankings

Pelsluis 12 oktober 2019 om 22:20

Iedereen roept steeds dat JV zo’n geweldige ploeg heeft. Papagaaigedrag?
Als het een beetje steil wordt zijn ze allemaal weg.
Als het voor ‘m zelf is houdt Kuss het wel langer vol. Werkt dat zo? Had ie een extra dosis v iets genomen? Of ging het gewoon minder hard?

attickfan 12 oktober 2019 om 22:34

Moedergaai ?

snoep de hond 13 oktober 2019 om 01:20

Het kan natuurlijk altijd beter, maar je kan toch niet ontkennen dat qua sterkte de ploeg wel een flinke stap heeft gezet dit seizoen.

JV heeft tijdens de koers redelijk wat vies werk op moeten knappen. Dat geldt ook zeker voor Kuss die op de Sormano probeerde mee te springen met een gevaarlijke groep en in de afdaling die daarop volgde op kop heeft gereden tot het moment dat Gesink terugkwam. In mijn ogen was Kuss vandaag de meest nuttige knecht binnen de ploeg.

En als je de vergelijking met de Vuelta wil maken: in die rit in de Vuelta die Kuss won heeft hij een hele dag achteraan de kopgroep kunnen hangen en vandaag heeft hij voordat de echte finale losbarstte al een hoop energie moeten verspillen.

Zover ik de koers heb gezien was het denk ik vooral Bennet die iet wat teleurstelde. Volgens mij moest hij de laatste man zijn voor Roglic. Ik neem aan dat, zeker in een scenario zoals vandaag, de hoop was dat hij langer bij Roglic had kunnen blijven.

Merlinappa 13 oktober 2019 om 06:56

Alle andere ploegen hadden namelijk nog gewoon knechten over toen Bauke ging, toch? Toch?!

Maglia Rosa 13 oktober 2019 om 13:09

Jumbo heeft dit jaar enorme stappen gezet en in Lombardije hadden ze in de breedte een prima ploeg, maar je kon inderdaad op voorhand al uittekenen dat de in de finale de ondersteuning voor Roglic tekort zou schieten. Als je de topfavoriet bent heb je in zo’n koers een ploegmaat nodig in de finale. Anders kun je enkel hopen dat een andere ploeg het gat dicht rijdt.

Indien Roglic Mollema bij had gehaald zou hij hebben gewonnen ondanks zijn ploeg, niet dankzij.

SteelHorseCowboy 12 oktober 2019 om 23:50

Was natuurlijk ook wel slim van Bauke om tijdens de reclame te gaan. De anderen konden zijn demarrage pas in de re-run zien en dan ben je natuurlijk te laat met reageren.

berggie1987 13 oktober 2019 om 05:51

Nooit geweten dat het gezegde “als twee honden vechten om een been, gaat een derde ermee heen” tot in Slovenie reikt.

Bulcke 13 oktober 2019 om 07:19

En dat terwijl je zo bekend met sloveens

Jungle Man 13 oktober 2019 om 10:34

Tjv rijdt hier wel goed. Waarom laten ze het in het Waalse voorjaar dan zo versloffen?

S. Morgenstern 13 oktober 2019 om 10:47

Omdat dezelfde renner(s) in die periode andere doelen heeft.

Wheely 13 oktober 2019 om 11:11

Volgend jaar gaat Roglič met een sterke ploeg de heuvelklasssiekers en de Tour combineren vermoed ik en wordt de Giro voor Kruijswijk.