Roglic na felbetwiste etappe: “Het was even wennen”

donderdag 23 mei 2019 om 19:01

foto: Cor Vos

De Giro d’Italia kabbelde een beetje voort, maar vandaag moesten de klassementsrenners (eindelijk) aan de bak. Zo ook Primož Roglič, die overigens zonder problemen de finish wist te bereiken in Pinerolo. “Het was weer even wennen, maar het was een goede dag voor mij en de ploeg”, zo vertelt de Sloveen.


Op de flanken van de Montoso – de scherprechter van de dag – ontplofte de koers. Niet alleen vooraan, maar ook in de groep der favorieten. Zo vielen Miguel Ángel López en Mikel Landa aan. Roglič bleef echter zitten, aangezien mede-favorieten als Simon Yates en Vincenzo Nibali zich ook gedeisd hielden.

De kopman van Jumbo-Visma kwam uiteindelijk samen met deze renners over de finish, op 28 seconden van López en Landa. “De Giro is nog lang en er komen nog genoeg zware dagen aan. De ploeg heeft het vandaag weer prima gedaan”, zo concludeert Roglič, die nog altijd tweede staat in het klassement.

“Primož is nooit in de problemen geweest”
Zijn achterstand is wel gegroeid, aangezien Jan Polanc als vroege vluchter het roze wist te veroveren. “Het was een prima dag voor ons”, zo vult ploegleider Addy Engels aan. “Primož is geen enkel moment in de problemen geweest. Hij kon zich gemakkelijk handhaven tijdens de beklimming.”

“Je weet dat López en Landa daar gaan aanvallen. Het is goed van Primož dat hij zich daar niet druk om maakt. Uiteindelijk was het verschil maar een halve minuut.” Morgen zullen de verschillen ongetwijfeld groter zijn, aangezien de renners zullen finishen op een hoogte van 2245 meter.

Dit artikel delen:

30 Reacties

west 23 mei 2019 om 19:07

35 kilometer geknald voor uiteindelijk een halve minuut. Leuk dat ze het doen, maar verstandig?

Jowinho 23 mei 2019 om 19:29

Die hebben 20km in het wiel gezeten.

Rhohan 23 mei 2019 om 20:54

En toch verspillen ze dan meer energie dan Nibali en Roglic, die achter meer mannen zitten..

xistnc 23 mei 2019 om 19:09

Verplichte kost, zo’n interview (maar weer eens zonder bronvermelding). Geen nieuws is goed nieuws.

Floris 23 mei 2019 om 19:12

Hij zal vermoedelijk zelf ook hopen dat met name Tolhoek de komende dagen sterker is dan vandaag. Die liet vorig jaar in de Tour toch echt meer zien dan hier.

Sebas 24 mei 2019 om 06:44

Nee, Tolhoek liet vorig jaar tot zo ver in de ronde een soortgelijk niveau zien. Als hij niet korter zit in de derde week (top 20 bergop) ga je misschien een punt hebben, maar nu nog niet.

Ze missen Gesink en De Plus logischerwijs.

miguelon 23 mei 2019 om 19:37

'de Giro is nog lang'…. Geen speld tussen te krijgen. 'er komen nog lastige ritten aan'…. No kidding…. 'morgen zullen de verschillen groter zijn'…. Nee toch, dat kan je niet menen, Primoz.
'het team heeft het schitterend gedaan' Heel lief van je Primoz, maar het team werd bij de eerste de beste versnelling bergop in een ganse Giro compleet zoek gereden, het leek werkelijk nergens op m'n beste, maar alle begrip natuurlijk, je kan die jongens natuurlijk niet helemaal onder de grond steken, er staat je nog wat te wachten!!

Zjoske 24 mei 2019 om 09:40

Helemaal mee eens. Wordt een beetje moe van die complimenten altijd naar het team toe.
Hier hadden gewoon nog 1 of 2 mannetjes bij moeten zitten ondanks dat De Plus is afgestapt.

Benzardi 23 mei 2019 om 20:00

@ miguelon

Daar is geen speld tussen te krijgen.
Trouwens Verona is nog ver. :-)

Tuubke 23 mei 2019 om 20:21

… en de bal is rond …. oh, wacht, verkeerde sport, sorry!
Je zal toch elke dag microfoons onder je neus geduwd krijgen en dit soort nietszeggende zinnetjes moeten oplepelen.

Hennie.K 23 mei 2019 om 20:18

Ik hoop maar dat die knechten zich vandaag ook nog gespaard hebben om morgen volle bak mee te kunnen doen, maar ben er bang voor..

PietFriet 23 mei 2019 om 20:46

In het interview met Bouwman op Eurosport zei die dat ze Gesink en De Plus misten voor het oplopende werk. Ik vrees dus dat ze gewoon tekort kwamen.

HennieK 24 mei 2019 om 09:19

Het is duidelijk dat ze niet beter konden, hopen dat ze allebei nog een keer een superdag hebben op het juiste moment!

Sajarano 23 mei 2019 om 20:33

Geen Kuss gezien op de Montoso. Ik kan zijn rijden niet plaatsen tegenover Utah vorig jaar waar hij als een raket de berg op ging. Iemand een verklaring waarom die jongen alleen in de VS zo hard bergop rijdt? Vrees dat Roglic zo niks aan hem gaat hebben of de ploeg moet hem vandaag gespaard hebben. Ik hoop het laatste.

Verweggistan 23 mei 2019 om 20:38

Wellicht omdat hij op het laatste moment is opgeroepen. En het gebeurd wel vaker dat Amerikanen alleen in Amerika hard fietsen.

mus van de maasstad 23 mei 2019 om 20:59

Tour of utah is natuurlijk een heel ander deelnemersveld en die hele koers is op extreme hoogte.

Naar mijn weten zat Kuss al een tijdje daar om te aclimatiseren.

Mr10B 23 mei 2019 om 21:00

En zo hard ging hij daar niet, de ploeg heeft zijn wattages openbaar gemaakt en die waren echt niet heel bijzonder. De tegenstand was gewoon heel zwak.

Romāns Vainšteins 23 mei 2019 om 21:31

Die Utah tour met Kuss in een soort van Ricco-stijl als heerser was op het oog iig erg tof.
Mooi decor ook ! Dan maar k*twattages, who cares.

Bram93 23 mei 2019 om 22:12

De eerste week in de Vuelta ging het ook nog heel goed.

Sajarano 23 mei 2019 om 21:52

Natuurlijk mag je niet vergelijken met de Giro hier maar ik vind het verschil in prestaties in de VS en hier in Europa, ook vorig jaar in de Vuelta, te groot en zou dat graag beter verklaard zien. Zijn die bergen in de VS zo anders dan? Blijkbaar… JV heeft blijkbaar meer vertrouwen in Kuss gezien het contractaanbod, maar ik maak me een beetje zorgen over de komende bergritten waar Roglic het naar verwachting alleen zal moeten doen. En dat terwijl het er zo zonnig uitzag na de komst van o.a. DePlus. Valt die weg en valt Gesink weg, dan blijkt de basis ineens toch wel weer erg smal. Nog een goeie knecht erbij zou geen overbodige luxe zijn.

Krentenbol 23 mei 2019 om 22:22

En dan valt die ook uit en moet er nog een bij. Niet elke ploeg heeft Sky budgetten of focust zich op één discipline zoals Movistar.

NDI22 23 mei 2019 om 23:00

Kuss had een heel ander programma en zou in Californie starten. Dan moet je nog geen 2 weken voor de Giro ineens naar een ander continent, 9 uur tijdverschil en 3 weken aan de bak ipv een week.

the one raul 23 mei 2019 om 23:01

Nouja, daar ben ik het niet mee eens. Er zijn veel ploegen met veel minder.

Twee beoogde renners vallen dus uit door omstandigheden. Dan heb je ook nog bennett en Kruijswijk die allebei een ander programma hebben. Bennett z'n programma ga je niet drastisch omgooien, en al helemaal niet die van Kruijswijk. Tolhoek doet het daarnaast prima, wordt hoogstwaarschijnlijk beter in de 3de week en doet het beter op de lopende/langere klimmen. Ik zie het probleem niet zo.

Ik heb ook bijna nooit gezien dat een renner een ronde verliest doordat hij knechten tekort komt.

Sajarano 24 mei 2019 om 11:29

Ik wel, Vuelta 2015 Dumoulin en Giro 2016 Kruijswijk. Twee hele dure en zure lessen, die ik nooit zal vergeten, en beide heren ook niet.

kelderfan 23 mei 2019 om 22:24

Dat klopt helemaal. Ik had bijvoorbeeld ook Antwan Tolhoek wat meer van voren willen zien. Dat heeft hij wel in zich, maar morgen kun je niet meer sparen voor de laatste week.

Polleke 23 mei 2019 om 23:09

Astana en Movistar hebben de power en, belangrijker, de instelling om de boel te dynamiteren….Roglic en Nibali zullen niet weten waar eerst kijken als ze van alle kanten aangevallen worden….

Chaba 24 mei 2019 om 08:42

Nibali zal daar heel goed gebruik van maken om de roze trui af te snoepen ben ik bang.

wielrenner 24 mei 2019 om 06:34

Kuss woont daar in Utah, is dus gewend om op die hoogte te rijden itt tot de overige concurrentie toentertijd ver moed ik.

Jan Blokland 24 mei 2019 om 08:53

Natuurlijk is de winst van Landa en Angel Lopez minimaal.
En ik zie hier alweer meningen van verspilde moeite.
Maar doe je niets is het ook niet goed. Dan had er weer veel kritiek geweest zoals: dat het saai is, ze durven niet aan te vallen, etc..
Ondanks de geringe voorsprong van Landa en Angel Lopez ben ik blij dat ze laten zien dat ze goed zijn. Over Landa was er twijfel, maar in mijn ogen is hij gewoon goed en gaan we nog wel wat zien van hem.
Door de aanval van deze twee is er toch al wel wat duidelijkheid gekomen wie niet mee gaan doen voor het klassement. Jungels, Geoghehan en Formolo hadden er gisteren gewoon bij moeten zitten. Majka zal dus de kopman zijn bij Bora alhoewel Formolo nog het voordeel van de twijfel heeft. Visakov is daarintegen weer de kopman bij Ienos. Zakarin blijft ook nog steeds een twijfel geval en Mollema had het ondanks zijn mooie uitslag toch ook wel moeite.

SteelHorseCowboy 24 mei 2019 om 09:25

Aardig en professioneel dat hij zegt dat de ploeg het goed gedaan heeft. Waarschijnlijk was dat ook zo tot aan de voet van de berg, en had hij zich er bij voorbaat bij neergelegd dat hij vanaf dat moment geen steun meer zou hebben. Maar het wordt nog een eenzame Giro voor Primoz..