Robert Millar: “Respectloos om Wiggins niet te selecteren voor Tour”
zaterdag 7 juni 2014 om 14:01

Robert Millar: “Respectloos om Wiggins niet te selecteren voor Tour”

Millar

foto: Sirotti

Team Sky neemt Bradley Wiggins niet mee naar de Tour de France. Dit besluit heeft voor veel ophef gezorgd in de wielerwereld. Robert Millar, die wordt beschouwd als één van de beste Britse renners uit de vorige eeuw, is het er duidelijk niet mee eens. In een column op Cyclingnews haalt hij hard uit naar Team Sky.

“Toen Dave Brailsford in 2009 Bradley Wiggins haalde, had Team Sky hem nodig. Brailsford had hem nodig. Het Britishness, het imago, het potentieel en het karakter van Wiggins waren essentieel om de wielersport te verkopen aan niet alleen Sky, maar de hele natie.” De uiteindelijke Tour-winnaar maakte het waar. “Maar nu lijkt het erop alsof dat allemaal is vergeten en dat het management van Team Sky heeft besloten dat Wiggins niet goed genoeg meer is om nog een Tour te rijden.”

“En hoe zit het met de sponsors en fans? Yorkshire, de ASO en de fans moeten erop hebben gerekend dat Bradley Wiggins aanwezig zou zijn. Wiggins is populairder dan Chris Froome ooit zal worden. Dave Brailsford denkt misschien dat het allemaal om winnen gaat. Sky sponsort echter niet voor Tour-zeges, maar om abonnementen te kunnen verkopen. Het is niet moeilijk te bedenken wie er wat dat betreft beter scoort. Ik moet het eerste billboard met de in Kenia geboren Brit nog tegenkomen. Froome is misschien een betere renner dan Wiggins en is meer weloverwogen in interviews door nooit het verkeerde te zeggen of te vloeken, maar als het om karaker gaat, is het de politicus versus de rockster. PR-uitspraken of een échte mening. Nou, dat is een makkelijke keuze.”

En toch ontbreekt Wiggins als de Tour start in zijn eigen land. “Het is vrij laag om hem die kans te ontnemen. De ploeg kan zich proberen te schuilen achter excuses en zogenaamde redeneringen, maar dit is gewoon respectloos als je kijkt naar wat hij Team Sky heeft gegeven”, besluit Millar.

RIDE Magazine
RIDE Magazine