‘Robert Gesink stelt rentree wederom uit’
Foto: Sirotti
donderdag 2 april 2015 om 06:30

‘Robert Gesink stelt rentree wederom uit’

Oorspronkelijk was gepland dat Robert Gesink zijn rentree in het peloton ging maken in de Ronde van het Baskenland. Maar na de ziekte van zijn pasgeboren zoontje en een knieblessure was de Varsevelder ook nog eens zes dagen van de koersfiets door griep, waardoor de 28-jarige renner zijn comeback maakt in de Ronde van Romandië. Dat meldt de Telegraaf.

Robert Gesink stapte uit de Ronde van Algarve op 20 februari nadat zijn zoontje Bram ziek werd en in het ziekenhuis opgenomen werd. Toen werkte de kopman van LottoNL-Jumbo eerst naar een terugkeer in Tirreno-Adriatico. Dat ging niet door doordat hij vond dat zijn voorbereiding teveel in de war was gestuurd.

Daarna ging hij voor een comeback in de Ronde van Zeeland Seaports op 21 maart. Deze rentree in het peloton werd uitgesteld door een lichte knieblessure. Ook werd er een kruis gemaakt over een deelname aan de Ronde van Catalonië (23-29 maart).

De start van de Ronde van het Baskenland op 6 april was de volgende doelstelling om terug wedstrijden te rijden. Nu gooit de griep roet in het eten. Gesink mist nu ook het Baskenland, de Amstel Gold Race, de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. De ploegleiding hoopt op een wedstrijdfitte Gesink in de Ronde van Romandië (28 april – 3 mei).

Ploegleider Nico Verhoeven in de Telegraaf: “Stel dat Gesink daar op 90 procent van zijn kunnen aan de start kan staan in de heuvelklassiekers, dan is hij nog kansloos om te wedijveren met al die mannen die optimaal naar de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik hebben toegewerkt via het Baskenland.” Op Instagram zegt Gesink dat “1 week pijnvrij trainen niet voldoende is om deel te nemen aan de zwaarste koersen ter wereld” en bedankt hij zijn team: “Ik ben blij dat ze dit erkennen en mij hebben geholpen met het vinden van nieuwe doelen”.

De wedstrijdkilometerteller van Gesink in 2015 staat op 364km door de eerste twee etappes in de Ronde van Algarve.

RIDE Magazine
150 Reacties
02-04-2015 10:07
Ik neem aan dat de heren van Jumbo nu ook wel even met de vuist op tafel gaan slaan.
02-04-2015 10:07
@ boccaccio je hebt helemaal gelijk de beste man heeft inmiddels een jaar lang niets maar dan ook helemaal niets laten zien behalve ziekte van familie leden. Hoe vervelend ook, ik moet ook gewoon aan het werk als mijn vrouw ziek is. Nu weer uitstel....dat ploegje moet toch wel wat strenger gaan optreden willen ze nog wat winnen met Gesink.

Gesink blijft wel een talent maar dit is het verprutsen van je eigen talent
02-04-2015 10:07
In bovenstaande reacties staan wel zware woorden waarvan ik vind dat Gesink dat niet verdient.
Maar door het niet rijden van al deze wedstrijden ontstaat er een situatie waarin de druk weer vol op de tour komt, met onrealistische verwachtingen (top 5/10) bij de volgers, waardoor dat eigenlijk alleen maar weer kan gaan tegenvallen.
Van Nico Verhoeven wordt ik ook wel een beetje simpel van, TLJ moet Gesink gewoon wedstrijden laten rijden om koershardheid op te doen en 100% te raken, zonder verwachtingspatroon vooraf. Als hij dan goed rijdt komt het resultaat vanzelf.
02-04-2015 10:16
Geef mij dan een Bianchi en zo'n geel ballenshirtje dan rij ik de AGR wel voor ze. Laat ik ze ff zien hoe je de Cauberg op moet stampen.
:p

Geintje he.
02-04-2015 10:18
Ik heb zo'n gevoel dat 2016 echt het jaar van Gesink gaat worden... Even serieus: ik heb bij vorige berichten niks gezegd, maar dit gaat me toch wel weer een beetje ver. Froome zat na griep ook op de fiets in Catalonië. Ging dat goed? Nee natuurlijk niet, maar hij maakte wel wedstrijdkilometers. Gesink heeft straks eind april twee koersdagen op zijn naam staan dit seizoen... Laat Gesink in het Baskenland gewoon uitrijden op zijn minst en dan zien ze wel hoe hij er voor staat.
02-04-2015 10:20
@ Lyndalid, daar ben ik het niet mee eens; eerste 200km in AGR gebeurd er vrijwel niks. Regen en wind? Als hij daar weer ziek van wordt zou ik toch een andere (baan) oorzaak gaan zoeken. Bovendien; in Romandie regent het nooit? En als het regent traint ie ook niet? Onzin natuurlijk.

LBL kan je prima proberen uit proberen te rijden of eerste 200km, WP idem dito.

Het gaat ook om het mediabericht; op 90% = niet rijden, vind ik een slecht signaal. Zeg waar het op staat, dit is gewoon mooiweerpraterij voor de buhne.
02-04-2015 10:27
De laatste keer dat Gesink meedeed aan de klassiekers (2012!) werd hij ergens tussen 50ste en 60ste dus er is niemand die verwacht dat hij dit jaar wel even top 10 zal rijden.
02-04-2015 10:29
[quote]LyndaLid - 2 april 2015 om 10:05
Ik vind het persoonlijk achterlijk om te denken dat de Amstel een wedstrijd is waar je je eerste koerskilometers gaat maken[/quote]
Dat is het punt toch ook helemaal niet? Hij zou Baskenland kunnen meehobbelen, desnoods drie of vier dagen. Hij zou in plaats daarvan Mergelland kunnen rijden - en eventueel straks de Brabantse Pijl. En dan in AGR 200km knechten voor Wilco.
02-04-2015 10:29
Maar wat iedereen even over het hoofd ziet is dat Verhoeven zegt [u]"stel dat"[/u] hij op 90% is. Daar maken sommigen voor het gemak maar even van dat ie op 90% zál zijn, enige nuance daarin is wel op zijn plaats.

En nog steeds snap ik voor geen meter waarom je Gesink met risico daar de weg op zou sturen en een plaats van iemand anders moet weghalen, die er voor gewerkt heeft om daar te mogen starten. Kansloos is ie dus toch sowieso.

Edit @ xisntc

Hij is nu toch gewoon nét ziek geweest en kan daarom het Baskenland niet rijden? Dat is uberhaupt nicht im frage volgens mij.
02-04-2015 10:32
Misschien dat eendags koersen niet ideaal zijn, maar wedstrijdkilometers in het Baskenland rijden lijkt me wel een pre. Ookal is het als bidon haler voor collegas. Er staat nergens in het bericht dat Gesink nog ziek is, dus dan liever je ploegmaten ondersteunen(die normaal hun ballen deraf draaien voor hem) dan beetje thuis trainen.

Ja ik mag Gesink, en ja het Priveleven kan vervelend zijn en je wat uit je hum halen, maar wij mogen gewoon gaan werken als onze vrouw ziek is. en anders vakantie dagen inleveren. Dus ik ben het met KRP eens. Oh en voordat er weer iemand begint over die zware bevalling: Sorry maar ik heb 2 weken vakantie opgenomen en 1 week onbetaald verlof in eenzelfde situatie. Daarna was het gewoon weer 50u/week werken, of ik het leuk vond of niet.

Een heel ander punt wat me een beetje zorgen baart is dat er de laatste tijd erg veel zieken en trainingsblessures ontstaan bij TLJ... Of kijk ik nu met een gekleurde bril tov andere teams?
02-04-2015 10:36
[quote]LyndaLid - 2 april 2015 om 10:29 - Bewerkt op 02 april 2015 om 10:31
Hij is nu toch gewoon nét ziek geweest[/quote]
Nee hoor. Hij is alweer anderhalve week aan het [url=https://www.strava.com/pros/1216273]trainen[/url]. En zijn basis en intrinsieke kwaliteiten zijn echt niet opeens verdampt.
02-04-2015 10:38
Gesink is en blijft een talent, lag vorig jaar nog op top 10 koers voor de vuelta. dat is niet zomaar weg. Naast een hoop pech valt er inmiddels ook wel wat mentaal te fixen lijkt me, ik hoop dat hij alle mentale begeleiding krijgt die hij nodig heeft.
Een niet presterende Gesink is echter wel een groot probleem voor L-J, er zijn al zo weinig renners waar je een uitslag van mag verwachten. het wordt een heeeel mager jaar voor de ploeg, zelfs als vanmarcke de hoofdvogel afschiet.
02-04-2015 10:42
@LyndaLid

Het is heel Cruijffiaans: niet rijden levert niets op, geen prijzen, geen uitslagen, geen zichtbaarheid, geen good will, geen begrip, geen sponsorgeld.

We mogen ons gaan afvragen hoe groot dat door jou genoemde 'risico' eigenlijk is. Waar sparen we hem nu voor? Knechten in de Tour?
02-04-2015 10:47
Het lijkt mij dat je koersen nodig hebt om in topvorm te komen. Raar verhaal.
02-04-2015 10:48
@ 52voor11

Waarom zou je je dat afvragen? Hij is toch nog steeds Nederlandse één-na-beste klassementsrenner? Dat bleek in de Vuelta wel weer, waar ie ook relatief onvoorbereid aan de start kwam (qua koerskilometers).

@ xistnc

Dat zijn niet echt trainingen waar uit blijkt dat ie fit is toch? Baskenland is bovendien de zwaarste koers die er is, buiten de drie grote rondes.

Maar sowieso: als je in Romandië begint heb je meer dan genoeg tijd om in vorm aan de Tour te beginnen. Dat is zijn hoofddoel, steeds geweest. De klassiekers blijken niet meer haalbaar, dus dan is het wat mij betreft logisch dat je niet onnodig risico gaat nemen en je volledig focust op dat andere grote doel.
02-04-2015 10:53
Als Lotto zijnde zou ik hier op inspelen en laten inzetten op wanneer de heer Gesink weer gaat koersen. En Jumbo zou een Robert Gesink gevulde koek kunnen ontwikkelen.
02-04-2015 10:54
Vandaag is het zover!!!!! ;) ;)
02-04-2015 10:55
Sommigen dromen hier nog. Welke tekenen zijn er van Gesink de afgelopen seizoenen dat hij nog top-5 in de Tour?
Het is om zijn devolders: als het 6jaar geleden eens gelukt is, dan kan het nu nog..
02-04-2015 10:55
@LL
Nou op woensdag 126 kilometer met 1700 hoogtemeters en zelf er bij zetten 'Good training the last two days', dus dan lijkt maandag starten in Baskenland me niet onhaalbaar als je echt wil. Het gaat nu om wedstrijdkilometers maken, niet om meedoen om ereplaatsen natuurlijk.
02-04-2015 10:58
zou me niets verbazen als zijn comeback in de ronde van Romandie met een nieuw smoesje wederom wordt uitgesteld. Hij zal daardoor ook geen Tour rijden en in augustus komt er dan een persconferentie met de mededeling dat Gesink stopt.
02-04-2015 11:01
Hahaha deze man is echt een wandelende dept share voor elke werkgever.
02-04-2015 11:07
Maar staat het nu vast dat hier niet gaat starten of is dit net zoals al die andere Telegraaf onzin?
02-04-2015 11:07
[quote] TaDo - 2 april 2015 om 07:45
@Zenon Als je goed zijn Strava had geanalyseerd, dan zou het je niet moeten verbazen dat zijn rentree uitgesteld is. Hij draait rondjes van gemiddeld 80 km, dan ben je verre van wedstrijdfit.[/quote]

De Amstel Gold Race is over meer dan twee weken pas...

Als hij nu niet geblesseerd is, zie ik geen enkele reden om niet aan de start in Limburg te staan.
02-04-2015 11:09
Daar zullen ze bij de supermarkt blij mee zijn, hij kan toch op zijn minst wat wedstrijdhardheid opdoen en vooral kilometers maken in AGR en LBL? Zie het probleem niet, so what als hij em niet uitrijdt? Alsof een individueel trainingsrondje over de Posbank zoveel effect geeft...
02-04-2015 11:16
Een aantal compleet ongenuanceerde en absurde reacties hier boven!
Een carrière als topsporter is niet te vergelijken met dat van een 'normaal' persoon. Als iemand in mijn naaste omgeving ernstig ziek is wordt ik ook ontzien Door mijn werkgever en collega's. Een keertje eerder weg, een minder beladen project, etc. Robert doet eigenlijk het zelfde alleen dan binnen de mogelijkheden van zijn werk. Hij traint, voldoet aan zijn publieke verplichtingen, maar rijdt alleen geen wedstrijden aan de andere kant van Europa als zijn pasgeboren kind doodziek in het ziekenhuis ligt....

Top renner, nergens op gebaseerd dat hij uitgerangeerd zou zijn, heeft zelfs in slechte seizoenen zijn overwinningen altijd nog gepakt. Iets meer respect zou de mens sieren

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine