Ritwinnaar Vingegaard: “Goed om te zien dat ik hier bij de besten hoor”

donderdag 25 februari 2021 om 13:47
Ritwinnaar Vingegaard: “Goed om te zien dat ik hier bij de besten hoor”

foto: Cor Vos

Jonas Vingegaard behaalde donderdag in de UAE Tour de tweede overwinning uit zijn profcarrière. De Deen van Jumbo-Visma won de bergetappe op Jebel Jais, nadat hij in de slotkilometer Alexey Lutsenko overvleugelde. “Ik denk dat ik mijn aanval goed getimed heb. Het viel even stil en probeerde daarom aan te vallen”, zegt hij na afloop.

Pas op 300 meter van de finish sloot Vingegaard aan bij Lutsenko. “Ik zag hem in de laatste kilometer voor mij uit rijden. Hij deed nog laatste inspanning om mij af te houden, maar gelukkig kon ik hem nog pakken en verslaan in de sprint. Ik ben heel, heel blij. Dit is een belangrijke overwinning voor mij”, geeft Vingegaard aan.

In 2019 wist de 24-jarige renner van Jumbo-Visma al een etappe in de Ronde van Polen te winnen. Toch is hij blij dat hij zich nu al toont. “Dit is heel belangrijk voor mij. Het is mijn eerste zege het seizoen en daar ben ik trots op. Ook voor de ploeg, want de eerste zege is binnen”, vertelt hij. “Voor mij persoonlijk is het goed om te zien dat ik bij de besten hoor. In de eerste bergrit had ik wat problemen, maar daarom het is goed om te zien dat ik nu wel dit niveau heb.”

“Natuurlijk hoop ik dat ik meer kan winnen dit seizoen, maar ik wil ook graag Primož Roglič nog helpen. Hij is een fantastische renner en hij zal sowieso de kopman zijn als hij ergens rijdt”, aldus Vingegaard, die vorig jaar een van de helpers was bij de Vuelta-zege van Roglič.

Dit artikel delen:

12 Reacties

madeinstars 25 februari 2021 om 14:04

Uit dit soort interviews blijkt wel dat Roglic voor de buitenstaander en de sportfan misschien een niet zo veel zeggend figuur is, maar dat hij super goed in de ploeg ligt. Zijn ploegmaten zijn altijd lovend over hem en rijden graag voor hem.

Murcia 25 februari 2021 om 14:16

Ik moet dan altijd denken aan de Tier volgens mij die vertelde dat hij in Baskenland volkomen verrot als laatste renner van de ploeg aan de finish was gekomen en dus als laatste naar de masseur moest en vervolgens ook als allerlaatste aan tafel. Die hele tafel was leeg op 1 persoon na, Primoz die vond dat het niet netjes was om een jongen die de hele dag voor hem gewerkt had alleen te laten bij het eten. Dan gaan ploeggenoten voor je door het vuur.

Gitan 25 februari 2021 om 14:19

Ook 2 totaal verschillende dingen wat mij betreft.

Roglic lijkt me voor zover ik dat kan zien in docu's een sympathieke en dankbare ploegmaat die zelden zijn goed gemoed en z'n cool verliest. Is ook zo goed als altijd op niveau, waardoor je je als knecht niet het apezuur hoeft te rijden voor een renner die dan op een kwartier binnenkomt.

Zijn momenten bij de internationale pers rammelt hij daarentegen zodanig op automatische piloot af dat je je als kijker afvraagt of je naar een mens van vlees en bloed zit te kijken of naar een robot in een huidpak.

Ook op de fiets is het een eerder zakelijke renner, die het verschil maakt in de laatste kilometer en de tijdrit. Wellicht zit er vast wel een Froome op de Finestre-nummertje in als hij ooit eens in een positie van serieus achtervolgen wordt gedwongen, maar de natuurlijke aanvaller die bv. Contador was of dezer dagen Alaphilippe is het niet.

Dat hij dan ook niet laaiend populair is bij de neutrale wielerkijker, vind ik dan ook niet zo verrassend.

Groetjesaandevoetjes 25 februari 2021 om 19:19

Het geeft ook wel aan dat Roglic de man is bij JV. Vingegaard benoemt geen Kruijswijk of Van Aert.

ssj 25 februari 2021 om 19:19

En hoe zou een klimmer voor Van Aert kunnen knechten?

toiletduck 26 februari 2021 om 09:56

@Murcia: leuke anekdote, kende ik nog niet. Thanks for sharing.

Murcia 25 februari 2021 om 14:07

Dat noemen van Primoz is niet voor niets, zijn werk als knecht op de Angliru was ook al van topklasse. Die loyaliteit naar hem toe is niet gespeeld. Hijzelf is een mooi voorbeeld van de scouting, was zeker niet het toptalent qua uitslagen maar in zijn testuitslagen zagen ze zijn potentie. Na Polen waar hij Sivakov en Hart? versloeg een tweede grote overwinning in de World Tour.

molovin 25 februari 2021 om 14:11

Als hij deze vorm weet door te zetten en kan bevestigen zie ik hem ook wel in de tourploeg belanden.

Groetjesaandevoetjes 25 februari 2021 om 19:20

Dumoulin uit, Vingegaard erin.

koos1 25 februari 2021 om 14:17

Sterk gereden, net als de rest van de klimmers van Jumbo. Dat hij Roglic noemt is natuurlijk niet vreemd. Als je ziet hoe hij in de Vuelta reed, zal hij de meest logische renner zijn voor de Tourploeg als ‘vervanger’ van Dumoulin.

molovin 25 februari 2021 om 14:23

Lijkt mij ook, als hij kan bevestigen dwingt hij die plek ook zelf af. Al ben ik ergens ook wel benieuwd wat Oomen kan laten zien, die was ik even vergeten maar zag zijn naam in het forum voorbijkomen.

Wheely 25 februari 2021 om 14:42

Mooi om te zien hoe ze hier zonder de echte grote kopmannen wel weer bij de beste ploegen behoren naast Ineos, UAE en DQS. Ik vind dit stiekem misschien wel leuker om te zien dan dat ze met Van Aert of Roglič starten, bewijst dat er gewoon heel veel kwaliteit in die ploeg zit momenteel.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair