Rik Verbrugghe verlaat Ridley voor rol bij jeugdacademie van Remco Evenepoel
Interview Voormalig Belgisch bondscoach Rik Verbrugghe verbindt zijn lot voor 2026 aan de R.EV Brussels Cycling Academy, ofwel de wielerschool van Remco en Patrick Evenepoel. De 51-jarige ex-renner wil heel bewust zijn ervaring doorgeven, vertelt hij aan onze website.
De juniorenploeg haalt daarmee een vat vol ervaring binnen. Verbrugghe was naast selectieheer voor Belgian Cycling, ook aan de slag als sportief manager bij Quick-Step, BMC Racing Team, IAM Cycling en Israel-Premier Tech, tot hij eind vorig jaar abrupt besloot om zich aan de sluiten bij de gloednieuwe Ridley-ploeg. Een jaar later heeft Verbrugghe andere ambities: hij wil één jaar lang alles op de jeugd zetten.
Tijdritproject
“Ik heb van Remco en zijn papa de vraag gekregen om hun jonge talenten advies te geven op gebied van tijdritten”, legt Verbrugghe uit. “Remco is een tijdrijder pur sang, dus is het niet onlogisch dat de ploeg daar vol op inzet. Wat Remco kan, willen we overbrengen op de jonge talenten. Zij moeten op de juiste manier een chrono kunnen aanpakken, om in de toekomst op het hoogste toneel mee te kunnen doen. De Belgische federatie promoot dat al langer, daarom hebben we zo veel sterke tijdrijders in ons land.”
Dat de familie Evenepoel met die vraag naar Verbrugghe stapte, is niet onlogisch. Met een nationale titel tegen de klok en proloogzeges in de Giro d’Italia, Ronde van Romandië en Eneco Tour, verdiende hij tijdens zijn actieve carrière al zijn strepen. Nadien bleef hij op die discipline inzetten bij alle ploegen waar hij de revue passeerde. Daarnaast is er een persoonlijke link met Evenepoel.
“Ik was de eerste coach die Remco ooit heeft meegenomen naar een WK”, herinnert Verbrugghe zich. “In Yorkshire haalde hij meteen zijn eerste profselectie met de nationale ploeg, omdat ik in hem geloofde. Ik ken de familie heel goed, al vanaf ze jong waren. We zijn altijd een goed contact blijven houden. Ik denk dat Remco door zijn eigen ervaringen nu mijn aanpak met jonge renners goed genoeg kent.”

Rik Verbrugghe werd de General Manager van Ridley – foto: WielerFlits
Verbrugghe was bij Ridley wat uit het oog van het grote publiek én de koers verdwenen, daar wil hij nu verandering in brengen. “Ik heb het gemist om veel in contact met de atleten te staan, en op de wedstrijden mijn ding te kunnen doen. Dat ik veel met jongeren kan werken en dat er een sociaal project aan deze ploeg vasthangt, maakte het nog wat gemakkelijker om deze stap te zetten.”
Juiste stappen
Dat is geen keuze waar de ervaren man licht over ging. “Ik heb besloten om in 2026 mijn ervaring door te proberen geven aan de Belgische jeugd. Niet alleen voor deze ploeg, trouwens. Ik ga ook advies geven aan het Waalse Pierre et Sol-OG Cycles. Uiteindelijk begint alles bij een goede jeugdopleiding. Zeker de juniorencategorie is op dit moment heel belangrijk geworden. Soms vind ik dat wel spijtig.”
“Een renner die niet presteert bij de junioren, wordt bijna altijd afgeschreven om ooit een profcontract te kunnen bemachtigen. Het is zo ver gekomen dat de juniorencategorie al super professioneel moet worden aangepakt, om ooit te kunnen doorgroeien naar een grote ploeg. Daar wil ik bij helpen. Ploegen als Soudal Quick-Step, Red Bull-BORA-hansgrohe en Decathlon AG2R doen dat intern, maar niet iedereen zit meteen op dat niveau. Bij onze ploeg kun je met de juiste stappen doorgroeien ‘van zero naar hero'”, zegt Verbrugghe.
Daarbij hoort een stapsgewijze aanpak, vindt de ervaren Belg. “Ik ga nooit zeggen dat alle renners al op jonge leeftijd in een windtunnel moeten kruipen. Het is belangrijk dat iedereen de juiste stappen kan zetten op het juiste moment. Hier werken we met renners van 15 tot 19 jaar. Een jonge renner van 15 kan je niet op dezelfde manier behandelen als een renner van 19 die kans maakt op een selectie voor een WK tijdrijden. Voor die laatste maakt elk detail het verschil.”
Wat wil de voormalige ploegleider dan concreet voor de jonge talenten betekenen? “Dat kan gaan over coachingsadvies over de aanpak van hun tijdrit, maar ook helpen bij het vinden van de juiste fietspositie en bepalen welke trainingen ze thuis op de trainingsfiets moeten doen. Het is heel belangrijk dat je die fiets dan goed onder controle hebt. Daar is bij de junioren nog veel winst in te boeken. Het gebeurt naar mijn mening nog te weinig in die categorie.”
| Jaar | Team |
|---|---|
| 2024 | Israel Premier Tech Academy |
| 2024 | Israel - Premier Tech |
| 2023 | Israel - Premier Tech |
| 2022 | Israel - Premier Tech |
| 2020 | Belgium |
| 2019 | Belgium |
| 2019 | Bahrain - Merida |
| 2018 | Bahrain - Merida |
| 2018 | Belgium |
| 2016 | IAM Cycling |
| 2015 | IAM Cycling |
| 2014 | BMC Racing Team |
| 2012 | BMC Racing Team |
| 2011 | BMC Racing Team |
| 2010 | Quick Step |
| 2008 | Cofidis |
| 2007 | Cofidis |
| 2006 | Cofidis |
| 2005 | Quick Step - Innergetic |
| 2004 | Lotto - Domo |
| 2003 | Lotto - Domo |
| 2002 | Lotto - Adecco |
| 2001 | Lotto - Adecco |
| 2000 | Lotto - Adecco |
| 1999 | Lotto - Mobistar |
| 1998 | Lotto - Mobistar |
| 1997 | Lotto - Mobistar - Isoglass |
| 1996 | Lotto - Isoglass |
Om te reageren moet je ingelogd zijn.