Ridley haalt na ‘ontrouw’ uit naar Lotto Dstny: “Dit is voor ons een koude douche”
Dat Lotto Dstny volgend jaar niet meer op fietsen van Ridley zal rijden, schiet bij de leiding van het fietsenmerk duidelijk in het verkeerde keelgat. Ridley heeft het in een uitgebreide reactie over ‘ontrouw’ en ‘aangebrachte imagoschade’. “Ridley kijkt dan ook uit naar de voorstellen om de geleden schade te herstellen.”
Lotto Dstny zal volgend jaar niet meer met de fietsen van Ridley uitkomen. Dat gerucht ging al een tijdje rond, maar inmiddels is het ook door de ploegleiding zelf bevestigd. HLN meldt dat de Belgische ploeg een contract heeft getekend bij Orbea. Dit Baskische fietsenmerk is geen onbekende in het wielerpeloton. Zo sponsorden ze jarenlang de Spaanse ploeg Euskaltel en hebben ze ook een tijdje fietsen geleverd aan Cofidis, B&B-Hotels en Ceratizit. Verder waren ze voornamelijk actief in het mountainbiken.
“Onze samenwerking met Ridley stopt inderdaad eind dit jaar. We stappen over naar een nieuw fietsenmerk”, bevestigt algemeen directeur Stéphane Heulot. “Niet zozeer omdat we niet tevreden zijn over de kwaliteit van de Ridley-fiets. (…) We kiezen voor een ander merk omdat we ons financieel willen verbeteren. Dat is nodig om onze huidige kern te kunnen behouden.”
CEO Heulot geeft daarnaast aan dat het om een ‘gecompliceerde zaak’ gaat. Dat heeft te maken met het contract dat Lotto Dstny nog heeft tot en met 2025. Dat contract zal dus verbroken worden.
Ridley heeft inmiddels gereageerd en haalt daarbij toch wel uit naar de ploegleiding van Lotto Dstny. In een verklaring, te lezen op de website van Het Laatste Nieuws, spreekt het fietsenmerk bij monde van CEO Jochim Aerts van een ‘koude douche’.
“Ridley ziet zich verplicht te reageren ingevolge de aanhoudende perslekken bij het nieuwe management bij Lotto Dstny. Een lopende overeenkomst wordt eenzijdig opgezegd en twaalf jaren intensieve en positieve samenwerking worden naar de prullenmand verwezen.”
“In 2021 werd ons door het toenmalige management gevraagd de lopende overeenkomst open te breken, iets waar wij als bedrijf in zijn meegegaan om de ploeg en de renners ter wille te zijn. twee jaar later krijgen wij, op het ogenblik dat wij volop aan het investeren zijn in optimalisatie van het materiaal voor de ploeg, een koude douche.”
“Eind mei werden in de pers reeds enkele schoten voor de boeg gelost waarbij de CEO van de ploeg beweerde dat de fietsen van Ridley niet ProTour waardig zouden zijn. Vooral over de nieuwe tijdritfiets, de nieuwe Dean, zouden twijfels bestaan.”
“Merkwaardig wanneer je ziet hoeveel wedstrijden Arnaud De Lie wint op onze nieuwe “Falcn” en wanneer je leest dat Alec Segaert op 16 september 2022, naar aanleiding van het tekenen van een profcontract, stelt dat de nieuwe Ridley-tijdritfiets zeker een rol gespeeld heeft in zijn beslissing!”
“Een goed en aandachtig lezer begrijpt dat er meer aan de hand is. Net voor het opzeggen van de lopende overeenkomst met Ridley kondigt Lotto-Dstny het openbreken en de verlenging van de overeenkomst met Arnaud De Lie aan. Hiervoor was uiteraard budget nodig, meer budget dan voorzien. En dat is waar het schoentje gewrongen zit.”
“De nieuwe Voorzitter van de Raad van Bestuur (Karel Van Eetvelt, red.), voor wie ik veel respect heb net als voor zijn voorganger Jannie Haek, liet me verstaan dat een verdere samenwerking mogelijk zou zijn mits wij financieel een extra inspanning zouden doen, lees extra sponsoring zouden geven. De gezondheid van ons bedrijf is me steeds heilig geweest en een leidraad in mijn beleid. Wat men vroeg, zou onze toekomst in het gedrang kunnen brengen. Iets wat ik niet wilde.”
“In de zoektocht naar extra budget werd dus geopteerd de lopende overeenkomst eenzijdig te verbreken en in zee te gaan met een nieuwe partner die zelfs niet actief is in de WorldTour!”
“Het moge duidelijk zijn dat niet het technologisch aspect van belang is geweest bij de keuze doch wel de financiële inbreng van de nieuwe partner. Ik betreur ten zeerste dat om financiële redenen een jarenlange en succesvolle samenwerking eenzijdig wordt opgezegd. Men vergeet van de zijde van het Management van Lotto Dstny welke investeringen wij ook dit jaar weer deden zodat de renners ook volgend jaar op meer dan competitief materiaal zouden kunnen meestrijden op het hoogste niveau! Deze ontrouw en aangebrachte imagoschade en de verloren gegane investeringen zullen moeten vergoed worden. Spijtig dat ook ik met een financieel aspect moet eindigen, maar de toekomst van mijn bedrijf en zijn werknemers zijn me zoals gezegd heilig.”
“Ridley kijkt dan ook uit naar de voorstellen waarmee het management en of de Raad van Bestuur van Lotto Dstny zullen komen om de geleden schade te herstellen.”
Het gaat puur om de financiële bijdrage die de nieuwe leverancier inbrengt.
Bij een eventueel proces kan de Belgische ploeg een flinke schadevergoeding gaan betalen en zo hoort het.
Belangrijk om weten: het contract werd in 2021 onderhandeld door... Lelangue. En die heeft wel meer problemen gecreëerd.
Gebrek aan respect dus richting je huidige sponsor notabene. Ik neem aan dat het hier een sponsorcontract betreft en geen koop,leasecontract, waarbij de ploeg hier financieel in moest bijdragen. En dan nog is de ploeg dit met haar volle verstand(?) overeengekomen en dient dat gerespecteerd te worden. Het is een tendens die zich in dagelijks praktijk vaker voordoet, bijvoorbeeld big-bazar die de huur niet meer wil betalen en zo een lager huurcontract wil bedingen. Geen frisse praktijken mijns inziens.
Contracten verschillen natuurlijk van ploeg tot ploeg (aantal fietsen, uitgerust of niet, extra financiele sponsoring of niet).
Achter de schermen was er natuurlijk heel wat ontevredenheid, maar publiek is men bij Lotto nooit negatief geweest, dan kan je Ridley zijnde moeilijk gaan doen alsof ze liegen en niet zeggen dat het om financiële redenen is terwijl dat letterlijk is wat ze wel doen (publiek).
"Lotto-Dstny reed de voorbije twaalf seizoenen met fietsen van Ridley, het Limburgse fietsmerk gerund door zakenman Jochim Aerts. Eerder reed het team van de Nationale Loterij ook al vier jaar op de Ridley-fietsen, van 2005 tot 2008. Dat het nu tot een breuk komt, heeft meerdere redenen. Niet zozeer de kwaliteit van de fietsen werd in vraag gesteld, wel zaken als levertermijnen en de ontwikkeling van de nieuwste modellen. Al was niet iedereen honderd procent tevreden over de geleverde kwaliteit. Onder meer Arnaud De Lie liet uitschijnen dat hij op beter materiaal hoopte.
En dat zouden dus de fietsen van het Baskische Orbea zijn. Ook zij zijn geen onbekende in het wielerpeloton aangezien ze jarenlang fietsen leverden aan het Baskische Euskaltel met renners als Iban Mayo of Haimar Zubeldia. Ook nu nog voorzien zij het procontinentale Euskaltel-team van materiaal. De ‘performance afdeling’ van Lotto-Dstny heeft de voorbije maanden uitgebreid meerdere modellen van verschillende producenten getest en Orbea kreeg daarbij een positief oordeel.
Maar er is meer. Lotto-Dstny is op zoek naar bijkomend kapitaal om zijn ‘performance team’ meer mogelijkheden te geven. Lees, ze willen meer geld vangen van diegene die hun fietsen levert. Ridley betaalde aanvankelijk een marktconforme prijs met weliswaar heel wat kleine lettertjes in het nadeel van het wielerteam, maar vooral sinds de corona-crisis zou de financiële inbreng eerder beperkt geweest zijn. En net daarom komt het nu tot een breuk tussen beide partijen."
Wellicht kans voor "Een nieuwe lente, en een nieuw geluid" ?
(vrij naar gedicht van Herman Gorter).
Natuurlijk is de financiële inbreng belangrijk dat is namelijk de basis van spnsoring. Ridley sponsort zelf toch ook met de bedoeling van meer fietsen te verkopen. Er wordt hier een beetje gedaan of dat het een liefdadigheidsactie betrof. Alsof ze een perfect getrouwd koppel waren waarbij er eentje plotseling wegloopt met een rijke zakenman/vrouw.
Zelf ben ik er niet van op de hoogte maar als het klopt wat een aantal lezers hier al enkele dagen neerschrijven, is er duidelijk nog meer aan de hand.