Ridley haalt na ‘ontrouw’ uit naar Lotto Dstny: “Dit is voor ons een koude douche”
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 30 augustus 2023 om 08:28

Ridley haalt na ‘ontrouw’ uit naar Lotto Dstny: “Dit is voor ons een koude douche”

Dat Lotto Dstny volgend jaar niet meer op fietsen van Ridley zal rijden, schiet bij de leiding van het fietsenmerk duidelijk in het verkeerde keelgat. Ridley heeft het in een uitgebreide reactie over ‘ontrouw’ en ‘aangebrachte imagoschade’. “Ridley kijkt dan ook uit naar de voorstellen om de geleden schade te herstellen.”

Lotto Dstny zal volgend jaar niet meer met de fietsen van Ridley uitkomen. Dat gerucht ging al een tijdje rond, maar inmiddels is het ook door de ploegleiding zelf bevestigd. HLN meldt dat de Belgische ploeg een contract heeft getekend bij Orbea. Dit Baskische fietsenmerk is geen onbekende in het wielerpeloton. Zo sponsorden ze jarenlang de Spaanse ploeg Euskaltel en hebben ze ook een tijdje fietsen geleverd aan Cofidis, B&B-Hotels en Ceratizit. Verder waren ze voornamelijk actief in het mountainbiken.

“Onze samenwerking met Ridley stopt inderdaad eind dit jaar. We stappen over naar een nieuw fietsenmerk”, bevestigt algemeen directeur Stéphane Heulot. “Niet zozeer omdat we niet tevreden zijn over de kwaliteit van de Ridley-fiets. (…) We kiezen voor een ander merk omdat we ons financieel willen verbeteren. Dat is nodig om onze huidige kern te kunnen behouden.”

CEO Heulot geeft daarnaast aan dat het om een ‘gecompliceerde zaak’ gaat. Dat heeft te maken met het contract dat Lotto Dstny nog heeft tot en met 2025. Dat contract zal dus verbroken worden.

Ridley heeft inmiddels gereageerd en haalt daarbij toch wel uit naar de ploegleiding van Lotto Dstny. In een verklaring, te lezen op de website van Het Laatste Nieuws, spreekt het fietsenmerk bij monde van CEO Jochim Aerts van een ‘koude douche’.

“Ridley ziet zich verplicht te reageren ingevolge de aanhoudende perslekken bij het nieuwe management bij Lotto Dstny. Een lopende overeenkomst wordt eenzijdig opgezegd en twaalf jaren intensieve en positieve samenwerking worden naar de prullenmand verwezen.”

“In 2021 werd ons door het toenmalige management gevraagd de lopende overeenkomst open te breken, iets waar wij als bedrijf in zijn meegegaan om de ploeg en de renners ter wille te zijn. twee jaar later krijgen wij, op het ogenblik dat wij volop aan het investeren zijn in optimalisatie van het materiaal voor de ploeg, een koude douche.”

“Eind mei werden in de pers reeds enkele schoten voor de boeg gelost waarbij de CEO van de ploeg beweerde dat de fietsen van Ridley niet ProTour waardig zouden zijn. Vooral over de nieuwe tijdritfiets, de nieuwe Dean, zouden twijfels bestaan.”

“Merkwaardig wanneer je ziet hoeveel wedstrijden Arnaud De Lie wint op onze nieuwe “Falcn” en wanneer je leest dat Alec Segaert op 16 september 2022, naar aanleiding van het tekenen van een profcontract, stelt dat de nieuwe Ridley-tijdritfiets zeker een rol gespeeld heeft in zijn beslissing!”

“Een goed en aandachtig lezer begrijpt dat er meer aan de hand is. Net voor het opzeggen van de lopende overeenkomst met Ridley kondigt Lotto-Dstny het openbreken en de verlenging van de overeenkomst met Arnaud De Lie aan. Hiervoor was uiteraard budget nodig, meer budget dan voorzien. En dat is waar het schoentje gewrongen zit.”

“De nieuwe Voorzitter van de Raad van Bestuur (Karel Van Eetvelt, red.), voor wie ik veel respect heb net als voor zijn voorganger Jannie Haek, liet me verstaan dat een verdere samenwerking mogelijk zou zijn mits wij financieel een extra inspanning zouden doen, lees extra sponsoring zouden geven. De gezondheid van ons bedrijf is me steeds heilig geweest en een leidraad in mijn beleid. Wat men vroeg, zou onze toekomst in het gedrang kunnen brengen. Iets wat ik niet wilde.”

“In de zoektocht naar extra budget werd dus geopteerd de lopende overeenkomst eenzijdig te verbreken en in zee te gaan met een nieuwe partner die zelfs niet actief is in de WorldTour!”

“Het moge duidelijk zijn dat niet het technologisch aspect van belang is geweest bij de keuze doch wel de financiële inbreng van de nieuwe partner. Ik betreur ten zeerste dat om financiële redenen een jarenlange en succesvolle samenwerking eenzijdig wordt opgezegd. Men vergeet van de zijde van het Management van Lotto Dstny welke investeringen wij ook dit jaar weer deden zodat de renners ook volgend jaar op meer dan competitief materiaal zouden kunnen meestrijden op het hoogste niveau! Deze ontrouw en aangebrachte imagoschade en de verloren gegane investeringen zullen moeten vergoed worden. Spijtig dat ook ik met een financieel aspect moet eindigen, maar de toekomst van mijn bedrijf en zijn werknemers zijn me zoals gezegd heilig.”

“Ridley kijkt dan ook uit naar de voorstellen waarmee het management en of de Raad van Bestuur van Lotto Dstny zullen komen om de geleden schade te herstellen.”

RIDE Magazine
22 Reacties
30-08-2023 08:38
Een begrijpelijke reactie, contract met Lotto-Dstny loopt nog t/m eind 2025.

Het gaat puur om de financiële bijdrage die de nieuwe leverancier inbrengt.
Bij een eventueel proces kan de Belgische ploeg een flinke schadevergoeding gaan betalen en zo hoort het.
30-08-2023 09:46
Bij Lotto verbloemen ze de waarheid wat betreft de kwaliteit van hun fietsen, blijkt uit eerdere, recente en minder recente interviews. Er is veel meer onvrede bij de renners dan dat ze naar de buitenwereld (durven) brengen (om niet nog meer olie op het vuur te gooien). En het was ofwel onmiddellijk veranderen van fietsconstructeur, ofwel De Lie (en Segaert) kwijt.
Belangrijk om weten: het contract werd in 2021 onderhandeld door... Lelangue. En die heeft wel meer problemen gecreëerd.
30-08-2023 09:06
Een rare zaak. Lotto-Dstny verbreekt het contract omdat ze er financieel op vooruit kunnen gaan, maar wat voor prijskaartje aan die contractverbreking hangt lijkt nog onbekend te zijn. Die financiële meevaller kan daardoor zomaar een tegenvaller worden. Waarom niet gewoon eerst netjes overlegd met Ridley en het contract proberen af te kopen?
    30-08-2023 14:45
    Straks voor Lotto: geen Ridley EN geen De Lie.....
30-08-2023 09:25
Contracten dienen gerespecteerd te worden. Hooguit in onderling overleg kunnen die ontbonden of opengebroken worden. Dat onderlinge overleg lijkt hier merkwaardig genoeg, niet gebeurd te zijn.

Gebrek aan respect dus richting je huidige sponsor notabene. Ik neem aan dat het hier een sponsorcontract betreft en geen koop,leasecontract, waarbij de ploeg hier financieel in moest bijdragen. En dan nog is de ploeg dit met haar volle verstand(?) overeengekomen en dient dat gerespecteerd te worden. Het is een tendens die zich in dagelijks praktijk vaker voordoet, bijvoorbeeld big-bazar die de huur niet meer wil betalen en zo een lager huurcontract wil bedingen. Geen frisse praktijken mijns inziens.
30-08-2023 10:27
@jaepa: dat is bij veel ploegen inderdaad het geval. Als je wil dat bepaalde grote namen op jouw fietsen rijden dan betaal je.
Contracten verschillen natuurlijk van ploeg tot ploeg (aantal fietsen, uitgerust of niet, extra financiele sponsoring of niet).
30-08-2023 09:07
Begrijp dat Lotto meer geld wilt, maar zeer begrijpelijk dat Ridley daar niet in mee wilt (en hoeft). Ridley's reactie is volledig op z'n plaats. Hoop dat Ridley nog elders plek vind bij een mooi Team (Wanty?) want het blijven gewoon prachtige fietsen.
30-08-2023 10:08
Mij is vroeger altijd geleerd dat een contract tekenen zorgt voor duidelijkheid naar beide partijen en dat dient gerespecteerd te worden. Tegenwoordig lijkt het wel alsof er steeds minder mensen zijn die zich aan contracten willen houden, omdat ze elders meer geld kunnen krijgen. Dat is niet hoe contracten werken.
30-08-2023 11:26
Ik begrijp de frustratie bij Ridley, maar de CEO van de ploeg heeft toch nooit iets over de fietsen gezegd? Hij zei letterlijk gisteren dat de switch te maken had met het financiële?

Achter de schermen was er natuurlijk heel wat ontevredenheid, maar publiek is men bij Lotto nooit negatief geweest, dan kan je Ridley zijnde moeilijk gaan doen alsof ze liegen en niet zeggen dat het om financiële redenen is terwijl dat letterlijk is wat ze wel doen (publiek).
30-08-2023 16:36
Deurwaarder naar de Vuelta en het hoofdkwartier van Lotto en al het materiaal ophalen? Dan heeft de ploeg haar zin en ze zijn toch in Spanje dus kunnen ze ineens bij Orbea langs gaan...
30-08-2023 09:31
Eerst dat gedoe met Caleb, nu dit weer. Lotto blijft verwikkeld in zaken waar ze toch de schijn tegen hebben.
    30-08-2023 09:42
    Hoe hebben ze de schijn tegen in het geval Ewan? Denk dat er weinig tot geen sympathie is voor Ewan en zijn kakelende manager.
30-08-2023 10:00
Euh, dus de fietsensponsor levert niet alleen de fietsen, maar doet daarnaast ook nog een financiële bijdrage?? En dat vindt iedereen normaal? Nooit geweten, wondere wereld. Ik geef mijnheer Ridley groot gelijk dat hij hier paal en perk stelt.
30-08-2023 10:15
Ridley heeft zelf ook boter op het hoofd. Ze leverden zelf ook een wanprestatie door bijv. te laat tijdritfietsen te leveren. Dit is slechts een voorbeeld van wat naar buiten is gekomen, in werkelijkheid zullen er veel meer issues gespeeld hebben.
30-08-2023 10:23
@Havana: tenzij Lotto het contract op die grond heeft opgezegd/ontbonden, is dat niet relevant. Dát is niet wat Lotto naar buiten heeft gebracht. Publiekelijk zeggen ze alleen te hebben beëindigd om er financieel op voor uit te gaan. Dus tenzij jij weet dat niet-publiekelijk Lotto de overeenkomst heeft beëindigd op basis van wanprestatie, is wat je zegt niet bijster relevant.
30-08-2023 10:38
@Melzuur, maar of Orbea dan die zekerheid geeft?
30-08-2023 10:47
Aanvullend, een artikel uit Het Nieuwsblad van gisteren:

"Lotto-Dstny reed de voorbije twaalf seizoenen met fietsen van Ridley, het Limburgse fietsmerk gerund door zakenman Jochim Aerts. Eerder reed het team van de Nationale Loterij ook al vier jaar op de Ridley-fietsen, van 2005 tot 2008. Dat het nu tot een breuk komt, heeft meerdere redenen. Niet zozeer de kwaliteit van de fietsen werd in vraag gesteld, wel zaken als levertermijnen en de ontwikkeling van de nieuwste modellen. Al was niet iedereen honderd procent tevreden over de geleverde kwaliteit. Onder meer Arnaud De Lie liet uitschijnen dat hij op beter materiaal hoopte.

En dat zouden dus de fietsen van het Baskische Orbea zijn. Ook zij zijn geen onbekende in het wielerpeloton aangezien ze jarenlang fietsen leverden aan het Baskische Euskaltel met renners als Iban Mayo of Haimar Zubeldia. Ook nu nog voorzien zij het procontinentale Euskaltel-team van materiaal. De ‘performance afdeling’ van Lotto-Dstny heeft de voorbije maanden uitgebreid meerdere modellen van verschillende producenten getest en Orbea kreeg daarbij een positief oordeel.
Maar er is meer. Lotto-Dstny is op zoek naar bijkomend kapitaal om zijn ‘performance team’ meer mogelijkheden te geven. Lees, ze willen meer geld vangen van diegene die hun fietsen levert. Ridley betaalde aanvankelijk een marktconforme prijs met weliswaar heel wat kleine lettertjes in het nadeel van het wielerteam, maar vooral sinds de corona-crisis zou de financiële inbreng eerder beperkt geweest zijn. En net daarom komt het nu tot een breuk tussen beide partijen."
30-08-2023 11:26
lijkt me sterk dat lotto zou "vergeten" zijn dat ze mogelijk een schade- of opzegvergoeding moeten betalen die groter kan zijn dan de extra financiële impuls van orbea. er zullen vermoedelijk punten en komma's in het contract staan waarvan ze vinden dat ridley er niet aan voldeed, waarna er weer zo'n boeiend welles/nietes discussie kan ontstaan tussen beide partijen. al lijkt het me sterk dat het bij ridley even erg was gesteld als jaren terug bij nick nuyens met zijn felt-rommel
30-08-2023 12:29
Al weer eens een contract bespreking die via de media gevoerd wordt. Als je in dat stadium beland moet er al iets heel goed mis zijn en dan ga ik er (gemakshalve) maar van uit dat beide partijen geen onschuldige lammetjes zijn. Maar ik denk dat het toch heel veel wijzer is om zaken op te lossen zonder de media te betrekken en alle vuile was op straat te gooien, dat kun je niet meer terugdraaien……..
31-08-2023 11:05
Ach, kijk 's aan. Nieuwe fietsen, nieuwe ploegleider.
Wellicht kans voor "Een nieuwe lente, en een nieuw geluid" ?
(vrij naar gedicht van Herman Gorter).
30-08-2023 10:54
Enerzijds normaal dat ze met een statement naar buiten komen anderzijds is het wel een ietwat vreemd relaas.
Natuurlijk is de financiële inbreng belangrijk dat is namelijk de basis van spnsoring. Ridley sponsort zelf toch ook met de bedoeling van meer fietsen te verkopen. Er wordt hier een beetje gedaan of dat het een liefdadigheidsactie betrof. Alsof ze een perfect getrouwd koppel waren waarbij er eentje plotseling wegloopt met een rijke zakenman/vrouw.
Zelf ben ik er niet van op de hoogte maar als het klopt wat een aantal lezers hier al enkele dagen neerschrijven, is er duidelijk nog meer aan de hand.
30-08-2023 12:23
Alle problemen bij Lotto worden afgeschoven op de partners. Denk maar aan het verbreken van hun professionele performance ondersteuning van Golazo (Energy Lab) om die te vervangen door beginnende jongeren in het vak. Het laten uitschijnen dat dit werd ingegeven door een kwaliteitsverbetering is ver van de waarheid. Gewoon geen geld meer voor wetenschappelijke bijstand op topniveau. Dat zulke uitspraken ten koste gaan van een gereputeerde instelling is blijkbaar bijzaak. Nu ook weer met betrekking tot het materiaal. Laten uitschijnen dat het materiaal van Ridley niet oké zou zijn is inderdaad weer waarheid geweld aandoen. Denk dat vooral De Lie zich geen zorgen moet maken over de tijdritfiets van Ridley. Je kan er namelijk veel harder mee rijden dan hij doet, door er wat mee te trainen en vijf kg af te vallen. Alle redenen zijn blijkbaar goed om eigen tekortkomingen te verdoezelen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine