Porte wint koninginnenrit in Parijs-Nice, Kwiatkowski leider
Richie Porte heeft de vierde etappe van Parijs-Nice op zijn naam geschreven. Op de slotklim naar Croix de Cambouret (een klim van 10 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,7%) was het Sky dat de klok sloeg. Porte versloeg in de laatste meters zijn ploeggenoot Geraint Thomas. Michal Kwiatkowski (Etixx-QuickStep) eindigde achter het Sky-duo als derde en is de nieuwe gele trui-drager.
De Gendt in kopgroep
De vlucht van de dag bestond uit drie man: Thomas De Gendt (Lotto Soudal), Chris Anker Sörensen (Tinkoff-Saxo) en Antione Duchesne (Europcar). Orica-GreenEdge, de ploeg van leider Michael Matthews, onderhield het tempo in het peloton. De voorsprong van de kopgroep liep op tot boven de 7 minuten. Terwijl De Gendt goede zaken deed voor de bollentrui door op alle beklimmingen de bergpunten te pakken, moest Duchesne voorin de rol lossen. Op 40 kilometer van de finish werd de Canadees van Europcar opgepeuzeld door het jagende peloton, waarin Gilbert bij elke bergprijs ook punten verzamelde in een poging zijn bollentrui te behouden.
Op 46 kilometer van de meet nam AG2R La Mondiale het heft in handen in een poging de koers hard te maken. Het peloton brak al snel in stukken, maar de orde werd amper 10 kilometer later weer hersteld toen de twee groepen weer samensmolten. Bradley Wiggins en Rui Costa zaten even in het tweede peloton. Ook Tim Wellens en Rafal Majka belandden in die groep na een lekke band. Majka moest even later weer van de fiets en sloot pas op 25 kilometer van de meet weer aan.
Vooraan hielden De Gendt en Sörensen nog knap stand tot vlak voor de slotklim, ze werden op amper dertien kilometer van de finish gegrepen.
Slotklim
Etixx-Quick-Step reed het laatste gat naar de twee koplopers dicht en zette kopman Michal Kwiatkowski perfect af voor het slotstuk van deze etappe. Dit was zonder Warren Barguil (Giant-Alpecin) en Egor Silin (Katusha). Zij vielen aan de voet van de beklimming over elkaar heen en speelde derhalve geen rol meer.
Paolo Tiralongo (Astana) opende met nog acht kilometer te gaan het bal met een demarrage, terwijl achterin Majka nu echt moest lossen. Dit keer geen materiaalpech, de Pool kon het tempo simpelweg niet volgen. Tiralongo werd al snel gegrepen en de Sky-trein liet zich direct van voren zien. Dat was het moment waarop Matthews de groep der favorieten moest laten gaan en waarop duidelijk werd dat we vandaag een nieuwe leider gingen krijgen.
Op drie kilometer onder de top moesten Andrew Talansky en Wilco Kelderman ook lossen. Geraint Thomas (Sky) ging ervandoor en kreeg Jakob Fuglsang (Astana) met zich mee. Spilak sloot bij het duo aan. Even later sprong ook Tejay van Garderen weg. Richie Porte, Romain Bardet en Fabio Aru gingen ook mee. Kwiatkowski kwam iets later aansluiten en probeerde meerdere malen het gat naar de drie koplopers te dichten. Porte slaagde hier uiteindelijk wel in en nam Kwiatkowski in zijn wiel mee.
De Australiër ging vlak onder de vod van de laatste kilometer alleen door en kreeg enkel ploegmaat Thomas mee. In de sprint bleek Porte duidelijk te sterk voor zijn Britse ploeggenoot, die evenals Porte juichend over de eindstreep reed.
Parijs-Nice 2015 (WT)
Uitslag 4e etappe: Varennes-sur-Allier -Croix de Chaubouret (204 km)
1. Richie Porte (Sky) 5u38m38s
2. Geraint Thomas (Sky) z.t.
3. Michal Kwiatkowski (Etixx-Quick-Step) op 8s
4. Jacob Fuglsang (Astana) z.t.
5. Tejay van Garderen (BMC) op 17s
6. Rui Costa (Lampre-Merida) op 24s
7. Tony Gallopin (Lotto Soudal) z.t.
8. Fabio Aru (Astana) z.t.
9. Rafael Valls (Lampre-Merida) z.t.
10. Simon Spilak (Katusha) z.t.
Eerste vijf Nederlanders buiten de top 10
15. Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) op 1m04s
26. Wilco Kelderman (LottoNL-Jumbo) op 1m24s
28. Tom-Jelte Slagter (Cannondale-Garmin) op 1m36s
42. Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo) op 3m03s
58. Lars Boom (Astana) op 8m35s
Algemeen klassement na 4e etappe:
1. Michal Kwiatkowski (Etixx-Quick-Step) 19u44m11s
2. Richie Porte (Sky) op 1s
3. Geraint Thomas (Sky) op 3s
4. Tejay van Garderen (BMC) op 27s
5. Jacob Fuglsang (Astana) op 32s
6. Tony Gallopin (Lotto Soudal) op 38s
7. Rui Costa (Lampre-Merida) op 41s
8. Gorka Izaguirre Insausti (Movistar) op 44s
9. Tiago Machado (Katusha) op 50s
10. Rafal Valls (Lampre-Merida) op 51s
15. Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) op 1.13
23. Wilco Kelderman (LottoNL-Jumbo) op 1.36

[i]edit redactie: let op je taalgebruik. meer respect voor andere leden svp[/i]
Meer spiermassa is meer bloeddoorstroming is dus minder kans op verzuring.... Je haalt dingen bij elkaar die niks met elkaar te maken hebben.
WHO en haar 3 suikerklontjes...gels worden meteen verbruikt door het lichaam, daarvoor dienen ze ook. Dus geen vergif. Suiker die wij met hopen via zelfs charcuterie! vreten, wordt traag afgebroken en omgezet in allerlei dingen en maakt ons verslaafd = vergif.
Gel is pure suiker, dus ook vergif ja en veel spiermassa in het bovenlichaam bevordert de bloeddoorstroming en zuurstof naar de benen, vraag maar aan onze inspanningsfysioloog als ie nog standby is.
Voor wat hoort wat; als je een zwaar bovenlichaam hebt betekent dat ook dat je meer watts moet leveren voor dezelfde snelheid. Voorlopig ben ik niet overtuigd van jouw bevindingen, de tijd dat renners ruim boven de 70 kg in het hooggebergte mee konden is voorbij.
Na wat zoeken:
[quote]Tom weegt maar 69kg en is zeker geschikt voor het hooggebergte. Woog zelf ooit 70 en na 3 weken Alpen met bepakking 73, alle nog aanwezige vet omgezet in spieren, dus meer gewicht is niet altijd nadelig.
Zijn forse bovenlichaam zorgt voor voldoende bloed(zuurstof) aanvoer naar de benen waardoor hij niet snel verzuurt. Hoe langer het duurt hoe beter hij op stoom komt.
Bij Sky zou hij nog veel sneller doorbreken, misschien eens praten met Bradley, al was het alleen maar over trainingstechnieken.
Vanaf de proloog in de gele trui, he can make it.[/quote]
Lol... Er is wel een mega verschil tussen de gewone maaltijden tussen wedstrijden door, en wat je in de finale van een koers vreet he. Hoe denk jij nog diep te kunnen gaan als je suikervoorraadje op is? Daarvoor dienen gelletjes net, dat soort suikers worden meteen opgenomen en dus ook meteen verbruikt (en gaat er dus al helemaal niet voor zorgen dat je wat bij gaat komen...).
@vlek en albertoo
Als je vet om zet in spier
Als jij gelooft dat dit zo werkt dan heb je erg weinig begrepen van metabolisme, anabole werking en trainingsmethodieken.
Dan was de etappe van gister niet echt op Kruijswijks lijf geschreven met een relatief flauwe laatste beklimming. Ik ben het compleet met je eens, hij heeft veel last van ongemakken en de rondes waar hij het van moet hebben zijn schaars.(liefst meerdere etappes met meerdere bergen met uitdagende stijgingspercentages) Catalonië, Zwitserland en de Giro zouden hem goed moeten liggen, maar dan heb je het wel gehad.
Wat deMarchi aangaat weet ik het wel zeker, die wil een tourrit en/of de bollentrui en dat zie ik hem gaan lukken ook. Gaan we pas later zien dit seizoen.
Nooit gezegd dat Dumoulin tour gaat winnen, wel dat ie het in zich heeft, alleen jammer dat sommigen zijn bescheidenheid als arrogantie bestempelen, laten we de tijdrit maar afwachten, okay?
Gelletjes, sportdrank, 11 versnellingen is allemaal gevolg van commerce, niet de renner telt maar de sponsor. Probeer maar eens een charentais meloen in de klim, vocht en natuurlijke en veel meer langdurige suikers. Een renner moet gewoon zorgen voldoende te hebben gegeten voor de finale begint, op het vlakke en in de afdaling, zonder suiker in de finale haal je nooit meer op, ook een gelletje niet.