Richard Plugge: “Veerkracht wordt gevraagd van teams, nu SafeR geen daadkracht meer heeft”
foto: Cor Vos
dinsdag 4 juni 2024 om 14:09

Richard Plugge: “Veerkracht wordt gevraagd van teams, nu SafeR geen daadkracht meer heeft”

Visma | Lease a Bike kende met het uitvallen van kopmannen Jonas Vingegaard en Wout van Aert een rampvoorjaar. Desondanks toonde het team, volgens teammanager Richard Plugge, veerkracht. Nog nooit behaalde het team meer overwinningen – vrouwen- en mannenploeg gecombineerd – dan dit voorseizoen. Voor Plugge moet deze weerbaarheid als voorbeeld dienen voor de gehele WorldTour, nu het onafhankelijke SafeR onthoofd is. Dat stelt hij in de zomergids van RIDE.

SafeR werd in de zomer van 2023 in het leven geroepen als onafhankelijke instelling die het wielrennen veiliger moest maken. Een soort VAR, zoals we die bij het voetbal kennen. Experts van SafeR zouden parcoursen voortaan controleren, in plaats van UCI-commissarissen. Maar onlangs werd de instantie ontdaan van de functie CEO.

Er komt nu een supervisor, waardoor de daadkracht van SafeR volgens Plugge flink afneemt. “Geen daadkracht meer in de organisatie derhalve, maar een functie die moet uitvoeren wat wordt opgedragen. Veilig, politiek, met consensus van iedereen, de kerk in het midden. Met de UCI als de belangrijkste opdrachtgever, ligt in Aigle nu de allergrootste verantwoordelijkheid om echt werk te maken van veiligheid. Alle ogen zijn gericht op Zwitserland, de vingers gekruist”, zegt Plugge in zijn column in RIDE Magazine.

foto: Cor Vos

In zijn column roept Plugge alle ploegen en renners op om niet stil te zitten. “De overgrote meerderheid van teams was voor de echt onafhankelijke status van SafeR. Want allereerst moet de lichamelijke pijn en het verdriet van de renners worden voorkomen. Maar ook de bedrijfsmatige schade die wordt toegebracht aan teams, hun werknemers én de sport, moet een halt worden toegeroepen. Het begin van de oplossing lag klaar.”

“Veerkracht wordt nu dus gevraagd van alle teams en de renners om toch door te pakken. Omdenken en kijken hoe we het wél voor elkaar krijgen om onze geliefde sport aantrekkelijk te houden voor deelnemers en publiek”, is volgens hem cruciaal omtrent SafeR. “Zoals wij bij Team Visma | Lease a Bike de afgelopen periode veerkracht hebben getoond door om te denken.”


Column Richard Plugge
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) is de volledige column van Richard Plugge (CEO van Visma | Lease a Bike) te lezen. Daarin schrijft Plugge over zijn kijk op het voorjaar vol pech voor de Nederlandse formatie en bespreekt hij de – in zijn ogen – negatieve ontwikkelingen rond veiligheidsinstantie SafeR. Lees zijn column in het 236 pagina’s tellende blad van RIDE. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!
RIDE Magazine
5 Reacties
04-06-2024 15:17
Creatief statistieken: als je cijfers voor de mannen wat tegenvallen om gekende redenen gewoon het vrouwenteam er bij betrekken. Heel slim, Plugmeister.
04-06-2024 14:29
SafeR (mét 2 belachelijke hoofdletters) mag in dezelfde lade met Velon… iets met wol en blaten…
    04-06-2024 14:36
    Yep.... omdat voor de UCI en (een deel van) de organisatoren de veiligheid en gezondheid van de renners geen prioriteit heeft...
    04-06-2024 15:17
    Nog driester… omdat ze geen akkoord vonden over de verloning van de CEO, het ging nooit in de eerste plaats om wiens veiligheid dan ook.
    04-06-2024 17:06
    Velon was een prima organisatie die door de UCI kapot is gemaakt. Is er eindelijk een vernieuwende factor binnen de wielersport, is de UCI het er natuurlijk niet mee eens. Dood- en doodzonde.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine