Richard Plugge: “ONE Cycling ligt helaas al een tijdje stil”
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
maandag 25 december 2023 om 11:10

Richard Plugge: “ONE Cycling ligt helaas al een tijdje stil”

Video Naast algemeen directeur van Visma | Lease a Bike is Richard Plugge ook druk met andere zaken in het wielrennen. Een van die projecten is ONE Cycling, een nieuwe formule die volgens verhalen moet uitrollen binnen het wielerseizoen met een reeks prestigieuze wedstrijden. Met naar verluidt een vermogende geldschieter uit Saoedi Arabië. Veel is er nog niet over bekend. En dat kan best weleens zo blijven. “Het wielrennen staat onder druk”, vertelt Plugge aan WielerFlits.

De Britse krant The Guardian schreef eerder dat Plugge samen met Soudal-Quick-Step-eigenaar Zdenek Bakala de grote initiator is van ONE Cycling, maar dat mensen binnen bijvoorbeeld INEOS Grenadiers en EF Education-EasyPost het initiatief ook steunen. De teammanager van Visma | Lease a Bike wil er aanvankelijk niet al te veel over kwijt. “Ik kan er niet zo heel veel over vertellen, omdat daar op dit moment politiek niet zo heel veel gebeurt. En helaas ligt dat al een tijdje stil.” Toch gebruikt Plugge het moment om beter uit te leggen wat het project nu precies inhoudt.

“Het heet niet voor niets ONE Cycling”, begint Plugge. “We willen iedereen daarin meenemen. Het is geen Breakaway League of elite clubje, wat ik weleens heb gelezen hier of daar. Maar voor het wielrennen ligt er een groot probleem in de toekomst. Daarvoor moeten we kijken naar buiten de sport. Onze tegenstanders zijn niet organisatoren of andere teams, aan de onderhandelingstafel. Dat zijn voetbal, Formule 1 en NFL, noem het maar op. Plus alle overheidsingrepen her en der in diverse landen, waardoor het wegwielrennen best wel onder druk staat. Om die problemen aan te pakken, denk ik dat we als teams en koersorganisatoren moeten samenwerken aan de toekomst.”

foto: Cor Vos

Plugge stelt dat hij ook daarom is gekozen als voorzitter van de AIGCP, de vereniging die de belangen van de profploegen vertegenwoordigd. “Het belangrijkste voor mij is altijd geweest om het samen te doen. Laten we zeggen dat we over tien jaar nog steeds Parijs-Nice en de Ronde van Catalonië willen rijden, misschien zelfs nieuwe wedstrijden kunnen toevoegen. Wij als teams kunnen geen koersen rijden zonder organisatoren. Maar andersom kunnen zij niet organiseren als wij niet rijden. Ik zie dat als een geheel, we zoeken dus eenheid. En daarom ONE Cycling. Het zou mooi zijn als we dat voor de volgende WorldTour-cyclus in 2026 realiseren.”

Super League in het voetbal
Donderdag deed het Europese Hof een belangrijke uitspraak. Grote voetbalclubs wilden een gesloten, lucratieve competitie opzetten: de Super League. De UEFA wilde dat verbieden middels forse straffen, maar het Europese Hof stelde de teams in het gelijk. Dit schept een precedent die zeer nadelig is ten opzichte van overkoepelende sportorganen, zoals de UCI. “Zoiets is niet wat ik nastreef”, benadrukt Plugge. “We hebben een WorldTour. Voor mij is het belangrijkste dat we in de gaten hebben met elkaar dat het wielrennen onder druk staak, in West-Europa met name. Niet zo zeer omdat er geen fans zijn, want die zijn er massaal. Wielrennen is een grote sport. Alleen is het soms heel ingewikkeld om iets voor elkaar te krijgen. Laten we daarin de handen ineen slaan.”


Meer video’s zien uit het peloton?
Klik hier en abonneer je nu op ons YouTube-kanaal!


De winter-editie 2023 van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar. Daarin lees je ook over Richard Plugge en Visma | Lease a Bike. In ons magazine vind je de vaste column van de manager van wat jarenlang Jumbo-Visma was. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts €9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!
RIDE Magazine
10 Reacties
23-12-2023 12:31
Plugge krijgt dan wel karrevrachten aan haat over zich heen, zowel binnen als buiten het wielrennen, maar hij zegt toch wel gewoon altijd veel zinnige dingen. Ook die opmerking op het einde over hoe hij om gaat met kritiek is heel netjes, zouden enkele andere ploegbazen nog wat van kunnen leren..

Het enige jammer is de mogelijke geldschieter uit Saudi-Arabië. Maar ja, dat is nu eenmaal de realiteit waarin we leven anno 2023. Letterlijk alles in de wereld draait op oliegeld en bloedgeld, het stadium om je daar nog tegen te verzetten is allang gepasseerd..
    23-12-2023 12:58
    Nee hoor, kan nog steeds prima zonder olie geld. Dan hou je alleen wat minder geld over. Zolang het geld eerlijk verdeeld wordt maakt het niet zo veel uit of je iets meer of minder hebt. Dus als je bereid bent de budgetten eerlijk te verdelen is het eigenlijk geen probleem. Dat doen ze gek genoeg beter in de VS, NBA bijvoorbeeld. Probleem is hier dat er figuren vooral kijken naar wat ze zelf in de zak kunnen steken. Ik ben het trouwens met je eens dat Plugge vaak zinnige dingen zegt
    23-12-2023 14:01
    Mee eens. Hij is realistisch, eerlijk en gewoon altijd transparant over wat hij doet. Daarbij blijft hij ook gewoon bescheiden.

    Jumbo Visma is niet eens mijn favoriete team, maar het valt me wel echt op dat er een soort hetze tegen ze wordt gecreëerd. Buitenlandse pers, ploegleiders en podcastmakers verleggen constant feiten en trekken alles compleet uit het verband. Een voorbeeld daarvan is het bier-incident tijdens de afgelopen tour: Plugge laat zich een onhandige uitspraak ontlokken, maar eentje die in principe niet zoveel kwaad doet. De desbetreffende ploegleider gaat er vervolgens als een doldwaze idioot met gestrekt been in alsof men aartsvijanden is tegenover iemand die zich van geen kwaad bewust is. Best wel kwalijk van Madiot, het schaadt gewoon een persoon, maar niemand die je daarover hoorde in de Franse pers. Hetzelfde overkwam Quick-step trouwens regelmatig in hun gloriedagen.
23-12-2023 13:32
Als er in Nederland binnenkort geen wielrennen georganiseerd kan worden omdat de overheid zich terugtrekt, lees geen politie en in Spanje auto's tijdens dames course tegemoet komen dan wordt het tijd voor andere middelen om wielerwedstrijden in stand te houden. Plugge heeft meer kennis, sociale vaardigheden en persoonlijkheid dan de meeste bestuurders ooit gehad hebben
23-12-2023 18:54
Zolang ASO en UCI op 1 lijn zitten gaat er niets van terecht komen.
23-12-2023 12:25
Kortom, het verdienmodel voor het profwielrennen moet anders. En overheden die zich vwb wegwielrennen terug trekken vw kostenplaatje, capaciteit, co2 / klimaatafdruk.
    23-12-2023 14:03
    Als je ziet dat 1 golfer voor 300 miljoen (!) van de ene naar de andere organisatie maakt, dan is een verandering echt noodzakelijk. Gevolg zal waarschijnlijk wel zijn dat de liefhebber alleen nog via een media-abonnement zijn helden kan volgen.
23-12-2023 14:33
Fantastisch dat Mr. Plugge zich inzet voor een nieuw en eerlijker business model voor het toekomstige wielrennen. Een nieuw model dat straks vooral de ploegen en de wielrenners meer recht doet dan in het huidige model. Geen elitair model ““for the rich and powerful” maar 1 met een open ( promotie/ degradatie) structuur zoals nu. Jammer dat er niet meer openheid van zaken in deze is maar ik snap het wel….men is bang dat dát gaat leiden tot meningen en discussies op social media die buitensporig zijn en die soms kant noch wal raken en die daardoor meer kwaad dan goed doen aan het broze karakter van de onderhandelingen. Aan wielerflits zou ik willen vragen onderzoek te doen naar wie de spelers in deze onderhandelingen zijn en wat hun standpunten zijn, hoe de verschillende wielerteams er in staan etc.
23-12-2023 13:41
Niet zonder toeval dat dit besproken wordt binnen meerdere sporten en dat er überhaupt wereldwijd vanuit politiek en multinationale bedrijfsleven wordt opgeroepen tot eenheid. Dit smaakt heel sterk naar een onderdeel van de Sustainable Development Goals van de VN.
Misschien nog niet direct duidelijk voor iedereen, maar dat komt tzt echt wel. Geen wappie gezanik, met geduld wordt dit allemaal duidelijk.
    23-12-2023 14:12
    en als het niet duidelijk wordt, dan verjaart jouw opmerking vanzelf, zoiets?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine