Richard Carapaz nieuwe olympisch kampioen: “Een ongelooflijk moment”

zaterdag 24 juli 2021 om 12:03
Richard Carapaz nieuwe olympisch kampioen: “Een ongelooflijk moment”

foto: Cor Vos

Richard Carapaz heeft vol ongeloof gereageerd op zijn gouden medaille tijdens de Olympische Spelen in Tokio. De coureur uit Ecuador kwam solo over de streep op het Fuji Speedway-circuit en volgt daarmee Greg Van Avermaet op als olympisch kampioen. “Dit is een ongelooflijk moment”, vertelt Carapaz.

Op een kleine 25 kilometer van de finish ontsnapte Carapaz met Brandon McNulty uit een elitegroep die de Mikuni Pass had overleefd. “Ik profiteerde daar van het beste moment en ik had op het stuk bergafwaarts een goede kompaan mee”, doelt hij op de Amerikaan. “Daar voelde ik al dat ik goede benen had en daarom ben ik in de finale alleen verder gegaan.”

Na afloop kreeg Carapaz het goud omgehangen, met Wout van Aert (zilver) en Tadej Pogačar (brons) aan zijn zijde. “Dit is ongelooflijk. Al deze gevoelens passen niet eens in mijn lichaam, het is echt geweldig”, aldus de Ecuadoriaan. “Je moet er ook in geloven. Ik heb hard gewerkt om hier te zijn en ik geniet ervan. Dit is iets heel groot voor mij.”

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

8 Reacties

Michelangelo 24 juli 2021 om 13:04

Mooi van Carapaz. Altijd een renner met het aura dat hij wint als anderen een tactisch spel spelen, maar nooit echt beschouwd als renner in het rijtje Bernal, Pogacar, Roglic. Terwijl het echt wel een steengoede renner is, en niet iemand die wint bij de gratie van anderen.

Deze heeft hij wat mij betreft gewoon zelf naar zich toe gehaald…

vevie 24 juli 2021 om 13:58

Dat zijn feiten.

Drossard Kudus 24 juli 2021 om 17:15

Richie hoorde er wat mij betreft al bij, maar je kunt er nu denk ik niet meer omheen. Giro gewonnen, podium in alle 3 de GT’s, Tour de Suisse en nu Olympisch kampioen. Op een gegeven moment zijn dat geen cadeautjes of toeval meer.

Willem Kieft 24 juli 2021 om 13:14

Door die ene Tour etappe hangt nu het aura rond hem van wieltjesplakker, maar eigenlijk wint hij vooral door zelf aan te vallen. Die ene Tour etappe was de uitzondering op de regel.

kleomantre 24 juli 2021 om 14:17

Welbeschouwd is WvA ook niet echt een aanvaller, meer een rechtzetter. Ik vergeef het hem omdat hij wel altijd tot het gaatje wil gaan en altijd verantwoordelijkheid neemt. Die wordt toch op handen gedragen. Nou is die natuurlijk wel echt steengoed en bijzonder allround.
Carapaz zie ik ook echt als een strijder, neem ook maar de balsy aanval in LBL. Heeft ook echt geprobeerd in de Vuelta en in de Giro ging die er ook vol voor. Trouwens streed hij ook al fantastisch in de TdF vorig jaar, alleen toen voor een dagzege. Ik vind het een heerlijke renner en een interessant karakter in de mix met de toppers van heden ten dage.

rennerske 24 juli 2021 om 14:15

Superknap om in zo’n sterk internationaal krachtpatsersveld goud te pakken!

ThorHushovd 24 juli 2021 om 17:25

Dit blijft een wedstrijd die maar 3 renners uit jouw generatie kunnen winnen; dus mega bijzonder is en blijft het. Dit is iets dat dus zeer weinig renners op hun palmares hebben.

vroege vlucht 24 juli 2021 om 18:25

Ik ben benieuwd of hij ook met een gouden helm, fiets en mouwtjes gaat rijden.

Headlines

Materiaalzone

Populair