Richard Carapaz: “Bij Movistar was het alsof er steeds een mes boven je hing”

woensdag 20 mei 2020 om 17:18
Richard Carapaz: “Bij Movistar was het alsof er steeds een mes boven je hing”

foto: Cor Vos

Richard Carapaz is in een video-interview met atleet Valentí Sanjuan ingegaan op zijn periode bij Movistar. De Ecuadoraan, die nu voor Team Ineos koerst, had in de Giro d’Italia vorig jaar moeite met het gedeelde kopmanschap met Mikel Landa, geeft hij aan in het gesprek. “Er waren situaties in de koers dat je niet wist wie voor wie reed.”

Carapaz werd in 2019 eindwinnaar in de Giro, waar hij bij Movistar het kopmanschap deelde met Mikel Landa. Hij vond het moeilijk om onder die omstandigheden te moeten koersen. “Je wist nooit of het morgen jouw beurt was, of dat de ploeg niet op je wachtte omdat de ander kopman was. Het was alsof je er steeds een mes boven je hing en je niet wist of het vandaag zou vallen of dat het morgen gebeurde. Er waren situaties in de koers dat je niet wist wie voor wie reed.”

De Ecuadoraan vindt dat hij de juiste keuze heeft gemaakt door over te stappen naar Team Ineos na vorig seizoen. “Ik denk er niet aan hoe het zou zijn geweest als ik bij Movistar was gebleven als kopman. Het was het juiste moment en ik heb nergens spijt van. Bij Ineos werd tegen me gezegd: ‘Richard, we gaan ons aan jóú aanpassen, jij bent niet degene die zich aan óns moet aanpassen’. Bij Movistar had ik nooit de kans gehad dat de groep zich aan mij zou aanpassen.”

Opnieuw naar de Giro d’Italia
Over zijn huidige werkgever spreekt Carapaz met lovende woorden. “Ineos lijkt op de NASA. Toen ik hier aankwam, waren er veel dingen die me verrasten en die ik nooit eerder had meegemaakt.” Eerst wil hij in het tweede deel van het seizoen zijn titel verdedigen in de Giro d’Italia. “Dit jaar ben ik daar de enige kopman van Ineos. Met de steun van de hele ploeg is het onze ambitie om mijn succes van 2019 te herhalen.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

IlPirata 20 mei 2020 om 18:13

Kan hem zo lukken ook nog. Twee keer de giro winnen achter elkaar. Zijn ploeg is waarschijnlijk sterker en veel renners (lees kopmmanen) verkiezen de TdF boven de giro.

EricV 20 mei 2020 om 20:33

Zo’n sterke ploeg zal hij niet meekrijgen

Sagan=hulk 20 mei 2020 om 18:16

Altijd makkelijk om achteraf na te trappen. Uiteindelijk heeft Movistar hem een contract aangeboden en hebben ze hem alle tijd gegeven om door te groeien. Vorig jaar in de Giro was Landa trouwens wel de perfecte ploegmaat, hij won de Giro ook door zijn sterke ploeg met onder meer een geweldige Amador. Kortom, hij mag best een beetje dankbaarheid tonen voor de ploeg van Unzué. Want het is die ploeg die hem heeft grootgebracht en ervoor heeft gezorgd dat hij een dik contract bij Ineos kon tekenen.

Polleke 20 mei 2020 om 20:11

Zijn contractvoorstel, dat van Movistar, was beledigend voor een GT winnaar…

peterwinnen 21 mei 2020 om 15:26

Dit is toch geen natrappen? Hij geeft zijn mening over hoe het toen ging.

Titaantje 20 mei 2020 om 19:22

Gegeven het salarislijstje wat eerder vandaag uit kwam, snap ik wel dat hij blij is met zijn keuze voor Ineos…

Arry1337 20 mei 2020 om 22:07

Wanneer een werknemer spreekt over een voormalig werkgever en een huidige werkgever moeten er meteen alarmbellen gaan rinkelen. Alles wat er dan gezegd is moet door een bril bekeken worden van de huidige werkgever, en met een flinke korrel zout worden genomen. Daarnaast is het inhoudelijk een minimaal item, en is het ook nog vertaald met de focus op een specifieke zin waarbij beeldspraak in de vertaling volledig vervormd of verloren kan raken.

Deo 20 mei 2020 om 22:23

Gaat niks meer winnnen.

Deo 20 mei 2020 om 22:23

Gaat niks meer winnnen.

jan jansen 20 mei 2020 om 23:24

‘Richard, we gaan ons aan jóú aanpassen, jij bent niet degene die zich aan óns moet aanpassen’.
We zullen zien.

Wie moet er zich in de tour aanpassen?
Froome, Thomas of Bernal?

DonQuijote 21 mei 2020 om 10:24

Ik begrijp zijn reactie naar Movistar wel hoor.

Latino’s zijn in Spanje 2e rangs burgers over het algemeen.
Denk even aan Quintana zijn opleving, en niet alleen qua prestaties, na zijn vertrek bij een Spaanse ploeg.

Hennie.K 21 mei 2020 om 11:30

Op netflix staat Een leuke docu over Movistar waarbij ook te zien is dat Carapaz zich niet aan gemaakte afspraken houdt. Waarschijnlijk teveel kapiteins op 1 schip. Ben daarom ook benieuwd hoe dat bij Jumbo zal gaan met Roglic, Dumoulin en Kruiswijk

Gielat 21 mei 2020 om 11:49

“Gaat niks meer winnen”… ?

Kan nog altijd beter worden.
Kan zijn dat hij geen grote rondes meer wint, maar kan er volgens mij even goed drie gewonnen hebben op einde van zijn carriere.

Ploeg voor Giro zal zeker goed genoeg zijn met bv Dunbar-Sosa-Sivakov weer een jaartje ouder.