Rennersvakbond CPA vraagt UCI om strikte veiligheidsregels
Rennersvakbond CPA heeft een uitgebreide oproep gedaan aan de UCI na de zware valpartij in de Ronde van Polen, waarbij Fabio Jakobsen ernstige verwondingen opliep. De vakbond vraagt om strikte regels en nog strengere controles op de veiligheid van aankomststroken.
De CPA kreeg de vorige dagen veel kritiek te verduren. De vakbond zou te passief zijn geweest na het ongeval van Jakobsen in de Ronde van Polen. In een uitgebreid bericht verduidelijkt voorman Gianni Bugno dat de CPA-afgevaardigde bij wedstrijden niet de macht heeft om een aankomst te wijzigen als die al is goedgekeurd door de technische commissie en de UCI. “De CPA en onze afgevaardigden staan altijd voorop bij het verdedigen van de renners en hun veiligheid, maar zij zijn de laatste schakel in de ketting van probleempreventie die tijdens de koers kan optreden.”
Bugno vraagt zich af waarom ploegen niet ingrijpen. “Zij zien de routes van tevoren en kunnen voorkomen dat hun ‘werknemers’ van start gaan als ze vinden dat de veiligheidsvoorwaarden niet voldoende zijn. Daarnaast heeft de Association of the Sports Groups, in tegenstelling tot ons, leden binnen de Road Commission en kan stemmen om de voorschriften te wijzigen. En waar is de UCI? We kunnen de veiligheid van de atleten niet langer aan het lot overlaten of hopen dat de organisatie correct handelt. Er zijn strikte regels en nog strengere controles nodig.”

Bugno – foto: Cor Vos
Voor de Italiaanse oud-renner blijft het onaanvaardbaar dat er in een WorldTour-koers nog steeds ongelukken gebeuren zoals in de openingsetappe in Polen. “We hebben allemaal verloren op 5 augustus en iedereen draagt een deel van de verantwoordelijkheid bij dat ongeluk. Of we werken eindelijk allemaal eens samen, met een eenduidige visie, of er zal nooit iets veranderen. Steeds terugkerende beschuldigingen tegen elkaar verandert niets aan wat er is gebeurd en zal niet voorkomen dat dit in de toekomst opnieuw gebeurt.”
Lefevere
Patrick Lefevere trok onlangs de slagvaardigheid van de CPA in twijfel. Volgens de teammanager van Deceuninck-Quick Step zou de rennersvakbond niets doen voor de veiligheid van haar leden. Bugno: “Ik heb Lefevere telefonisch gesproken en herinnerde hem eraan dat de renners het reglement niet alleen kunnen veranderen, dat de ploegen een aanzienlijke macht hebben en die ook moeten gebruiken, in tegenstelling tot wat ze tot nu toe hebben gedaan, om hun leden te beschermen.
The #CPA asks the #UCI to do more for the #safety of the #riders. Read Gianni #Bugno open letter after what happened in #TourdePologne on https://t.co/u17qBJAbJN. #GianniBugno #WeAreTheRiders #StrongerTogether #SafetyFirst #TDP #TDP20 #UCIWT #ForzaFabio 📸 @bettiniphoto pic.twitter.com/1H73kXUXFK
— CPA Cycling (@cpacycling) August 8, 2020
Amen!
Kijk maar uit, straks klaagt hij je ook aan.
Altijd wat goedkoop, dat soort kritiek op een organisatie, waarbij ploegen vinden dat bepaalde factoren niet voldoen aan hun vereisten en dan boos worden op de organisatie omdat ze er niets aan hebben gedaan, terwijl ze er ook zelden iets over hebben gezegd. Die fluthekjes worden al jaren gebruikt in Polen, niemand gaf een piep. Maar dan loopt het mis en is iedereen plots met terugwerkende kracht al jaren stiekem verontwaardigd en hadden de diverse instanties dat maar moeten ruiken.
Als een renner in het roadbook kijkt moet hij ergens naar toe kunnen om te melden dat hij vindt dat de finish te gevaarlijk is, deze instantie (onafhankelijk) kan dan gaan kijken en als zij concluderen dat dat echt zo is zouden zij naar de UCI kunnen stappen die eist van de organisator dat er iets veranderd (of zonder tussenstap van de UCI, maar volgens mij zijn zij altijd eindverantwoordelijke aangezien elke profkoers onder hun naam gereden wordt).
Nu is het vaak dat een renner een tweet plaatst en that's it, wordt logischerwijs niks mee gedaan. Een team gaat zelf niks ondernemen want zie maar eens de rest van de teams mee te krijgen. De CPA kan volgens mij weer niks uit zichzelf doen, en de UCI heeft hele andere belangen.
Mensen, het blijft lastig volk :)
Lefevre heeft niks op met de veiligheid van zijn mensen, ook al probeert hij die schijn hoog te houden. Achteraf gaat hij zijn pijlen richten op Groenewegen, maar je had hem niet gehoord als Jakobsen wel door het gaatje kon en gewonnen had. Terwijl de aankomst daarvan niet veiliger of onveiliger van werd.
Voor mij is Lefevre de grootste opportunist in ploegleidersland. Terwijl ik juist denk dat een ploeg als die van hem een krachtig statement kan maken als het gaat om onveilige parcoursen of aankomsten. Terecht dus dat Bugno de bal terug kaatst.
Maar ik krijg het idee dat het Lefevre meer om Groenewegen, TJV en geld gaat, dan om de veiligheid van zijn renners in het peloton. Waarom schiet je anders pas in actie als je renner een half gezicht kwijt is, en niet vooraf bij de wetenschap dat een sprint bergaf met 85 per uur levensgevaarlijk is.
Toch heeft Bugno gelijk, De enige manier waarop verandering mogelijk is moet het vormen van een gezamenlijk front zijn. Maar dat is in het wielrennen al teveel gevraagd. Elke Worldtour ploeg vormt haar eigen koninkrijkje en het eigen belang prevaleert.
De ASO en de UCI maken hier al decennia handig gebruik van.