Renners vrezen buiten tijd te finishen in Tourtijdrit: “Ze pushen om tijdslimiet extra op te trekken”
Veel renners hebben stress dat ze niet binnen de tijdslimiet zullen eindigen in de klimtijdrit naar Peyragudes van de Tour de France, en dus naar huis zullen worden gestuurd. De officiële tijdslimiet ligt nochtans bijzonder hoog: renners mogen 33% (in plaats van de gebruikelijke 25%) van de tijd van de winnaar extra afleggen, wat de hoogste coëfficiënt in deze hele Tour is.
Het is INEOS Grenadiers-renner Geraint Thomas die het vuur aan de lont steekt in zijn podcast Geraint Thomas Cycling Club. “Er zijn zo veel renners in het peloton nerveus over de tijdslimiet”, stelt de Welshman. “Als Pogacar 7,2 watt per kilo trapt – of meer, dan doet hij de klim van 7 kilometer in minder dan een half uur. Dat geeft veel renners stress, ze pushen in de CPA-groep om de tijdslimiet extra op te trekken.”
Zijn collega Luke Rowe treedt Thomas bij. “Waarom zou er iemand naar huis moeten in een tijdrit? Trek die limiet gewoon op tot 40%. Het klinkt misschien gek, maar je rijdt hier wel tegen een freak.”
Thomas opnieuw: “In de Tour de France is de tijdslimiet altijd strenger dan in de Giro of Vuelta. En ik snap de reden op zich ook wel: ze willen dat iedereen hard moet werken om de dag door te komen. Maar het verschil tussen de beste klimmers zoals Pogacar, en de sprinters zoals Jonathan Milan, is deze dagen wel heel groot. Je wil de koers van de snelle mannen toch niet ruïneren? Hij rijdt in de groene trui.”
Ook sprinter Tim Merlier (Soudal Quick-Step) sprak zijn vrees al uit, en Adrie van der Poel gaf in de NOS-talkshow De Avondetappe dan weer aan dat de tijdslimiet ook bij Alpecin-Deceuninck leeft. Niet alleen voor deze klimtijdrit, maar ook voor de 18e en 19e etappe, waar de limiet tussen de 11 en 19% zal liggen, afhankelijk van de snelheid van de etappe.
Dat mensen het stoer vinden om te roepen dat een renner maar meer moet trainen vind is schadelijk voor de sport. Sprinters hebben een totaal andere lichaamsbouw. Veel gaan echt absoluut tot het gaatje om in de bergen op tijd binnne te komen. Het zijn topsporters van het hoogste niveau, anders doe je niet mee in de tour. Maar het ego van de toetsenbordridders is natuurlijk belangrijker.
De Tour is veruit de grootste koers, waar de beste renners aan horen mee te doen en als je zoveel slechter klimt dan andere sprinters (want dat was met Cavendish en eigenlijk ook met Jakobsen wel het geval) dan ben je niet één van de betere renners. Er zijn genoeg andere renners die een plek in de Tour meer verdienen en die hun kans niet krijgen omdat er voorrang wordt gegeven aan een renner die buiten 300 vlakke meters niets toevoegt aan de koers. Ik vind zeker dat sprinters hun plaats hebben in het Tourpeloton, maar er mag verwacht worden dat ze een niveau kunnen halen dat dicht tegen het niveau van andere sprinters ligt en niet dat ze gelost worden vanaf de weg ietwat omhoog loopt.
Voor de rest is een tour een grote ronde. Een grote ronde gaat niet alleen over klimmen en over het klassement, sprinten is daar ook gewoon belangrijk in. Pogacar zie je toch ook geen sprint winnen van Milan, dus moet Pogacar de tour verlaten? Het zou overigens toch ook vreemd zijn als wij hier bepalen of een renner wel goed genoeg is voor de tour, en niet de ploegen die het salaris betalen?
Ook die vergelijking van Milan vs. Pogacar trekt op niets. Ik heb nergens gezegd dat een renner op alle fronten mee moet kunnen doen voor winst om een plaats te hebben in de Tour. Ik heb zelfs liever renners die nergens meedoen voor winst, maar wel op verschillende parcoursen mee de koers kan maken of belangrijk kan zijn voor de ploeg in een dienende rol.
Als een renner in een vlakke tijdrit zonder pech op ruime achterstand finisht van de rest van de renners, zou ik trouwens ook liever hebben dat die renner uit koers wordt genomen, want ook op het vlakke moeten renners een degelijk niveau halen.
Ten laatste wil ik ook niet de keuzes van de ploegen veranderen, ik begrijp volledig waarom zij die keuzes maken. Ik wil dat de beslissing vanuit de organisatie/jury komt om de tijdslimiet te verlagen zodat het net iets selectiever wordt en er daarom eens zal nagedacht worden bij die ploegen om een andere renner (dat mag ook een sprinter zijn, maar dan één die wel de bus kan halen) in de selectie op te nemen.
Dat is heel simpel. Je moet zelf door kunnen trappen en in een tijdrit zijn er veel minder trucs mogelijk met duwen, kleefbidonnen, stayeren etc. De renners kunnen vandaag tonen dat ze ook klimmend in de tour thuis horen, ook al is het bergop in de staart.