UCI boos op renners die over voetpad reden in openingsweekend

Door , maandag 26 februari 2018 om 11:08
UCI boos op renners die over voetpad reden in openingsweekend

foto: Marcel Koch

Afgelopen weekend werd door de renners weer veelvuldig over fietspaden gefietst, tot grote ergernis van de UCI. “Ze lappen onze dreiging aan hun laars”, zegt UCI-wedstrijdvoorzitter Jacky Botton na afloop van Kuurne-Brussel-Kuurne tegen Het Nieuwsblad.

Volgens de reglementen van de internationale wielerbond is het verboden om tijdens de koers af te wijken van het parcours. Dit om de veiligheid van de renners en bezoekers te kunnen garanderen. “In de plaatselijke ronde vielen ze twee keer op dezelfde plaats omdat de renners een kortere weg wilden nemen”, aldus Botton, die daarmee nog eens benadrukt waarom deze regel bestaat.

Het handhaven van de regel is een heikel punt voor de UCI. “Wat kan je dan doen? Ze allemaal uit koers nemen?”, luidt de vraag die Botton hardop stelt. “Zonder videoref is dat onbegonnen werk. En zelfs met een videoref wil ik het nog weleens zien”, aldus de Fransman. “Mijn persoonlijke mening is dat dit van die UCI-regels zijn die in België gewoon niet toepasbaar zijn”, zegt Botton over de haalbaarheid van het handhaven van deze regelgeving.

[poll id=”737″]

Dit artikel delen:

39 Reacties

Knalerwtensoep 26 februari 2018 om 11:13

De plek waar werd gevallen had makkelijk met hekwerk of iets anders afgesloten kunnen worden. In een peloton is zo’n opening voor afsnijden vragen om problemen.

NumberSeventeen 26 februari 2018 om 11:14

Gaat het hier over Belgische renners of over renners uit bv Italië of Spanje? Veel landen hebben helemaal niet van die fietspaden en kunnen onduidelijk zijn als je er normaal nooit mee te maken hebt.

Belgen en Nederlanders daarentegen zien die dingen altijd en denken goed de risico’s in te kunnen schatten. Vervolgens gaat het als nog fout omdat de toeschouwers net iets anders reageren dan een renner denkt.

Ik vind het gek dat het peloton zich hard probeert te maken voor meer veiligheid en een mening klaar heeft over alle kleine drempeltjes en paaltjes maar ondertussen wel fietspaden en stoepjes gaat gebruiken om 2 meter af te snijden.

LutsenkoFan 26 februari 2018 om 11:18

Je kan niet langs heel het parcours hekwerk neerzetten. Achteraf hierover spreken is altijd zo makkelijk.

west 26 februari 2018 om 11:20

1 hekdeel midden in de bocht, in de breedte over het fietspad. Ze zijn vantevoren gewaarschuwd.

girardengo 26 februari 2018 om 11:20

Het probleem blijft dus gewoon bestaan. Ook de talloze paaltjes maken de route riskant. Wanneer wordt nu eens echt doorgepakt?

erikvoncken 26 februari 2018 om 11:21

Als je gewoon een aantal wedstrijden consequent de éérste renner die een fietspad pakt uit koers neemt, is het denk ik gauw afgelopen. En je loopt niet het risico dat je het halve peloton moet schrappen.

Jan Blokland 26 februari 2018 om 11:21

Ach, zolang ze zichzelf uitschakelen vind ik het geen probleem. Maar als ze ook toeschouwers aanrijden wordt het anders natuurlijk.
Je kunt natuurlijk niet overal hekkens plaatsen over een parcours van 200 -250 km. En wat is wel een fietspad en wat niet. Als je een kasseienstrook neemt bijvoorbeeld, wat ook niet overal is afgezet.

vlek 26 februari 2018 om 11:22

Wedstrijd schorsing voor de overtreders?

Veloburto 26 februari 2018 om 11:28

Volgens mij sneden ze niet af, maar meden ze gewoon de kasseienstrook. Vond het al een beetje jammer op dat moment

Brummel 26 februari 2018 om 11:30

@17 het is juist logisch dat individueel gedrag niet altijd in lijn is met het algemeen belang. Een enkele renner zal bij een onduidelijke situatie altijd gaan voor datgeen dat de beste positie opleverd. Daarom juist moeten er goede regels zijn en goede handhaving, zodat het speelveld eerlijk is.

moa 26 februari 2018 om 11:34

Dit is de Varent kassei strook. Elk jaar is het zo. Soms zetten ze een nadar dwars over het pad naast de kasseien, dat lost het probleem op. Het is ook niet echt een fietspad, het is een stukje onverhard. Nu ging bijna iedereen erover, soms kan het wel echt koersvervalsing zijn.

KnightBiker 26 februari 2018 om 11:36

@ Erikvonken – slecht idee want volledig willekeurig. Als De winnaar het Ook deed of het was een Hollander in belgie dan zijn de poppen aan Het dansen. Het afzetten en veilig maken van Het parcours is voor de organisatie en zeker in een plaatselijke ronde, De renners in deze beschuldigen Terwijl De organisatie niet naar zich zelf wijst is misselijk. Een rood wit lint is zo gespannen, vooral op zo’n hoek als deze.

mollemarijden 26 februari 2018 om 11:39

Heel makkelijk de regel handhaven en direct uit koers halen, moet je kijken hoe snel de regel gaat werken.
Langeveld reed ook ooit achter het publiek langs herinner me nog precies hoe hard hij viel omdat hij tegen een toeschouwer aanreed.

Pizzi 26 februari 2018 om 11:53

Het hele parkoers afzetten is natuurlijk niet nodig. De welbekende kasseistrook wél, en de afsnijdbochtjes zijn gewoon lastig als je in het pak rijdt, dus die ook afzetten.

Voor de rest: hand-ha-ven!

Chaba 26 februari 2018 om 12:13

Een beetje over de kasseien, een beetje over de weg, een beetje over het fietspad, een beetje in het gras en ook een beetje over het voetpad. Het draagt voor mij bij aan de charme en hoort er een beetje bij inclusief de valpartijen die ermee gepaard gaan hoe vervelend de gevolgen daar ook van kunnen zijn.

HoofdIsVrij 26 februari 2018 om 12:18

“In de plaatselijke ronde vielen ze twee keer op dezelfde plaats omdat de renners een kortere weg wilden nemen”.

Dat stukje weg was dan ook behoorlijk smal en garandeerde nou niet echt de veiligheid van de renners.

west 26 februari 2018 om 12:26

Renners die vallen omdat ze zich zelf niet aan de regels houden is toch geen probleem? Zoek het lekker uit zou ik zeggen. Publiek en renners die wel het parcours volgen is een ander verhaal.

Cintu 26 februari 2018 om 12:44

Het is in België nu eenmaal niet altijd heel duidelijk wat een fietspad is, wat een voetpad, en wat een stuk van de weg. Als ik ga fietsen heb ik vaak het omgekeerde probleem, want ik probeer juist zo veel mogelijk op het fietspad te rijden. Als het voor mij als Belg tegen 25 km/u al niet duidelijk is, hoe kan je dan van een buitenlandse renner in volle inspanning tegen 50 km/u verwachten dat hij altijd de juiste inschatting maakt.
Die regel is inderdaad niet geschikt voor de Belgische toestand van de wegen. Enige oplossing is volgens mij nadars zetten op gevaarlijke plaatsen.

skylimit 26 februari 2018 om 12:50

Volgens mij is dit toch redelijk eenvoudig op te lossen. Gisteren ging het voornamelijk mis bij een kasseistrook, waar iedereen de kant in dook en op een stukje mooi onvehard ging rijden.
Parkoersbouwers/organisatoren kennen de route en weten dus waar “fietspaden/nevenpaden/stoepen” liggen die “misbruikt” kunnen worden door de renners.
D.m.v. een afzetting kan je dit voorkomen, of anders door een markering, een motorcommissaris, die voor de groep rijdt. Regels moeten wel gehandhaafd worden en er
dienen dan ook straffen opgelegd te worden. Bijv. een stop- en go penalty van 10-20 sec. met als zwaarste straf diskwalificatie.

limburgia 26 februari 2018 om 12:53

Vanaf de eerste wielerwedstrijd weken de renners uit naar de assen paadjes .
Nu wordt er van rijwiel en wandelpaden/stoepen uitgeweken om zo gemakkelijk
de snelheid te kunnen houden.
Verbiedt het fietsen over de stoepen en laat het fietsen over de rijwielpaden met
rust .

girardengo 26 februari 2018 om 13:19

@Chaba
Gezien het aantal zware ongelukken dat al gebeurd is zou ik in dit geval toch niet graag meer over ‘charme’ spreken. Maar ik vind wel dat de organisatoren verantwoordelijk zijn voor een zo veilig mogelijk parcours (en die slagen daar lang niet altijd is); daarna mag je pas iets aan de renners vragen. Een renner duikt gewoon in de opening die hij ziet.

jooprioolpijp 26 februari 2018 om 13:24

Strak handhaven klinkt leuk en stoer, maar dan moet de situatie wel duidelijk zijn, en moet de regel voor iedereen en overal gelden. De vraag is of het de moeite waard is om dat allemaal voor elkaar te krijgen. Voor mij is het antwoord op die vraag nee, en moet de insteek zijn: zorg dat het veilig is voor het publiek, zet typische ‘misbruik-plekken’ af met het een of ander dat niet uitsteekt en laat het renners verder lekker zelf uitzoeken. Waarom zou een stuurkunstenaar z’n kwaliteiten niet mogen gebruiken om mooi over een randje te hoppen als daar verder geen toeschouwers staan? Fietsbeheersing hoort ook bij koers zou ik denken.

west 26 februari 2018 om 13:36

Die balkjes uit het veldrijden doen ze 8 maanden in het jaar toch niks mee?

lathumnees 26 februari 2018 om 14:27

is gewoon niet te handhaven, helaas. Dus of alles goed afzetten of het risico accepteren. het is niet anders.

vluggejapie 26 februari 2018 om 14:30

Uit koers halen, lijkt me onbegonnen werk. Het element van willekeur is te groot – wie wordt gesnapt en wie niet. En hoe wordt dat dan gecommuniceerd zodat de renner daadwerkelijk afstapt en dus niet meer de wedstrijd beïnvloedt? Achteraf op basis van beelden de uitslag schrappen lijkt me ook niks.

Kortom: er komt niets goeds van het invoeren van regels die niet kunnen worden gehandhaafd. Waar je echt geen renners wilt zien, zul je moeten afzetten. De rest is de verantwoordelijkheid van renners en toeschouwers. Daar geen genoegen mee nemen, is impliciet pleiten voor racen op afgezette circuits.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair