Renners Circus-ReUz-Technord, inclusief Gerben Kuypers, passen voor Amerikaanse trip: “Te duur”
Foto: Cor Vos
dinsdag 10 oktober 2023 om 07:15

Renners Circus-ReUz-Technord, inclusief Gerben Kuypers, passen voor Amerikaanse trip: “Te duur”

Interview Zoek in de opener van de Wereldbeker veldrijden in Waterloo zondag niet naar het gifgroene tenue van Circus-ReUz-Technord. De gehele troepen van Bart en Geert Wellens laten de reis naar Amerika dit jaar links liggen. De reden? “Heel simpel. De kostprijs”, vertelt Bart Wellens aan WielerFlits.

Met Gerben Kuypers heeft Wellens nochtans een subtopper in zijn rangen, die in Beringen naar eigen zeggen had kunnen winnen. Ook de Zwitser Kevin Kuhn, Thijs Aerts en toptalent Lauren Molengraaf zijn actief bij de satellietploeg van Intermarché-Circus-Wanty. “Op zich is het geen ramp om deze cross te missen. Quinten Hermans is vorig jaar ook niet naar Amerika gegaan, en hij is nog achtste geworden in de Wereldbeker. Toen waren er nog twee Amerikaanse Wereldbekers, nu laat je maar één keer punten liggen.”

Volgens Wellens is de afreis maken voor één cross te duur. “Als team komen wij niet tussen in de kosten, dat is altijd al zo geweest. Daarom hebben onze jongens zelf beslist om dit weekend een cross in Europa, zoals de GP van Oisterwijk, te rijden. Er komt heel wat kijken bij een reis naar Amerika: je gaat als renner ook niet alleen, maar je moet je van een hele entourage voorzien. Dan loopt het kostenplaatje snel op, natuurlijk.”

Sponsors
De ex-wereldkampioen begrijpt waarom andere ploegen wel afreizen, maar blijft kritisch voor het Amerikaans avontuur. “Je kunt als UCI zijnde wel overal crossen organiseren, maar als renners alles zelf moeten financieren, dan wordt het moeilijk. Zeker als je geen internationale sponsors hebt. Dat is het grote verschil met de ploeg van Sven Nys, die zondag naast de fabriek van sponsor Trek koerst. Zij zullen dit avontuur wél toejuichen.”

“Laat ons beginnen met de cross in Europa van de grond te krijgen”, vindt Wellens. “Daar heb je zo veel mooie crossen die nog onderbelicht zijn. Niet in Vlaanderen natuurlijk, want hier is de sport nog altijd super populair. Maar in Luxemburg, Duitsland en Zwitserland, om maar enkele landen te noemen. Daar zijn ook supermooie wedstrijden en gemotiveerde organisaties. Ik zou me ook daar op focussen en hen de aandacht geven die ze verdienen.”

RIDE Magazine
17 Reacties
09-10-2023 12:43
En zo krijg je elk jaar weer de Europeanen die zeuren over reiskosten (voor 1 koersje...), en meer crossen willen in Europa. En elke jaar weer moeten de niet-Europeanen, die véél hogere reiskosten hebben omdat ze elke keer naar Europa moeten komen (of in sommige gevallen zelf hier een paar maanden 'moeten' verblijven om het betaalbaar te houden) dit aanhoren. Ik neem aan dat ze dan even met hun hoofd schudden om dan maar weer een vlucht naar Europa te boeken.
    09-10-2023 13:09
    Het staat iedereen vrij om die kosten te maken maar komaan, een organisatie die zich tegen beter weten in, mondiaal wil profileren zou er op zijn minst moeten voor zorgen dat deelnemen, aan de start komen, geen financiele aderlating is… zonder deelnemers van enig niveau ook geen, gaan we, mondialisering…
    09-10-2023 14:17
    Je bedoelt Belgen die niet naar buiten België willen reizen, terwijl mensen van buiten de Benelux een sloot geld moeten betalen om überhaupt in België te kunnen crossen.

    Ze gooien namelijk ook gewoon gerust een cross als Gieten uit de SP, mede omdat het te ver reizen is volgens de organisatie. Je weet wel, in een buurland die als enige andere land nog iets van een veldritcultuur heeft,
    09-10-2023 15:21
    Die niet Europeanen verblijven de hele cross periode hierzo en dan met name Vlaanderen!!
09-10-2023 16:28
Iedereen zou moeten passen voor die onzin. Sowieso niet meedoen met de Wereldbeker tot er weer een normaal format is: max. 8 wedstrijden waarvan 4 in Vlaanderen en 1 in Nederland. De andere 3 elders in Europa.
    10-10-2023 07:45
    Gewoon lekker alle wedstrijden in België houden. Cross gaat het internationaal toch niet redden. Over paar jaar is het Gravel wat de klok slaat en zijn we ook van deze discussie af.
    10-10-2023 10:11
    Hoezo moet iedereen passen voor die onzin?
    Ploegen rijden op Amerikaanse fietsen, met Taiwaneese groepen (of amerikaanse) Hebben amerikaanse brillen op hun neus. etc etc.
    Dus wel niet Europeese sponsors, maar niet buiten Europa rijden

    beetje hypocriet niet?
09-10-2023 14:30
Elke vorm van naar een ander werelddeel gaan om daar op een paar vierkante kilometer in de rondte te gaan hengsten is wat mij betreft ronduit belachelijk.
    09-10-2023 14:45
    Hoeveel vierkante kilometer is voldoende om erop in de rondte te hengsten om een reis naar een andere werelddeel te rechtvaardigen? Zo vermoed ik dat bijv. een voetbalveld niet groter is dan een crossparcours...
    10-10-2023 07:58
    Profvoetbal zou onder andere om die reden ook direct verboden moeten worden ;)
    10-10-2023 07:59
    Er hoorde een knipoogje achter, maar die leestekens vallen blijkbaar weg. Heeft WF wel vaker last van *knipoog*
09-10-2023 20:41
Geen probleem toch. Het is ook niet nodig dat het hele peloton naar Amerika gaat. Des te kleiner de kans op een compleet Vlaamse top 10 bij de mannen en een Nederlandse bij de vrouwen, des te beter. Veel leuker als er lokale renners in de top 10 kunnen eindigen.
09-10-2023 11:34
Gaan we weer. Nieuw seizoen, dezelfde discussie. Dit is toch geen nieuws meer?
    09-10-2023 12:16
    Tot het opgelost is wél, mondialisering is 1 maar ten koste van wat ? Het blijven volharden in dat ‘Wereld’-beker project heeft geen kans zo lang het een financiele min-operatie is voor de deelnemers.
    09-10-2023 20:53
    Tot wat is opgelost? Wie het leuk vindt om naar Amerika te gaan, die gaat, en de rest blijft in Europa. Je hebt in de VS een cyclocross scene en een sponsor die een wereldbeker kan en wil bekostigen. Geen enkele reden om niet aan die wens te voldoen. Extra voordeel is dat de wedstrijd door het tijdsverschil in Vlaanderen op prime time uitgezonden kan worden.
09-10-2023 16:34
Die sport gaat toch nooit internationaal doorbreken maar als vlaming een deftige opvulling voor in de winter, het duurt ook maar een uurtje. Zolang het rendabel is zou ik niet te krampachtig te Internationaal denken want het is sowieso zinloos.
09-10-2023 23:32
De wereldbeker is dan ook vooral bedoeld voor wereldtoppers. En die klagen niet over de reiskosten naar de VS. Die gaan gewoon niet omdat het niet in de seizoensplanning past ;-)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine