Renners Belkin geven ploegleiding tot 1 augustus de tijd
dinsdag 1 juli 2014 om 12:15

Renners Belkin geven ploegleiding tot 1 augustus de tijd

foto: Sirotti

Zowel de Belkin-leiding zelf als de meerderheid van het huidige rennersbestand zal tot 1 augustus proberen de ploeg bijeen te houden, zegt manager Richard Plugge in het Algemeen Dagblad. Hoewel meerdere renners inmiddels al in gesprek zijn met andere ploegen, heeft men afgesproken nog één maand te wachten op een eventuele opvolger van hoofdsponsor Belkin.

“Een groot deel van de ploeg wil er gezamenlijk de schouders onderzetten om de boel te redden”, vertelt Plugge in de krant. “Veel renners geven ons te tijd een sponsor te vinden. Tot 1 augustus, daarna kiezen ze eieren voor hun geld.” Dat het een groot deel en niet iedereen betreft, zou komen door de ondoorzichtige handelswijze van de Belkin-leiding.

De ploeg had weinig keus toen sponsor Belkin een annuleringsclausule in het contract wilde, en ging akkoord onder het motto ‘beter een onzekere sponsor dan helemaal geen sponsor’. Vervolgens werd deze mogelijkheid echter niet gecommuniceerd naar de renners en staf bij contractbesprekingen. “Wij gaan dat netjes met de renners oplossen als we geen sponsor vinden”, zet Plugge hierover. “Wat ik daarmee bedoel? Dat ga ik met de jongens bespreken als het zover komt, niet in de media.”

Crowdfunding valt slecht
Ook het inderhaast opgestelde plan om tientjes te vragen aan de fans werd de commerciële ploegleiding niet door iedereen binnen het team in dank afgenomen. “Het was inderdaad haastig, maar we wilden voorkomen dat iemand anders het deed, zoals bij Rabobank. Er zijn nu 2000 mensen die geld hebben overgemaakt, en we hebben evenzoveel betalende fanclub-leden. Voor potentiële sponsoren geeft dit een goed beeld van de achterban.”

ProContinentale status
Met de anderhalf miljoen aan financiële reserves die de ploeg heeft opgebouwd en een selectie aan bijeengeschraapte kleinere sponsors, eventueel vergezeld door een handvol miljoenen van een naamgever, zou de formatie volgend jaar op het ProContinentale niveau een doorstart kunnen maken. Wildcards voor de Giro en Tour lijken zeker, aangezien beiden in Nederland starten. De hoop is echter nog altijd dat zich een hoofdsponsor meld die het hele team kan dragen.

RIDE Magazine
RIDE Magazine