Remco Evenepoel rekent in deze Tour de France af met alle vooroordelen
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
vrijdag 19 juli 2024 om 09:00

Remco Evenepoel rekent in deze Tour de France af met alle vooroordelen

Opinie Tadej Pogacar die het ene na het andere klimrecord uit de boeken rijdt en volgens berekeningen de beste klimprestatie van zo’n 40 minuten uit de Tour de France-geschiedenis op zijn naam schrijft. Jonas Vingegaard die na zijn zware ongeval in het Baskenland met slechts acht weken training zijn beste wattages bergop toont. Maar, misschien is Remco Evenepoel (ook slachtoffer in het Baskenland) wel dé renner die in deze Tour de France de grootste stap heeft gezet.

Remco Evenepoel, je houdt van hem of je hekelt hem vanwege zijn maniertjes. Een milde tussenweg lijkt er niet te zijn. Wie als pure wielerliefhebber naar hem op de fiets kijkt, kan hem met zijn soepele pedaaltred en fantastische positionering op de fiets alleen maar omarmen.

Voor een Belg lijkt hij misschien soms wat te vaak op een ‘Ollander’. Voor een wielrenner lijkt hij de karaktereigenschappen van een voetballer te hebben. Als je die twee combineert dan hebben de drie jaren dat hij van zijn elfde tot en met zijn veertiende jaar bij PSV voetbalde een grote invloed op zijn karaktervorming gehad.

“Remco wil niet gewoon presteren, hij wil de patron zijn, de nummer 1 worden. Dat zit in zijn karakter en siert hem ook”, werd er destijds al door mensen bij PSV gezegd.

Het wil echter wat zeggen wanneer je op je twaalfde al bij een gastgezin in Nederland wordt ondergebracht. Om als enig kind op die leeftijd je familie achter te laten, is niet niks. Dat maakt je veel sneller volwassen dan een kind uit een beschermend gezin dat elke dag naar de school op tweehonderd meter van zijn ouderlijk huis gaat.

Foto: Cor Vos

Evenepoel is al vroeg zijn leeftijdgenoten ontgroeid, waardoor hij snel een sterke eigen inbreng had. Laat ik voorop stellen dat ik graag te doen heb met mensen die een eigen mening hebben. En het is ook een feit dat 95% van de grote kampioenen ook sterke persoonlijkheden zijn.

Voetbalkantjes
Laten we de ‘voetbalkantjes’ van hem voor lief nemen en zijn ‘uitspattingen’ in zijn eerste jaren vooral met de mantel der liefde bedekken. ‘Be te best, f*** the rest’, balde Evenepoel het destijds als junior samen in een lekker uitdagend Instagram-credo. Het is ook wat wanneer je als junior in 2018 in Innsbruck wereldkampioen wordt en de allergrootste allertijden Eddy Merckx dan zegt dat dit rennertje misschien nog wel eens beter dan hemzelf kan worden.

En dat in het wielermaffe Vlaanderen, waar al zoveel grote talenten kopje onder zijn gegaan nadat ze op jonge leeftijd als de nieuwe ‘Merckx’ werden bestempeld. Ik stelde zijn teammanager Patrick Lefevere na de wereldtitel van Evenepoel in Wollongong de vraag hoe moeilijk het is om Remco Evenepoel in Vlaanderen te zijn. Zijn antwoord: “Dat is zo goed als ‘mission impossible’. De Vlaamse media is goed in het scheppen van onredelijke verwachtingen.”

Als er een renner buiten de Vlaamse media ook zichzelf enorm veel druk op legt, dan is dat Evenepoel wel. En altijd is er dan nog wel iemand die aangeeft dat hij dit en dat niet kan. Iets dat de afgelopen jaren onbewust toch een beetje onder zijn huis kroop. Gelukkig blijkt hij daar nu stoïcijns doof voor te zijn. Voor deze Tour werd er geroepen dat ‘REV’ in een grote ronde altijd met een mindere dag zou moeten afrekenen.  Een stelling die gebaseerd was op één slechte dag vorig jaar in de rit met de finish de Col du Tourmalet in de Vuelta a España. Tot dusver bewijst hij het tegendeel en lijkt hij zelfs in deze derde week van de Tour fysiek en mentaal te groeien.

In deze Tour zit ik nu al bijna drie weken sinds Le Grand Départ in Florence naar een heel volwassen 24-jarige renner te kijken. Hij is correct en respectvol in zijn antwoorden. Ieder woord is interessant en raak. Hij spreekt drie talen foutloos na de zwaarste inspanningen. De branie heeft plek gemaakt voor realisme. Hij blijft onder vrijwel alle omstandigheden kalm en oogt geen moment als debutant onder de indruk van het fenomeen Tour de France dat met geen enkele andere wedstrijd te vergelijken is. En hij koerst met brains, afgemeten naar zijn kwaliteiten.

Evenepoel sprak niet over het podium, maar over een top-vijf klassering. En nu hij op de derde plaats staat, acht hij deze podiumplek verdedigen realistischer dan het vizier nog op Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard te richten. Al laat hij in de rit naar Superdévoluy, waar hij even kan profiteren van de koude oorlog tussen de Sloveen en de Deen, dat winnen in zijn dna zit.

Remco Evenepoel en Mathieu van der Poel. Foto: Cor Vos

Zoals na iedere rit tijdens de cooling down achter het podium duidelijk wordt hoe Evenepoel geraffineerd met Pogacar aanpapt om zo ook bondgenoten te krijgen. Zoals hij in Spanje ook geregeld traint met ‘buurman’ Mathieu van der Poel. De concurrenten buiten de koers op zoeken, kan op sommige momenten ook grote voordelen.

Veelwinnaar
Voor het zomernummer van RIDE Magazine maakte de Vlaamse journalist Joeri de Knop van Het Laatste Nieuws, dé Evenepoel-kenner, een fantastisch portret van de ‘Ket van Schepdaal’. Hij telde dat liefst tien renners in het huidige profpeloton voorlopig méér zeges op hun palmares hebben dan Belgische oud-wereldkampioen. En nú al, op z’n 24ste, bekleedt de drager van de witte trui een plekje (95ste) in de internationale winnaars top-100 aller tijden.

Zijn zegeteller staat al op 55 overwinningen bij de profs (behaald in 16 verschillende landen), waarvan 24 op WorldTourniveau (43,6%). Wat Evenepoel na 5,5 jaar profbestaan – eigenlijk mag daar door de revalidatie van zijn zware crash in de Ronde van Lombardije 2020 nog een half jaar worden afgeteld – nú al tot de op twee na grootste leverancier aller tijden maakt van het team van Patrick Lefevere. Enkel Tom Boonen (121) en Mark Cavendish (59) gaan hem in die ranking nog vooraf.

Dertien individuele chronoraces (waaronder één wereld- en Europese titel), elf eendagskoersen (WK, BK, 2x Luik-Bastenaken-Luik, 3x Clasica San Sebastian incluis), twaalf eindklassementen in het grote- en kleine rondewerk (met de Vuelta 2022 als allerbelangrijkste) en negentien berg- en andere etappes in rittenwedstrijden: het geeft aan hoe ‘allround’ Evenepoel is. Van de dertig zeges in koersen ‘in lijn’ (55 minus tijdritten en eindklassementen) behaalde hij er 20 (66,6%) solo, met tijdsverschillen aan de streep variërend tussen de 0.16 en 4.44 (18de rit Vuelta 2023). En jawel: de andere tien waren… sprintjes. Bergop, maar ook op een vlakke aankomst.

Winst in de tijdrit. Foto: Cor Vos

Het geeft aan hoe allround Evenepoel is. Het beste bewijs van zijn ongelofelijke talent. Hoe hij zich nu als klassementsrenner verder ontwikkelt op en naast de fiets is indrukwekkend. Want ook hij verbeterde na een rit met 5000 hoogtemeters op Plateau de Beille (42m35s) het record van Marco Pantani (43m28s). Maar vooral zijn herstelvermogen en de mentale rust die de kopman van Soudal Quick Step uitstraalt, geven aan dat hij enorme stappen heeft gezet.

In mijn ogen heeft Evenepoel in deze Tour echt aangetoond dat hij de komende jaren een zeer realistische kans maakt om opvolger te worden van Lucien van Impe die in 1976 als laatste Belg de Ronde van Frankrijk wist te winnen. Ja, natuurlijk heeft hij de pech dat hij in zijn generatie met Pogacar (twee jaar ouder) en Vingegaard (drie jaar ouder) twee superwielrenners tegenkomt. De progressie die Evenepoel in deze Tour laat zien, belooft echter heel veel voor de toekomst.

RIDE Magazine
70 Reacties
18-07-2024 18:22
Ja, wat velen al lang zeggen terwijl anderen al even lang in een ontkenningsfase zitten. Hij kan dit niet, hij kan dat niet, hij zal nooit... Geestig toch.
    18-07-2024 18:54
    Over het algemeen vindt iedereen het toch gewoon een weergaloze wielrenner? Over zijn gedrag zijn de meningen verdeeld, maar aan zijn kwaliteiten twijfelt vrijwel niemand.
    18-07-2024 20:09
    Tgoh er zijn er genoeg die twijfel(d)en aan zijn rondecapaciteiten. Hoogstens een plaats van 5-10 dachten meerdere personen. Er is wel degelijk de neiging om veel in twijfel te trekken door onder meer te verwijzen naar de afwezigen bij zijn overwinningen.
    18-07-2024 20:50
    Was het ontkenningsfase of gwn denken dat die andere kwaliteiten had? Behalve 1 vuelta winst, liet die in de gts qua ak weinig zien. Yates heeft ook de vuelta gewonnen, maar is vaak ook wisselvallig. Zie nu weer. Vorig jaar top 5 en nu 18e ofzo? Het was mijns inziens goed te onderbouwen dat hij geen ak renner voor gts ging worden. Echter ben ik dan wel bv de 1e die zegt, hij verrast mij echt en respect voor hem.
    18-07-2024 22:24
    Leuk dat je dat kan toegeven Fenno. Maar als je zijn carrière volgde, wist je dat hij alle kwaliteiten had om een GT topper te worden. Top tijdrijder, kleine gestalte en (potentieel) laag gewicht, grote motor, hoge w/kg verhouding, hoge basisconditie...
    Al die twijfels die mensen hadden, waren een gevolg van het feit dat ze aan scorebordjournalistiek deden en ervoor kozen de context te negeren. Faalde in de Giro '21 omdat het zijn eerste wedstrijd sinds zijn val in Lombardije, met heel wat problemen in de voorbereiding, zakte halfweg al een pudding in elkaar. Zijn tweede GT won hij. Dat had al misschien al een belletje kunnen doen rinkelen. De onzin dat hij toen wat tijd verloor tov Roglic werd buiten proportie opgeblazen en mensen vergaten dat hij net enkele dagen voordien gevallen was. Hij verloor in het hooggebergte amper een minuut. Zijn derde GT moest hij opgeven met covid, terwijl hij de leiderstrui reed. Zijn vierde GT kende hij een slechte dag omdat zijn voorbereiding gericht was op het WK tijdrijden, en niet op de Vuelta. Hij werd wereldkampioen tijdrijden en won 3 ritten in de Vuelta, waarvan 2 na zijn inzinking. Ik hield er persoonlijk zelfs rekening mee dat hij in deze Tour ook een slechte dag kon hebben, omdat hij door zijn val in Baskenland -niet zo extreem als Vingegaard- ook een minder ideale voorbereiding kende zoals je kon zien in de Dauphiné, waar hij ook nog veel te zwaar stond.

    Dit is dus enkel een verrassing voor mensen die moedwillig alle context bij zijn falen bleven negeren.
    18-07-2024 22:35
    Hij had nog geen wedstrijd gewonnen van de grote weekrondes, viel in de giro altijd uit, juist de zware bergetappes met meerdere cat 1 en hc bergen, had ie zich nauwelijks in bewezen bij de beste te horen. Vuelta heeft toch echt kortere etappes, kortere klimmen, weinig bergetappes met meerdere super zware klimmen. Dus hij heeft mij wel verrast, duidelijk een stap gezet
    19-07-2024 11:34
    @11 na 11 ik ben het niet helemaal met je eens. Roglic pakte vaak de vuelte mee omdat die uit de tour viel. Vingegaard reed vorig jaar de vuelta met een slechte voorbereiding en ziektes toch? Toch doen ze altijd mee voor de winst . Evenepoel had mijns inziens dat basis niveau niet. Zie bv vuelta vorig jaar. Ik dacht als die er echt voor gemaakt is kan die ook zonder goede voorbereiding top 3 rijden. (Zie vingegaard dit jaar en pogacar vorig jaar in de tour) remco werd echter compleet naar huis gereden in de vuelta. Echter heb ik het gevoel dat hij sinds die vuelta pas echt stappen heeft gemaakt als ak renner. Hij rijdt nu beter dan ooit immers. En je ziet nog steeds een immens verschil tussen hem en de andere 2. Ik zie hem dat gat eerlijk gezegd niet dichten. Dus denk dat die vaker voor plek 3 gaat rijden dan voor winst in de tour.
18-07-2024 20:00
Het artikel niet gelezen, maar als 3e beste (waarschijnlijk ook in de eindstand) is het een beetje flauw om Evenepoel er op af te rekenen dat de naar succes verlangende Belgen in hem de nieuwe Merckx zagen vijf jaar terug. Hij is niet de beste daler (maar niet zo erg als Gall en voorheen Zakarin), niet de beste gravelrijder (maar niet zo erg als Pinot). Zeker niet de beste klimmer (als hij zou willen wordt hij op 10 minuten gereden door Pogacar met Giro in de benen en 5 op minuten door Vingegaard die in april nog 10 dagen plat op de IC heeft gelegen). Maar Evenepoel is op vrijwel alle punten waar een klassementsrenner aan moet voldoen super degelijk, heeft een grote motor, en blijkt ook (al hebben we nog een zwaar weekend voor de boeg) over dieselcapaciteiten te beschikken in de derde week. Wat wil ik met deze post zeggen? Er waren heel veel vooroordelen (of verwachtingen) over Evenepoel, niet alleen #kennie..... maar ook van het overdreven onoverwinnelijke soort. Dat het debat over Evenepoel vaak gepolariseerd was daar heeft de jonge aerokogel zelf hard aan bijgedragen. Deze Tour antwoordt hij net als in de Vuelta twee jaar terug met de pedalen en zo hoort het. We hebben er gelukkig een nieuwe uitdager bij op het hoogste grand tour niveau en dat is waar het om draait. En mocht hij morgen of zaterdag toch breken dan kan ik je verzekeren dat er geen spreekwoordelijke bom ontploft in België, daar zal de trots overheersen en ook het besef dat je niet de allerbeste hoeft te zijn om een geweldige wielrenner te zijn.
    18-07-2024 20:24
    [quote] We hebben er gelukkig een nieuwe uitdager bij op het hoogste grand tour niveau en dat is waar het om draait. [/quote]

    Je zegt het zelf al, hij wordt door een Pogacar met de Giro in de benen op 5 minuten gereden en door een Vingegaard die verre van 100% op 2 minuten. Om hem dan (al) een uitdager te noemen is wel heel erg positief. Ik hoop echt dat hij het kan worden op termijn maar het verschil nu tussen Pogi en Vingegaard is echt nog wel gigantisch.
    18-07-2024 20:25
    In de categorie "spreek jezelf eens ferm tegen " kan uw post wel tellen Panache. Als Pogacar zou willen rijdt hij hem op 10 min, zélfs met de Giro in de benen...en, als Vingegaard zou willen rijdt hij hem op 5 min zélfs al lag 10 in april nog 10 dagen half in coma. Om dan een paar zinnen verder te zeggen : we hebben er een uitdager op het hoogste grand tour niveau bij. Beetje raar hé, een uitdager die door zijn concurrenten op vele minuten gereden wordt whenever ze daar zin in hebben?
    18-07-2024 20:27
    Het luipaard was me net te snel af. Maar ja, een luipaard tegen een velo...das normaal hé :-)
    18-07-2024 22:44
    Vingegaard is beter dan ooit. In theorie zou hij zonder ic vast 110% van Zichzelf zijn, maar het is al tijd maar zeer de vraag of ingecalculeerd groei ook echt gaat gebeuren. Wout van aert wint ook niet alle berg etappes
18-07-2024 18:15
Zou het niet meer aangewezen zijn om 3 dagen te wachten met het publiceren van deze opinie?
Er is ook nog, toegegeven: een akkefietje, zoiets als "de Alpen". En een tijdrit aan het einde van een grote ronde.
    18-07-2024 18:38
    De tijdrit is gesneden koek. Het Alpen akkefietje is inderdaad nog bang afwachten…
    18-07-2024 19:51
    @Kopinkas

    "De tijdrit is gesneden koek."
    Voor Pogaçar wellicht wel.
    Voor Vingegaard én Evenepoel niet.
    18-07-2024 22:33
    De Alpen zijn klimmen die tijdrijders relatief goed liggen. Sowieso heeft remco mij positief verrast met zijn stabiliteit en volwassen race manieren
18-07-2024 18:27
Dat t een kwalitatief renner is ontken ik niet, maar wat mij weerhoudt dat te onderstrepen is dat het een onuitstaanbaar figuur is. Vreselijk manneke.
    18-07-2024 18:46
    Die mening was ik eerlijk gezegd ook toegedaan, maar in de afgelopen jaren (met in deze tour een stroomversnelling) ben ik hem meer en meer beginnen appreciëren. Ik vind hem nu in interviews net heel respectvol. Je zegt dat het een onuitstaanbaar figuur is, maar dat doet afbreuk aan de persoonlijke ontwikkeling die hij doorgemaakt heeft.
    18-07-2024 19:19
    Altijd grappig, of is het nu zielig als mensen hun mening klaarhebben over iemand die ze totaal niet kennen. Of het zou moeten een mening over Hitler. Pol Pot, of een andere massa moordenaar zijn. Maar over een sporter waarvan je niet het minste idee hebt hoe die als mens bestaat...? Hoogst eigenaardig is dat.
    18-07-2024 19:36
    Je oordeelt op basis van wat je ziet. En dat mag. Zoals u ook oordeelt ("zielig").
    18-07-2024 20:18
    @paus..."je oordeelt op basis van wat je ziet" Euh neen, jij misschien, maar ik niet. Ik zal "iemand" op basis van wat ik op t.v. zie nooit een vreselijk iemand noemen. Spreek voor jezelf aub. Vingegaard maakt op basis van wat ik zie op t.v. niet echt een hartelijke, joviale indruk op mij, maar ik zal Vingegaard zolang ik hem niet echt ken een nors, asociaal iemand noemen. Snap je ?
    18-07-2024 20:51
    Dat was die eerst imo ogen. Echter was hij nog jong enzo. Mensen worden volwassener vaak en dat is hij hem ook het geval geweest. Normaal zal die roepen ik ga voor plek 2, want dat kan ik. Nu zegt die echter gwn ik wil plek 3 verdedigen. Hij is veel minder arrogant en vgm ook veel realistischer.
    18-07-2024 22:40
    Pol pot heb ik ook geen idee hoe die als mens bestaat. Misschien kookt ie wel heel een lekker potje voor zijn schoonfamilie. Maar op basis van wat ik wel weet kom ik tot iets. Tevens een herinnering dat iemand die zich aan publieke uittingen van een bekend persoon ergert, niet altijd er van uitgaat dat de bekende persoon privé hetzelfde is als publiek.
    18-07-2024 22:41
    Ik vind hem juist sympathieker geworden, realistischer etc. Bij Pogacar precies het omgekeerde eigenlijk.
18-07-2024 19:26
Ik verwacht een grote inzinking van Evenepoel morgen. Met zoveel veren in je .... is het onmogelijk fietsen lijkt me.

En ik heb wel moeite met dit juichverhaal. Ieder zijn mening, dus ook Raymond. Maar hij vergeet 1 belangrijk feit in zijn lofzang: hij is hier niet de topfavoriet, en hij beseft ook dat het gat tussen hem en Pogi+Vingegaard toch nog steeds aanzienlijk is. Iets wat hij volgens mij beseft heeft in de afgelopen Vuelta, waar hij geen partij was voor een "uitgepierde" Vingegaard. Dus op dit moment past hem bescheidenheid, en die les past hij uitstekend toe.

Verder: hij wordt neergezet als slachtoffer van de massale valpartij in Baskenland. Maar iedereen die de beelden wat beter heeft bekeken heeft gezien dat hij de voorste van het pak was die zijn lijn niet kon houden, en daarmee dus eerder de val veroorzaakte dan dat hij slachtoffer was.

En daarmee kom je ook tot een #kennie waar hij m.i. nog niet mee afgerekend heeft: het dalen op de limiet. Zolang het aankomt op sturen is hij nog altijd geen meester, dat hebben we in diverse afdalingen kunnen zien. In het baskenland, en nu ook weer in de TdF.

Hoe dan ook: ik kan deze versie van Remco prima hebben. Alleen vraag ik me af in hoeverre deze vos zijn streken gaat verliezen wanneer hij ineens weer de topfavoriet is. Of als het allemaal even tegen zit. Gaat de voetballer het dan winnen van de wielrenner, of heeft hij die voetbalstreken definitief achter zich gelaten?

EDIT: en ik zou er nog wat aan toe willen voegen. Ik hoop op een flinke duikeling van Evenepoel. Niet in een ravijn, maar wel in het klassement. En dat heeft eigenlijk niks te maken met Evenepoel zelf in deze TdF; die is namelijk prima te pruimen tot op heden. Maar wel alles met zijn fans, die zich hieronder niet echt van hun fraaiste kant laten zien. Al ben ik eigenlijk niet echt anders gewend...
    18-07-2024 21:55
    [i]Edit redactie: Niet doen[/i]
    18-07-2024 22:22
    Dingen die je classic-Michelangelogewijs nooit zal horen zeggen: 'Ik heb in het verleden zoveel onzin over Evenepoel verteld, maar nu buig ik nederig het hoofd'.
    Eerder: 'ik zal altijd wel iets nieuw vinden om hem te downgraden' want zoals je vorig aanhaalde 'een eikel blijft een eikel'. QED, maar soit.
    18-07-2024 22:33
    Het maakt weinig uit waar je rijdt, wanneer het wegdek vol bulten staat van de boomwortels. Als je de beelden nog eens opnieuw zou bekijken Michel, zou je zien dat de held Vingegaard in de achtergrond al tegen de grond ligt voor Evenepoel begint uit te sturen.
    18-07-2024 22:36
    Best beangstigend zeker Michel, morgen uw absoluut laatste troefkaart moeten op tafel gooien...? Arme man...
    18-07-2024 23:04
    Michel, je bent walgelijk in je oordeel.
    18-07-2024 23:32
    Max, je kan gewoon je eigen zure ongelijk niet aan
    19-07-2024 08:30
    Al je gezeik over Evenepoel is gewoon persoonlijke kolder en aanstellerige bullshit gebleken. Echt een schril kermend kleutertje opde verre achtergrond, met af en toe een hijgerig meedoend vriendje of 1 van je pseudoniemen.

    Missie bij voorbaat kansloos en nu echt mislukt, nu beginnen ze zelfs al van ‘goh, hij is toch anders geworden’ terwijl daar geen moer van klopt. Voila het Henny&Henny-effect.
    19-07-2024 09:28
    Triestig leven moet jij hebben :-)
    19-07-2024 11:46
    [i]Edit redactie: Niet doen[/i]
    19-07-2024 13:00
    evenepoel verantwoordelijk voor de val in het baskenland? oei, dat is echt wel vastklampen aan de meest wanhopige strohalmen om toch nog enige negativiteit te kunnen terugvinden.

    goed, we weten waar dit verhaal eindigt, dat wordt een lekker zure tirade en daarna weer een nieuwe username
18-07-2024 21:29
Het is eerder omgekeerd: Evenepoel doet het goed en daar gaan mensen dan aan ophangen dat hij ‘o zo veel veranderd is’ inclusief ‘ik mocht hem niet maar nu wel’. Hij is wat slimmer gaan koersen maar deed dat ook in deel 2 van zijn gewonnen vuelta al.
18-07-2024 19:38
Het is gewoon een fenomeen, die vriend en vijand blijft verbazen. Zoals we hem kennen, zal hij er alles aan doen om volgend jaar mee te strijden voor de eindoverwinning.
18-07-2024 19:47
Dat is niet afrekenen met vooroordelen, maar jezelf ontwikkelen. De oordelen worden aangepast naarmate hij normaler gaat doen en iets slimmer en consistenter gaat fietsen. Voortschrijdend inzicht aan beide kanten.

Terzijde: wie heeft er een middelbare school op 200 meter van zijn huis? Zo word je nooit wielrenner.
18-07-2024 23:35
Detail: de redactie kent echt de typische assertieve Brusselaar niet he. Een assertieve Belg? Dan moet het een imitatie “Ollander” zijn. Nope. Gewoon een perfect meertalige en bewuste telg uit de grootste metropool van de Benelux. Beleef de stad van binnenuit en je zal begrijpen wat ik bedoel
    19-07-2024 07:07
    Brussel is echt een weergaloze chaos, zoiets bestaat in Nederland niet.
    19-07-2024 08:13
    Een Brusselaar is, uit eigen ervaring, meestal ééntalig. Oftewel Franstalig.
    19-07-2024 08:22
    Hangt er helemaal van af hoe groot je Brussel maakt. Alleen stad brussel? Het hoofdstedelijk gewest of ook alles wat er urbaan nog aan vastplakt? Die laatste ring is waar het Nederlands meer dominant is.

    Lingua franca is idd gewoon Frans in de stad.
19-07-2024 10:32
Evenepoel is een ronderenner zoals wij, in Nederland, dachten dat we die ook lang hadden. Categorie Mollema, Gesink, Kelderman, Kruiswijk. Veel potentie, maar net geen top. Over drie jaar zit ook Evenepoel gewoon ergens in een treintje zoals voorgenoemde voorbeelden en rijdt hij alsnog een fantastische carrière. Alleen niet als tourwinnaar.
    19-07-2024 10:40
    Dus jij plaatst Dumoulin boven Evenepoel?
    19-07-2024 10:55
    Op dit moment nog wel.

    (Edit: als ronderenner. Het palmares van Evenepoel als eendagsrenner is natuurlijk veel beter als dat van Dumoulin).
    19-07-2024 11:11
    Leuk rijtje: Mollema, Gesink, Kelderman, Kruiswijk - die hebben samen nog niet de helft gewonnen van wat Evenepoel al heeft neergezet. Eerlijk gezegd zou ik (als Nederlander) best willen dat 'wij' zo'n winnaar hadden. Iemand die mee kan doen voor een klassement in een grote ronde, maar bovendien klassiekers en kleine rondes kan winnen. Waarbij ik ook moet bekennen dat ik die vier stuk voor stuk sympathieker vind dan Evenepoel, maar dat doet helemaal niets af aan zijn prestaties al wielrenner. Ik zie hem juist niet in een treintje rijden, daar is hij veel te ambitieus voor. En terecht, gezien zijn indrukwekkende rij overwinningen.
    19-07-2024 19:04
    Manman hier lees je toch wat. Ofwel zijn het ultieme evenepoel haters ofwel mensen die absoluut niets van het spelletje kennen. Kelderman kruiswijk gesink allemaal renners die nog niet kunnen winnen van een amateur. Echt waar grapsponzen eerste klas
18-07-2024 20:27
Snel volwassen? Toch niet in de media. Sinds dit jaar pas. Verder goede coureur natuurlijk maar de tour zie ik hem niet zomaar winnen voorlopig. Als ik hem was volgend jaar lekker de giro weer proberen
19-07-2024 05:18
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo fantastisch met Remco gaan. Hij rijdt op gepaste afstand van de 2 beste paarden van stal om plek 3 in de Tour, da’s zeker niet slecht voor een beroeps renner, maar dit was ongeveer de plek die “men” om hem heen en hijzelf 2 jaar geleden al in gedachten had met de hoop op meer.
Remco lijkt in topvorm bij zijn tour debuut, maar het vindt “pas” plaats op zijn 24e waarbij het er vorig jaar op leek dat hij vooral uit de Tour gehouden werd omdat hij een super Rookie prestatie neer wilde zetten en dat toen niet dacht te kunnen. Dit jaar is hij wel de n topvorm en komt toch nog echt tekort op Pogi die al een Giro heeft gereden en Jonas die 2 weken IC in de benen heeft.
De vraag is dan hoeveel Remco nog een groei potentieel heeft om ooit generatie genoot Pogi ooit in de Tour te kunnen verslaan.
    19-07-2024 07:53
    Heeft vingegaard nu al 2 weken in de IC gelegen ?dat wordt ook met de dag langer precies straks gaat ie de tourstart nog gemist hebben
19-07-2024 07:00
Remco is echt een held, nu nog de stap naar weer iets aanvallender, zit in zijn bloed dus komt ook wel goed denk ik
19-07-2024 07:43
En toch vind ik hem nog altijd overschat als ronderenner. Roglic zou hier altijd voor hem geëindigd zijn. En dan sta je plots op plek 4 en wordt er veel minder over gepraat. Maar ach kritisch mag je niet zijn want dan krijg je steeds repliek van fankids à la suskewiet.
    19-07-2024 07:49
    Als je dan ook eens gegronde kritiek moest kunnen geven hè.
    Met je onzin steeds van moest roglic hier geweest zijn , pffff ik kan je nu al garanderen dat die nooit niets meer gaat winnen en dat hebben ze bij Bora nu ook al wel door.
    19-07-2024 08:15
    @sus nooit niets meer?
    19-07-2024 08:24
    Aja, zulk type praat, dat ga ik eens even onsportief en gratuit pareren :

    Roglic die niet op zijn bek was gegaan was onherroepelijk nog een keer op zijn bek gegaan en daarom niet voor hem geeindigd.
    19-07-2024 19:00
    Haha roglic beter als remco. Ik kom niet meer bij lol
19-07-2024 09:12
Evenepoel verrast mij ook en als hij ingetogen en slim koerst gaat hij serieus blijven meedoen. Toont hier geleerd te hebben om niet te lang in het rood mee te rijden, want daar kreeg hij nog wel eens een tikkie van. Denk dat hij zich ook bewust geworden is van de verhoudingen in het peloton (ergo dat ie zelf niet de grootste/sterkste is).

Wat overigens erg gunstig uitpakt voor Evenepoel en het beleven van een TdF is dat het vanaf dag 1 niet om hem ging en het al meteen duidelijk was dat hij in de slipstreammodus zou komen. Het zal mij wel benieuwen of hij er lering uit heeft kunnen trekken wanneer een volgende keer hij wel zich vroeg in een ronde in een leiderstrui steekt. In het verleden heeft hij in die rol nog wel eens krachten smijtend niet al te slim gekoerst.

Dan hebben we nog twee dingen om te benoemen. Een is dat zijn kracht ligt in dat wat zich in de etappe van twee dagen terug afspeelde en dat hij dat heeft aangevoeld. Tussen de cols of met vals plat kan hij huishouden en is hij levensgevaarlijk. Daar ligt waarschijnlijk de zwakte Van Vingegaard echter die heeft vaak wel een team met kwaliteit die dat kan opvangen en hun tactiek daarop specifiek afstemmen. Iets dat je minder tot niet kan zeggen van SQS ook al reed Hirt daar in dit geval wel. Brengt me bij punt twee en dat is het door anderen ook al aangehaalde dalen, dat is een zwakte waarvan de beste renner van het moment geen enkel probleem mee heeft om dat af te straffen en druk mee te zetten. Daar dit vaak in de (diepe) finale gebeurt en op
Landa na niemand in de buurt is van SQS om hem te gidsen is dat een serieus probleem. Dan moet je de mazzel hebben dalers als Rodriguez tegen te komen.
    19-07-2024 09:25
    Mwoah, QS staat hier na UAE en Visma toch met een prima equipe, zo ongeveer in de lijn met Ineos en beter dan BORA (die al voor Roglic' crash tegenviel). Ze hebben mij alvast verrast, ik had REVKET meer zien zwemmen en had Landa niet zó goed ingeschat.
    19-07-2024 09:51
    Ik ben wel benieuwd wie erbij komt als Alaphilippe en Asgreen de ploeg verlaten. Valentin Paret-Peintre komt in ieder geval, dat lijkt me wel een goede aanwinst. Maar zou er nog iets bij komen voor de klassiekers? Of wordt Evenepoel daar ook het enige klassieke speerpunt, à la Pogacar bij UAE?

    Narvaez lijkt me anders wel een goede voor SQS, maar die zou naar UAE verkassen? Verder misschien Hayter of Bettiol?

    En specifieke klimondersteuning voor Evenepoel: Wout Poels misschien, heeft die al een nieuw team? Of Kämna?
    19-07-2024 10:30
    Of wat met het gerucht van de overstap van Evenepoel naar Bora Red Bull Hans Grohe?

    Hij was vorig jaar bijna vertrokken, het zou zomaar kunnen dat het dit jaar helemaal gebeurt.
    19-07-2024 11:25
    Ze moeten eens aan de slag met Van Wilder, om die in vorm te krijgen op de juist momenten. Die hoort pas te lossen als ze nog met een man of 12 zijn, niet als er nog 30 in de groep zitten.
18-07-2024 19:25
Vond het altijd een vervelend mannetje, maar ben hem steeds meer gaan waarderen. Lijkt ook een stuk volwassener. Ben benieuwd of hij dichterbij Pogi en Vini kan komen. Die twee zijn vooralsnog een categorie boven Evenepoel. Hopelijk komen ze elkaar nu vaker tegen in de grote en kleine rondes en ook de eendagswedstrijden.
19-07-2024 12:10
Als Evenepoel op hetzelfde regime wordt gezet als Pog en Ving kan die heus nog groeien. Met hier en daar wat aanpassingen aan zijn "voedingsschema" kan die nog wel wat percentjes winnen. Op naar Bora of Ineos dan maar.
    19-07-2024 12:15
    Daar heb je wel een punt. ALS hij ooit de tour wil winnen, dan moet hij weg bij SQS en naar een ploeg met kennis en kunde op het rondegebied. Je ziet dit jaar dat zelfs Pogacar nog stappen kan maken, op dat gebied.
19-07-2024 08:01
Deze tour toont dat hij buiten vingegaard en pogacar iedereen aankan in het ronde werk. Volgend jaar beter de giro eens meenemen, de kans dat pogacar of vingegaard daar starten is klein. Deze prestatie moet vertrouwen scheppen om zich tijdelijk meer te richten op de rondes. Conclusie is dan dat hij eigenlijk alle wedstrijden kan winnen behalve misschien de tour. Het is dan ook typerend dat er hier door sommigen wordt gefocust op die ene wedstrijd die hij misschien niet kan winnen.
Voor mij is de belangrijkste conclusie dat hij zijn erelijst op vlak van ronde werk de komende 10j enorm kan uitbreiden.
19-07-2024 10:57
Als hij deze lijn doorzet, kan het wen grote worden. Met name het achterwege laten van zijn kenmerkende calimero gedrag, waarbij alles altijd aan een ander ligt, zal zn status verhogen.
19-07-2024 11:47
Met 1 Vuelta op zak ben je nog geen wereldtopper laat dat duidelijk zijn. De echte groten konden vaak wat meer dan deze Remco. Maar neem wel mijn petje af voor hoe hij zich manifesteert in deze Tour. Het biedt in ieder geval vertrouwen voor de toekomst .
    19-07-2024 12:07
    Onzin. Als je een grote ronde winnaar bent ben je per definitie een wereldtopper. Of je moet bedoelen dat Evenepoel de Vuelta nooit had gewonnen zonder de val van Roglic. Dat kan, maar dan nog behoort Evenepoel gewoon tot de wereldtop qua ronderennen.
    19-07-2024 12:55
    Behoren Simon Yates, Hindley, Hart, Carapaz tot de absolute wereldtop, of zijn het subtoppers? Ik denk toch dat laatste.
19-07-2024 12:03
Als ik luister naar analisten, daar bedoel ik niet degenen die hier reageren of commentatoren op NOS of Sporza maar oud renners die zonder belangenverstrengeling zich online uitspreken, zien ze vooral nog groeimarge voor Remco, of hij ooit naast pogacar komt is een vraagteken, maar voorbij vingegaard is iedereen het erover eens. Remco heeft nog groeipotentieel, jonas zit op zijn max, tadej bijbenen kan binnen twee jaar. Aldus oud renners op meerdere sociale media, podcasts enz... geen meningen gebaseerd op nationaliteiten, wel op feiten. Afgunst van het noorden naar het zuiden of omgekeerd zal helaas altijd voor sommigen de bovenhand nemen, van beide zijden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine