Remco Evenepoel voert groots nummer op in Coppa Bernocchi
foto: Cor Vos
maandag 4 oktober 2021 om 16:21

Remco Evenepoel voert groots nummer op in Coppa Bernocchi

Remco Evenepoel heeft met een groots machtsvertoon de Coppa Bernocchi op zijn naam geschreven. De 21-jarige Belg van Deceuninck-Quick-Step was al vroeg op pad met een sterke kopgroep en besloot op dertig kilometer voor het einde aan een solo te beginnen. De concurrenten zagen hem niet meer terug; Evenepoel won met een grote voorsprong. Alessandro Covi eindigde op de tweede plaats, net voor Fausto Masnada. Phil Bauhaus was hier titelverdediger.

Net voor twaalven werden de renners in de Milanese regen afgevlagd om te beginnen aan de Coppa Bernocchi. Vanuit het vertrek probeerden diverse coureurs weg te geraken, maar het peloton liet hen niet begaan. Op de eerste van zes lokale ronden was het peloton nog altijd gesloten. Na ruim zestig kilometer rondde de renners voor de eerste keer de top van de Piccolo Stelvio. Evenepoel kwam er als eerste boven met in zijn kielzog Thibaut Pinot en Samuele Battistella.

Achter hen probeerden ook Covi, Masnada en Qhubeka NextHash-stagiair Antonio Puppio de oversteek te maken. Zij sloten korte tijd later bij het leidende trio aan. In het peloton had INEOS Grenadiers zich op kop gezet en daartussen zwommen nog Nick Schultz (BikeExchange) en Marc Soler (Movistar). De Australiër en de Spanjaard werden niet lang daarna teruggehaald door het peloton, maar het sextet op kop liet er geen gras over groeien: zij breidden hun voorsprong uit.

Met Pinot op de Piccolo Stelvio – foto: Cor Vos

Na drie van de zes lokale rondes was de bonus van de zes opgelopen tot boven de vier minuten. Masnada cijferde zich aan de voorkant helemaal weg voor zijn Belgische ploeggenoot en dat zorgde ervoor dat het peloton de handdoek wierp. In de kopgroep kreeg jongeling Puppio het steeds lastiger; op de beklimmingen moest hij er steeds af, om dan in de afzink terug te keren. Nadat de zes rondes rond Valle Olona voltooid waren, waren de zes op kop nog altijd samen voor de finale.

Spannend zou het echter niet zijn. Op dertig kilometer van de aankomst in Legnano plaatste Evenepoel op een vlakke strook een aanval. De Belg liep snel weg, ondanks dat Battistella in de achtergrond de overige restanten van de kopgroep probeerde te motiveren om te blijven rijden. Evenepoel liep echter alsmaar verder uit en mocht op de drie lokale finale-omloop ererondes houden. Hij won met bijna twee minuten voorsprong. Het peloton kwam bijna elf minuten later binnen, nadat Evenepoel hen op de lokale ronde gedubbeld had. De jury toonde echter clementie en haalde hen niet uit koers.

RIDE Magazine
155 Reacties
04-10-2021 18:32
Het meest verbazende aan Evenepoel blijft hoe hij de tegenstand vlot op anderhalve à twee minuten zet. Zie alleen al dit seizoen de Brussels Cycling Classic, zie ook hoe hij op het WK de kopgroep van 20 seconden tot 1 minuut drie kwart deed uitlopen.
En als hij erin slaagt om iedereen los te gooien, gaat daar blijkbaar iets heel demoraliserend van uit…
Ooit, pakweg over een jaar of drie, vier, zie ik hem een zwaar WK op de weg zo naar zijn hand zetten (zoals hij dat eerder al deed bij de junioren).
    04-10-2021 19:20
    Dat laatste denk ik dan weer niet. Het peloton evolueert ook. Sterker nog als Remco zichzelf niet ontwikkelt, dan denk ik dat hij over een paar jaar minder wint dan nu.
    04-10-2021 20:08
    Zo lang hij niet met kop en schouders de sterkste tijdrijder ter wereld is zie ik hem niet keer op keer zo uitpakken in de grootste koersen. Er is immers een wattageoverschot nodig om een Van Aert (TJV), Ganna (Ineos), Küng (FDJ), etc op minuten te rijden als zij kop over kop achtervolgen voor hun kopman.
    04-10-2021 20:42
    Plus: op een gegeven moment leren anderen zich wapenen tegen zijn wapen, de lange solo.
    04-10-2021 21:10
    @panache
    In een grote ronde wordt dat moeilijk, inderdaad. Maar ik klassiekers en zeker in het WK worden die grote tijdritmotoren niet ingezet voor achtervolgingswerk (kijk naar de wegrit dit jaar waar Ganna niet eens aan de start stond).
    En in wat mogelijk ´zijn’ klassiekers zouden kunnen worden, Lombardije en Luik, is het nog het meest mano a mano.
    Zo’n Sallanches-achtige trip, dat zie ik Evenepoel ooit een keertje lukken in een grote eendagswedstrijd…
    04-10-2021 21:25
    @voorwiel
    Hoe doe je dat, je wapenen?
    Vandaag drukte hij op het vlakke het gaspedaal in, op de Brussels Cycling Classic op een stukje vals plat…
    Hij gaat eigenlijk wanneer hij er zin in heeft, op weinig voorspelbare momenten…
    05-10-2021 15:44
    @panache: MVDP of Mollema zijn ook niet de sterkste tijdrijders, ook niet de sterkte sprinters of klimmers. Dus volgens jou zullen zij geen wedstrijden meer kunnen winnen want er is telkens iemand die beter kan tijdrijden, sneller kan spurten of beter kan klimmen.
04-10-2021 18:34
Ik schreef het ook al in het volgtopic. Er zijn van de nieuwe generatie 2 renners waarvan je kunt zeggen dat ze het wielrennen veranderen/veranderd hebben. Dat zijn de 2 Poelen. Het peloton moet wezenlijk anders reageren dan daarvoor. Dat vraagt aanpassingsvermogen en een andere manier van koersen. En je ziet geleidelijk dat andere renners zich ook zo gaan gedragen en steeds meer ver voor het einde van een koers de knuppel in het hoenderhok gooien. Dat vind ik wel mooi om te zien.
    04-10-2021 19:04
    +1 we koersen bijna terug op dezelfde manier als een halve eeuw geleden. Tegenwoordig kan je de televisie aanzetten op 150km van de streep. Er gebeurd altijd wat met deze generatie renners
    04-10-2021 19:25
    ook van mij een +1.

    ik denk overigens wel dat veel ploegen inmiddels steeds beter de remedie weten te vinden tegen de poelen. Bij de ene poel moet je hem heel hard laten werken en hopen dat zijn sprint is afgebot. Danwel zorgen dat je erachter heel goed georganiseerd blijft zodat je als ploeg kunt jagen.

    Bij die andere poel moet je gewoon direct je karretje aanhaken en zorgen dat je niet moet lossen a la Campenaerts destijds. En dan lekker meefietsen in de wielen en het sprintje winnen. Wat je niet moet doen is hem 5 seconden geven, of 25 meter.

    Maar allebei herschrijven ze de traditionele wetten van de koers. Ze durven gewoon zelf hun eigen bord leeg te eten, in de wetenschap/hoop dat anderen ook al een deel van hun eigen bord leeg moeten eten om mee te kunnen. En dan maar hopen dat hun eigen bord groter is dan dat van de ander. Soms is dat zo, maar (zo bewijst Colbrelli) niet altijd....
    04-10-2021 20:00
    Helemaal eens heren! Alle drie een dik verdiende +1.
    04-10-2021 20:18
    +1
    Met als toevoeging: de boel disrupten is knap en een teken van macht. Maar de écht groten weten nogmaals zichzelf te vernieuwen om de aangepaste tactiek van de tegenstand wederom te omzeilen. Sagan was daar ondanks een geweldige erelijst m.i. nooit toe in staat en leek hopeloos verloren in vaak mooie posities. Dat wordt voor beide Poelen een uitdaging, want dat ze hard kunnen trappen weet inmiddels iedereen wel.
    04-10-2021 20:32
    Toch heeft sagan dat wel degelijk geprobeerd. Door onder meer gewoon niet meer mee te trappen als ze enkel op zijn wiel reden. Of door mee te gaan in ontsnappingen op lastiger terrein, eigenlijk niet geschikt voor sprinters. Maar echt succesvol is hij daar nooit in geweest.

    Ik ben benieuwd hoe dat 'heruitvinden' eruit kan zien. Een non-sprinter zal nooit een sprinter worden. En voor Mathieu? In etappekoersen denk ik dat hij vaak genoeg mag 'punchen' tegen types als Van Aert, Alaphillipe, Pogi of Matthews. Maar n klassiekers denk ik dat het met name ook zal moeten komen van schaduwkopmannen die zijn niveau halen. Zodat ook hij in de gelegenheid komt om zijn benen stil te houden. En ik denk dat de tandem Evenepoel / Alaphillipe uiteindelijk een hele interessante combi kan zijn, mits ze het elkaar gunnen.

    Misschien is dat wel wat Sagan later in zijn carriere heeft gemist...
    04-10-2021 20:33
    +1
    En laten we dan ook maar stoppen met meewarig doen of veroordelen als hun manier van koersen géén overwinning oplevert.
    04-10-2021 20:41
    Sagan heeft natuurlijk wel met een mooie truc speciale Roubaix weten te winnen, ten koste van ons moederland want Terpstra was de sterkste renner in koers. Toen Colbrelli gisteren ineens op het asfalt weg demarreerde dacht ik dat hij eenzelfde geintje uit wilde halen, eigenlijk.
    04-10-2021 20:49
    Terecht dat je die aanhaalt RV. Een echte out of the box overwinning van Sagan. En met de wijsheid achteraf een heel mooi tactisch nummer.

    Ik denk overigens dat PR wel een koers is die zich leent voor dit soort nummertjes. Omdat het namelijk een heel lastige koers is om te controleren en georganiseerd te raken/blijven. En omdat alleen rijden op de kasseien eerder een voordeel is dan een nadeel als de wind niet te veel tegen staat.

    in andere koersen denk ik dat dit veel lastiger is. Rustig bergop rijden, en ronddraaien op de stukken er tussenin is een bekend procede.
    04-10-2021 21:28
    Daarom hou ik ook niet van finishes heuvelop in eendaagsen, dan is het altijd simpelweg de sterkste poeffer die wint.
04-10-2021 20:16
Om het evenwicht in het universum te herstellen beloof ik alvast de aanstaande Lombardije-winst van Evenepoel ten volle te maximaliseren. Ben al op zoek naar passende adjectieven.
    04-10-2021 20:23
    Ik heb in mijn glazen bol gekeken. Hij gaat uitvallen in de afdaling.
04-10-2021 20:20
Deze koers heeft hetzelfde niveau als Veenendaal-Veenendaal. Mocht er een Nederlander dit kunnen winnen stond hier een week het forum op ontploffen. Tot spijt van wie het benijdt, Remco is gestart in april 2017 bij de juniores, vier jaar en zowat in totaal, twee jaar jeugdreeks inbegrepen. De stelling of er nog wel rek zit op zijn prestaties is van dezelfde absurditeit als je afvragen of Mathieu Vanderpoel nog wel ooit een veldrit gaat winnen omdat hij op de weg rijdt nu. Verder denk ik dat er zeer weinig renners zijn die hun loopbaan afsluiten met zijn palmares op zijn 21ste. Classica San Sebastian, Tweede en derde of het WK tijdrijden, Europees kampioen tijdrijden, derde Europees kampioen tijdrijden, eindrangschikking zeven ronden, en tientallen etappeoverwinningen, naast een handvol UCI 1.1 overwinningen. Tot daar de naakte feiten. Maar trollen, zeiken en mensen tegen elkaar opzetten, dat is hier blijkbaar allemaal toegestaan. Laat je ook vooral niet storen door objectieve criteria om je mening te vormen.
    04-10-2021 20:44
    Geen woord aan gelogen
    Marcus Aurelius, maar als je wilt vergelijken met de absolute top, dan gaat het niet over een succesvolle carrière maar over de absolute kwaliteit van het palmares. Vergelijk eens met Pogacar of Bernal. Wanneer je die vergelijking maakt dan kom je precies op het juiste punt uit: Evenepoel is verder dan Champoussin, Foss en Van Wilder, maar loopt achter op Bernal, Pogacar en misschien zelfs Pidcock (twijfel…). Of hij ooit een palmares zal behalen dat kan matchen aan Roglic, Sagan, Alaphilippe, Gilbert, of zelfs Kwiatkowski, Dumoulin, Quintana is zeer de vraag. Je kan niet zomaar zeggen dat Evenepoel op zijn 30e 60 overwinningen verder is, laat staan incl. grote ronden, monumenten en minimaal een wk. Dat is niets meer dan fantasie en wensdenken.
    04-10-2021 20:51
    Vergelijken met Pogacar en Bernal heeft geen zin. Dat zijn andere renners met andere kwaliteiten. Als ik Mathieu VDP zou vergelijken met Filippo Ganna (op het vlak van tijdrijden), dan moet ik besluiten dat VDP niet tot aan de enkels van Ganna komt …
    04-10-2021 20:55
    Het is vooral heel erg boring en dom om zo de hele tijd maar te mijmeren over een palmares over 5 - 10 jaar. In wielrennen is de koers groter dan de poppetjes, het verleden belangrijker dan de toekomst.

    Evenepoel is klaar voor de afrekening te Bergamo en dat is goed nieuws voor de liefhebber. Geflankeerd door de regenboogtrui tegenover de stoïcijnse Roglic en met een esthetisch prachtige finish waar iedereen iets uithalen kan kan het wel eens een fraaie uitgave worden van het niveau 2016.
    04-10-2021 22:06
    Beste Panache,

    bedankt om me hartelijk te laten lachen. Mogelijk Pidcock, maar je twijfelt nog. Oef, gelukkig is er toch nog twijfel. Over het feit of Pidcock met als enige pro overwinning, een 1.pro wedstrijd, al dan niet beter is dan Evenepoel. Daar ligt Evenepoel met 5 medailles op grote tornooien, 3 WT zeges en 14 x.pro overwinningen dus nog mee in balans. Laat ons zeker iets weten wanneer je "eruit" bent, wie er een voorsprong heeft op wie. Evenepoel moet het allemaal nog bewijzen op grote wedstrijden, maar blijkbaar geldt datzelfde helemaal niet voor Pidcock. Die wordt meteen tot topper gebombardeerd dankzij enkele flitsen in het veld en op de MTB en een 1.pro wedstrijd. Ondanks het feit dat Evenepoel overal wordt weggelachen om zijn "mislukte" Giro, waar hij 2 weken onophoudelijk in de top 10 van het klassement heeft gestaan, leek zijn bespottelijke Giro me een stuk indrukwekkender dan Pidcock zijn Vuelta.

    Maar ik ben alvast blij te zien dat je voorts zo enorm objectief bent.

    Waarvoor dank.
    04-10-2021 22:25
    Hij twijfelt toch nog? Wie weet wordt het niks met Pidcock en gaat ie mountainbiken of zoiets nicherigs.
    05-10-2021 07:15
    Pidcock was uiteraard benoemd om de fanboys een uitvlucht te geven en ja men hapt direct niet langer op de kern maar op de uitvlucht die ik gaf, dat is de humor hier.
04-10-2021 21:00
Wat is het niveau op dit forum toch weer fantastisch. :-)
    04-10-2021 21:14
    Ja, daar kijken ze op Cyclingnews met grote ogen naar (vooral omdat ze er geen gebenedijd woord Nederlands verstaan, natuurlijk).
    04-10-2021 21:45
    Hier mogen we inderdaad weer erg trots op zijn met zijn allen!
    04-10-2021 22:15
    Waar twee kleine landen samen groot in zijn! Chapeau en petje af.
04-10-2021 21:00
Heel mooie prestatie.

Het enige wat hij nog ontbreekt is een splijtende demarrage, een demarrage die ervoor zorgt dat renners als Colbrelli of Roglic er de volgende keer wel af zijn. In de sprint gaat hij nooit winnen, maar als hij een explosieve demarrage kan plaatsen zal hij wel veel koersen winnen. Eenmaal het gat geslagen, is het zeer moeilijk om hem nog terug te halen. Door zijn val heeft hij dit jaar vooral conditietraining moeten doen om terug op niveau te komen. Als hij een goede winter kan door komen, kan hij werken op explosiviteit. In de Ronde Van Burgos vorig jaar heeft hij dit getoond dat hij dat wel kan. Een machtige versnelling en iedereen er af. Ik ben er zeker van dat mits een goede winter dit kan terug komen en dan is er veel mogelijk, heel veel.
    04-10-2021 21:07
    op het EK toch met 2 vrij splijtend demarrages Pogacar en co losgereden op de klim.

    1 bleef eraan hangen na de 2de keer: Colbrelli

    maar ja, dat is nu net de man die nergens lost dit seizoen.
04-10-2021 21:14
Goede overwinning van Evenepoel, "avec la manière". Helaas is deze wedstrijd op maandag en dus minder mediageniek.
Het verslag lezend was het een indrukwekkende prestatie.
Leuk dat Pinot ook weer van voren rijdt. Hopelijk kan hij nog stappen zetten richting Lombardia.
04-10-2021 23:07
Al dat gelul over Evenepoel, ik vind het een vervelend mannetje rijdend voor de verkeerde ploeg maar heb grenzeloze bewondering voor zijn prestaties. Daar is niks op af te dingen, helaas.
05-10-2021 06:23
Fantastisch nummer! Op naar Lombardije
05-10-2021 07:30
Als ie ook maar niet over zijn top is morgen net als Wout. Je weet het maar nooit.
05-10-2021 07:38
Gewoon een geweldige prestatie !!
05-10-2021 08:40
Prachtige overwinning, wat kreeg ie? Suikerspin en een muntje voor de botsauto's?

Zonder dollen, prachtig toch zoveel goede renners, krijgen we mooie finale's te zien.
Ik betwijfel wel of remco een grote ronde renner is, maar zie graag het tegendeel bewezen worden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine