Remco Evenepoel: “Visma gebruikt al jaren dezelfde tactieken, niet verrassend meer”
Interview Remco Evenepoel staat na tien dagen Tour de France 2025 precies tussen zijn twee grote rivalen in. Hij kijkt daarom vooral naar Tadej Pogačar en Jonas Vingegaard en niet zo zeer naar de mannen achter hem, vertelt hij op de persconferentie van Soudal-Quick-Step. WielerFlits was erbij en pent de interessantste passages op in een vraag-antwoord-model.
Maandagavond was er een lange verplaatsing naar Toulouse. Hoe heb jij die verwerkt?
“Prima, eigenlijk. Het was inderdaad een lange. Alleen had ik de luxe dat ik de witte trui verloor (aan Ben Healy, red.) en niet het podium op moest voor de ceremonie. Daar won ik driekwartier tot een uur mee. Ik ben zo snel mogelijk afgedaald en heb jullie – helaas (lacht, red.) – allemaal genegeerd op de top. Ik heb snel gedoucht en ben in de wagen gesprongen. Rond 21.15 uur arriveerde ik hier al in het hotel. Om 23.00 uur lag ik in bed, toen de rest van de ploeg aankwam. Vanmorgen heb ik dan uitgeslapen tot 09.15 uur, dus ik heb er wel van genoten.”
Sta je op deze eerste rustdag waar je verwacht had te staan?
“Min of meer wel. Tadej Pogačar staat wel iets te ver voor met wat ik verwacht had. Ik heb het al vaker gezegd, maar het tijdsverlies in de eerste etappe (39 seconden, red.) heeft ervoor gezorgd dat mijn voorsprong ten opzichte van de anderen iets kleiner was na de tijdrit dan verwacht. Maar het is wat het is. Ik sta waar ik zou moeten staan, denk ik. Voor nu is dat goed. Het echte gevecht voor het klassement begint donderdag. Natuurlijk was die eerste rit een beetje zuur. We waren niet helemaal scherp. Maar ik denk dat we ons met de ploeg daarna goed hebben hersteld.”

Evenepoel en Merlier grapten erop los tijdens de persconferentie – foto: Cor Vos
Wat merk je qua verschil in benadering na je eerste Tour vorig jaar?
“Die ervaring helpt me enorm. Vorig jaar had ik paniek gehad na dat tijdverlies van 39 seconden op de eerste dag. Nu kon ik meteen de knop omdraaien en me focussen op de volgende dagen. Ik blijf nu kalmer. In de Tour kan immers veel gebeuren, een valpartij, een slechte dag of wat dan ook. We zien wel hoe het gaat. Je moet het gewoon dag per dag bekijken. Tot nu gaat het goed.”
Door je blessure heb je een groot deel van je basis gemist in de winter. Heb je daar iets van gemerkt deze eerste tien dagen?
“Het mag duidelijk zijn dat ik in de laatste driehonderd meter van etappes niet hetzelfde kan als vorig jaar. Ik mis een beetje die laatste punch. Dat zag je in Rouen, dat zag je op Mûr-de-Bretagne en ook maandag op Puy de Sancy. Ik heb geprobeerd om in de best mogelijk conditie aan het vertrek te staan. Op dit moment ziet alles er redelijk goed uit. Maar we moeten zien wat het waard is als we de bergen in gaan. Tot op heden is het enkel die erg hoge wattages of peak power die ik mis ten opzichte van Jonas en Tadej. Hopelijk neemt de explosiviteit van iedereen een beetje af de komende anderhalve week.”
Hoe heb jij naar de tactiek van Visma | Lease a Bike gekeken tot nu toe?
“Eerlijk? Geen idee. Volgens mij koersen ze zoals ze dat altijd willen. Ze hebben vier erg sterke renners voor het klassement en op de beklimmingen. Maar wat ze in de rit naar Puy de Sancy deden, was voorspelbaar. Twee man mee in de vlucht, Victor Campenaerts moest zich laten terugzakken. Je zag het aankomen dat ze het daarna wilden proberen op het plateau. Ze passen al jaren dezelfde tactieken toe, dat is niet verrassend meer.”

Sponsor Safety Jogger bestaat 25 jaar en dat eerde Evenepoel en co op de rustdag met een speciaal tenue – foto: Cor Vos
Wat denk je van de rol die Matteo Jorgenson speelt? Zie jij in hem een tweede kopman bij Visma?
“Dat hangt ervan af. Als hij zo blijft aanvallen zoals hij maandag deed, dan brandt hij zichzelf op een dag op. Maar hij is wel gevaarlijk, laat dat duidelijk zijn. Jorgenson is onderdeel van hun tactiek. Maar we zagen dat vorig jaar ook. Toen stond hij ook lang hoog in het klassement, totdat de bergetappes begonnen. Op een bepaald moment moest hij te hard werken voor Jonas. Maar nu hebben ze een meer gebalanceerd team met Sepp Kuss en Simon Yates. We gaan zien wat dat brengt. Ik denk wel dat ik Jorgenson achter me kan houden.
Maar zoals vorig jaar zijn UAE Emirates XRG en Visma | Lease a Bike te sterk om iets met mijn eigen ploeg te beginnen. Dat zagen we maandag: Visma zat er nog met drie toen Victor terug waaide en ik was alleen. Valentin Paret-Peintre viel ook nog terug en kon er even aan blijven. Maar er waren toen ook nog twee van Red Bull-BORA-hansgrohe en een paar van UAE. Ik zal vaak geïsoleerd zijn. Dat betekent dat ik met mijn hoofd moet koersen en slim moet zijn in de finales. Daarom bekijk ik het dag per dag, klim per klim en daarom is het maken van goede beslissingen erg belangrijk.”
Kun jij profiteren van de rivaliteit tussen Visma | Lease a Bike en UAE Emirates XRG?
“Dat weet ik ook niet, eerlijk gezegd. Ze vallen elkaar om de haverklap aan. Maandag zag je dat ook: eerst Jorgenson, toen Kuss, toen weer Jorgenson en toen opnieuw Kuss. Op een bepaald punt zullen ze kapot gaan. De tactiek die ze een paar jaar terug hanteerden met Primož Roglič en Jonas tegen Tadej, ze doen nu exact hetzelfde. Alleen staan Kuss en Yates wel al te ver in het klassement. Het is duidelijk dat ze met hen iets willen forceren. Het enige probleem is dat áls Jonas een keer vroeg aanvalt en dan op een counter loopt van Tadej, dan is al het werk van de ploeg voor niets geweest. We weten allemaal hoe explosief Tadej is.
Wat ook een wezenlijk verschil is: Pogi is niet meer dezelfde Pogačar als in 2022 op de Col du Granon. Hij is minstens net zo sterk als de mannen van Visma | Lease a Bike. Ze moeten daar voorzichtig mee zijn. Voor mezelf betekent het dat zij hun spel maar spelen. Toen ik maandag aanviel, lieten ze mij ook doen. Het was iemand anders die me terugpakte (lacht en doelt op Oscar Onley, red.), die daarna zelf ook snel gelost werd. Ik zie het als een goed teken dat ze mij eventueel laten gaan. Alleen krijgen we nu wel andere etappes voor onze kiezen.”
Let je vooral op Tadej en Jonas? Of richt jij je op het consolideren van je plek en kijk je dus juist naar de mannen achter je?
“Nee, ik kijk specifiek naar Pogačar en Vingegaard. Met hen wil ik in de toekomst duels uitvechten om de Tour te winnen. Onley mag me blijven terughalen als hij dat wil. Hij staat twee minuten achter mij, dus zou ik niet al te bang moeten zijn. Voor mij is het belangrijk om zo lang mogelijk mee te gaan met Tadej en Jonas. En dat ik dus tactisch slim probeer te rijden. De Tour is nog lang. We zijn weliswaar op de helft, maar niet wat betreft het aantal hoogtemeters. Daarom – nogmaals – bekijk ik het dag per dag, ik hoop dat het allemaal goed uitdraait.
Je hebt bij de profs nog nooit een klimtijdrit gereden zoals vrijdag. Hoe schat jij je kansen in?
“Eén op 184 renners (lacht, red.). Nee, ik heb ze wel gedaan toen ik jonger was. Ook klimtesten, dat kun je er ook een beetje mee vergelijken. Qua inspanning is het ongeveer net zo lang qua tijd als een normale tijdrit. Het enige verschil is dat je nu meer watts per kilo moet wegtrappen en dat het niet vlak is. Dat zullen we tegen vrijdag eens goed berekenen. Ik ga mijn best doen om alles eruit te halen wat erin zit. Het scheelt in ieder geval dat de aanloop rustig is en er nog niet veel vermoeidheid in de benen zal zitten. Ik kan meedoen om de zege, maar het is lastig om te zeggen of dat lukt. We moeten qua materiaal ook nog de beslissing maken wat we gaan doen. We zijn er nog niet over uit of we op de gewone fiets of tijdritfiets gaan rijden. Maar het gaat wel speciaal zijn. Ik kan alleen maar mijn best doen.”
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Daarom zal het verschil nu kleiner zijn dan vorig jaar, maar dat zegt dus niet zoveel.
Icm de tijd die hij al voorstaat op de meesten zie ik hem als de topfavoriet voor plek 3. Maar ik laat me graag positief verassen door anderen.
Op basis van het verleden moet hij betere papieren hebben dan Jorgenson (vooral omdat die nog moet knechten), Onley en Lipowitz, dat zal elk bookmaker ook zo afficheren. Net zoals elke bookmaker Pogacar boven Vingegaard zet. Dat is gewoon een kat een kat noemen zeggen we hier.
Zal hij derde worden? Kan een van die anderen niet voor de verrassing zorgen? Weten we natuurlijk niet, hij ook niet, ze hebben nog geen echte col gehad.
Maar ja, liever dat ze allemaal zeggen dat het hen niet kan schelen en ze in Parijs wel zullen zien op welke plek ze staan zeker.
Zeker hij liet zich toen verassen, maar in het artikel gaat die daarop in, en op hoe hij met die tegenvaller omging. Daarnaast komt in het artikel duidelijk naar voren dat het gaat om de tactiek van het mannetje vooruit sturen in de vlucht, en het aanvallen met meerdere mannen.
Maar ja, waarschijnlijk trap je er een volgende keer weer in ;-)
De meesten zouden meer zelfreflectie hebben.
Ik ga Evenepoel er niet op aanvallen hoe hij de tactiek van VLAB omschreef, maar ze doen niet elk jaar precies hetzelfde. Ze prikken nu meer dan voorheen. In eerdere jaren domineerden ze zelf de hele dag ala UAE nu met soms controle in peloton en mannen vooruit. Nu laten ze zich uitsluitend in bepaalde fasen zien.
VLAB bedient zich wel van soortgelijke tactieken als in eerdere seizoenen maar is daarbij wel adaptief en enigzins flexibel. Daarnaast hebben ze duidelijk een plan en een tactiek en dat denk ik voor elke dag. Iets dat je veel moeilijker kan ontwaren bij zijn eigen ploeg.
Nou hebben ze bij SQS niet de renners om meerdere keren in de week allerlei moves te maken noch dat iedere vooruitgeschoven renner van hen van veel waarde zal blijken in een finale voor Remco. Niettemin kun je ook ergens wel het voortouw nemen om iets te proberen. Dat zie ik tot dusver niet dus is het vooralsnog puur reactief wielrennen wat Evenepoel laat zien.
Hij zal zo wellicht nog wel ergens een kans krijgen om er tussenuit te glippen, maar is dan mogelijk al soort van uitgespeeld voor de winst gezien wat zijn benen tot dusver laten zien. Dat ie zich verder hoofdzakelijk focust op Pogacar en Vingegaard zij 'm vergeven. Dat zijn de benchmarks qua ronderijden. Niettemin zou het ook verstandig wezen om voorzichtig aan een spiegeltje te monteren.
Als Pogacar en Vingegaard 15 seceonden op de pedalen gaan staan, rijden ze Remco op een halve minuut.
Zijn rivalen zijn op dit moment de twee Redbull mannen, Jorgenson en inderdaad ook Onley.
In Dreams
(Nog een Roy Orbison nummer)
;-)
Maar serieus: Onley staat hier symbool voor alle anderen waar Evenepoel zogezegd niet naar kijkt voor het klassement. Ik had ook ‘Don’t Give Me None of Your Lip’ bij Lipowitz kunnen schrijven…
Ben ook benieuwd. Hoop toch dat Evenepoels liedje niet te snel uitgezongen zal zijn…
Extra spannend omdat hij geen enkele ervaring met klimtijdritten heeft…
Doet hij toch ook niet voor de lol lijkt mij.