Remco Evenepoel: “Verrast dat Pogacar zijn aanval door wilde zetten”
foto: Cor Vos
donderdag 10 maart 2022 om 08:24

Remco Evenepoel: “Verrast dat Pogacar zijn aanval door wilde zetten”

Remco Evenepoel had de actie van Tadej Pogačar tijdens de derde etappe Tirreno-Adriatico niet aan zien komen. Pogačar snoepte op twintig kilometer van de streep drie bonificatieseconden mee en probeerde vervolgens met een groepje voor het peloton uit te blijven. “Ik was verrast dat hij zijn aanval door wilde zetten tot aan de finish”, zegt zijn concurrent Evenepoel na afloop tegen VeloNews.

Pogačar had bij zijn poging het gezelschap van Evenepoels ploeggenoot Julian Alaphilippe, Marc Soler en – uiteindelijk – Tao Geoghegan Hart. “Misschien zag hij er iets in”, aldus Evenepoel, die aangeeft dat hij niet panikeerde. “Als je nog met het hele peloton bent en het is nog vijftien kilometer vlak naar de streep, dan is het behoorlijk moeilijk om met z’n vieren voor het peloton uit te blijven, dat nog steeds super fris is.”

Dat bleek ook, want tien kilometer voor het einde werd het kwartet weer tot de orde geroepen. “Het was niet mijn doel om hem energie te laten verspillen. Het was zijn eigen keuze: Pogačar is intelligent en professioneel genoeg om te weten wat hij doet”, aldus de Belg. “Toen UAE Emirates versnelde, wisten we dat hij er vandaag voor zou gaan. Ik was een beetje verrast dat hij door bleef gaan, maar hij zal zijn redenen gehad hebben.”

Pogačar: “Was niet van plan om weg te rijden”
Deze redenen werden door Pogačar zelf uiteindelijk gegeven. “Ik was niet van plan om weg te rijden. We grepen de vlucht en er waren drie seconden te halen, dus daar sprintten we voor. Vervolgens hadden we een gat met een aantal goede renners, dus we deden ons best. De komende dagen zijn zwaar met veel korte, maar lastige klimmen, dus het kan zeker vergelijkbaar zijn met dit.”

Evenepoel verwacht dat het in deze komende dagen lastig wordt om Pogačar op achterstand te rijden. “Morgen (donderdag, red.) is een ander soort etappe. Het zal moeilijk zijn om hem te lossen, maar als hij morgen wat energie mist die hij vandaag verspild heeft… Ik ga er niet op hopen, maar je weet het nooit. Misschien kan ik proberen om op de streep wat secondes op hem te winnen.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
36 Reacties
10-03-2022 08:31
Pogacar lossen? ‘t Zal eerder andersom zijn. Als je Pogi een bladzijde laat bijschrijven in ‘Een Wonderkind of een Total Loss’, dan weet hij het wel…
    10-03-2022 08:41
    Zijn tegenstanders moeten het wel blijven willen proberen natuurlijk, ook al is het tegen beter weten in. Wanneer het om een of andere reden eens niet lukt bij Pogi moeten ze de juiste ingesteldheid bezitten om zelf te kunnen winnen. Dat lijkt Evenepoel begrepen te hebben.
    10-03-2022 08:52
    Dat lees ook ik in dit interview: Remco overweegt Pogacar vandaag te lossen.
    10-03-2022 10:01
    W.F. Hermans! Ik zet geen joker in.
10-03-2022 08:33
Ging dat gevecht natuurlijk ook niet aan ,want hij wil de Tirreno wel uitrijden
10-03-2022 08:35
Het was vermakelijk om te zien, en tegelijkertijd geef ik Evenepoel hier gelijk. Het is in het kader van zuinig rijden natuurlijk van de zotte om dit te doen.
Wellicht wil Pogacar zich, net als vd Poel, zich wat meer amuseren. Maar ook vd Poel is tegen zijn limieten aangelopen omdat hij in rittenkoersjes van meerdere dagen zijn energie verbruikte alsof het een eendagswedstrijd was.
    10-03-2022 08:46
    Gelukkig doet Pogacar nog van die gekke dingen zoals in de Strade en gisteren. Zo kunnen wij als kijkers toch nog een greintje hoop koesteren dat hij eens nét dat tikkeltje te vermoeid is om de rest te overklassen ;-)
    10-03-2022 08:49
    Zeker Limal, wat dat betreft is Pogacar zelf zijn grootste tegenstander.
10-03-2022 08:49
Hij mag me verbazen. Maar Pogacar lossen? Not gonna happen...
10-03-2022 09:01
Het was natuurlijk vooral verrassend dat Flip meewerkte met Pogacar. Heeft REV daar al wat over gezegd?
    10-03-2022 09:05
    In HNB zei hij dat ze de Tirreno rijden met 2 kopmannen, vandaar dat Flip "mocht" doorrijden.
    10-03-2022 09:27
    Volgens mij rijden ze met 3 kopmannen. Cavendish is voor de sprints ook gewoon kopman. Alleen niet in goede doen. Voor AK lijkt mij Evenepoel alleen kopman en Alaphilippe die voor etappes gaat in de lastige wedstrijden
    10-03-2022 10:23
    Je kan zoiets natuurlijk van diverse kanten bekijken. Zo werd op GCN gesteld dat Alaphillipe mocht doorrijden om zo Pogacar af te matten ... . Voor wat het waard is bij iemand als Pogacar die er met kop en schouders boven uitsteekt en dat weet Evenepoel ook wel zoals duidelijk blijkt uit zijn reacties bij andere mediums.
10-03-2022 09:07
Remco geeft even een 'volwassen' analyse alsof de aanval een onbezonnen daad was, maar hij verliest wel 3 seconden op een tweevoudig Tourwinnaar.
    10-03-2022 09:17
    Haal die dingen eens uit elkaar: rev geeft zijn mening over het doorrijden NA de sprint. Niet over de sprint zelf. Het doorrijden gaf geen voordeel eerder nadeel
    10-03-2022 09:35
    Den Rev heeft vorig jaar in de Giro het voorbeeld gegeven door zelf onderweg een boniseconde mee te grissen. Pogacar heeft dat heel goed afgekeken. Je zou zelfs kunnen zeggen dat Rev de weg geeffend heeft voor andere ronderenners.
    10-03-2022 10:59
    @barry. nee joh, dat wordt al jaren gedaan.
10-03-2022 09:12
Ik ben benieuwd of hij vandaag iets gaat proberen. Het zal tactisch moeten zijn, bvb met een aanval met meerdere ploegmaats van ver op een onverwacht moment, want Pogacar bergop lossen lukt niet en wachten tot de streep is (boni)seconden aangesmeerd krijgen.

Ik heb het gevoel dat hij beseft dat dit bijna een onmogelijke opdracht is, maar hij wel heel graag tweede zou worden na Pogacar en dat hij daarom eerder behoudsgezind gaat koersen. Geen alles-of-niets poging voor plaats 1 maar eerder traditioneel koersen: wachten, geen energie verspillen en koers afstemmen op de andere klassementsrenners.

Hij mag me altijd verrassen natuurlijk, en stiekem hoop ik dat hij het op zijn minst wel probeert. Het is ook wel eens leuk om hem in de underdogpositie te zien. Niemand verwacht dat hij hier de winst gaat pakken.
    10-03-2022 11:31
    Evenepoel en behoudsgezind koersen, dat wringt. Je kan evengoed aan een pauw vragen om zijn staart ingehouden te openen.
10-03-2022 09:56
Hij moet ook helemaal het AK niet winnen. Het zou leuk zijn maar een Top 3 klassement zou al heel mooi zijn.
    10-03-2022 10:10
    Ik had een top-5 vooropgesteld als maat voor een geslaagd optreden en daar blijf ik bij. Dan mag hij enkel MAL, Carapaz en Vingegaard nog voorbij laten steken in de lastige ritten die komen, toch mannen die op de Carpegna (x2) hun speelterein terugvinden. Met ook Hart, Soler, Kelderman, Porte en Bilbao nog op minder dan een minuut liggen er genoeg kapers op de loer voor die 5e plaats dus het blijft spannend tot de laatste keer Carpegna.
    10-03-2022 15:50
    Blijf het hilarisch vinden hoe veel Hollanders Evenepoel blijven proberen wegzetten als een subtopper. Eventjes toch nog.
10-03-2022 10:04
Elke seconde die Remco bergop niet verliest ten opzichte van Pogacar is een overwinning. Zeg gewoon eerlijk hoe het zit. Klassementsrenners moeten toch doodziek worden van die vragen over Pogacar? Hij staat ver boven iedereen en als concurrent moet je er de hoop maar zien in te houden tegen beter weten in. Al geloof je het zelf niet dan maak je maar een leuk praatje voor de sponsoren, team en supporters. Pogacar kan enkel van zichzelf verliezen. Dat weet Remco ook wel.
10-03-2022 10:09
Wat zijn eigenlijk de zwakke punten van Pogacar? Ik kan er geen bedenken en dat is toch vrij bijzonder, een dominante renner zonder achilleshiel.
    10-03-2022 10:26
    Hij zegt zelf bergen boven de 2000m

    Maar dat is vrij relatief natuurlijk
    10-03-2022 10:36
    Hij is vrij klein, dus zijn kopspel kan ws beter.
    10-03-2022 10:40
    Het plukje haar door zijn helm is niet aero.
    10-03-2022 10:44
    Zijn aerodynamica kan nog veel beter. Maar is dat een achilleshiel als hij desondanks toch de beste tijdrijder is? :-)
    10-03-2022 11:46
    Z’n stijl op de fiets. Het zal velen niet boeien maar ik hou wel van een pedaleur de charme.

    Pogacar ziet eruit als een postbode op een stromer.
10-03-2022 11:23
[quote]“Het was niet mijn doel om hem energie te laten verspillen. Het was zijn eigen keuze: Pogačar is intelligent en professioneel genoeg om te weten wat hij doet”, aldus de Belg.[/quote]
[quote]Het zal moeilijk zijn om hem te lossen, maar als hij morgen wat energie mist die hij vandaag verspild heeft…[/quote]

Ik herinner mij de Giro van vorig jaar waarin de Kogel van Schepdaal enorm veel energie verspeelde in een tussensprint, terwijl hij nota bene geen enkele ervaring meedroeg van een drieweekse onderneming. Over intelligentie gesproken.

Tevens een absurd staaltje van projectie: Evenepoel denkt Pogacar te gaan lossen. Hij mag blij zijn als ie z'n achterwiel bij de finish nog in 't oog heeft.

Wat blijft 't toch een raar ventje, op en naast de fiets maar ook in de auto.
    10-03-2022 11:33
    Ik lees nergens dat Evenepoel denkt Pogacar te gaan lossen. Hij zegt letterlijk dat hij er niet op hoopt maar je weet maar nooit. Uit zijn commentaar blijkt dat hij net als andere klassementsrenners beseft dat tegen Pogacar vrijwel niets te doen is. Dat gaf Remco in eerdere interviews over de TA en Pogacar toch aan?
10-03-2022 11:39
Wat n pretentie. heeerlijk!
10-03-2022 11:59
Het mondje van Remco,iets teveel van het goede.
10-03-2022 14:44
Fijn van Remco, om toch voorzichtig ambitie uit te spreken en de strijd aan te gaan. Dat is toch wat we willen zien? Of verlangen jullie terug naar die tijden van Lance, waar niemand durfde... en het ganse peloton braafjes achter de grote baas bleef peddelen?
10-03-2022 16:13
Remco is de beste, hup Remco

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine