Remco Evenepoel verliest podiumplek in Tirreno: “Niet goed genoeg vandaag”
foto: Cor Vos
zaterdag 12 maart 2022 om 21:00

Remco Evenepoel verliest podiumplek in Tirreno: “Niet goed genoeg vandaag”

Remco Evenepoel beleefde in Tirreno-Adriatico een dag om snel te vergeten. De leider van Quick-Step Alpha Vinyl begon als de nummer twee aan de koninginnenrit naar Carpegna maar vond zich aan het eind van de etappe terug op de elfde plaats van het klassement.

Evenepoel moest op de eerste beklimming van de Monte Carpegna lossen uit het peloton en keek op de top al tegen ruim een minuut achterstand aan. De 22-jarige renner kon rekenen op de steun van wereldkampioen Julian Alaphilippe, die, ondanks dat hij in het eerste deel van de rit nog in de aanval was gegaan, nog genoeg over had om zijn ploeggenoot op tempo te houden en hem in de vallei te helpen tot aan de voet van de laatste klim.

Ondanks dat zijn rol in het algemeen klassement was uitgespeeld, liet Evenepoel het hoofd niet hangen en probeerde hij de schade zo veel mogelijk te beperken. Uiteindelijk sloot hij de etappe af op de dertiende plaats, op vier minuten van etappewinnaar Tadej Pogačar. “Het was niet goed genoeg vandaag”, schreef de Belg in een korte reactie op social media. “Bedankt ploeg voor al het harde werk en gefeliciteerd Tadej Pogačar.”

Voorafgaand aan de etappe liet Evenepoel weten dat hij rekening hield met een zware dag en dat ook de kou een rol kon gaan spelen. “Het wordt vandaag een heel zware etappe, koud ook. Het belangrijkste is dat we warm blijven in de afdaling, om daarna met frisse benen en een goed gevoel aan de tweede beklimming van de Carpegna te beginnen. We weten allemaal dat de beste klimmers van de vorige Tour de France hier zijn. Mijn enige doel is om ze te volgen.”

Morgen eindigt Tirreno-Adriatico. De etappe door en rond San Benedetto del Tronto is normaal gesproken voor de sprinters op het lijf geschreven.

RIDE Magazine
91 Reacties
12-03-2022 21:06
Knap, een artikel schrijven over een reactie van vier woorden.
    12-03-2022 21:15
    Dat is knapper dan de reactie zelf. Het blijft een rare vogel.
    13-03-2022 09:11
    Het belangrijste van de 4 woorden van Remco's reactie is natuurlijk het laatste woord.
12-03-2022 21:10
Het was zeker niet goed genoeg, Remco. Pogacars voet zit nog steeds in je anus. Je bent de man in kleine koersen maar zodra het er echt om gaat krijg je er toch flink van langs. Dat gaat ‘em niet worden in de Vuelta. Echt niet.
    12-03-2022 21:17
    Niet Pogacar rijdt hem naar de Filistijnen, maar 20 man of zo, waaronder een paar helpers. Dat zou hem meer moeten verontrusten dan dat hij de beste ronderenner van dit moment niet kan verslaan. Want dat hoeft hij nu niet te kunnen.
    Maar daar zit de weeffout in zijn denken lijkt mij.
    12-03-2022 21:22
    De Vuelta is zelfmoord. Dat zal Patlev ondertussen ook wel beseffen. Kan me na vandaag en de Giro van vorig jaar ook niet inbeelden dat Evenepoel uitkijkt naar de gebruikelijke steile klimmen in Spanje. Tot hij op vlak van klimmen en dalen verbetert, voor zover dat mogelijk is, heeft hij in de Vuelta niets te zoeken.
12-03-2022 21:18
Dit optreden acht ik zorgwekkender dan zijn crash in 2020 en zijn reeks aan *slik * momenten in de Giro van 2021.

Die tegenvallers konden we nog omkaderen met termen als pech, hoop, revalidatie, herstel, verbetering, gewenning, potentie.

Maar nu weten we: dit is wat het is.
.
    12-03-2022 22:09
    Even een dooddoener, hij is nog maar 22. Grote kans dat hij de komende jaren sterker kan worden. Niet iedereen heeft dezelfde groeicurve.
    12-03-2022 22:35
    Statistisch gezien is de kans groter dat Remco een vroegbloeier was en geen laatbloeier is. De voorsprong die hij had op leeftijdsgenoten levert hij nu rap in, wat over blijft is nog steeds een goede renner.
    12-03-2022 22:57
    Juist tijdrijders zijn vaak vroeg op hun top. Denk aan cancelara Martin, Rogers, maar ook ullrich
12-03-2022 21:32
Wat was hij slecht zeg.
12-03-2022 21:33
“Mijn enige doel is om ze te volgen”. Nou mooi, prima gelukt. Weliswaar op enige afstand. Binnenkort nieuwe ronde nieuwe kansen. Komt er vanzelf en we kunnen nou eenmaal niet allemaal Pogacar zijn.
12-03-2022 21:47
Erg goede renner natuurlijk die nog veel gaat winnen. Maar een echte klimmer is Evenepoel niet en daarmee ook geen ronderenner.
    12-03-2022 22:58
    Kleine rondes moeten hem wel liggen, Parijs nice, Zwitserland en alles wat vlakker is dan dat
12-03-2022 21:47
Korte en alleszeggende boodschap. In zijn laatste paar reacties is hij opmerkelijk eerlijk en nuchter. Zou bijna medelijden krijgen met het jochie na vandaag. Het moet zowel voor Evenepoel als de ploegleiding pijnlijk zijn om vast te stellen dat hij telkens moet afhaken wanneer het steil bergop gaat. En dan die akelige Belgische druk erbovenop. Een mens kraakt voor minder.
    12-03-2022 22:22
    Eens met de zadelruiker.

    Je zou als ploegbaas maar alles gezet hebben op winst in een grote ronde met Evenepoel. Een pak sponsoren vinden die in dit verhaal mee willen voor meerdere jaren. En dan krijg je dit te zien bij de eerste de beste serieuze test. Patje drinkt zich spontaan een dubbele hypo.

    Of het te vroeg is om nu al het geweer van schouder te veranderen weet ik niet, maar het is niet echt uitnodigend om verder te gaan met het optuigen van een rondeploeg, wetend dat je het in sprints en klassiekers altijd uitstekend doet.

    Ik heb vaker gezegd dat Evenepoel beter af zou zijn bij een ploeg als TJV, Ineos of andere rondeploeg. Waar hij de stiel zou kunnen leren in de schaduw van enkele andere rondetoppers, en niet zelf degene zou zijn waar het altijd om draait. Kijk naar Vingegaard, die gewoon gestaag kan groeien zonder de immense druk van de ploeg.
    12-03-2022 22:44
    Zelfs Emil Axelgaard, toch wel fan van deze jongen, maakt zich nu zorgen. Vertaling: “ Het is inmiddels de gewoonte geworden dat het Belgische wonderkind verdomd hard rijdt in middelheuvelachtig terrein, maar zodra de beklimmingen lang worden, schiet hij tekort. Waar je het aanvankelijk zou kunnen toeschrijven aan zijn ondergang in Lombardije en jonge leeftijd, begint het patroon zo eenduidig ​​te worden dat zelfs Patrick Lefevere zich zorgen moet maken of het echt een goed idee is om zijn klassieke team aanzienlijk te herinrichten en er in plaats daarvan een bemanning van te maken die ook grote rondes moet winnen.

    De vraag is of het een uitdaging is die kan worden opgelost. Deze ineenstorting is namelijk de vreemdste die we in vele jaren hebben gezien. Ze volgen altijd hetzelfde patroon, of ze nu op de onverharde wegen van de Giro, in Il Lombardia of op Monte Carpegna in Tirreno-Adriatico komen. In alle drie genoemde races zakte hij verrassend vroeg in, maar in alle drie de races leverde hij ook een indrukwekkende comeback, waarbij hij na de crisis bijna geen tijd verloor aan de besten. Dat patroon zagen we vandaag voor de derde keer.”
    12-03-2022 22:56
    Toch kan je eigenlijk niet zeggen dat ze zich bij QS al aan het 'herinrichten' zijn. Evenepoel heeft geen noemenswaardige klimknechten of het moeten jonge talenten zijn die ook nog altijd voor hun eigen kansen kunnen gaan. Verder heb je met Alaphilippe, Asgreen (en een paar subtoppers) voor het Vlaamse voorjaar, en 2 topsprinters een team dat op heel wat fronten kan meedoen.

    Patje mag dan al met Evenepoel zijn ambities geschermd hebben om de sponsoren aan zich te binden, hij heeft duidelijk nog niet geïnvesteerd in een team voor een GT-klassement.

    Wie weet is Evenepoel wel een renner die perfect past bij het QS-dna van de afgelopen jaren en moet er helemaal niks heringericht te worden? Of groterondewinst voor de sponsoren een must is, is ook nog maar de vraag.
    13-03-2022 07:26
    @Panache

    "comeback, waarbij hij na de crisis bijna geen tijd verloor aan de besten."

    Dat is onzin: in elk van de aangehaalde wedstrijden behaalde Remco, ondanks een "comeback", niet eens een top 10-plaats in de rit en verdween hij uit de top 10 van het klassement.
    13-03-2022 08:18
    Onzin? In de laatste 13 kilometer verloor Evenepoel nog maar een fractie op Vingegaard, won hij een fractie op Porte, liep hij in op Caruso, Hindley, Pinot. Wat je dus ziet is dat hij probeert aan te klampen, ontploft, daar een minuut of 10 van moet bijkomen en flink tijd verliest, daarna weer zijn tempo kan opschroeven.
    13-03-2022 08:34
    @Panache De andere renners hebben tegen elkaar gereden. Zeker op het laatste gedeelte van de klim. Dit kost meer energie dan in een constant tempo om hoog te rijden. Als je op 4 minuten binnenkomt kan je niet zeggen dat je steeds sneller bent gaan rijden en naar het einde toe een comeback had. De andere renners hebben ook Mas zien liggen op het asfalt.
    13-03-2022 08:56
    "Als je op 4 minuten binnenkomt kan je niet zeggen dat je steeds sneller bent gaan rijden en naar het einde toe een comeback had."

    Al kom je op twee uur achterstand binnen, het is mij een raadsel wat die 4 minuten te maken hebben met de stelling. Antwoord op de vraag krijg je door de achterstand op bijv. Porte of Hindley per kilometer te noteren (mocht je daar zin in hebben) en dan te kijken wat er gebeurt. Ik heb de tijden niet genoteerd, maar heb wel een redelijk goed geheugen waaruit ik de conclusie trek dat er richting het einde toe wel degelijk sprake is van een comeback (zowel in posities als in tijd, uitgezonderd op de twee/drie besten in koers). Hoe dat komt, de duiding, daar kan je natuurlijk van mening over verschillen, maar de feiten ontkennen vind ik wél kwalijk. Ik ben het volledig met de quote van Emil Axelgaard eens dat Evenepoel in de strade rit van de Giro, in Lombardije en in de Tirreno vroeg in de finale een ferme inzinking krijgt, moet lossen, dat je verwacht dat het verlies systematisch opbouwt tot 8 minuten aan de finish, maar dat er opeens een herstel optreedt en de Belg toch weer hogere wattages kan gaan trappen die niet onderdoen voor de mannen die 4e, 5e en 6e werden gisteren. Hoe dat komt daar kan je over discussiëren, dat is het raadsel van Schepdaal.
    13-03-2022 09:29
    Van een letterlijke comeback is natuurlijk geen enkele sprake. Als je de betekenis van dat woord oneigenlijk oprekt, zou je het poëtisch kunnen gebruiken voor de poging van Evenepoel om verder tijd- en gezichtsverlies te beperken.

    Je kunt op Strava enkele segmenttijden uit de finale bij elkaar optellen en vergelijken tussen de renners. Evenepoel reed het eerste stuk van de laatste afdaling bijvoorbeeld net zo snel als Porte, die een bocht mist en daardoor fors tijd verliest op Vingegaard en Landa.

    Arensman wint zelfs een seconde op Evenepoel in de totale afdaling: ook hij reed nog ergens voor. Voor de meeste renners waarop Evenepoel tijd won in de laatste 13km, viel er op dat moment niet heel veel meer te winnen of verliezen, buiten een voor hun onbelangrijk enkel of dubbel plekje in het algemeen klassement.

    Ergo, een 'mentale comeback', hooguit: vele anderen zouden wellicht compleet hebben laten lopen. Dat siert hem, maar hij moet zich er niet aan vastklampen en ook voor zijn schare volgelingen is het aan te bevelen om het niet te groot te maken.
    13-03-2022 09:32
    @Panache We gaan toch niet Porte als voorbeeld gebruiken. We hebben allemaal kunnen zien, waarom Porte veel tijd verloor in de laatste 13 kilometer. Zoals ik al zeg als je minder energie in de klim gebruikt, zoals Evenepoel. Hij verloor namelijk minuten. Is het verklaarbaar dat je daarna meer energie na de klim over hebt. Daarom geef ik aan dat het appels met peren vergelijken is. Dit is hetzelfde als toen Roglic niet de snelste was bergop in de tijdrit. Dit kwam ook natuurlijk omdat de snelste in deze klim een fantastische comeback had de laatste kilometer. Mij zegt dit dus helemaal niets. Het is een feit, waar je mijnsinziens geen enkele conclusie aan kunt verbinden.
    13-03-2022 09:32
    Juist. Remco maakte nooit een "comeback". Ook gisteren niet.
    Op Pogacar na, stonden alle renners die nu voor hem in het klassement staan aan het begin van de rit nog achter hem.
    13-03-2022 10:09
    Ik denk wel degelijk dat er sprake is van een "comeback". Niet om de hoop in de hartjes van de fanboys te laten opflakkeren, maar wel als ik kijk naar waar hij rijdt als hij moet lossen, en waar hij uiteindelijk finisht. Dan vind ik 3 minuten verliezen op Vingegaard&Co eigenlijk verrassend weinig als je ziet waar en wanneer hij wordt gelost.

    En dat is exact hetzelfde verhaal geweest in de Strade-rit in de Giro. Afhaken, heel snel op een groot gat komen, en vervolgens niet significant meer tijd te verliezen.

    Als je het mij vraagt dan lijkt dat eerder iets mentaals te zijn. En geen mentale sterkte, maar een mentale zwakte op het moment dat je voelt niet de beste te zijn. Alsof ie het dan even laat lopen, om vervolgens tot de conclusie te komen dat er veel renners toch misschien slechter zijn dan hijzelf, en weer een stuk vertrouwen krijgt als hij renner na renner inhaalt.

    Na alles wat ik gezien heb, neig ik naar die conclusie.
    13-03-2022 10:20
    “maar wel als ik kijk naar waar hij rijdt als hij moet lossen, en waar hij uiteindelijk finisht. Dan vind ik 3 minuten verliezen op Vingegaard&Co eigenlijk verrassend weinig als je ziet waar en wanneer hij wordt gelost. En dat is exact hetzelfde verhaal geweest in de Strade-rit in de Giro. Afhaken, heel snel op een groot gat komen, en vervolgens niet significant meer tijd te verliezen.”

    Juist, zo zie ik dat ook.
    Misschien hebben we meer data nodig om een verklaring te vinden. Rijdt Remco Baskenland als volgende meerdaagse WT-koers? Een vierde ‘identieke’ situatie maakt het patroon wellicht/allicht duidelijker.
    13-03-2022 10:29
    Hij kwam voor het podium, dus het oprapen van renners die voor hem geen enkele referentie zijn rechtvaardigt de term 'comeback' niet.
    13-03-2022 10:37
    @Michelangelo

    "wel als ik kijk naar waar hij rijdt als hij moet lossen, en waar hij uiteindelijk finisht. Dan vind ik 3 minuten verliezen op Vingegaard&Co eigenlijk verrassend weinig"

    Dat is louter dankzij licht dalende, nagenoeg vlakke laatste kilometers waarin hij een soort tijdrit reed. Indien de wedstrijd bergop zou geëindigd zijn, dan had Evenepoel nóg meer tijd verloren. En, zeg nu zelf: in één rit in een kleine rittenkoers 4 minuten op winnaar, 3 minuten op de nummers 2 en 3 enz. verliezen, daar is niets mentaal aan, dat is puur fysiek.
    13-03-2022 13:05
    Gister en in die Strade rit had hij natuurlijk wel hulp van Alaphilippe en Almeida.
12-03-2022 21:54
Heb de koers deze week jammer genoeg amper kunnen volgen en heb ook deze etappe moeten missen.

Maar duidelijk getest en te licht bevonden als ronderenner. Veel meer dan de Giro vond ik deze Tirreno een eerste echte graadmeter, en Evenepoel komt op dit moment blijkbaar nog flink tekort.

Nu zijn er nog wel (goede) ronderenners die er deze week zijn doorgezakt, maar ik denk niet dat Evenepoel op dit moment echt tot de top behoort van het klimmersgilde. Gevat door de kou of nog niet in topvorm? Zou kunnen, maar dit soort testmomenten liegen zelden en hij is gewoon onder de verwachtingen gebleven.

Geen schande uiteraard op zijn leeftijd, de vraag is of je er echt een ronderenner van kan maken of dat zijn toekomst elders ligt. Op zich lijkt het logisch dat iemand met zijn lage gewicht en hoge w/k een topklimmer is, maar misschien mist hij toch de juiste lichaamsbouw. Of is het mentaal? Op momenten dat Remco niet de beste is, lijkt er altijd even een kleine inzinking te volgen.

En nu? Baskenland zonder al te veel verwachtingen en dan samen met Alaphilippe kijken of het in een eendagswedstrijd tegen de absolute top wel lukt om bovenaan te eindigen in de Ardennen. Al zie ik echt niet in hoe hij het Pogi op dit moment moeilijk kan maken, maar misschien is die tegen dan al wat zijn geweldige vorm kwijt.

Evenepoel moet dit jaar hoe dan ook mikken op een grotere overwinning dan vorig jaar. Daar komen nog heel wat mooie kansen toe, maar als ronderenner moet je de verwachtingen voorlopig bijstellen. Daarvoor lijkt de kloof als het echt bergop gaat op dit moment veel te groot.
    12-03-2022 23:02
    Wellicht kan ie de nieuwe Bob jungles worden. Denk dat daar ook z'n max ligt, gezien het net achter de top blijven op alle hoge bergen
    12-03-2022 23:11
    Hij heeft nu wel al meer profkoersen gewonnen dan Bawb, dus het lijkt me toch meer een winnaar. Qua type zou dat wel kunnen inderdaad, Evenepoel lijkt me ook wel een renner die in de Vlaamse en Ardense koersen uit de voeten kan. Als tijdrijder lijkt hij me wel van een hoger niveau dan Jungels.

    De Luxemburger heeft wel Luik op zijn palmares staan, dat moet Evenepoel toch nog waarmaken.
12-03-2022 21:54
Toch mooie top-20 notering voor m. En dat in een serieuze etappekoers.
12-03-2022 22:02
Is er al een reactie van Lopez binnengerold? Want daar had ik vandaag hogere verwachtingen van dan van Evenepoel, en die zakte een stuk verder door het ijs...
12-03-2022 22:14
Misschien tijd voor een poll op Sporza of Wielerflits: wie denkt dat Evenepoel ooit een grote ronde gaat winnen?

Ik denk dat er heel veel Evenepoel-fans keihard terug op aarde terecht gekomen zijn. Vanwege het feit dat hij er zo doorheen zakt, het moment waarop, en het gigantische verschil met generatiegenoten Pogacar en in iets mindere mate Vingegaard. Persoonlijk ben ik ook verbaasd. Ik had hem een stuk beter verwacht gezien zijn eerdere rondjes van 1 week. Niet als winnaar, maar wel "gewoon" top 5.

Het lijkt ook ergens iets mentaals te zijn op het moment dat het niet gaat. Blijkbaar had hij al voor de eerste steile klim in de gaten dat het zijn dag niet zou worden. Dan wappert hij er snel af, om vervolgens een snellere 2e beklimming te rijden dan de eerste. Een beetje als in Lombardije ("5 minuten slechte benen"), waar hij na het lossen ook weer een boel mensen oprolt. Of in de beruchte gravelrit in de Giro, waar hij aanvankelijk snel terrein verliest om vervolgens tijd goed te maken.

Ik denk haast dat Remco niet kan fietsen met het idee dat hij niet de beste is. Dat het hem mentaal blokkeert als hij de koers moet ondergaan ipv kan domineren.

Benieuwd naar zijn uitgebreidere uitleg... ook bijv over die snellere 2e beklimming.
    12-03-2022 22:31
    Ah, interessante mening! Het is inderdaad opvallend wat je daar aanhaalt. Kan iets mentaals zijn of is het net een sterkte om zwakke momenten in ritten te kunnen overwinnen? Alleszins is het iets waar hij moet aan werken als hij voor de allergrootste koersen wil gaan.

    Het zou best wel eens kunnen dat hij vanbinnen vrij onzeker is en te snel blokkeert als hij zich wat minder voelt op belangrijke momenten.
    12-03-2022 22:42
    @Diskob,
    ik zie het op dit moment niet als mentale sterkte. Want er hingen renners aan die slechtere benen hadden dan Remco, als je de einduitslag ziet. Doet me denken aan het oortje dat hij uittrok in de Giro, een soort van opgeven. De voetballer die weet dat ie verloren heeft maar de wedstrijd nog uit moet spelen... om dan toch nog een eretreffer te willen maken.

    Als ronderenner mag een slechte dag je max een halve minuut tot een minuut kosten. En niet 3 of 4, terwijl het er misschien 1 of 2 hadden kunnen zijn.
12-03-2022 22:45
Hij doet me denken aan Mo Ihattaren. Begenadigd talent, lijkt door te breken, maar kan mentaal de eindstap niet maken.
    12-03-2022 23:26
    Qua praatjes doet de Nieuwe Merckx wel aan een voetballer denken inderdaad. Hard rijden in de auto gaat hem beter af begreep ik.
    12-03-2022 23:51
    Hij kan wel snel fietsen, Ihattaren kan volgens zijn trainer niet snel lopen. Dus wel een verschil.
    13-03-2022 10:49
    Misschien kan Ihattaren ook wel snel fietsen?
12-03-2022 23:18
Afgaande op bovenstaande interview staat Remco terug met beide voeten op de grond. Want voor de rit van gisteren was ie weer aan het zweven. Zoals vanouds kon voor wat hem betrof de aankomende rit niet hard genoeg zijn (zijn woorden). De dag tevoren liet hij zelfs vallen dat hij overwoog Pogacar te lossen.
    13-03-2022 06:50
    En toch: let op het woord "vandaag" dat hij absoluut moest toevoegen aan zijn bondige conclusie.
    13-03-2022 08:55
    @Gaio, dat is natuurlijk geheel normaal aangezien hij tot gisteren op amper 9 seconden van Pogacar stond.
    13-03-2022 09:06
    @S'mon

    Herinner je je nog de Giro? Toen stond Remco nog "op 1 minuut van het podium." De dag erna, na de eerste bergrit, stond ie op bijna een half uur.
12-03-2022 23:49
Dat iemand niet op alle terreinen uitblinkt is niks bijzonders. Maar Evenepoel wil het liefst een renner voor de grote rondes worden. Dat dat tot nu toe tegenvalt (vooral bergop) zal mentaal een tik geven. Er zal een beslissing moeten worden genomen over: hoe nu verder? Toch het grote doel blijven najagen - met een risico op falen - of vooral doen waar hij goed in is (hardrijden in tijdritten en solo's).
13-03-2022 00:07
Toch een stevige domper. Voor hem persoonlijk hoop ik dat er een verklaring is behalve "gewogen en te licht bevonden" want jezelf heruitvinden tot pakweg de nieuwe Fuglsang terwijl je al de nieuwe Merckx genoemd werd is niet voor de hand liggend.
Dit is natuurlijk meer dan alleen beseffen dat er één wonderrenner in jouw generatie rijdt waar je niet tegenop kan, dat is al een tegenvaller maar er zouden immers genoeg grote rondes zijn waar die niet aan de start komt. Maar hier niet eens bij de beste 10 horen is natuurlijk wat anders.
Hij en z'n trainer zullen hopen dat er wat anders speelde (de koude, voeding, een griepje dat vannacht doorbreekt) want anders zal er wat mentaal oplapwerk nodig zijn.
Het enige waar hij zich mogelijk aan kan optrekken is dat hij de vorige ritten goed presteerde op terrein waar hij vroeger meer moeite mee had (sprint bergop, steile muurtjes, de volledig vlakke tijdrit) en het dus niet de 5e keer is dat hij op gelijkaardig terrein gelost wordt, dan zou je al grotere conclusies kunnen trekken.
13-03-2022 00:16
Overigens is het opvallend rustig vanuit de fanboy-hoek... denk dat de meesten nog aan het bekomen zijn van de desillusie.

Wie weet was dit wel het beste wat hem kon overkomen. Aura van onoverwinnelijkheid weg, en daarmee ook de torenhoge verwachtingen.

En vanaf daar weer op zoek gaan naar wat er wel kan. Niet als superheld maar als jonge renner. Gewoon zoals bijvoorbeeld almeida stap voor stap verder werken. Maar dan zonder de blinde adoratie...
    13-03-2022 06:44
    Ah kijk, in alweer de vierde reactie bij dit artikel komt ook nog eens de schadenfreudegewijze steek naar die ondertussen mythische schare fanboys. Het blijft een vreemde 'love to hate' relatie die jij hebt met het hele Evenepoel gebeuren. Voor de rest wel eens met wat je hier zegt trouwens.
    13-03-2022 09:50
    Nee hoor, dat is realisme. Ik zie een jonge, talenvolle gast die nog veel zal winnen, waaronder zeker en vast grote koersen. Wiggins, Thomas en Dumoulin zijn de beste bewijzen dat je nog kan groeien, ook al waren ze op jonge leeftijd best succesvol.

    Ook, in de lokale krant vandaag: niemand reed de laatste 13km sneller, zelfs 7" sneller dan Pogacar. Dat duidt op weerbaarheid.

    Zij die zich verkneukelen hebben voorlopig gelijk voor wat de grote rondes en lange, steile klimmen betreft. Tijd zal uitmaken of dat ook zo blijft.
    13-03-2022 09:55
    Nee, dat duidt op fakenews. Ze hebben een wilekeurig Strava-segment gepakt en daar de verkeerde conclusies uit getrokken.
    13-03-2022 10:04
    https://m.hbvl.be/cnt/dmf20220312_96930710

    Dat willekeurig Strava-segment lag aan het einde, na het lossen en bijhorende mentale tik. Bovendien, een afdaling, dat was toch iets wat hij niet kon?
13-03-2022 00:33
Eigenlijk een nietszeggende boodschap. De vraag is waarom het niet goed genoeg was. En ik begin meer en meer de indruk te krijgen dat QS het zelf ook niet echt weet (of voorlopig de potjes gedekt wil houden).
    13-03-2022 01:07
    In het algemeen volgt in dit soort situaties na een verborgen adem- en snotterpauze een 'blame the media' offensief: zowel vanuit de ploeg als vanuit de fans en regelmatig ook bij media onderling.
13-03-2022 01:22
Als Bradley Wiggins en Zoetemelk de Tour kunnen winnen dan is er nog hoop voor het kogeltje..

Pogacar rijdt overigens tot nu toe 1 grote ronde per jaar. Dus er zijn ook andere kansen.
    13-03-2022 08:59
    Mwoh ,zowel Poga en Rogli rijden dit jaar ook de Vuelta vast de Tour
    13-03-2022 09:15
    Want dat waren twee sukkels volgens jou?
13-03-2022 01:29
Vier minuten is wat veel, hij zal een slechte dag gehad hebben. Ik zou er weinig eindconclusies à la ooit/nooit aan vasthangen. Hij heeft in het verleden bewezen dat hij degelijk kan klimmen. In het verleden zijn wel meerdere steengoede renners onverwacht een keer door het ijs gezakt. Menselijk. Gelukkig heeft hij nog tijd genoeg om te ontdekken waar zijn limieten liggen. Alleen maar respect voor de manier waarop hij de strijd wil aangaan, zowel met toppers zoals Pogacar als met zichzelf vandaag.
13-03-2022 07:10
Het is niet verstandig geweest een rondeploeg te willen bouwen, zonder bewijs dat deze jongen meerdere dagen achtereen in de reserves kan gaan. Mijn oordeel is dat hij bij de verkeerde ploeg rijdt om rondes te betwisten, te dik staat en niet het karakter heeft van een klassementsrenner.

Ware deze rit geschrapt vanwege het weer, dan was hij niettemin op het podium geeïndigd, dus er is hoop. Er zijn genoeg Tirreno's geweest zonder bergrit. Een slotrit Parijs-Nice over de Col d'Eze moet hij ook aankunnen.
13-03-2022 08:52
Andere koek Remco, dit zijn de grote jongens.
13-03-2022 09:12
Ik heb best een soort van medelijden met deze jongen. Moet, zeker in eigen land, dealen met niet realistische verwachtingen. Evenepoel is een wielrenner net onder de absolute top en daar is niets mis mee.
    13-03-2022 09:30
    Eens en niet eens. Gevoelens van medelijden wisselen zich af met gevoelens van "eigen schuld ". De druk is onmenselijk hoog maar hij heeft ook vaak zelf her vuurtje aangewakkerd.

    Maar ik heb begrepen dat er veranderingen zijn geweest in de omkadering vwb PR. Hopelijk gaat dat hem op de iets langere termijn wat meer tijd in de luwte brengen. En dan helpen deze prestaties zeker mee, de hype lijkt nu definitief om zeep.
13-03-2022 09:19
Het valt echt niet uit te sluiten dat de val in Lombardije gevolgen op lange termijn heeft. Het verschil in klimvermogen pre-crash en post-crash is opmerkelijk. De Vuelta zou dat duidelijk moeten maken. Als hij daar, ondanks specifieke klimtraining, ook door het ijs zakt, weten we genoeg.
In elk geval mogen de verwachtingen voor L-B-L en zeker voor de Waalse Pijl en Baskenland naar beneden worden bijgesteld.
    13-03-2022 09:35
    Ik heb vooral het idee dat die crash te pas en te onpas van de plank wordt gehaald als verklaring voor zijn tegenvallende ontwikkeling.
    13-03-2022 09:48
    Die Lombardije waar hij met de besten over de top van de Sormano kwam, was gewoon mager bezet.

    Verder heeft Evenepoel het op topniveau (tegen toppers in een afspraak die voor hen belangrijk is) eigenlijk nog nooit getoond op zware, steile klimmen.

    Dus of het aan de val ligt, durf ik te betwijfelen gezien zijn niveau als tijdrijder gewoon overeind is gebleven.
    13-03-2022 09:58
    @Gunther Leonhardt

    "Het verschil in klimvermogen pre-crash en post-crash is opmerkelijk."

    Echt? Waarom vergeet iedereen toch zo selectief dat Remco daags na de Picón Blanco bergop gewoonweg geparkeerd werd door een échte klimmer, Sosa?
    13-03-2022 10:08
    Hij heeft gewoon nog niet zo veel bewezen in echte bergetappes, waarvan hij er ook niet heel veel heeft gereden. In de heuvels is hij amper te stoppen als hij een gaatje heeft. Het valt me ook op dat de eerste etappe met een aankomst op een wat hogere berg altijd goed is, maar dat de volgende altijd wat minder is. Misschien kan hij de opeenvolging van zwaardere bergen/etappes wel niet zo goed aan.
    13-03-2022 10:16
    @Gaio: Hij werd daar op 11 seconden gereden op een klim die veel langer en steiler is dan de Carpegna en eindigde derde in die rit.
    Dit jaar wordt hij er gewoon afgereden door tientallen renners. Hij is gewoon een slechtere klimmer geworden als het fors bergop gaat. Dat is geen logische evolutie.

    @Alfons: Misschien was Lombardije niet geweldig bezet, maar die renners zouden hem er gisteren ook hebben afgereden. Hij deed het bovendien ook goed in Burgos of het jaar ervoor in San Sebastian. Heb je een andere verklaring dat een renner opmerkelijk slechter klimt op zijn 22 dan op zijn 19-20?
    13-03-2022 10:23
    Dat is de leeftijd waarop spiermassa wordt ontwikkeld, terwijl hij ook nog eens bij een ploeg rijdt die het ontwikkelen van spiermassa in het DNA heeft zitten. Die spiermassa komt uitstekend van pas op power-parkoersen, maar is een belemmering bij klimmen boven een bepaalde hoogte, lengte en helling.
    13-03-2022 10:30
    Zoals eerder gezegd heb ik de rit gisteren niet gezien en weet ik niet wat er allemaal gebeurd is, maar Lombardije-winnaar van 2020 Fuglsang is gisteren binnengekomen op meer dan 20 minuten.

    Andere mannen vooraan in die finale van Lombardije waren o.m. Nibali, Mollema, Ciccone, Bennett. Ciccone was gisteren 8ste, die anderen kon je op dat moment toch ook geen wereldtop (meer) noemen in het klimmen?

    Laten we realistisch zijn. In topkoersen heeft Evenepoel in het verleden nooit getoond absolute top te zijn als klimmer. Dit jaar kon verwacht worden dat hij de kans zou hebben om dat wel te bewijzen, maar dat is vooralsnog niet het geval.

    Niks mis mee. Hij is nog jong en is bijvoorbeeld als tijdrijder wél wereldtop. Wellicht kan hij in zware eendaagsen ook een mooie uitslag rijden, al moeten we ons ook daar geen illusies maken… Pogacar en wellicht ook Roglic zijn momenteel van een andere categorie.
    13-03-2022 10:52
    Klimvermogen pre-crash? Welke klimmen?
13-03-2022 09:51
Omdat hij ook al 25 profzeges heeft?
13-03-2022 10:00
Ik lees een paar keer wat over medelijden, dat kan ik niet hebben aangezien hij altijd hoog van de toren blaast juist in de media. ( het was sowieso verkeerd hoe hij als junior Merckxiaans werd genoemd door Wuyts)
Ik begin meer te denken dat hij voor kleinere rondjes en eendagskoersen gemaakt is. Zelfs Vlaanderen.
Hij zou ook wat meer moeten luisteren ( bondscoach) en zich aan het plan houden. Hij lijkt ook niet te willen werken voor een ander zoals te zien was bij de OS en WK.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine