Remco Evenepoel: “Tegen het einde van de gravelsector werden de benen moe”
Remco Evenepoel moest in de derde etappe van de Ronde van Valencia afstand doen van zijn gele trui. Alle inspanningen op de zware laatste klim eisten hun tol en de Belg van Quick-Step Alpha Vinyl moest de koppositie in het klassement afstaan aan Aleksandr Vlasov.
Volgens Evenepoel won met Vlasov de beste man in koers. “Dat is wel duidelijk. Aleksandr was niet alleen vandaag sterk, maar ook in de eerste etappe. De koers was eigenlijk mooi, met een fraai parcours, dus chapeau aan de organisatoren daarvoor. Maar toen besloten ze om de renners over zulke kleine weggetjes te sturen met veel losse stenen, ondanks dat ze voor de wedstrijd hadden gezegd dat die weg waren.”
De Belg vond de etappe en de slotklim eigenlijk al wel zo zwaar, dat de gravelstrook niet nodig was. “Het leek op een mountainbike-sector, maar ik kan niet zeggen dat dat de reden is dat ik zoveel tijd verloor, het is gewoon dat Aleksandr sterker was. Ik voelde me goed vandaag, maar tegen het einde van de gravelstrook begon ik te voelen dat de benen moe werden. Voor mij was de etappe een kilometer te lang.”
Evenepoel is nu de nieuwe nummer twee in het klassement, op 32 seconden van Vlasov. “Tweede staan in het klassement is nog altijd een goed resultaat. Ik kijk er nu naar uit om Fabio (Jakobsen, red.) te helpen in de resterende vlakke etappes.”
Zo werd het toen nog verkocht, als het wielrennen zoals het vroeger was. Sindsdien kijk ik er altijd naar uit.
Wat wel kwalijker is zijn de afdalingen op sterrato die we toch al af en toe beginnen te zien.
Het zal niet lang meer duren voor er een echte col wordt afgedaald.
Verder heeft het ook met de nivellering aan de top te maken. Wat vroeger voor afscheiding zorgde, kan tegenwoordig elke prof aan. Koersen moeten zwaarder worden.
Op een bepaald moment gaan we mss zelfs eens de Scanuppia zien :)
Juist.
Overigens kan ik enorm genieten van gravelstroken, ook als er af en toe een stukje afdaling in zit, zoals in de Strade. Maar het moet wel echt wat toevoegen en dat is helaas niet altijd zo, op wat stoffige beelden na. Maar het mooie is wel dat je hier echt andere skills voor nodig hebt dan dom 6w/kg te trappen; je moet ook zorgen voor genoeg tractie en dat is iets wat niet iedereen kan. Wat mij betreft dus een leuke toevoeging om meer onderscheid te maken.
Een censor in spe die houdt van ad hominem. Altijd mooi.
Dit was geen ad hominum. Hij noemt jouw wielerkennis, niet jouw kwaliteiten als wielrenner.
Je neemt me de woorden uit de mond. Waarvoor dank, want ik mag die woorden niet meer zeggen.
maar met 25mil semi-slick racebandjes
dit soort wegen aangaan is een beetje kolderiek
Leuk dat Evenepoel dit voor de wedstrijd heeft aangegeven. Hij heeft ook voor de wedstrijd aangegeven dat deze gravelstrook in zijn voordeel was omdat hij toch meestal al in het zadel klimt. hij had bepaald hoge verwachtingen, zo erg vond hij het dus niet.
Hopelijk doet hij morgen nog een poging. Uiteindelijk telt enkel (rit)winst in zo een rondje.
"Bergop lijkt dat geen probleem te zijn, maar bergaf (stuurvaardigheid) misschien nog altijd wel."
Hoezo? Lag de aankomst vandaag bergaf dan? In minder dan één kilometer verloor ie 41 seconden.
Zien we hier een staaltje van uw eigen taalvirtuositeit?
Volgens de organisatie betrof het de achterband. Volgens de Movistar-site was die volledig lek.
Het verandert wel mijn mening niet dat het te wedstrijdbepalend kan zijn, wel een plaats heeft in het wielrennen, maar beperkt...
daar ben ik het zelf ook volledig mee eens.
Dan heb ik het meer voor wedstrijden als Serenissima Gravel en binnen enkele weken in Spanje de nieuwe Clasica Jaen Paraiso die echt een groot aandeel gravel hebben, maar dan kan je je materiaal daarop afstemmen. Zo'n kilometertje onverhard met een normale koersfiets zorgt voor veel meer wedstrijdvervalsing
Verliest hij daar grip of zo, of houd hij onbewust in op die onregelmatige ondergrond?
Verder is het geen heuvel-poeder, dus die steilste stukken killen hem (voorlopig dan toch).
Met zijn toch matige fietstechniek zal het ook niet gemakkellijk zijn om de juiste lijnen te rijden en tegelijk genoeg tractie behouden.
Het niveau is zo hoog en lig allemaal zo dicht bij elkaar, een kleine positioneringsfout, effe tractie verliezen kan genoeg zijn om niet meer terug te komen.
Misschien maar best dat 'm dit nu tegenkomt en daaruit leert dat de conditie goed is voor de periode maar nog een stuk beter kan.
Hopelijk top tegen T-A.
Die gravel heb ik ook mijn bedenkingen bij. Daarvoor heb je nu eenmaal afdelingen binnen de wielrennerij. Dit hoort niet bij wegkoers vind ik.
Is een toptalent, maar mag wel eens wat meer bescheiden blijven
"ik ben helemaal geen evenepoel-fanboy"
Uw reacties, raadpleegbaar via uw profiel, bewijzen het tegendeel.
Kan u wat meer uitleg geven over mijn vermeende "frustraties"? Dank bij voorbaat.
Neen.. eigenlijk kan dit ook niet in de rvvalencia. Ik zie valverde fuglsang en vlasov ook geen werk opknappen voor andere teamgenoten. Die sparen zich voor de belangrijke ritten, zoals het een echte kopman beaamt.
https://twitter.com/Laura_Meseguer/status/1489657628083073025
Niets mis met het artikel hierboven, maar in een video krijg je naar mij mening toch beter de nuances en toonaard mee dan wanneer het neergeschreven/vertaald is.
2021 "Ik had 5 minuten slechte benen"
2022 "Voor mij was de etappe een kilometer te lang.”
Voor mij maakt het wel een verschil. De etappe van woensdag heb ik niet gekeken en de etappe van vrijdag wel. Verschil/reden? De onverharde stroken bergop die zorgt voor een andere dynamiek en afwijkende selectie tussen de aanwezige toppers maakt.
Begrijpelijk dat Evenepoel er geen meerwaarde in ziet wanneer het één van je achilleshielen is.