Remco Evenepoel: “Tegen het einde van de gravelsector werden de benen moe”
foto: Cor Vos
vrijdag 4 februari 2022 om 19:12

Remco Evenepoel: “Tegen het einde van de gravelsector werden de benen moe”

Remco Evenepoel moest in de derde etappe van de Ronde van Valencia afstand doen van zijn gele trui. Alle inspanningen op de zware laatste klim eisten hun tol en de Belg van Quick-Step Alpha Vinyl moest de koppositie in het klassement afstaan aan Aleksandr Vlasov.

Volgens Evenepoel won met Vlasov de beste man in koers. “Dat is wel duidelijk. Aleksandr was niet alleen vandaag sterk, maar ook in de eerste etappe. De koers was eigenlijk mooi, met een fraai parcours, dus chapeau aan de organisatoren daarvoor. Maar toen besloten ze om de renners over zulke kleine weggetjes te sturen met veel losse stenen, ondanks dat ze voor de wedstrijd hadden gezegd dat die weg waren.”

De Belg vond de etappe en de slotklim eigenlijk al wel zo zwaar, dat de gravelstrook niet nodig was. “Het leek op een mountainbike-sector, maar ik kan niet zeggen dat dat de reden is dat ik zoveel tijd verloor, het is gewoon dat Aleksandr sterker was. Ik voelde me goed vandaag, maar tegen het einde van de gravelstrook begon ik te voelen dat de benen moe werden. Voor mij was de etappe een kilometer te lang.”

Evenepoel is nu de nieuwe nummer twee in het klassement, op 32 seconden van Vlasov. “Tweede staan in het klassement is nog altijd een goed resultaat. Ik kijk er nu naar uit om Fabio (Jakobsen, red.) te helpen in de resterende vlakke etappes.”

RIDE Magazine
84 Reacties
04-02-2022 19:20
Eerlijke en terechte reactie lijkt me.
    04-02-2022 19:29
    Eens, persoonlijk hoeft die hype rond het rijden op die onverharde stukken voor mij niet zo lang te duren en hij heeft eergisteren ook wel door gehad hoe sterk Vlasov was die toen alleen de kapitale fout maakte niet meteen op hem te reageren. Staat nog keurig tweede en kan dus over de vorm in zijn eerste koersdagen van het jaar alleen maar tevreden zijn. Wel moet je beseffen dat de kans erg groot was dat de Slovenen vandaag meer tijd hadden gepakt dan Vlasov en dat Remco zijn eerste grote ronde de Vuelta is waar dit soort aankomsten meer dan één keer opduiken. Voor een klassement daar moet er dus uiteindelijk een flink schepje bovenop.
    04-02-2022 19:46
    Die gravelhype is uit de hand aan het lopen… op de klim van vandaag ligt er gewoon een even steile asfaltweg naast dat geitenpad… dit is nodeloos sensatie en chaos opzoeken, de UCI mag hier over gaan nadenken…
    04-02-2022 19:59
    Zelf geniet ik er wel van. De eerste gravelbeelden die ik zag waren de primeur op de Finestre waarbij er naar krakende zwart-beelden werd geswitcht.
    Zo werd het toen nog verkocht, als het wielrennen zoals het vroeger was. Sindsdien kijk ik er altijd naar uit.

    Wat wel kwalijker is zijn de afdalingen op sterrato die we toch al af en toe beginnen te zien.
    Het zal niet lang meer duren voor er een echte col wordt afgedaald.

    Verder heeft het ook met de nivellering aan de top te maken. Wat vroeger voor afscheiding zorgde, kan tegenwoordig elke prof aan. Koersen moeten zwaarder worden.

    Op een bepaald moment gaan we mss zelfs eens de Scanuppia zien :)
    04-02-2022 20:07
    Remco Evenepoel op Sporza: "ik kan je zeggen dat we het in het peloton een beetje moe zijn dat ze ons alsmaar vaker over smalle en gevaarlijke stroken sturen."
    04-02-2022 20:10
    Wie is ‘we’?
    04-02-2022 20:48
    @dit is mijn voorwiel

    Juist.
    05-02-2022 07:31
    Remco praat graag voor het hele peloton, is me al eens vaker opgevallen.

    Overigens kan ik enorm genieten van gravelstroken, ook als er af en toe een stukje afdaling in zit, zoals in de Strade. Maar het moet wel echt wat toevoegen en dat is helaas niet altijd zo, op wat stoffige beelden na. Maar het mooie is wel dat je hier echt andere skills voor nodig hebt dan dom 6w/kg te trappen; je moet ook zorgen voor genoeg tractie en dat is iets wat niet iedereen kan. Wat mij betreft dus een leuke toevoeging om meer onderscheid te maken.
04-02-2022 19:25
@Dr.Watt

Een censor in spe die houdt van ad hominem. Altijd mooi.
04-02-2022 19:26
Die opmerkingen beginnen echt zielig te worden ...
04-02-2022 19:27
Wat is er mis met even mindere benen hebben, zeker op het eind van een etappe is dit meer dan normaal. Overigens zegt hij ook nog eens dat Vlasov gewoon beter was, wat wil je dan nog meer dat ze zeggen?
04-02-2022 19:30
Aii, helaas..
Dit was geen ad hominum. Hij noemt jouw wielerkennis, niet jouw kwaliteiten als wielrenner.
04-02-2022 19:32
Zijn stijl van koersen is weergaloos mooi en dit soort interviews zijn gewoon hartstikke eerlijk. Als hij zo door gaat en niet teveel rare gebaartjes en dingetjes blijft doen dan ga ik nog een zwak krijgen voor de volwassen versie van Remco!
04-02-2022 19:32
Zijn stijl van koersen is weergaloos mooi en dit soort interviews zijn gewoon hartstikke eerlijk. Als hij zo door gaat en niet teveel rare gebaartjes en dingetjes blijft doen dan ga ik nog een zwak krijgen voor de volwassen versie van Remco!
    04-02-2022 19:41
    Ja. Een metamorfose? Dat het een klasbak is weten we al jaren, en dat hij op zeker wel een keer een grote ronde gaat winnen ook. Maar nu begin ik langzamerhand wat sympathie voor hem te krijgen.
    04-02-2022 20:01
    Vind je? Hij verliest tijd en geeft dan af op de organisatie… niks veranderd…
    04-02-2022 20:13
    @dit is mijn voorwiel

    Je neemt me de woorden uit de mond. Waarvoor dank, want ik mag die woorden niet meer zeggen.
    04-02-2022 20:32
    Hij gaf die commentaar ook al vóór aanvang van de wedstrijd. Waarop de organisatie als door een wesp gestoken reageerde dat ze de strook de voorbije weken helemaal hadden opgeschoond. Als dat dan niet het geval blijkt mag hij dat zeker nog eens herhalen na de race. Hij zegt ook zelf dat hij zonder de gravelstrook evengoed zou zijn gelost door Vlasov dus jouw reactie is (weeral) erg goedkoop.
    04-02-2022 20:48
    als je er je materiaal op kan afstemmen, prima

    maar met 25mil semi-slick racebandjes

    dit soort wegen aangaan is een beetje kolderiek
    04-02-2022 22:15
    @cochise wat is precies goedkoop? Prima als je kritiek hebt en/of simpelweg niet eens met wat ik typ. Maar dat geeft je geen recht om mijn mening te veroordelen. (Sorry eerder verkeerde draadje)
    04-02-2022 23:01
    Ik reageerde vooral op ladoyenne die grossiert in dit soort reacties. Maar ik vind het wat doorzichtig/voorspelbaar/makkelijk/flauw om Evenepoels vraagtekens bij de nood aan zo'n parcours weg te zetten als een excuus achteraf waarom hij niet kon volgen. Zoals ik al zei: ten eerste omdat hij dit ook al aankaartte voor de wedstrijd, ten tweede omdat hij expliciet benadrukt dat hij zonder het gravelstuk ook gelost zou zijn.
    05-02-2022 14:03
    @chochise
    Leuk dat Evenepoel dit voor de wedstrijd heeft aangegeven. Hij heeft ook voor de wedstrijd aangegeven dat deze gravelstrook in zijn voordeel was omdat hij toch meestal al in het zadel klimt. hij had bepaald hoge verwachtingen, zo erg vond hij het dus niet.
04-02-2022 19:37
Geen excuses.
Hopelijk doet hij morgen nog een poging. Uiteindelijk telt enkel (rit)winst in zo een rondje.
04-02-2022 19:39
Zijn krijgershart is ook zijn valkuil. Hij gaf eerder aan dat hij nog nooit zulke hoge waardes had getrapt tijdens de trainingen. Tel daarbij op dat hij graag laat zien dat hij goed is. Dan kom je jezelf vandaag gewoon tegen. Vlak voordat hij moest lossen toch nog even op kop. De les van vandaag is dat hij zichzelf weer iets beter heeft leren kennen als renner.
    04-02-2022 19:47
    Zijn eigen bordje ziet er gewoon veel lekkerder uit.
    04-02-2022 19:52
    Hij ging duidelijk op kop rijden om het tempo wat te drukken. Vlasov voelde daar meteen dat hij te pakken was en ging vol door.
    04-02-2022 20:03
    Hij ging op kop rijden om het tempo te drukken; daar was niets speciaals aan.
04-02-2022 19:54
Ik vind die onverharde maar ook achterlijk steile aankomsten juist wél heel erg leuk in rondes en rondjes zolang ze goed gedoseerd er in zitten. Nu heb je vandaag weer een situatie waar andere coureurs goed mee overweg kunnen dan zo'n autosnelweg omhoog en dat levert dus meer diversiteit en meer renners kansen.
    04-02-2022 19:58
    Helemaal eens zolang het allemaal maar in proportie is. Dit was qua lengte perfect, of de ondergrond op het randje was kan ik als kijker echt niet beoordelen.
    04-02-2022 20:00
    Spek naar de bek van Milan Vader lijkt me zo. Hoe groter de keien des te beter.
    04-02-2022 20:02
    Hartstikke mooi dit! Geeft een extra dimensie en renners met nieuwe kwaliteiten een kans.
04-02-2022 20:05
Eerlijke reactie. Was erg benieuwd of gravel zijn achilleshiel zou zijn na de Giro van vorige jaar. Vandaag geeft daarin nog geen uitsluitsel. Kon hij niet volgen omdat de laatste kilometer zo steil was, of omdat hij teveel energie had verloren op het gravel stuk?
    04-02-2022 20:10
    Beiden volgens mij.
    04-02-2022 20:11
    De finish bergop vorig jaar die ook op gravel was, eindigde hij op enkele seconden van ritwinnaar Bernal. Bergop lijkt dat dus geen probleem te zijn, maar bergaf (stuurvaardigheid) misschien nog altijd wel.
    04-02-2022 20:25
    @11 na 11

    "Bergop lijkt dat geen probleem te zijn, maar bergaf (stuurvaardigheid) misschien nog altijd wel."

    Hoezo? Lag de aankomst vandaag bergaf dan? In minder dan één kilometer verloor ie 41 seconden.
    04-02-2022 21:17
    Dus op het einde van de gravelstrook had hij 41 seconden achterstand, LaDoyenne? Nieuw horloge kopen beste jongen.
    05-02-2022 12:16
    @Dr.Watt,
    Zien we hier een staaltje van uw eigen taalvirtuositeit?
04-02-2022 20:07
Zeker mooi, maar iets te wedstrijdbepalend voor degenen die pech hebben. De volgauto's werden omgeleid dus met een plate tube sta je daar mooi en verlies je de wedstrijd of de ronde. Conclusie: heel mooi maar beperken tot een aantal wedstrijden....
    04-02-2022 20:42
    Valverde, bijna 42 jaar oud, reed dan weer de laatste 2 km met een lekke band. Dat weerhield hem niet om top 5 te rijden en maar 29 seconden prijs te geven op de winnaar.
    04-02-2022 20:53
    Je hebt platte banden en je hebt platte banden natuurlijk...
    04-02-2022 21:01
    @Delson

    Volgens de organisatie betrof het de achterband. Volgens de Movistar-site was die volledig lek.
    04-02-2022 21:12
    Daar zeg je het, "volgens movistar"... Hij gaat echt wel niet op zijn velg naar boven geknald zijn haha
    04-02-2022 21:23
    https://twitter.com/MovistarTactics/status/1489675377740075008?s=20&t=T0S5MUmoclDR7IhKBgTf0g
    04-02-2022 21:27
    wauw, daarvan sla ik steil achterover, chapeau Valverde!
    Het verandert wel mijn mening niet dat het te wedstrijdbepalend kan zijn, wel een plaats heeft in het wielrennen, maar beperkt...
    04-02-2022 21:35
    @Delson
    daar ben ik het zelf ook volledig mee eens.
    Dan heb ik het meer voor wedstrijden als Serenissima Gravel en binnen enkele weken in Spanje de nieuwe Clasica Jaen Paraiso die echt een groot aandeel gravel hebben, maar dan kan je je materiaal daarop afstemmen. Zo'n kilometertje onverhard met een normale koersfiets zorgt voor veel meer wedstrijdvervalsing
04-02-2022 20:08
Ik vraag mij af of hij ook niet wat opgeblazen is bij het oprijden van het gravel. Daar zat hij opeens op tientallen meters (en reed dat vlot dicht), dat moet niet nodig zijn.
Verliest hij daar grip of zo, of houd hij onbewust in op die onregelmatige ondergrond?
Verder is het geen heuvel-poeder, dus die steilste stukken killen hem (voorlopig dan toch).
    04-02-2022 20:12
    Doseren kent hij nog niet.
    Met zijn toch matige fietstechniek zal het ook niet gemakkellijk zijn om de juiste lijnen te rijden en tegelijk genoeg tractie behouden.
    05-02-2022 14:17
    in Lombardije trapte hij +- 5 watt of gelijke tred met de voorste mannen maar hij verloor 15 plaatsen aan de voet van de klim.

    Het niveau is zo hoog en lig allemaal zo dicht bij elkaar, een kleine positioneringsfout, effe tractie verliezen kan genoeg zijn om niet meer terug te komen.
04-02-2022 20:17
Jammer voor hem, maar eerlijk lijkt me.

Misschien maar best dat 'm dit nu tegenkomt en daaruit leert dat de conditie goed is voor de periode maar nog een stuk beter kan.

Hopelijk top tegen T-A.

Die gravel heb ik ook mijn bedenkingen bij. Daarvoor heb je nu eenmaal afdelingen binnen de wielrennerij. Dit hoort niet bij wegkoers vind ik.
04-02-2022 20:22
Heeft nog veel te leren, nu gaat hij weer klagen maar van de week zei hij nog de gravelstrook is in mijn voordeel.

Is een toptalent, maar mag wel eens wat meer bescheiden blijven
04-02-2022 20:32
Ik vind het een fantastische coureur. En hij heeft een uitgesproken persoonlijkheid die duidelijk sterk polariseert. Ik heb daar eigenlijk geen probleem mee. Maar dat hij nu plots 3 maanden later een toonbeeld van volwassenheid is geworden ga je mij ook niet wijsmaken. Het lijkt me toch een kwestie van tijd voor die ballon doorprikt wordt. En dan wordt het ook weer smullen :)
04-02-2022 20:32
Heeft La Doyenne trouwens zelf zijn post verwijderd of wordt hij op de vingers getikt? :)
    04-02-2022 20:46
    [i]edit wf: laat trollgedrag achterwege[/i]
    04-02-2022 20:52
    Ter info: ik ben helemaal geen evenepoel-fanboy en probeer alles vanuit een liefde voor de sport objectief te bekijken... Uw frustraties vallen hier dus in dovemansoren.
    04-02-2022 20:56
    @Delson

    "ik ben helemaal geen evenepoel-fanboy"

    Uw reacties, raadpleegbaar via uw profiel, bewijzen het tegendeel.

    Kan u wat meer uitleg geven over mijn vermeende "frustraties"? Dank bij voorbaat.
    04-02-2022 21:10
    Hey La Doyenne, whatever floats your boat... Ik ben er zeker van dat mijn reacties juist niets bewijzen. En voor de rest ga ik hier geen seconde meer aan verspillen, geniet van je vrijdagavond!
    04-02-2022 21:18
    LaDoyenne, heb je dan eindelijk door wat sponsors willen?
04-02-2022 20:42
Best stoppen met helper te spelen in vlakke ritten en overgangsritten als je klassementsambities hebt. Het zorgt voor extra vermoeidheid de volgende dagen en die paar procentjes heb je nodig als klassementsman. Mss is de rvvalencia een rondje waar dit nog kan?? Maar tijdens de hoofddoelen (tirreno, zwitserland, vuelta) moet je dit niet doen.
Neen.. eigenlijk kan dit ook niet in de rvvalencia. Ik zie valverde fuglsang en vlasov ook geen werk opknappen voor andere teamgenoten. Die sparen zich voor de belangrijke ritten, zoals het een echte kopman beaamt.
    04-02-2022 21:23
    Ik heb gisteren alleen de laatste kilometers gezien en weet dus niet of hij daarvoor veel heeft gedaan, maar zo niet, dan betwijfel ik ten zeerste dat hij vandaag veel energie is kwijtgespeeld omdat hij gisteren een kilometer mee in de trein heeft gereden voor Jakobsen.
    05-02-2022 09:40
    Tuurlijk speelt dat mee. Hy heeft de dag ervoor gewerkt in de sprinttrein en is zelf nog 6e of 7e geworden. Welke andere kopman doet dit de dag voor de konigingenrit? Dat zijn extra krachten die je verspeelt en soms kan het aankomen op een paar procentjes. Ik ga zeker niet verkondigen dat hij vlasov had geklopt maar het tijdverlies had dan wrs minder opgelopen..
04-02-2022 21:55
Hier ook een video van een post-race interview:
https://twitter.com/Laura_Meseguer/status/1489657628083073025

Niets mis met het artikel hierboven, maar in een video krijg je naar mij mening toch beter de nuances en toonaard mee dan wanneer het neergeschreven/vertaald is.
    04-02-2022 23:06
    Vraagt ze op het einde of hij morgen gaat werken voor z'n ploegmaat "Fabio Dekker", of hoor ik niet goed?
    05-02-2022 10:00
    Haha, het klinkt wel zo :-) Het zou eventueel ook 'Fabio chance' of 'Fabio's second' kunnen zijn, ultrasnel uitgesproken op zijn Spaans.
    05-02-2022 12:33
    Ik hoor gewoon Fabio Djeekobs... en de 'en' niet meer omdat dan de micro al richting Evenepoel gaat.
04-02-2022 22:35
Remco is niet een geweldige puncher. Dat heb je met dit soort steile stukken wel wat nodig lijkt mij.
04-02-2022 22:57
[i]edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten[/i]
04-02-2022 23:38
Hij blijft voorlopig prachtige solo's combineren met net te kort komen in andere etappes. Voor de neutrale toeschouwer alleen maar mooi.
05-02-2022 00:09
Remco geeft zo een rondje als dit natuurlijk heerlijk kleur maar de grote vraag blijft even courant: Hoe gaat hij in klassiekers ooit Van Aert en Van der Poel, en in grote rondes Pogacar en Roglic verslaan?
05-02-2022 07:12
Het verschil van REV met vorig jaar:
2021 "Ik had 5 minuten slechte benen"
2022 "Voor mij was de etappe een kilometer te lang.”
    05-02-2022 10:03
    Het verschil met vorig jaar is dat we hem toen moesten geloven op zijn woord en dat we gisteren konden zien dat het inderdaad een km te lang was. Eigenlijk nog minder: zijn breekpunt kwam er op 500 m van de meet. Wat natuurlijk betekent dat hij tekort kwam, zoals hij ook aangeeft in de interviews.
05-02-2022 08:04
“De race heeft zo’n gravelsectie niet nodig als de klim al zo zwaar is”

Voor mij maakt het wel een verschil. De etappe van woensdag heb ik niet gekeken en de etappe van vrijdag wel. Verschil/reden? De onverharde stroken bergop die zorgt voor een andere dynamiek en afwijkende selectie tussen de aanwezige toppers maakt.
Begrijpelijk dat Evenepoel er geen meerwaarde in ziet wanneer het één van je achilleshielen is.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine