zondag 6 augustus 2023 om 18:57

Remco Evenepoel staat regenboogtrui af aan Mathieu van der Poel: “Toch iets minder mijn parcours”

Video Remco Evenepoel werd als een van de drie kopmannen bij de Belgen op voorhand tot de favorieten gerekend. In Glasgow moest de regerend wereldkampioen in de finale toch passen en zijn concurrenten laten gaan. De Belg staat zijn trui af aan Mathieu van der Poel. “Hij is een hele mooie kampioen”, vertelt Evenepoel aan WielerFlits.  

Het regenachtige en bochtige WK in Glasgow was niet besteed aan Remco Evenepoel. Wanneer de Belg terugblikt op de koers, kan hij zichzelf en zijn team niet al te veel verwijten. “Het was lastig. Het was toch wel pittig en achteraf gezien toch iets minder mijn parcours. Als team denk ik dat we goed hebben gereden. We hebben bijna altijd mee in de aanval gezeten.”

“In die groep van twintig man op een ronde van vier, vijf op het einde zaten we met vijf à zes man”, gaat Evenepoel verder. “En dan hebben we geprobeerd om dat nog wat uit te dunnen. Dat lukt dan ook en dan begint het te regenen. Dan is daar een valpartij en scheurt de groep in tweeën en zit Wout alleen van voren. Dat was een jammerlijke situatie.”

‘Er was gewoon iemand beter’
De Belg is al met al tevreden met de prestatie van zijn ploeg. Hij kijkt vooral naar de kwaliteiten van de winnaar. “Ik denk dat er niet gezegd kan worden dat we een slechte koers hebben gereden. Er was gewoon een iemand beter. Als je voor bent, je valt en je wint nog. Dan ben je gewoon superman.”

Als uittredend wereldkampioen heeft Evenepoel ook nog enkele woorden over voor deze ‘superman. “Vooral genieten. Mathieu heeft geluk dat hij hem veertien maanden heeft. Het is een hele mooie kampioen. Natuurlijk hadden we liever gehad dat Wout hem had, maar als je Mathieu en Wout in een kopgroep hebt mogen ze hem allebei hebben. Als je naar Mathieu’s seizoen tot nu toe kijkt, is hij fantastisch en heeft hij hem zeker verdiend.”

RIDE Magazine
52 Reacties
06-08-2023 19:32
Achteraf was het niet zijn parcours, maar dat was het eerlijk gezegd vooraf ook niet. En dat is ook helemaal geen schande. De een gedijt bij bochtig en punchy optrekken, insturen en weer door, terwijl de ander gedijt bij een heuvelachtig parcours met venijnige uitlopers waar je wattage kwijt kan, weer een ander wil biljartvlak voor een sprintje. Evenepoel was een waardig wereldkampioen en zal in de toekomst nog kansen krijgen, al zal het steeds lastiger worden wanneer types als Pedersen of Pogacar op 60 km van de meer wél direct op het wiel springen. Aan hem om daar iets op te vinden.
    06-08-2023 19:38
    Je zag inderdaad dat Pedersen heel goed opgelet heeft, en het voorbeeld van Colbrelli goed in het achterhoofd had. Iedere keer meteen op het wiel.

    Dat zegt veel over de benen van Pedersen (die was ECHT wel goed), maar het is ook meteen het recept om Evenepoel te counteren. Meteen op het wiel, geen seconde ruimte geven, en hopen dat de storm gaat liggen voordat je eraf wappert.

    EDIT:
    Kleo hieronder heeft gelijk. Dit is geen parcours om te organiseren, dus hoef je als topper ook niet na te denken als Evenepoel gaat. Dan moet je zien dat zelf mee zit. En dat had onder meer Pedersen heel goed begrepen.
    06-08-2023 21:09
    Ik had ook het idee dat het ook onvoldoende was dat hij vandaag liet zien, vaak achterin en zijn twee pogingen werden redelijk snel en eentje ook gemakkelijk gecounterd.

    Wat je ook hier ziet is dat het vooraan vooral toppers waren die in deze setting niet meer hoeven na te denken over of ze nog een paar knechten kunnen gebruiken om voor hen te rijden. Die inschattingsfout is al een paar keer gemaakt. Op zo'n manier tegen hem koersen werkt niet. Op tal van parcoursen slagen de knechten er niet in om een dan al pacende Remco terug kunnen halen. Remco is het allerbest als hij in control is en het ritme kan bepalen. Hier kun je dat niet doen en misschien heeft al het stop&go 'm wat afgestompt.
    06-08-2023 21:52
    De vraag is ook wat het gekost heeft. Is het toeval dat Pedersen en Pogacar, de mannen die steeds onmiddellijk op het wiel van Evenepoel zaten uiteindelijk op plaats 3 en 4 eindigden? Met andere woorden, hebben deze inspanningen hen uiteindelijk een hogere positie gekost?
    06-08-2023 22:43
    Leuke opmerking Agen Kolar. Heeft zo misschien Wout een 2e plek opgeleverd in plaats van een 3e of 4e.
    06-08-2023 22:54
    Bijzondere insteek. Pedersen nam zelf veel initiatief en Pogacar leek wel op alles te reageren. Nu doe je net alsof ze alleen energie gemorst hebben vanwege die paar keer dat REV aanzette, wat overigens steeds vlak onder de top van een klimmetje was of vlak daarna.

    Bovendien zat Wout in die gevallen op het vinkentouw, maar hij moest daarvoor wel af en toe gaatjes dichten wat evengoed energie heeft gekost. En het is maar goed ook dat hij die gaatjes dichtte, want anders was REV samen voorop geraakt met pak 'm beet Pedersen, Mathieu en Pogacar en dat was een groot tranendal geworden.
    06-08-2023 22:54
    Evenepoel is de man van de trage wurggreep, maar als hij telkens zijn greep moet lossen omdat er weer een bocht aankomt, dan wordt het natuurlijk niets. Geef 'm een lang stuk rechtdoor en ze rijden die 10 meter (die hij sowieso pakt) veel moeilijker dicht. Waarmee ik bedoel dat de "spring altijd meteen op zijn wiel en hij raakt moeilijker of niet weg" tactiek alleen echt blijft werken op een parcours als dat van vandaag, wat je normaal gezien maar 1 keer om de 5 jaar tegen komt.

    Maar goed, vandaag was hij sowieso niet goed genoeg en reed hij ook nogal dom (of toch technisch slecht). Bij zijn prikjes veel te dicht bij die bocht beginnen aanzetten om dan snel terug te moeten inhouden en toen hij achteraan hing, zag je ook dat hij daardoor elke keer na een bocht meters moet dichtrijden, daar waar een Van Baarle gewoon wel vrij zuinig achteraan reed. Heeft vooral zichzelf gesloopt, niet dat hij anders had gewonnen, maar hij had meer impact kunnen hebben.
    07-08-2023 00:00
    Evenepoel was zeker niet goed genoeg en VDP was duidelijk de sterkste. Eigenlijk bedoel ik dat Pogacar en Pedersen volgende keer misschien iets minder vaak op Evenepoel reageren, in de hoop wat krachten te sparen. Hier zou dat geen verschil gemaakt hebben, hij had het toch nooit gered, maar dat weet je nooit op voorhand. @wielerlover, ik denk dat Van Aert vandaag inderdaad niet bij de 3 sterksten was.
06-08-2023 19:31
Goed interview. Alhoewel ze denk ik op sporza nog steeds verwachten dat hij met een demarrage van achteruit komt
06-08-2023 23:25
Nee, geen parcours voor hem, maar heeft zich toch een enkele keer even vooraan kunnen melden. Samenspel met Van Aert vond ik niet optimaal, hoewel die door de Belgische ploeg uiteindelijk wel goed de finale is ingeloodst. Al met al een leerzame ervaring voor Evenepoel.
06-08-2023 19:21
Heel veel realiteitszin bij Evenepoel.

Ik zei vooraf: als ik een parcours zou mogen tekenen wat niet past bij Evenepoel, dan zou het zoiets zijn. Draaien en keren, heel kort op en af, remmen, optrekken. En dat in een land waar het altijd regent.

Knap dat hij het heeft uitgereden, maar je zag tijdens de wedstrijd zelf al dat hij veel te vaak aan de rekker hing of in groep 2 verzeild raakte. Dit werk is gewoon niet voor Evenepoel. En dat is ook wel een beetje de reden waarom ik denk dat de RVV ook lastig voor hem gaat worden: veel positioneren, korte klimmetjes, en moeten opboksen tegen renners die 2 cylinders meer hebben op dit soort parcoursen. Die vanuit stilstand kunnen accelereren, en daar niet van kapot gaan.
    06-08-2023 22:41
    Daar zitten echter wel stukken in met bredere wegen waar ie wat zou kunnen. Ik zou hem die plek waar terpstra ging in 2018 aanraden
    06-08-2023 22:53
    Tussen die heuvels in de Rvv liggen lange uitgerekte stukken waarin hij zijn aero ideaal kan gebruiken, dus ik denk dat het wél een race voor hem kan zijn. De beslissende klimmetjes in RvV zijn langer, ligt hem ook beter. Toekomst zal het uitwijzen, hij gaat eerst alles op de tour zetten.
06-08-2023 19:31
Ik ben altijd sceptisch negen RVE geweest maar afgelopen jaar heeft hij zich een volwassen mens getoond
    06-08-2023 23:43
    Hij zweefde vandaag in z'n voorstelling met zelf aangekondigde 'mentale spelletjes', tussen eigen overschatting en onderschatting van z'n opponenten op het monsterparcours.
06-08-2023 19:33
Chapeau voor de koers die hij reed! Hij was dan niet goed, maar liet zich niet naar de slachtbank leiden en probeerde het zelfs nog, helaas voor hem tevergeefs. Ook nadat hij eraf gereden was, doorgegaan en niet ( wat best logisch was) opgegeven. Klasse gedaan
06-08-2023 22:31
Het niet rijden van de tour kost hem hier duidelijk een betere kans. Hij is nooit in de wedstrijd geweest. Ik riep het al voor de tour dat je voor dit WK een tour in de benen moest hebben. Al die zwakke verhalen dat hij zich zo optimaal kan focussen op dit grote doel kunnen de ijskast in. Geen schande overigens hoor het blijft een toprenner.

Betreffende de tactiek van de Belgen ben ik ook minder lovend dan sommigen hier. Nooit hebben ze als 1 blok gereden. Zowel WvA als Evenepoel heb ik diverse keren het gat zien dichten op elkaar. Ipv de benen stil te houden waren ze te bang dat de ander weg zou komen waardoor je in een koerssituatie komt waarbij je niet mag rijden. (Zie vorig jaar). Juist deze momenten kunnen ervoor zorgen dat je andere landen het initiatief laat nemen om jezelf te sparen. Wout op kop van een grote groep terwijl zijn halve land inclusief Remco erachter rijden laat maar zien hoe krom de verhoudingen zijn. Wat mij betreft faalt de bondscoach hier door deze twee haantjes op te stellen wetende dat dit gebeurt. Daarnaast was het schrijnend dat juist Benoot naar voren moest komen om het gat op Bettiol te dichten terwijl Tiesj al kilometers met zijn tong op zijn voorband zat. Jasper maar zeker Remco hadden daar zichzelf op kunnen offeren wetende dat Wout de beste was van de ploeg. Nee, juist Wout moest er een snok aan geven toen hij zacht dat Tiesj het gat groter liet worden. Het leek wel alsof er vooraf was afgesproken dat Nathan en Tiesj er voor WvA waren en daar is niet van af geweken.
    06-08-2023 22:46
    Twee woorden, geen oortjes
    06-08-2023 23:07
    Je hebt geen oortjes nodig om te begrijpen dat als je eerst in een groep van 30 man fietst en je weg bent met 12 waarbij je de enige Belg bent je overige teamgenoten erachter zitten. Het is dan juist dat je jezelf kunt sparen en niet op kop hoeft te komen.

    Je hebt ook geen oortjes nodig om te zien dat jij niet diegene moet zijn die een gat dicht als je landgenoot met 1 of 2 andere dreigt weg te rijden.

    Je hebt ook geen oortjes nodig als Remco of Jasper om te begrijpen dat WvA de beste in koers is en je eigen benen er niet zijn en Bettiol teruggehaald dient te worden.

    Nee, het is geen team geweest. Wout is al een heel seizoen te gretig en was ook hier gezien de kansen op deze trui met de jaren vervliegen te bang om zelf niet mee te zijn. Hierdoor mist hij kansen op het sparen van zijn krachten en de concurrentie het werk te laten doen. Niet gezegd natuurlijk dat dit hem de titel kost.
06-08-2023 19:08
Toch wel fijn om weer eens een Nederlandse wereldkampioen te hebben na al die Belgen.
1985: Joop Zoetemelk
1990: Rudy Dhaenens
1996: Johan Museeuw
2005: Tom Boonen
2012: Philippe Gilbert
2022: Remco Evenepoel
2023: Mathieu van der Poel
    06-08-2023 22:27
    Bij dit nummer staat België wat voor, maar in de gehele medaillespiegel staat Nederland ver voor. Zo ver dat België nooit nog erover gaat geraken, dus zo erg is het niet gesteld met het Nederlandse wielrennen.
    06-08-2023 22:59
    @ken wat bedoel je met de gehele medaillespiegel? Die van alle wegritten? Die van alle wielerdisciplines? Die van alle sporten? Nederland is qua bevolkingsaantal 1,5 keer die van België, ergens logisch dan. Wat wielrennen op de weg betreft zou ik de vergelijking niet maken, Merckx alleen al heeft wellicht meer overwinningen op zijn palmares dan àlle Nederlanders samen ooit bijeen gereden hebben.
06-08-2023 19:03
Realistisch interview. Evenepoel die geen nieuwe Merckx blijkt maar wie geloofde daar nog echt in. Verder hebben de Belgen weliswaar geen perfecte koers gereden, maar wel een erg degelijke. Wanneer het voor de hand liggend was hebben ze enkele keren hun overtal uitgebuit, maar een echte coup ontbrak. Dat is ook logisch, als je ziet dat twee van de drie kopmannen niet op de afspraak zijn.
    06-08-2023 19:17
    Houd op met dat Merckx gedoe. Als klein manneke was net prachtig om van hem te horen op de radio of op TV. Maar andere tijden totaal niet vergelijkbaar. En zoals Evenepoel dit jaar in de trui gereden heeft, grote klasse.
    06-08-2023 19:50
    Wat een verrassende reactie. Precies datgeen wat jij schetst is mijn punt.
    07-08-2023 08:29
    Haha wat een bijzondere reactie op de opmerking van VespavanBern heeft er niks mee te maken. Maar ik ben het volledig met VespavanBern eens overtal goed uitgespeeld, alleen die aanval was gewoon niet te doen
06-08-2023 19:30
Mooi compliment dat je hem en de andere renners geeft Yoeri. Wij, als liefhebbers, waren vandaag ook kampioen op een prachtige koers die al op 150km van de finish begon.
06-08-2023 19:42
Klopt. Tegelijkertijd zijn deze wedstrijden een ander paar mouwen dan Gullegem Koerse.

Als je sec kijkt naar de erelijst, dan hoeft Remco niet veel meer te bewijzen. Maar tegelijkertijd zijn de kanttekeningen die je maakt wel begrijpelijk. Daarom hangt er m.i. ook wel e.e.a. af van de aankomende vuelta, zeker nu Team Evenepoel een behoorlijke steen in de vijver heeft gegooid gisteren.
06-08-2023 19:49
Zoveel doping als Merckx ooit geslikt heeft mag nu ook niet meer. Remco is niet mijn favoriete renner, maar zoals hij nu koerst en zich gedraagt is klasse.
06-08-2023 20:00
Gewoon goed gereden, net zoals de ganse Belgische ploeg. Zoals hij zelf zegt is dat steeds weer optrekken, 1000W trappen keer op keer, niets voor hem. Die eerste vier hebben min of meer dezelfde fysiologie, wat kilo's spiermassa meer en meer geschikt voor dit parcours. Heeft wel mee koers gemaakt.
    06-08-2023 22:42
    Want Pogi is 1 bonk spier
06-08-2023 20:51
Prima reactie van REV. Is toch een heel stuk volwassener geworden.
06-08-2023 21:32
Misschien was Remco ook niet zo gefocust met alles wat er om hem speelt tussen Remco, zijn vader en Lefevere. Als dat niet snel duidelijk wordt kan dat ook nog wel eens tijdens de Vuelta gaan spelen.
    06-08-2023 21:45
    Evenepoel geeft zelf een logische verklaring. Dit parcours is niet ideaal voor hem. Anderen zijn gewoon beter. Dat was in de hele wedstrijd duidelijk te zien.
06-08-2023 19:14
Mooie reactie. Mooi manneke diejen Remco en ook weer eerlijk dat maakt het ook zo anders voorbij vroeger in de koers, of beter, na de koers.
06-08-2023 19:10
Ik had verwacht dat Remco na zo'n 80 à 100 km ervandoor zou gaan, om de klus in een lange solo te klaren. Hij zal zich wel sparen voor de tijdrit, of anders voor de Vuelta,
    06-08-2023 19:22
    Te hoge verwachtingen, Cornelius. Remco is geen nieuwe Merckx, en die zal er ook nooit komen.
06-08-2023 19:30
Goed gereden maar niet ze parcours en een honger klop dan kan je niet winnen , op naar 26 augustus remco !
06-08-2023 19:37
Ik wil toch even wat kwijt over de gewonnen grote koersen van Evenepoel:
Vuelta gewonnen, Roglic viel uit.
Luik gewonnen, Pogacar was er niet.
Luik gewonnen, Pogacar pols gebroken.
Wereldkampioen, Van der Poel zit in de bak.
Misschien ligt het aan mij, maar volgens mij heeft Remco bijna altijd geluk gehad dat er iets was met de grootste concurrenten bij zijn overwinningen.
Tijdrijden daar is hij wel echt fenomenaal goed in. En natuurlijk is hij een geweldenaar. Maar als ik er logisch over nadenk is hij nog niet zo goed als de Belgen denken en hijzelf ook wel een beetje. Al hou ik wel van een wielrenner met een grote bek haha
    06-08-2023 19:41
    Haat is altijd sterker dan realiteit. :(
    06-08-2023 19:51
    @Cornelius
    Wat is dat nu weer voor een rare opmerking? Haten doe ik iemand sowieso al niet. En ik ben toevallig bij uitstek iemand die voor een renner is die aanvallend koerst, en laat Evenepoel dat nu net ook doen. Dus jouw opmerking raakt kant noch wal.
    06-08-2023 19:53
    ...schrap dan ook meteen alle koersen van Mathieu waarin Wout, Pog of Remco niet aan de start verschenen of pech hadden. Zo werkt dat natuurlijk niet, maar goed geprobeerd.
    06-08-2023 19:57
    @tramontana,
    Volgens mij alleen Parijs Roubaix dit jaar waar van Aert lek reed. De overige koersen deed iedereen mee. En zijn 1e ronde van Vlaanderen had MvdP zelf pech.
    Remco is in Roubaix,RVV en Milaan San Remo kansloos tegenover de andere drie heren.
    Dus als je iets zegt kom dan met iets echts.
    06-08-2023 20:36
    @Paauwer7 kom niet beginnen met zo een zever he

    Zo kun je alles in twijfel trekken.
    06-08-2023 21:02
    @Paauwer7 ...als ik je blij kan maken door te zeggen dat alle zeges van Remco lucky shots waren, dan doe ik dat hoor. Bereid je alvast voor op nog een heleboel andere 'lucky' overwinningen van hem de komende jaren. Als hij dan de leeftijd van MvdP bereikt heeft, praten we nog eens.
    06-08-2023 21:10
    Paauwer7:
    Volgens mij stond hij in de Vuelta van 2022 aan de leiding toen Roglic zichzelf onderuit haalde.
    Ik zou ook even naar de Giro van dit jaar willen kijken waar Evenepoel uitviel toen hij aan de leiding stond en alleen tijd had moeten toegeven op Roglic omwille van een sluimerende Covid infectie.
    LBL 2022: Ik wijs er graag op dat Pog vier dagen voor LBL slechts 12de werd in de Waalse Pijl, een indicatie dat zijn topvorm toen al even achter zich lag.
    WK 2022: Het lijkt me enigszins optimistisch om te denken dat MvdP daar REv had kunnen bedreigen. Het was al evenmin zijn parcours als het dat vandaag van REv was.
    LBL 2023: Dat duel had ik graag gezien, maar ook hier wijs ik er graag op dat REv geen gangmaker nodig had om voorop te blijven, in tegenstelling tot Pog tijdens de Amstel.
    06-08-2023 22:09
    Je redenatie is niet onterecht, maar dat gezegd hebbende: als anderen er niet staan moet je er wel bij zijn om de scherven op te rapen. De koers moet gereden worden en ReV heeft geen invloed op uitvallers. Zijn winsten zijn legitiem en van hem alleen.
    06-08-2023 22:30
    Wat een mentale gymnastiek om iemands prestatie naar beneden te halen. Wie er niet is, pech heeft of anderzijds verhinderd is kan je niet verslaan. Een: 'wat als' discussie is belachelijk. WInt Rev 1 grote koers als renner net buiten de absolute top (zoals bv Bettiol, Colbrelli, Mohoric, Asgreen, van Baarle, Stuyven, enz.) dan kan je spreken van de mazzel van omstandigheden. Maar win je zoveel grote koersen als Evenepoel, Pogacar, vd Poel en ja ook van Aert dan spreek je niet meer van mazzel. Dan ben je gewoon een hele grote die in meerdere omstandigheden, met meerdere type tegenstanders in meerdere soorten koersen de beste is.
    06-08-2023 22:45
    Als froome niet gevallen was en Thomas niet zoveel zoop in de winter...
    06-08-2023 23:02
    Heb het idee dat Paauwer7 hier op wat gevoelige teentjes gaat staan. Elk geval staat natuurlijk op zichzelf, maar er is toch echt wat voor te zeggen.

    Het schoot vanmiddag in de finale ook door mijn hoofd: wat jammer dat we vorig jaar in het WK de factor Mathieu niet hadden, althans niet in koers.

    Na de laatste LBL werd algemeen gesteld dat de val van Pogi ons een mooie strijd met REV had afgenomen. En na de vorige Vuelta was eigenlijk alleen België ervan overtuigd dat REV ook mét Roglic had gewonnen.

    Dat kun je natuurlijk afdoen 'wie er niet is, kun je niet verslaan' of soortgelijke dooddoeners, maar eigenlijk bevestig je daar vooral de nuchtere insteek mee.
    07-08-2023 11:35
    Als Remco tegen de echte toppers moet rijden komt hij te kort. In de Vuelta zal hij het ook moeten afleggen tegen Primoz en Jonas.
    07-08-2023 11:37
    @xistnc ...het WK 2022 en LBL zijn geen koersen voor Mathieu, die wordt daar bergop genadeloos afgereden. Niets afdoend aan zijn prestatie van gisteren, maar het parcours was voor hem als gegoten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine