Remco Evenepoel overweegt combinatie Giro-Tour: “Maar we raden het af”
foto: Cor Vos
woensdag 25 oktober 2023 om 16:44

Remco Evenepoel overweegt combinatie Giro-Tour: “Maar we raden het af”

Remco Evenepoel overweegt om in 2024 aan zowel de Giro d’Italia als de Tour de France deel te nemen. Patrick Lefevere, manager van Soudal Quick-Step, raadt het echter af. “We moeten een evenwichtig programma uittekenen”, vertelde Lefevere aan Het Laatste Nieuws.

“Gisteren (dinsdag, red.) hebben we voor het eerst gesproken met Remco over de Tour. Hij heeft echter nog altijd een rekening openstaan met de Ronde van Italië. Hij overweegt zelfs de Giro en Tour te combineren. Maar met wat er nog na komt, de Olympische Spelen bijvoorbeeld, lijkt me dat niet het beste idee.”

“Vóór de Tour moeten we een evenwichtig programma uittekenen. De combinatie Giro-Tour is nog niet honderd procent uitgesloten, maar het wordt hem afgeraden”, vertelt Lefevere. Eerder vertelde de Belgische manager aan WielerFlits nog dat Evenepoel zijn deelname aan de Tour zeker lijkt. “Die kans is groot, ja.”


RIDE Magazine
31 Reacties
25-10-2023 17:02
Ik zou sowieso maar 1 grote ronde rijden. Een blauwdruk van de eerste seizoenshelft van 2023 is perfect mogelijk, met LBL in het voorjaar en dan de Giro. Daarna met een stage toewerken naar de OS, San Sebastian meepikken, en dan een najaar met WK en Lombardije. Zou een prima programma zijn.

Maar ik zou toch gewoon voor de Tour gaan. Voorjaar rijden met Parijs-Nice, Baskenland en LBL. Tweede piek voor de Tour, en dan de OS eventueel nog meepikken zonder grote verwachtingen. Derde piek richting WK.

Al biedt het eerste programma misschien meer kansen op succes, de tijd om deel te nemen aan de Tour is rijp. Twee tijdritten ook, paar middelzware ritten die hem perfect liggen... Zelfs al ben je niet opgewassen tegen Vingegaard en Pogacar, genoeg kansen in deze Tour om mooie dingen te laten zien.

Opnieuw naar de Giro kan nog altijd in '25.
    25-10-2023 21:49
    Mooie nuchtere inhoudelijke opmerking zonder het hier gebruikelijke afbranden door lieden die zelf niet eens een half uur 40 gem aankunnen.

    Verder wat Vevie en dnns1973 zeggen. Hij is nog altijd jong, kan een 2e GT toevoegen en nog jaren genoeg om dan de Tour proberen winnen. De Tour is vaak goed bezet maar afgelopen jaar was de Giro en Vuelta dat ook. Bovendien is de Giro mooier want in land met oprechte passie voor wielrennen dan de zwaar getypte TdF.

    Laat de Giro in juli rijden en de TdF een keer in mei, dan zal het duidelijk worden.
    25-10-2023 23:01
    Wel, kopoverkop, dit doet wel enigszins de vraag rijzen of mooie Sjors dan WEL de 40 aantikt, voor een dk halfuur.
    26-10-2023 02:28
    RV het één hoeft persé het ander uit te sluiten dan wel bevestigen. De kern van hetgeen ik aanhaal is u absoluut niet ontgaan. Geveinsde onnozelheid ; )
25-10-2023 18:51
Giro heeft 2 relatief vlakke tijdritten van plus 30km. Dat is op zijn lijf geschreven. Mss dat het parcours vd giro hem meer aanspreekt. Hoe vaak ga je nog zoveel vlakke tijdritkms tegenkomen in een grote ronde. De laatste 5j is het aantal tijdritkms bedroevend
    25-10-2023 19:06
    En dat is lekker, want t zijn voor de neutrale toeschouwer dodelijk saaie etappes.
25-10-2023 19:03
Het is duidelijk dat de aankomende Giro hem beter past als de Tour. Voor hem de uitgelezen kans om zijn 2e grote ronde op zijn naam te schrijven. In de tour is die denk ik vrij kansloos dit jaar zeker gezien de zwaarte van de bergritten. Ik hoop wel dat die voor de tour gaat wat mij betreft moet daar het sterkste deelnemers veld starten
25-10-2023 19:58
Ik zou toch echt voor de Giro gaan. Gewoon starten waar je de meeste kans hebt om te winnen. De Giro bokaal is de mooiste in het wielrennen en de route ligt hem veel beter dan die van de Tour. Lijkt mij echt een no brainer. Ik hoop dat hij de Tour rijdt, maar met dit Tour parcours kan hij echt beter kiezen voor de Giro. Daar verwacht ik zelf dan ook meteen winst. Alles minder dan winst zal zeer teleurstellend zijn, vooral omdat de beste mannen de Tour rijden. Hij moet het dan wel echt afmaken tegen de tweede lijn mannen in de Giro, als hij zich uiteindelijk wil meten met de beste AK-mannen.
    26-10-2023 12:56
    Hij moet gewoon in de Tour tegen de grote jongens rijden en zijn praatjes temperen, anders blijven mensen de spot met hem drijven. Als hij de Giro rijdt en wint, kan hij weer pochen op een grand tour overwinning zonder veel tegenstand, net zoals hij de Vuelta 2022 won omdat Roglic (uit)viel.
    27-10-2023 07:50
    En Roglic won de giro omdat Remco uitviel , zo kan je blijven doorgaan met prestaties neerhalen
25-10-2023 16:58
Het lijkt toch een beetje op het zo lang mogelijk willen otwijken van Vingegaard en Pogacar in topvorm.
Het wordt zijn 5de jaar in het profpeloton, onderhand dus wel tijd om gewoon vol voor de tour te gaan en zien waar het schip strand. Als hij er finaal wordt afgereden door Vingegaard, Pogacar en Roglic is dat dan maar zo.
    25-10-2023 17:25
    Eens, daarnaast is het opvallend te noemen hoe snel hij van mening kan veranderen. Na de Vuelta trok hij de conclusie dat hij om alles op de Tour zou zetten juist niet met te veel hoofddoelen moest gaan werken, hij zou leren van TJV in dat opzicht en nu lijkt hij te volharden in dat wedden op meerdere paarden. Ik mag hopen dat er wat meer wijsheid komt, bij hem en de leiding.
    25-10-2023 17:58
    Weg van de minste weerstand. Zwak en lafjes zou ik het omschrijven.
    25-10-2023 19:47
    Het mag duidelijk zijn dat er sprake is van een mate van hardleersheid. Als je eerst je neus hebt gestoten omdat je zowel goed wilde zijn op het WK als in de Vuelta, en dan wil je in het jaar daarna voor de Giro EN Tour gaan, dan heb je iets niet helemaal goed gesnapt.
    De doorsnee fan zal dit uitleggen als "karakter en winnaarsmentaliteit". Maar ik vind het vooral niet heel snugger, een beetje eigenwijs en getuigen van zelfoverschatting.
    25-10-2023 21:10
    4 jaar prof, waarvan anderhalf jaar in de prullenbak door Corona & zware blessure.
    25-10-2023 21:39
    Keloel zei Ernst Happel ooit eens. En dit ook, pure zever.

    De suggestie dat REV een Pogacar en Vinegard tracht te ontlopen is een zwaar gemankeerde opmerking. Hij geeft namelijk aan de Tour te willen rijden en de Giro wat nog niet zeker is.
    Nu ben geen fan maar eerder respectvol bewonderaar van sporters en de toppers. Okay MvdP lichte uitzondering, maar om zo eea te verdraaien daarvoor zouden ze je eigenlijk van de chat moeten donderen.

    Bovendien wat Steven E ook nog eens aangeeft.
    25-10-2023 22:28
    @KopoverKop
    Ik verdraai zijn woorden helemaal niet, wat jij overigens wel bij de woorden van Happel doet. Het punt is simpelweg dat hij een conclusie trok na de Vuelta dat hij om de Tour volle bak aan te kunnen zijn voorbereiding helemaal in dienst van de Tour moest zetten en TJV was daarbij zijn voorbeeld. Als hij nu al van mening verandert en overweegt de Giro toe te voegen is dat verschil opmerkelijk te noemen. Dan hier anderen de maat te nemen over deze wijziging in zijn opvattingen vind ik ongepast.
    26-10-2023 02:31
    Thurau, ik haal jou ook niet aan maar NCK17.
    Jouw opmerking en zijn on het algemeen gewogen en to the point.
25-10-2023 17:08
De Giro heeft ook weer een sterrata-rit, het lijkt erop dat de grote rondes volop inspelen op de gravelhype. Beide combineren betekent haast zeker een algemeen klassement opgeven, los van de staat van frisheid om bijvoorbeeld op de Olympische Spelen nog te schitteren. Giro als AK en tour als rittenkaper?
25-10-2023 17:00
Een moeilijke. Ik denk dat hij geen kans maakt om de(ze) Tour te winnen zonder pech van Vingegaard en Pogacar, dus in dat opzicht is vol voor de Giro gaan zeker verdedigbaar, temeer omdat dat parcours hem wel goed ligt. Anderzijds wil ik hem graag aan 100% in de Tour zien om te ontdekken of hij überhaupt kans maakt om ooit de Tour te winnen. Ik denk van niet, maar ik hoop van wel.
25-10-2023 18:05
Ik begrijp de twijfel en vind op het eerste oog (wacht nog op alle profielen van de tour) de giro qua parcours ook een betere ronde voor hem. Daar kan je ook nog eens een team naar afvaardigen dat op kan tegen de concurrentie.
25-10-2023 17:50
Ik snap hem helemaal. De Giro kun je volgend jaar gewoon winnen. Dat geldt voor een hele rits renner. Dit is echt de uitgelezen kans. De Tour gaat hij niet winnen van Vingegaard, Pogacar en Roglic in topvorm. No way. Ik zou ook alles op de Giro zetten. Is dan meteen met Thomas de topfavoriet.
25-10-2023 18:54
Evenepoel ziet te veel risico in het duel aan te gaan met Vingegaard, wat ook niet ongegrond lijkt. Giro voor het klassement en in de Tour een of twee etappes winnen.
    27-10-2023 07:59
    Inderdaad en nog wat kleine rondes en 1 dag wedstrijden erbij en een carrière ala Valverde najagen
25-10-2023 17:48
Goede keuze van Remco , de giro voor eindwinst en dan gewoon de tour uitrijden en een paar ritten proberen te winnen
26-10-2023 12:05
ik snap hem wel, als je kijkt naar de parcoursen ligt de giro hem weer helemaal met 2 vlakke tijdritten van +30 km en geen ultrazware bergritten , vingegaard kloppen in de tour lijkt mij bijna onmogelijk maar hij zou het nog kunnen doen voor ritten te winnen, lijkt mij niks mis mee.
25-10-2023 17:09
Help!
25-10-2023 18:51
Ik denk dat er 2 sporen zijn:
Spoor 1: Eerste piek(je) rond TA/MSR, daarna opbouwen naar de Giro met LBL en eventueel WP/AGR. Even rust, dan naar de TdF als rittenkaper om via die route op te bouwen naar de OS. En dan een najaar met WK en RvL.
Spoor 2: alles op de TdF. Met het hele voorjaar daarop gericht. Eventueel nog de OS, al vraag ik me af hoe kansrijk dat is. En dan in het najaar WK en RvL.
    25-10-2023 22:48
    Of gewoon geen tour. Na de giro rust en opbouw richting os zonder tour.
25-10-2023 23:43
Het loopt dun in zijn koersbroek voor de confrontatie met de echte GC-mannen. Helemaal fijn als hij voor de Giro gaat, die zal hij kleuren. Maar dan graag niet weer zo’n etappe-spectakel in de Tour a la Vuelta. Dat kan ik maar lastig pruimen
    27-10-2023 07:52
    Das dan ieder zijn mening , ik hoop net dat hij dat weer gaat doen dan is er tenminste wat te zien

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine