Remco Evenepoel ontsnapt aan late valpartij in Giro: “Zag het naast mij gebeuren”
Remco Evenepoel is ternauwernood ontsnapt aan de valpartij in de finale van de tweede etappe van de Giro d’Italia. De wereldkampioen en drager van de roze trui zat goed geplaatst toen er, ruim drie kilometer voor de meet, hard gevallen werd. “Ik zag het naast mij gebeuren”, vertelt hij na afloop in het flashinterview.
“Alles ging goed vandaag. We zaten goed van voren en bleven daardoor uit de problemen, maar het was wel een vieze valpartij”, doelt de kopman van Soudal Quick-Step op de crash van onder meer Mark Cavendish, Martijn Tusveld en Daan Hoole.
“Ik zag het naast gebeuren, dus ik weet wie we kunnen aanwijzen als verantwoordelijke voor de crash, maar dat is koers. Het was nochtans geen mooie move. Gelukkig zijn we zelf veilig over de streep gekomen”, zegt Evenepoel opgelucht.
Zijn eerste dag in de roze trui beviel hem goed. Hij droeg zelfs roze schoenen op het podium. “Haha, dat was een klein present van onze sponsor voor op het podium. Ik heb ervan genoten. De roze trui dragen is heel speciaal, hier in Italië, en dat betekent echt veel voor mij.”
Van de voorkant lijkt het de UAE rijder te zijn maar het is echt één Alpecin en een onoplettende DSM renner die dit veroorzaken.
Edit: onderstaand link naar Groves die Ballerini duwt.
https://twitter.com/procyclinglover/status/1655247589879455750?t=Z9zOg1ubIKhknz-lsurmxg&s=19
@Vincent Ballerini gaat inderdaad direct verhaal halen bij Groves maar ja je kunt ook niet te lang stilstaan natuurlijk.
Ander dingetje zijn de hekken trouwens, als je kijkt waar de railing is en tot waar de poten uitsteken over de weg zou het ook nog zo kunnen zijn dat Groves zo ver links zit dat ie ook echt een beetje naar rechts moet. Neemt niet weg dat hij de hoofdschuldige is natuurlijk maar die hekken wil ik niet te vaak zien deze Giro.
Doe daar nog even wat lelijk gevaarlijke hekken bij en een snelheid van 55-60 km/u, sprinters en klassementsmannen die allemaal op de eerste rijen willen zitten en het kan haast niet goed gaan.
In de beelden is duidelijk te zien dat één van de Soudal renners ineens van de linker weghelft richting het midden van de weg beweegt (Rijrichting van de coureurs, tegenovergestelde van de tv beelden dus.), als gevolg van iets wat dus links naast hem gebeurd. De enige die links van Soudal reden waren Alpecin en één UAE renner die zich overal doorheen probeert te wurmen.
De Jumbo renners wijken juist weer uit als gevolg van de Soudal renner die naar het midden van de weg wordt gedwongen. Want de drie Jumbo klanten reden juist aan de rechterzijde van het Soudal treintje.
Het is iets dat al vele jaren gebeurt en dat zal niet zomaar veranderen. Vanuit het oogpunt van SQS is het net omdat ze daar zitten dat ze geen tijd verliezen. Ineos en jumbo doen hetzelfde, al zaten zij op andere momenten helemaal op kop
Ik denk dan weer dat dit wel een heel ontzettend naieve vorm van almost-victim blaming is. Je afkoelsessie heb je vast niet bij Wim Hof gehad, ik zou geld terugvragen.
Als sinds lange heugenis zitten in die eerste week de nog frisse spurters en nog ambitieuze klassementsmannen kriskras door elkaar heen. Volkomen logisch. Ga je erachter rijden is de kans nog vele malen groter dat je op achterstand binnenkomt want ergens vallen doen ze toch wel.
Duwtjes als deze zie je gedurende de laatste 20 km door heel het peloton, waar iedereen vecht voor zijn plekje. Alleen bij dit duwtje wordt er toevallig gevallen. Dan moeten we dus iedereen die een schoudertje zet meteen terug zetten in de uitslag. Wie zou er dan vandaag gewonnen hebben? Als je het weet mag je het zeggen.
Echt de koning van de mening achter de voorkeur aanbinden ben je.
4 the record: net zoals alle andere keren denk ik dat je zoiets als renner overkomen kan. Groves had echt niet het plan om REVKET en Roglic uit koers te kegelen omdat de een pronkt met zijn mokerslag en de ander met zijn relativeringsvermogen. Sowieso heb ik hoewel de verhalen wel zijn kant op wijzen nog steeds moeite met de exacte reden van de valpartij aanwijzen. De beelden zijn nou niet bepaald glashelder of zo.
Uiteindelijk wil het halve peloton bij de eerste 20 rijden, maar daar is maar plek voor 20 man. En niet voor 100. Daar doen alle ploegen aan mee, inclusief ook QS. En hij heeft dus gelijk dat "dit koers is". Waarbij je soms geluk hebt en soms pech. En waarbij je soms het slachtoffer bent, maar soms ook dader.
Het plaatst in ieder geval de opmerking van Roglic ("ik ben niet onder de indruk van het tijdverschil") meteen in het juiste perspectief.
Dus redactie, doe je werk en smijt deze draad weg. Gaat net zomin over iets als die vreselijke minnetjes die jullie ingevoerd hebben.
Ter zake: ik heb nogal vraagtekens bij wegversmallingen in de finale. Het is al een kunst voor een peloton om daar heelhuids doorheen te komen, wat jammer genoeg niet altijd lukt.
Helemaal eens Monsieur :-) Mijn like heb je. Of afschaffen of alleen positieve likes overhouden. Wereld zit al vol met genoeg negativiteit. [/Quote] Grappig wel dat je dan zelf je onderwerp gerelateerde post begint met dure woorden als laf en eerlijk. Terwijl het toch logisch is dat je als atleet direct na de finish alles even moet laten bezinken en beter diplomatisch antwoord. Mij lijkt het toch ook vrij negatief om iemand als laf en oneerlijk te bestempelen, terwijl die op dat moment al gewoon in een rustiger gesprek een naam had gedropt...
[Quote]Vincent Kleijn
Beetje laffe reactie IMO. Zeg gewoon wie je bedoelt Remco. Dan kan degene die je de schuld geeft daar namelijk op reageren. Als Roze Trui drager heb je ook verantwoordelijkheden. Zoals eerlijk zijn. Nu is het even .....[/Quote]