Gevallen Evenepoel: “Niet hoe ik mijn eerste WorldTour-koers wilde beëindigen”
foto: Cor Vos
woensdag 27 februari 2019 om 17:16

Gevallen Evenepoel: “Niet hoe ik mijn eerste WorldTour-koers wilde beëindigen”

Update De schrik zat er goed in bij Remco Evenepoel na zijn valpartij in de vierde etappe van de UAE Tour. Daardoor moest de jonge renner van Deceuninck-Quick Step de rittenkoers vroegtijdig verlaten. Medisch onderzoek bracht geen breuken aan het licht bij de jonge klimmer, die dinsdag nog knap vijftiende werd in de bergrit naar Jebel Hafeet.

“Natuurlijk ben ik teleurgesteld en een beetje geschrokken na wat er is gebeurd”, reageert Evenepoel in een perscommuniqué van de ploeg. “Dit was mijn eerste WorldTour-koers en dit is niet hoe ik die wilde beëindigen. Afgezien van wat pijn ben ik in orde en er is niets gebroken, wat ook een opluchting is. Ik hoop snel te herstellen en zo snel mogelijk terug te keren in het peloton.”

Zijn werkgever Deceuninck-Quick Step meldde dat Evenepoel betrokken was bij een valpartij. De 19-jarige Belg stond nochtans zeventiende in het klassement, op bijna anderhalve minuut van leider Primož Roglič. Evenepoel toonde zich eerder al tevreden met zijn prestatie gisteren op Jebel Hafeet. “Hier vijftiende worden, dat is niet slecht. Het gevoel is goed.”

Botsing met een motor 
Zijn vader Patrick Evenepoel vertelde aan Eurosport dat zijn zoon moest uitwijken voor een motor, die aan de kant van de weg stond. De klimmer botste vervolgens op het voertuig, waarop hij moest worden afgevoerd naar het ziekenhuis. Gelukkig voor Evenepoel heeft hij geen breuken opgelopen. Wel hield hij oppervlakkige wonden over aan zijn val.

Fietsen in Abu Dhabi, de nieuwe hotspot voor wielrenners: In Abu Dhabi hebben ze de fiets ontdekt. Het emiraat investeert volop in het stimuleren van een gezonde levensstijl en de racefiets is in de ogen van de Emirati het perfecte middel daarvoor. Abu Dhabi wil zowel inwoners als toeristen in het zadel helpen. Lees hier meer op WielerFlits. (Branded content)
RIDE Magazine
79 Reacties
27-02-2019 12:57
Ook een belangrijk gedeelte van het leerproces.
27-02-2019 13:01
Ik verwacht een dagelijkse update over het herstel van de Messias!
    27-02-2019 13:08
    Mathieu? Die is blijkbaar goed hersteld van zijn trip naar Turkije. Hij rijdt nu rond op het parcours van de Omloop Het Nieuwsblad.
27-02-2019 14:08
Off topic:hebben er meer een irritant veldje met privacy instellingen voortdurend in beeld hier? Gaat niet weg na bevestigen.
    27-02-2019 14:27
    ja, je selecteert 'alles afwijzen' maar ook daarna blijft ie gewoon vrolijk hangen.
    27-02-2019 17:41
    Irritant vind ik het?
27-02-2019 15:54
51 reacties voor zoiets, tja
27-02-2019 17:38
[quote]De klimmer botste vervolgens op het voertuig, waarop hij moest worden afgevoerd naar het ziekenhuis.[/quote]

Je zou haast denken dat het een geplande valpartij was dan. Wat een toeval.
    28-02-2019 01:54
    Gelukkig was er geen zware schade aan die motor, anders ging dat niet lukken.
27-02-2019 17:55
Berichten over Remco Evenepoel op WF kan ik mee leven, niemand hoeft ze verplicht te lezen, laat staan erop te reageren.
Berichten van volwassen mensen die niks beter te doen hebben dan een tiener wat af te kraken nadat die een val maakt; minder behoefte aan persoonlijk.
27-02-2019 17:57
Even vd Poel graag
27-02-2019 18:06
Geweldeaar! Dit is potverdikkie vervelend! Volgende koers pas Nokere op 25/3??
27-02-2019 19:59
Waarom rijdt hij niet een makkelijk rondje dichtbij huis? Argentinië , Emiraten ik vind het niks.
    27-02-2019 22:29
    Om hem wat weg te houden van de Belgische media. Maar ondanks dat wordt Evenepoel toch van nabij gevolgd door de Belgische pers.
27-02-2019 20:47
Met alle respect hoor maar de hype Evenepoel gaat echt te ver. Pogacar is een fractie ouder en wint Algarve. Bernal vorig jaar als broekie in Californie en het jaar ervoor bij Androni in Tirreno zijn vergelijkbare prestaties van leeftijdsgenoten. En zo zijn er meer renners relatief jong al top. Sommigen breken door. Sommigen hadden fysiek het voordeel tov leeftijdsgenoten. Ik gun die jongen gewoon een rustig debuutjaar zonder druk en zonder dit geheig van alle belgische media en dus deels Nederlandse. Arme jongen. Zijn mentale kracht wordt misschien nog wel belangrijker dan zijn fysieke gestel.
    27-02-2019 23:25
    Bernal is een volle 3 jaar ouder. Dat maakt dus echt wel een wereld van verschil op die leeftijd. Pogacar is bijna anderhalf jaar ouder. Evenepoel rijdt nog steeds geen volle twee jaar met de fiets.

    Verder zal het voor een Nederlandse site zowel eenvoudiger zijn, als interessanter (qua bezoekersaantallen) om een Vlaamse wielrenner te volgen, dan een Columbiaan of Sloveen.
    28-02-2019 07:27
    Boenk even goed lezen... ik heb het over Bernal bij Androni. Daar was hij 20 jaar. Dus ongeveer vergelijkbaar. Hij reed dat jaar top 10 in Coppi e Bartali en Tour of the Alps. In mijn ogen prima te vergelijken met deze renner.
    28-02-2019 20:46
    Tadej Pogačar won vorig jaar, nog net geen twintig, de Tour de l'Avenir. Bernal won in 2017 op twintig jarige leeftijd de Tour de l'Avenir. Dus als we over talent spreken dan hebben we hier al twee goede voorbeelden en zeer zeker te vergelijken met Evenepoel.
27-02-2019 22:28
Gaat ie nu z'n programma aanpassen en extra koers(en) rijen?
    27-02-2019 23:14
    Nee, QS heeft inmiddels bevestigd dat zijn eerstvolgende wedstrijd Nokere Koerse is, zoals gepland.
28-02-2019 00:11
Pff, als je ziet waarop hier gereageerd wordt. Wel op een valpartij van een eerstejaars die goed afloopt en nauwelijks op een WK baan, met een wereldtitel teamsprint.
28-02-2019 00:39
Ja en dat blijft vrijwel dagelijks maar doorgaan.
Wielerflits wordt dan vrijwel dagelijks door velen "afgekat" en te populistisch of sensationeel genoemd door vooral cijfermatige leden. Gelukkig kunnen deze leden vrijwel dagelijks blijven reageren op onbenullige valpartijen van voor hun bekende en renners die hier te vaak (?) worden vernoemd. Of of ze buiten het wielrennen iets te melden hebben schijnt ook niet voor iedereen te kunnen boeien.
Wat hun dan weer wel boeit zijn de automatische terugkerende en zo nodig te moeten plaatsen opmerkingen over dit soort "randzaken" in hun ogen wat dan weer tot vele niet relevante tegenreacties leidt.
Jaren is hier gezeurd over vrouwenwielrennen, baanwielrennen, veldrijden kortom liefst het totale wielrennen en dan kijk dan eens naar de reacties.
Alleen veldrijden krijgt dan wel respons, maar dat is logisch met een MvdP en een lekker stel hollandse vrouwen en niet te vergeten het afzeiken van Sanne Cant.
Hoe kan deze site ook kwalitatief qua leden gaan en blijven groeien?
Maak er niet zoveel NE/BE van of loop niet te hard achter je ploegje, kleurtje of allemans favorietje aan. Wielerliefhebber is , juist ja, het houden van de gehele wielersport in zijn totaliteit. In hoofdzaken maar kan soms ook in bijzaken relevant zijn.
28-02-2019 00:43
Grootste talent ooit. Net 19 en rijdt direct mee met de besten.
    28-02-2019 07:10
    Ik vind het nog steeds zo moeilijk in te schatten dat. Simpelweg omdat ze met 19 normaal niet meerijden met de 'grootsten' maar een stuk succesvoller tussen leeftijdgenoten. Het zegt me niet alles, zeg maar.
    28-02-2019 07:30
    De wens bij de Belgen weer eens een kanshebber te hebben voor de grote rondes is zo groot dat ze dat over de rug van een neoprof in de pers helemaal uitspelen op deze manier en de druk veel te veel opvoeren. En dan misschien ook nog wel de jaloezie erbij gepakt naar ons hollanders.
    28-02-2019 08:56
    Zeg eens FDJ, wie is de laatste die wereldkampioen werd bij de junioren in zowel weg als tijdrit en die zoveel aandacht kreeg?

    Had het een Nederlander geweest, was de hype even groot geweest. Dan zou je overal Evenepoel bestaat niet artikels en comments lezen.
    28-02-2019 14:09
    Dat betwijfel ik. Kijk maar naar hoe weinig aandacht van der Poel eigenlijk krijgt in de Nederlandse media.
    28-02-2019 14:26
    Er is natuurlijk sowieso veel minder aandacht voor koers in de Nederlandse media dan in de Belgische media.
    In België worden in het Vlaamse voorjaar hele sportkaternen volgeschreven met enkel wielernieuws.
    28-02-2019 16:00
    @geraint mwah Nederlandse media is op dat gebied toch wezenlijk anders. Ik vind dat Dumoulin niet eens overdreven gehyped is in de afgelopen jaren. Sterker nog de meeste media werden bij zijn girowinst pas in de laatste week van die giro wakker. Een paar weken later was het allemaal weer gesust.

    Voorbeeld Van der Poel wordt terecht aangehaald. Voor veel media vooral die renner die in het veld leuk alles wint, maar zijn wegseizoen staat amper in de krant, laat staan de verwachtingen opgeschroefd. Je leest er amper over. Was vorig jaar met WvA in België wel anders.
28-02-2019 16:30
@FDJ nogmaals: Nederlandse media besteden gewoon veel minder aandacht aan koers in het algemeen.
Voorbeeld Van der Poel: wegseizoen in de Vlaamse kranten wél aanwezig.

Wat betreft Evenepoel: natuurlijk wordt hij gehyped in een koersgek land als België, maar ook buiten de lage landen wordt hij met argusogen gevolgd door alle wielermedia hoor. Veel kritiek en ergernis hier dat zijn opgave in de UAE Tour een eigen artikel krijgt, maar ook op Cyclingnews wordt er een artikel aan gewijd. En dat zijn Aussies.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine