Remco Evenepoel maakte klein foutje: “Tweede was misschien niet het hoogst haalbare”
foto: Cor Vos
donderdag 15 februari 2024 om 18:44

Remco Evenepoel maakte klein foutje: “Tweede was misschien niet het hoogst haalbare”

Remco Evenepoel kwam goed voor de dag in de eerste bergrit van de Volta ao Algarve, maar de overwinning zat er net niet in. Na een sprint op de Alto da Foía moest hij genoegen nemen met een tweede plaats, achter Daniel Felipe Martínez. Zelf denkt hij dat er mogelijk meer in had gezeten.

“Ik denk dat alles goed ging”, begon Evenepoel na afloop tegen Cycling Pro Net. “Een tweede plek was misschien niet het hoogst haalbare vandaag, misschien maakte ik een klein foutje door te vroeg aan te gaan. Ik wilde iedereen een beetje verrassen en hen in de wind zetten. Maar als iemand net wat sneller is, is het denk ik een goede zaak als je geen tijd verliest. We hadden graag de rit gewonnen, maar je krijgt niet altijd alles wat je wenst.”

Soudal Quick-Step toonde zich de hele dag vooraan het peloton. Het team controleerde de vlucht van de dag en bepaalde – met James Knox en Mikel Landa – het tempo op de slotklim. “De ploeg heeft laten zien hoe sterk ze is vandaag, dus daar moeten we trots op zijn. Ze hebben de hele rit zelf gecontroleerd. Ik ben trots op mijn ploeggenoten. Het is jammer dat er één renner net wat sneller was.”

Wind
Op de slotklim stond de wind pal tegen. Dat had Evenepoel niet verwacht, vertelde hij. “De windrichting was wat veranderd, misschien omdat we aan het einde de wolken in reden. Dat was wat een verrassing, maar we hebben alles goed gedaan, denk ik. We zijn de hele dag uit de problemen gebleven, terwijl het een behoorlijk verraderlijke rit was. We zaten steeds van voren waar we van voren moesten zitten. En als tweede eindigen, is best een goede manier om deze week te beginnen. Er komen nog kansen.”

RIDE Magazine
32 Reacties
15-02-2024 18:52
Dit doet hij wel vaker, en is toch wat ergerlijk. DFM was vandaag gewoon beter, eigenlijk deed hij wat Roglic ook zo goed kan. Om dan te zeggen dat je hem wel had kunnen kloppen? Ja, maar dan moet je een aanval van verder proberen en met deze tegenwind was dat geen optie. In het korte werk naar de top is DFM altijd goed.
    15-02-2024 19:07
    De laatste ~1.5km was rug/zijwind.
    15-02-2024 19:09
    Klopt! Maar de kilometers daarvoor niet, mijn punt is dat juist Remco moet kiezen voor de aanval van ver om types als DFM te breken.
    15-02-2024 19:11
    @Thurau: klinkt logisch, maar je moet het ook nog kunnen. Evenepoel is natuurlijk wereldtop in de wat kortere, geleidelijke klimmen. Op dit soort inspanningen/klimmen is hij altijd wel op de afspraak. Er was er gewoon 1 beter, vandaag. Dat kan.
    15-02-2024 19:16
    Ja hij doet dit nagenoeg altijd. Zat nog iets in ook want Martinez ging net ietsie eerder dan hij verwachtte. Maar goed, die was sterk genoeg om anders het wiel te pakken en eriver te gaan denk ik, sowieso de beste 2.

    Ik vind het trouwens eerder vermakelijk en oprecht dan ergerlijk en nep. Sommige renners hebben die zelfboasting nou eenmaal nodig. Anderen zijn weer vals bescheiden, iedereen zijn ding.
    15-02-2024 19:17
    @Vevie
    Precies! Maar mijn ergernis zit hem in het toch een beetje negeren van de feiten door Remco. DFM was beter, klaar en uit.
    15-02-2024 19:47
    Dit doen jullie ook vaker, iets maken over iets dat eigenlijk niets is. Remco letterlijk in het Nederlandse interview: “Denk dat hij vandaag gewoon sneller was, denk dat dat duidelijk was.”
    15-02-2024 21:23
    Precies dit. Twee dingen kunnen tegelijk waar zijn. Ja er was er één sterker en Evenepoel zegt dat. Wat ook waar is, is dat hij met een iets betere timing misschien ook zelf had kunnen winnen. Wat veel wielerflitsers hier dan doen is focussen op 1 uitspraak en de rest negeren want anders wordt het precies wat te moeilijk
    16-02-2024 04:05
    VDB44. douze points.
    16-02-2024 09:42
    Wat Evenepoel doet is steeds naar zichzelf kijken en kijken hoe het beter kan. Ik denk dat je het als zelfkritiek moet zien.
    16-02-2024 15:26
    Monnik, juist. REV jong, weet wat hij wil, spreekt dat uit #(verstopt zich niet), durft openlijk zijn gedacht te uiten en zelf kritisch te zijn.
    En het laatste jaar nog al eens met een kwinkslag wat een goed teken is.

    Velen verwarren weten wat men wil als arrogant terwijl het zelfverzekerdheid is. Iets wat elke topper niet kan missen. Ofwel veel gezwatel van klok horen luiden en of fan van X dus Y deugt niet. Kinderlijk.
    16-02-2024 18:34
    Ja ja en als een tractor coureur dat zegt …
15-02-2024 18:53
Het voordeel ervan is dat je nog wat tijd pakt op de rest. Blijf je zitten tot de laatste meters dan eindigt waarschijnlijk de hele groep in dezelfde tijd.
    15-02-2024 19:18
    Inderdaad en nu pakt hij 8 sec op kuss en alle tijdrijders zijn zo goed als uitgeschakeld voor de eindwinst
    15-02-2024 19:34
    Inderdaad, hij zet met zijn vroege aangaan de rest op seconden met een simpele sprint.
15-02-2024 19:38
Martinez knalt Evenepoel uit het wiel en wint de etappe.
    15-02-2024 20:16
    In dezelfde rijd geklasseerd, dus dat uit het wiel valt wel mee.
    15-02-2024 20:57
    En dat ‘knallen’ verraadt ook wel enig kleur.
    15-02-2024 23:52
    Ja twee fietslengten minstens is toch wel echt uit t wiel hoor... en dat een jury dan dezelfde tijd geeft is wel wat dubieus. Dus de zaken niet omdraaien he ;-)
    16-02-2024 08:25
    @AdZ LOL. De finish net nog even opnieuw bekeken. Er zit wel minimaal een fietslengte tussen ja. In tijd was het hooguit 1 seconde denk ik. Het was best een snelle finish op een vlakker gedeelte.
15-02-2024 19:06
Hij gaat te vroeg aan, maar het is wel met een rugwind en Martinez gaat zelf ook al met 300m aan en knalt hem recht uit het wiel.
    15-02-2024 19:26
    Ik denk dat je niet goed weet wat "uit het wiel knallen" betekent. Hij gaat erop en erover, maar knalt hem niet uit het wiel. Dat deden ze beiden wel met Kuss.
    15-02-2024 19:38
    Zo is het 11 na 11 , dat dacht ik ook en alle goede tijdrijders eraf gereden
    15-02-2024 21:53
    Leg anders even uit wanneer iemand “uit het wiel” is, 11na11, want hier zaten meters tussen.
    16-02-2024 13:21
    Je kan die vraag misschien stellen aan de renner die "de man met de hamer tegenkwam" en vervolgens door niet 1 renner, zoals bij Remco het geval was......maar wél door 15 renners voorbij gereden werd, om op een 16de plek op 26sec, totaal uitgewrongen aan de meet te komen. Zag die dat ook als "uit het wiel geknald worden"?
15-02-2024 19:51
Mooie renner, die Evenepoel. Die praatjes en gebaartjes van hem moet ik niet zo, maar dat hindert me niet te genieten van zijn aanvalslust. Knap teamwork ook van zijn ploeg vandaag.
    15-02-2024 20:20
    Eens!
    16-02-2024 08:45
    Ohja, je bedoelt de bekende kijkhoegoedikkanfietsen-tactiek van Remco.
15-02-2024 22:25
Op waarde geklopt, heet dat.
    16-02-2024 08:32
    Zeker. Ik heb Martinez altijd een goede renner gevonden. Hopelijk kan hij dit jaar weer mooie dingen laten zien. Het goede begin is er al.
15-02-2024 19:57
Kan zich optrekken z de ploeg
    15-02-2024 19:59
    Kan zich optrekken aan zn ploeg. Hebben de koers in handen gepakt, gecontroleerd en de boel uitgedund. En remco bleef omringd tot de laatste meters

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine