Remco Evenepoel leidt in Baskenland: “Speciaal om hier de gele trui te dragen”

vrijdag 8 april 2022 om 18:35
Remco Evenepoel leidt in Baskenland: “Speciaal om hier de gele trui te dragen”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel is de nieuwe leider in de Ronde van het Baskenland. In de zware etappe naar Mallabia was het kopstuk van Quick-Step Alpha Vinyl de aanstichter van een elitegroep die voor de tweede plaats zou rijden. Omdat Primož Roglič niet mee was in de slag en de Belg zelf derde werd, nam hij de gele trui over van de Sloveen.

Castelli

Evenepoel liet op de voorlaatste klim zelf de koers ontvlammen, waarna alleen Jonas Vingegaard, Pello Bilbao, Enric Mas, Daniel Felipe Martínez, die zijn ploegmaat Carlos Rodríguez nog vooraan had, Ion Izagirre en Aleksandr Vlasov mee konden. “Ik denk dat het een goed moment was”, zei de kopman van Quick-Step Alpha Vinyl naderhand. “Op een plateau na een klim wil iedereen even herstellen. Maar ik wilde het tempo heel hoog houden. We bespraken het voor de koers en ik ben echt blij dat het goed uitpakte.”

Toen de groep zich had losgemaakt van de rest, moedigde Evenepoel de anderen aan om mee te werken. “Het was denk ik nog zo’n tien tot vijftien kilometer? Dus, waarom niet. Er kwam nog een vallei naar de finish, en Roglič en Yates waren eraf – de mannen die de eerste dagen het sterkst leken. Ik denk dat vandaag de sterkste renners vooraan zaten.”

‘Misschien was de finale een beetje erover’
De finale was hectisch, stelde Evenepoel vast. “Misschien was het een beetje erover met de regen want het was geen echte sprint meer. 75 meter voor het einde gleed ik weg. Toen verloor ik wat terrein op de jongens voor me. Toen crashten de jongens voor me. Daardoor pakte Martínez een beetje tijd terug, denk ik. Zo is het leven. Spanje en regen is nooit een goede combinatie, dat hebben we vandaag in de finale gezien, gelukkig niet in de hele etappe. Het is speciaal om de gele trui te dragen in de zwaarste WorldTour-wedstrijd van een week.”

Evenepoel kon ermee leven dat Rodríguez de overwinning pakte. “Zo waren de tien bonificaties weg. Ik weet dat het een beetje vreemd is om te zeggen dat je niet rijdt om te winnen, maar er is altijd nog morgen. Ik wist ook dat Martínez de benen kon sparen, dus daarom was hij natuurlijk het meest fris in de sprint. Morgen zal het echter een totaal andere wedstrijd worden. Ik denk dat het zwaar wordt. Het wordt een korte, zware etappe, maar ik hoop echt dat ik hier morgen weer in de gele trui kan zitten.”

Dit artikel delen:

47 Reacties

Sjonge Jonge 8 april 2022 om 18:43

Schitterende rijstijl, gaat vrijwel altijd voor de aanval wat hem siert.

Zal het morgen wel zwaar krijgen met zoveel renners op enkele seconden, maar dat belooft alleen maar vuurwerk.

0
tramontana 8 april 2022 om 18:44

Wat morgen brengt, zien we wel. Alvast puik gereden vandaag, en ongeacht waar hij eindigt: heel de week koers gemaakt.

0
Limal 8 april 2022 om 18:47

Leuke quote wel: "Spain and rain is never a good combination" :-)

Voor de liefhebbers hier ook het vervolg van het finishinterview:
https://www.youtube.com/watch?v=MyIHJ9dVgfM

0
Maillot à Pois 8 april 2022 om 18:59

Voor iemand die ‘quite speechless’ is, praat hij wel vrij veel ;-)

0
11 na 11 8 april 2022 om 19:32

Daarmee is ”the rain in spain falls mainly on the plain” nog maar eens ontkracht, professor Higgins.

0
wimvl 8 april 2022 om 18:55

Mooi gereden. Elke dag heeft hij zich laten zien. En wat het morgen ook wordt. Maakt allemaal niet uit. Hij heeft mooie koers laten zien.

0
Zadelsnuffelaar 8 april 2022 om 19:01

Van de nieuwe Merckx naar het maakt allemaal niet uit. De verwachtingen zijn wel enorm laag geworden… Maar ik snap je, mij zou het verbazen als Evenepoel na morgen nog top-5 staat in het AK.

0
Sjonge Jonge 8 april 2022 om 19:03

Dat is natuurlijk niet helemaal waar.
Als je als klassementrenner de laatste etappe van een ronde ingaat als klassementleider kan je niet zeggen “maakt niet uit wat er de laatste dag gebeurt, het was leuk tot dusver”

0
Michelangelo 8 april 2022 om 19:47

@Sjonge,
Dat is het nieuwe realisme rond Evenepoel. Veel fanatieke fans hebben inmiddels geleerd dat je het vel van de … niet te vroeg moet verkopen. Een beetje voorzichtigheid dus: dan is de euforie groter als het toch blijkt te lukken, en de teleurstelling wat minder zwaar als hij morgen toch uit de trui wordt gefietst.

0
Barry Batsbak 8 april 2022 om 20:06

Pelsdier…

0
Bikeslave54 8 april 2022 om 21:04

Zoveel pech als Roglic vandaag had komt zelden voor bij hem

0
josi 8 april 2022 om 19:03

Hij gaat ervoor en wordt beloond met het geel, dat is mooi. Ik denk wel dat hij het morgen erg lastig gaat krijgen om die leiderstrui te verdedigen. Ineos zal hem flink onder druk zetten.

0
Steven_E 8 april 2022 om 19:18

Yates en Roglic kunnen van ver aan gaan ja. Als Evenepoel zich laat verleiden dat zelf recht te zetten, zou hij zomaar uit de top-10 kunnen donderen. Als hij kalm blijft en zich wat spaart tot de finale, zou een top-3 in dit rondje er wel inzitten. En dat is toch ‘n succesje vind ik.

0
williams 8 april 2022 om 19:07

De grote jumbo man komt hier wel zeer bleekjes voor de dag, de nieuwe leider kreeg gisteren veel minder krediet. Welke inhoudelijke analyse komt er nu van onze forumkapitein ?

0
Sjonge Jonge 8 april 2022 om 19:21

Fijn dat je weer terug bent Williams, heb je gemist in de reacties na de reeds gereden klassiekers.

0
Lalsacien 8 april 2022 om 19:23

De grootste schreeuwers zijn bij jou blijkbaar kapitein…

0
Tollpatscher 9 april 2022 om 11:57

Remco is weer de ‘oude’.
Hij heeft weer de grote mond tot achter zijn oren..

0
Steven_E 8 april 2022 om 19:29

Duidelijk? Was jij ter plaatse of wat? Evenepoel gleed weg op 75m van de meet zegt ie zelf, dus dan is het nog knap dat ie amper 2sec verliest. En dat na het merendeel van het kopwerk te hebben gedaan.

0
Cochise 8 april 2022 om 19:31

Ladoyenne 14.0… Blijft zonde dat je de enige echte wielergod z’n naam blijft bezoedelen door jouw inferieure bijdragen te blijven doen onder nicknames die aan hem verbonden zijn

0
Michelangelo 8 april 2022 om 19:33

Lijkt me niet dat Evenepoel de enige was die aan het glibberen en glijden was. Misschien gleed de rest nog wel wat harder dan Evenepoel. In ieder geval Vlasov en Vingegaard gleden nog een stukje harder.

Misschien was de gladheid wel zijn redding. Springveren hebben misschien wel veel meer last gehad van het natte wegdek dan Evenepoel. Een niet onmogelijke veronderstelling….

0
williams 8 april 2022 om 19:40

Ik dacht nu ga ik te weten komen waarom Evenepoel er niet is doorgezakt… het komt dus door minder te glijden… gefundeerd…

0
Michelangelo 8 april 2022 om 19:44

Wat mij overigens opvalt is dat de verwachtingen ineens een heel stuk bijgesteld zijn. Nog geen jaar geleden, in de Giro, zou nu het vel van de jeweetwel al verkocht zijn door de fans. De ronde zou in de tas zitten, en hij zou morgen in de leiderstrui nog wel even de puntjes op de “i” zetten.

We zijn een jaar en een paar bolwassingen verder, en inmiddels hoor je bijna niemand meer roepen dat Evenepoel morgen na de etappe nog steeds in de leiderstrui staat. Er is voorzichtigheid (of moeten we het nieuw realisme noemen) bij de fans. Want ik denk dat hij normaal gesproken deze etappe geen derde geworden zou zijn (en daarmee dus ook geen leider), en dat hij erg geholpen was door de valpartij.

Van mij mag dat nieuwe realisme blijven: dat is een echte verademing.

0
Cochise 8 april 2022 om 20:05

Ach, geen paniek, je zal nog wel een manier vinden om morgen te kunnen zeggen dat de buit al binnen was voor alle “groupies” als hij de eindzege alsnog verspeelt.
Net zoals je er toch nog in geslaagd bent om een manier te vinden waarom hij de leiderstrui op onrechtmatige wijze heeft veroverd vandaag.

Leuk ook dat je nu verwijst naar virtuele uitspraken van onbepaalde volgers om je punt te staven. Die kan natuurlijk niemand tegenspreken. Alles om toch maar te verdoezelen dat je geen verantwoordelijkheid wenst te nemen voor zaken die je zelf wel echt uitsprak.

0
tramontana 8 april 2022 om 20:07

Je hebt duidelijk de koers niet gezien, zoals je al eerder aangaf. De koers werd niet gereden in de laatste 70 meter, maar wel op 15 km van de finish toen Evenepoel aan de boom schudde, waaronder o.a. Roglic uitviel. Enkel Vlasov en in mindere mate Mas deden met Remco het kopwerk, en reden meer dan een minuut weg. Voor hetzelfde geld pakt hij inderdaad niet die leidersplaats, mogelijk zit daar dus wat ‘geluk’ bij. Voor 99% heeft hij dit toch zelf afgedwongen allemaal, zonder zijn demarrage reden ze allemaal netjes met Roglic naar de streep. Alleszins verdiend om in het geel te staan, morgen kan het keren ja, omdat ze verschillen in het klassement toch klein blijven.

0
williams 8 april 2022 om 21:59

Ik kijk alvast uit naar morgen, bij n slechte dag mogen we weer n lang gefundeerd epistel verwachten, bij n overwinning een stuiptrekking, uiteraard gefundeerd. T wordt sowieso n verademing.

0
Michelangelo 8 april 2022 om 22:08

@Cochise,
Ik wil je nog even wijzen op de sporza-polls:
https://sporza.be/nl/2021/05/07/giro-ronde-van-italie-poll/
https://sporza.be/nl/2021/05/10/poll-giro-evenepoel-roze-trui/
https://sporza.be/nl/2021/05/13/poll-giro-wanneer-remco-roze/

Dat was het oude wensdenken. Waarschijnlijk staan er ook een boel muisclicks van jezelf bij. Je mag gerust met ons delen wat je toen zelf hebt gestemd.

Of de reacties op wielerflits destijds. Zie o.a. https://www.wielerflits.nl/nieuws/giro-2021-valter-pakt-roze-in-bergrit-naar-san-giacomo-ritzege-is-voor-mader/
“Goed dat Remco nog geen roze heeft, dat komt later wel” was de tendens bij velen. Dan is nu de realiteitszin een stuk groter bij vijand maar vooral bij vriend.

Verder heb ik juist gezegd dat hij deze trui verdiend heeft. Maar dat hij daar wel het geluk van de valpartij voor nodig had. Dus als je me even wijst waar ik geschreven heb dat het “onrechtmatig verkregen” is… En als je dat niet lukt, ben dan zo groot om dat toe te geven. En als je echt groot bent, zou er zelfs een “sorry” vanaf moeten kunnen.

0
VerstandOpNul 8 april 2022 om 23:10

Er zal altijd wel een kern Vlaamse wielerfans zijn die het allemaal iets te serieus nemen, om maar te zwijgen van de verslaggevers daar.. er is niet veel nodig voordat die weer staan te jubelen.

Maar Remco zelf heeft wel een paar lesjes in nederigheid gehad inmiddels, dus hopelijk laat hij zich niet te snel het hoofd op hol brengen..

0
Romāns Vainšteins 8 april 2022 om 23:58

‘Hier! Kijk die polls van toen! Kijk nou!

Je lijkt wel een wappie die een ‘trek eens eens dit touwtje’ link post. Plak lekker je polls in een boekje en laat de rest gewoon van koers genieten.

0
Ward 9 april 2022 om 07:22

edit wf: niet doen

0
meqadon 9 april 2022 om 10:18

Bij topatleten en toptalenten wordt er altyd veel verwacht door het volk. De kranten moeten volgeschreven geraken en verkopen. Maar die verwachtingen worden niet altijd ingelost.
Pinot en bardet gingen de tour winnen, vdp de olympische mountainbike, van aert ging wk in leuven worden. En zo zijn er nog honderden voorbeelden. Volgens hen zijn de prijzen zomaar eventjes af te halen, maar zo werkt het natuurlijk niet. Gelukkig zijn er nog mensen die supporteren voor hun idolen en niet meegaan in die hype. Laat remco zn ding maar doen. Hij komt er wel, als hij er al niet is.

0
Cochise 8 april 2022 om 19:57

@michelangelo: ik verwijs graag even naar het interview waar Evenepoel zei dat hij misschien wel in het voordeel was als “zittend klimmer” op een gravelklim. Ik verwijs ook graag naar al het hoongelach dat hem dat toen opleverde. Beetje klein om dat dan hier in de andere richting op te voeren.

0
Steven_E 8 april 2022 om 20:13

Je ziet enkel de laatste 25m, toen was het al gebeurd dus… Je kan het dus niet zien. En ja iedereen gleed, maar serieus “Evenepoel misschien nog minder dan de anderen”? Lol. Alles om je gelijk te halen zeker…

0
Etika 8 april 2022 om 21:30

Die steile hellingen blijven zijn Achilleshiel maar hij lijkt ze beter te verteren. Spurt hier toch Mas, Izagirre en Bilbao uit het wiel. Remco kan me al heel de week bekoren, hij blinkt weer een beetje op zijn fiets. Maar of hij de trui morgen kan behouden ? Ik vrees er voor, hij heeft de ploeg niet.

0
Michelangelo 8 april 2022 om 21:50

Het gaat mij niet om gelijk halen. Maar ik denk niet dat hij posities verloor omdat hij als enige aan het glijden was. Als ik de beelden zag (van zowel de valpartij als de finish van Rodriguez) dan was het echt gewoon glibberen en glijden voor iedereen. Ik denk gewoon dat er anderen zijn in de kopgroep die in basis beter zijn op dit soort aankomsten, waaronder ook Vlasov en Vingegaard, en dat ze hem daarom voorbij konden komen.

Maar wat mij betreft heeft Evenepoel vandaag de leiderstrui verdiend. Niks aan gestolen, hard voor gewerkt, de hele week al. En dan moet het soms even mee zitten zoals nu.

Benieuwd of hij hem morgen kan houden…

0
Panache 8 april 2022 om 21:52

Remco Evenepoel koerst met panache. De beloning is (met een gelukje) de leiderstrui voor een dag, zelf afgedwongen dus verdiend. Normaliter gaan Vingegaard, Vlasov en eindwinnaar Martinez hem morgen voorbij. Ik hoop voor Evenepoel dat het geen secondenspel is maar tientallen seconden, immers die onnodige verspilling van energie om Alaphilippe 3x te lanceren betaal je ook in zo’n klein rondje met rente terug. Recuperatie is nooit gratis. Mocht Evenepoel Baskenland winnen dan neem ik mijn hoed af, ik ben zelfs bereid morgenavond een mooie hoed te kopen om dat in praktijk te brengen. Op die wijze kan ik toch met wat extra spanning de koers beleven. Lekker peentjes zweten voor de buis.

0
tramontana 9 april 2022 om 07:54

Inderdaad, ik geef hem zaterdag enkel een kans als hij een superdag heeft. Zaak is dan om erbij te zijn na de voorlaatste beklimming. En door te trekken op het vals plat op weg naar die laatste beklimming. Tegenstanders afmatten vooraleer die nog aan de laatste klim beginnen. Dat is een stuk van ongeveer 13 km. Mijn bescheiden inschatting is namelijk dat hij beter recupereert als zijn tegenstanders, maar intrinsiek/explosief bergop de mindere is. De pap uit de anderen hun benen rijden op vals platte stroken dus… proberen, hij moet het zelf ook nog kunnen, we zullen zien.

0
klootje kriekeljon 9 april 2022 om 00:05

Evenepoel is die ene eager beaver die zodra hij iemand aanstalten ziet maken om op het knopje te drukken voor de volgende bushalte hij snel zelf drukt. Al is het een schoolreisje met een groep kleuters.

Vandaag ook weer, zodra je in de aanval bent meteen gebaren ronddraaien… er kunnen er een paar nog zo hard drammen om hem geliefd te zien worden, maar het gaat niet gebeuren.

0
Zadelsnuffelaar 9 april 2022 om 06:45

@Klootje
Hij moet zich steeds zo erg laten gelden. Vraag me af wat andere renners ervan vinden. Altijd die gebaartjes en dat zenuwachtige achteruit en opzij gekijk. Het is een enorm licht ontvlambaar mannetje.

Tot dusver lijkt hij vooral in interviews realistischer en nederiger geworden te zijn. Op de fiets is daar weinig van te merken. Hopelijk kan hij die theatrale gebaren achterwege laten in de toekomst maar ik neem aan dat dit deel is van zijn persoon. Een koele, emotieloze ronderenner zal het nooit worden. En misschien maar goed. Die hebben we al genoeg. Verstoppertje spelen en als grijze muis top 10-rijden, daar wordt niemand echt wild van.

Al bij al het is een enorm attractieve renner en hij bewijst zichzelf hier tussen grote namen. Al zakt hij morgen door het ijs dan mag hij zichzelf zeker optrekken aan zijn prestaties van de vorige dagen. Mits meer focus op klimtraining en minder op kracht zal er nog wel wat rek zitten op zijn rondepotentieel.

0
tramontana 9 april 2022 om 08:03

Sja, hij heeft temperament en fietst niet in het gareel. Leuk toch!

0
Michelangelo 9 april 2022 om 10:14

@Tramontana,
Als jij op je werk een collega hebt die temperament heeft en niet in het gareel fietst, en constant misbaar maakt als jij niet doet wat hij wil, terwijl hij niks over je te zeggen heeft? Als je weet dat hij bakken geld verdient als heel jong knaapje, terwijl hij nog alles moet bewijzen, en jij zelf al jaren mee loopt met een paar adelbrieven op zak maar niet met een dik salaris? Zou je hem dan nog steeds zo leuk vinden?

Ik zou niet gelukkig worden van zo’n collega….

0
Steven_E 9 april 2022 om 10:27

@Michelangelo: een beetje zoals jij je hier steeds wil laten gelden en anderen jouw mening probeert op te dringen tot het ontzettend irritant wordt? Terwijl je eigenlijk niet meer waard bent dan elk van ons hier. Ja inderdaad, daar worden mensen onnozel van.

0
Michelangelo 9 april 2022 om 13:02

Steven E,
Volgens mij ben jij de pipo die steeds benieuwd is naar de “mening van Michelangelo”. Om vervolgens te zeggen dat ik te vaak mijn mening geef en dat je je daaraan irriteert.

Mocht het een troost voor je zijn: ik maak me niet druk om jouw mening, en ik stoor me daar verder ook niet aan.

Fijne dag!

0
Steven_E 9 april 2022 om 14:40

Ik lees je mening enkel als ze minder dan 7-8 regels telt, anders begin ik er niet aan. Niet te vaak dus. En dan irriteert ze mij al vaak genoeg.

0
Gebruikersnaam 9 april 2022 om 15:12

Ik denk dat men vooral benieuwd is naar de mening van Michelangelo om te zien hoeveel tekst er ondertussen al nodig is om nog recht te lullen wat steeds krommer wordt. Aangevuld met een soort fixatie/overschatting van hoe onderhoudend de eigen schrijfstem juist is, vrees ik ervoor dat het alleen maar langer en langer gaat worden.

0
marcel fischer 9 april 2022 om 09:44

Direct of indirect, bewust of onbewust, en zeker vermoeid, het gaat telkens over arrogantie en bescheidenheid. Dat vele oordelen heeft te maken met de sportieve tekortkomingen van de lezers? Bescheidenheid ervaren de meeste lezers hier als iets moois. Terwijl dat voor een sportmens juist niet zo’n beste eigenschap is. Je geeft teveel – neemt te weinig. Waardoor je sneller uitgeput raakt. En onzekerheid bagatelliseert terwijl bravoure ervoor zorgt dat je maximaal doet waar je goed in bent. Zolang het maar realistisch is. En wie zegt dat zo’n Remco niet bescheiden is in andere zaken dan wielrennen? Juist! Ondanks dat iedereen hem arrogant vind, blijft hij ons zijn “eigen” waarheid vertellen. Hoe mooi en puur is dat. Dat ondanks al dat smeken om fake interviews. Die gast ziet zichzelf niet zoals de critici hem zouden willen zien. Ik mag hem daarom wel. Ooit een belofte in het voetbal maar vond een voor hem betere weg. Groetjes uit NLD.

0
Michelangelo 9 april 2022 om 10:09

@Marcel Fischer,
Ik kijk daar wat anders tegenaan.
Ten eerste: van arrogantie ga je niet harder fietsen. Het maakt je vooral “niet populair”. Tenzij arrogantie uiteindelijk een soort gimmick wordt, zoals bij Ibrahimovic. Maar daar moet je eerst voor gepresteerd hebben; een 17 jarige jongen die zich gedraagt als Zlatan is vooral triest en sneu, en teken van een mislukte opvoeding.

Verder is er een dunne lijn tussen onzekerheid, zelfvertrouwen en zelfoverschatting. Een kenmerk van topsporters is juist dat ze heel onzeker zijn: train ik wel genoeg, ben ik wel in vorm, sta ik wel scherp genoeg? Heel vaak is die onzekerheid de motivatie om dat stapje extra te zetten in de trainingen en uiteindelijk met zelfvertrouwen aan de start te komen. Zelfoverschatting laat je in het ravijn belanden. Of een gigantische oplawaai krijgen.

Als psycholoog van de koude grond denk ik dat de jonge Evenepoel iemand is die succes nodig heeft om succesvol te zijn. Hij is iemand die moet horen hoe fantastisch hij is, en daar gaat hij hard van fietsen. En als hij hard fietst (en wint) vinden mensen hem fantastisch. Dit heeft altijd zo gewerkt, vanaf het moment dat hij op de fiets stapte. Er was altijd succes, de hype werd steeds groter, en alles versterkte elkaar.
Het probleem gaat ontstaan wanneer dit mechanisme doorbroken wordt. Hij wint niet meer, mensen vinden hem ineens niet fantastisch meer, en daardoor gaat hij nog slechter fietsen. Hij wordt ineens onzeker (of zelfs bescheiden).

En op die momenten moet je terugvallen op de basis. En dat is niet de arrogantie of bravoure, maar hard werken, goed trainen en jezelf goed verzorgen. Arrogantie is namelijk geen basis voor succes, maar een valkuil richting falen. En dit is de les die hij volgens mij nu volop aan het leren is. Want als je minder arrogant bent, word je ook automatisch minder hard afgemaakt als het even niet lukt. En die jongen zal altijd gevoelig blijven voor hoe anderen naar hem kijken.

En ja, vriend en vijand is het erover eens dat zijn bravoure leuk is. Hij maakt koers, hij is spraakmakend na afloop, en zorgt dat velen met sportieve tekortkomingen toch wat te doen hebben.

0
Jean Dumas 9 april 2022 om 12:48

Bravoure heeft hij zeker. Hij moet zijn maniertjes afleren, zoals zinloze gebaren mbt meedraaien. Bij het nemen van een grote rotonde zie je vervolgens dat hij plaats verliest tov Martinez. Koersen is ook slim zijn.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone