Remco Evenepoel landde intussen in Japan: “Wout van Aert heeft een streepje voor”

Remco Evenepoel landde intussen in Japan: “Wout van Aert heeft een streepje voor”

foto: Cor Vos

maandag 12 juli 2021 om 06:30

De eerste Belgische olympiërs zetten gisteravond voet op Japanse bodem. Onder hen voorlopig nog maar één wielrenner: Remco Evenepoel, vergezeld van bondscoach Sven Vanthourenhout. Bij zijn vertrek in Brussel sprak het 21-jarige klimtalent nog een keer de Belgische media toe.

Net als de andere Belgische delegatieleden die reeds naar Tokio afreisden, was ook Remco Evenepoel voor de gelegenheid uitgedost in de huisstijl van Team België. Niet in zijn blauwe Deceuninck-Quick-Step outfit, wel in een kanariegele sweater. “Met welk gevoel ik vertrek? Gezonde spanning. Het wordt ongetwijfeld een mooie ervaring.”

Evenepoel werkte de laatste weken een hoogtestage in Livigno af. Die noemde hij nuttig. “Ik deed er lange duurtochten en trainde uiteraard veel bergop”, vertelde hij net voor hij het vliegtuig opstapte. “Zo simuleerde ik onder meer de Mikuni Pass (scherprechter in de finale van de olympische wegrit, red) op de Mortirolo, een col met vergelijkbare stijgingspercentages.”

foto: IG Vincent Callewaert

Sprint aantrekken
“Ik ben in Livigno weer een paar procentjes beter geworden en voel me opnieuw frisser. Nu nog een paar goede trainingen afwerken in Tokio, daarna zien we wel wat het wordt.” Bondscoach Sven Vanthourenhout vertrouwde ons voor zijn afreis nog toe dat hij in de wegrit voor een gedeeld kopmanschap kiest. Daar kan Evenepoel zich mee verzoenen.

“Ik vind zelfs dat Wout een streepje voor heeft, zoals ik hem de Mont Ventoux zag oprijden. Hij is dik in orde. Als we in de wegrit met een selecte kopgroep naar de finish gaan en we zijn daar nog met zijn tweeën bij, zal ik zeker de sprint aantrekken voor Wout. Maar tot aan de voet van die laatste klim zullen we elk onze eigen koers rijden. Ik heb ook hard gewerkt. Onze bondscoach zal wel zijn redenen hebben om in te zetten op twee kopmannen.”

Parijs
De olympische wegrit wordt afgewerkt op zaterdag 24 juli. Vier dagen later (28 juli) staat de tijdrit op de kalender. Evenepoel nam gisteravond al zijn intrek in de Belgische uitvalsbasis in Tokio, later deze week doet ook Mauri Vansevenant dat nog. Hij vliegt woensdag. Wout van Aert, Greg Van Avermaet en Tiesj Benoot vliegen volgende zondag vanuit Parijs naar de Japanse metropool.

Dit artikel delen:

60 Reacties

Merlinappa 12 juli 2021 om 08:16

Haha ik dacht dat die mensen op de eerste foto allemaal veiligheidshesjes aan hadden. Weet niet of dat kanariegeel van Belgie een goed idee was ;)

Steven_E 12 juli 2021 om 09:05

In België (en erbuiten) zijn veiligheidshesjes net zo vaak oranje…

Steven_E 12 juli 2021 om 09:05

In Belgie en erbuiten zijn veiligheidshesjes net zo vaak oranje

mark peeters 12 juli 2021 om 10:11

En wat dan met Oranje?

Turtlehead 12 juli 2021 om 08:27

De bondscoach zal inderdaad zijn redenen wel hebben.
De kans dat iemand vanuit een trainingskamp goud wint in de wegrit lijkt mij nul. Voor de tijdrit ligt dat dan weer anders.

Renaissance 12 juli 2021 om 11:25

Eigenlijk schandalig dat deze man mede kopman mag zijn. WvA moet je gewoon zolang mogelijk beschermen en in het goede groepje houden om
dan met hem te gaan sprinten. Deze jongen gaat niet winnen, zeker niet met de vorm die hij etaleerde.

Tomasz 12 juli 2021 om 11:31

Schandalig weet ik niet, wel loop je het gevaar dat je in een Evenepoel-vacuüm komt. Beetje hetzelfde wat het Nederlands elftal met Depay had. Je verwacht er een hoop van op basis van resultaten uit het verleden en daardoor loop je het risico andere tactische kansen niet meer te zien.

Michelangelo 12 juli 2021 om 14:52

Ik zit hier op de Tomasz-lijn.

De Evenepoel van vóór Lombardije was absoluut goed genoeg voor gedeeld kopmanschap. Sterker nog, het zou niet eens vreemd geweest zijn als dat de absolute kopman zou zijn.
Maar sinds zijn terugkeer heb ik keer op keer gezien dat Evenepoel dat laatste beetje lijkt te missen. En in de wereld van marginal gains maakt juist dat laatste beetje het verschil tussen winst of verlies.

Ik denk dat ze bij DQS (en dus ook bij de Belgische bond) inmiddels weten dat gegevens uit trainingen toch echt wat anders zijn dan het rijden van een koers. Het is dan ook ergens een gok, gebaseerd op hoop en resultaten van voor Lombardije, om met name voor de wegrit Evenepoel als tweede kopman neer te zetten. Gelukkig ziet hij zelf ook dat Van Aert eigenlijk wel doet wat hij nog niet heeft gedaan sinds zijn terugkeer, namelijk zijn wiel als eerste over de eindstreep duwen.

Ik kan de vergelijking met Depay dan ook wel plaatsen. Waarbij ik overigens van mening ben dat Evenepoel niet door de ondergrens gaat zakken zoals Depay dat wel regelmatig doet!

En eigenlijk kun je over de tijdrit precies hetzelfde zeggen. Hij is gekwalificeerd op basis van een wedstrijd van 2 jaar geleden. Maar in twee jaar kan veel gebeuren, en in geval van Remco IS er ook heel veel gebeurd. De vanzelfsprekendheid waarmee zijn naam altijd op het formulier is blijven staan vind ik bijzonder. Waarbij ik ook vwb de tijdrit denk dat hij echt niet door de ondergrens gaat zakken. Maar ook hier is het na zijn val op geen enkel moment net zo overtuigend geweest als voor zijn val.

Quintenri 12 juli 2021 om 08:51

Wat een heerlijke positiviteit weer in de reacties hierboven!
Succes aan team België! Hopelijk komt er een (of meerdere) medaille in de wegrit en/of de tijdrit!

kaas 12 juli 2021 om 09:41

Zo negatief zijn die reacties toch niet? :D

Beer 12 juli 2021 om 10:00

De negatiefste zijn ondertussen gelukkig weg.

Quintenri 12 juli 2021 om 11:11

Dan valt het mee inderdaad, gelukkig!

Fanny 12 juli 2021 om 09:11

Men zal toch niet denken dat Van Avermaet (ex OS kampioen) en Benoot de waterdragers van de ploeg worden. Die gaan imo ook voor hun eigen kansen en terecht.
Men had beter een of twee echte knechten mee kunnen nemen.
Ja, Evenepoel zou wel de kopman in de tijdrit kunnen zijn maar in deze wegwedstrijd ?

Maillot à Pois 12 juli 2021 om 09:29

Van Avermaet en Benoot hebben beiden al aangegeven dat ze niet de conditie hebben om mee te dingen voor de medailles, dus ik denk dat die wel degelijk meegaan vanuit de Olympische gedachte en puur in dienst gaan rijden.

Beer 12 juli 2021 om 09:35

Toch vorig jaar had ik je vrees gedeeld wat betreft Van Avermaet. Maar op het WK vorig jaar liet hij toch zien dat hij voor het team kan knechten. En ondertussen komt het op me over dat mannen als Van Avermaet, Benoot en ook Naesen, Lampaert, etc… de boodschap wel begrepen hebben. Van Aert is sterker en de nummer 1. Op het WK zie ik Stuyven wel als schaduwkopman/2e man.

xistnc 12 juli 2021 om 09:35

Veel belangrijker: mag Van Avermaet tijdens de OS-wegrit die gouden helm nog op?

Aart van Woud 12 juli 2021 om 13:16

Ik denk het wel

Bontempi 12 juli 2021 om 09:11

Hij maakt zeker kans daar in Japan. Mocht ik van Aert zijn, en moeten sprinten in Tokio, zou ik wel nooit van uit het wiel van Evenepoel vertrekken. Die heeft helemaal de explosiviteit niet om een sprint aan te trekken.

Turtlehead 12 juli 2021 om 09:18

Als het tot een sprint komt én ze zitten er allebei nog bij, dan ben ik twee keer verbaasd. Ik denk het een soort WK Sallanches 1980 wordt.

Quintenri 12 juli 2021 om 11:13

Hij bedoelt eerder de sprint aantrekken door een hoog tempo te rijden, een beetje zoals Van Hooydonck in Gent-Wevelgem. Bij snelle sprints (zeker na een lastige wedstrijd) heeft Van Aert een groot voordeel!

nickdt 12 juli 2021 om 09:35

Had ie niet beter op dalen kunnen trainen ipv bergop.

djerkson 12 juli 2021 om 13:40

Zal hij ongetwijfeld al wel gedaan hebben.

VerstandOpNul 12 juli 2021 om 10:11

Remco met een solo van ver, zodat Wout in een zetel naar de finish kan worden gebracht.. Ik acht ze bepaald niet kansloos samen..

Aart van Woud 12 juli 2021 om 13:18

Ik denk dat Evenepoel al een te grote naam is om alleen weg te mogen rijden uit het peloton. Dat is een veel te groot risico om die te laten rijden.

Gebomolwijk 12 juli 2021 om 10:21

Remco is kennelijk nog niet op de hoogte van het tijdperk Mollema… het zal hooguit voor de 2e plaats zijn

Turtlehead 12 juli 2021 om 11:10

Ja, dat zou toch prachtig zijn, stel je eens voor…

Tom De Kenner 12 juli 2021 om 12:02

Grapjas. Het is maar 1 kans hé, niet vijf weken lang dagelijks proberen (Giro+Tour tot vandaag).

La Primavera 12 juli 2021 om 12:13

Ik gok dat het ook een grapje was Tom.

Mollemalen met een gouden helm. Dat is echt vloeken met alle wielercodes. Heerlijk!

djerkson 12 juli 2021 om 13:42

Mollema zou een mooie olympische kampioen zijn, maar ik vrees Valverde.

Wheely 12 juli 2021 om 10:31

Dat OS parcours is toch ook totaal geen Evenepoel parcours, technisch op en af, dalen. Lijkt een beetje op finale van gisteren en Lombardije. Wout kan het daar zeker goed doen maar ook Mollema, Valverde etc.

Beer 12 juli 2021 om 11:14

Wel een deelnemersveld waarin een verre aanval kans op slagen heeft. Daarin geef ik Evenepoel wel een kans.

Wheely 12 juli 2021 om 11:21

Zal wel een solist worden inderdaad, als Remco een kans wil maken zal hij van heel ver aan moeten gaan. Wat dat betreft heeft hij aan Wout een goede waakhond.

Tomasz 12 juli 2021 om 11:29

De vraag is, wie gaat Evenepoel laten rijden?

Panache 12 juli 2021 om 11:57

Evenepoel is niet compleet genoeg (momenteel) voor een grote ronde, maar een eendaagse wedstrijd is andere koek. Klasse, vorm en een dosis geluk kunnen zijn kant op vallen, zoals het Van Avermaet ook overkwam in Rio.

Tom De Kenner 12 juli 2021 om 12:00

Lombardije is op het lijf van Evenepoel geschreven. I snap niet dat op een wielersite als deze er nog steeds mensen zijn die dat – zogezegd – niet doorhebben

Lalsacien 12 juli 2021 om 16:31

@Tom dat is een understatement. Tunnelvisies genoeg hier.

Michelangelo 12 juli 2021 om 16:45

@Tom,
Voorlopig heeft hij daar 1 keer meegedaan en daarbij een DNF achter zijn naam gekregen.
Als ik dan denk aan wedstrijden die op iemands lijf zijn geschreven (of gemaakt zijn voor een bepaalde wedstrijd) dan denk ik toch echt aan de Waalse Pijl met de jongere Valverde of nu Alaphillipe.
Lombardije heeft een dusdanig uiteenlopende erelijst dat ik het heel lastig vind om te zeggen op wiens lijf die wedstrijd is geschreven. En zeker om dit te roepen over iemand die 1 keer heeft meegedaan in een compleet door de war gehaald coronaseizoen.

Maar ik ben geen kenner…

Martijn Arensman 12 juli 2021 om 11:48

Ik verbaas mij er telkens weer over hoe deze kerel prestatieverwachtingen op zichzelf afroept. “Ik ben frisser, goede hoogtestage, de klim gesimuleerd en procenten verbeterd”

In de ogen van zijn diehard fans kan hij alleen nog maar verliezen. Heel apart.

Alfons Haavers 12 juli 2021 om 11:54

Wat moet hij dan zeggen? Ik voel me minder dan in de Giro, dus verwacht er maar helemaal niks van jongens…

Hij zegt toch nergens dat hij de boel wel eens op een hoop gaat rijden? O wee als iemand een aankomende race met een positief gevoel probeert aan te vatten.

Tom De Kenner 12 juli 2021 om 12:02

Watch and see, and count your blessings afterwards.

Aart van Woud 12 juli 2021 om 13:20

Hij kan ook gewoon geen commentaar geven. Dat is voor hemzelf ook beter. Beter verrassen dan tegenvallen.

Reiger 12 juli 2021 om 12:10

Ik denk dat het beter is om Wout van Aert als absolute kopman te benoemen. De ploegen zijn klein en Wout is topfavoriet. Want wie gaat het gat dicht rijden wanneer blijkt dat Rev wel in de kopgroep zit maar toch niet heel goed blijkt te zijn? Beter om Rev als superknecht bij Wout te laten om nog iets recht te kunnen zetten als de koers er om vraagt. Wout heeft immers bewezen in bloedvorm te zijn en REV nog niet helemaal.

Aart van Woud 12 juli 2021 om 13:21

Eendaagse wedstrijden zijn ook altijd een beetje de vorm van de dag en het geluk bv om mee te zitten in de goede vlucht.

Reiger 12 juli 2021 om 13:36

Ja absoluut. Maar ik denk dat de concurrentie Evenepoel niet mee zal laten gaan in een vroege vlucht.Ook al is hij niet in zijn beste vorm, ze nemen het zekere voor het onzekere. Maar uiteindelijk wordt het door de hoogtemeters en de hitte gewoon een slijtageslag waar de beste gaat winnen.(ik had nog een open deur..)

Aart van Woud 12 juli 2021 om 15:11

Trap die open deur dan maar keihard in, want ik denk dat je gelijk hebt ;)

notriple 12 juli 2021 om 12:31

Dat wordt onderlinge ruzie tussen evp en Wout let maar op.

Reiger 12 juli 2021 om 12:42

Als het fout afloopt kan dat zeker maar Wout is op zich altijd wel redelijk relaxed. Ook na verlies van een wedstrijd.

Beer 12 juli 2021 om 13:33

Ik denk het niet. Complementair duo.

Wheely 12 juli 2021 om 14:43

Daar is Wout een te groot persoon voor, hij gaf zelfs zijn strijdlust aan Armirail away.

notriple 12 juli 2021 om 19:09

Wout wel maar dat ventje niet denk ik.

mark peeters 12 juli 2021 om 23:32

Waarom? Ze zijn juist heel complementair: Evenepoel mag meegaan in ontsnappingen en aanvallend koersen, terwijl Van Aert de spurt met een uitgedund groep kan afwachten. Oei, nu heb ik zojuist de tactiek van de Belgische ploeg verraden …

mark peeters 12 juli 2021 om 23:33

Je hebt het niet voor “dat ventje” Remco Evenepoel, zoveel is duidelijk!

Marszzz 12 juli 2021 om 13:22

De volgende zucht over REv op wielerflits waarvan je wist dat die langs zou komen. Ik ben benieuwd wanneer hij in z’n appartement is gearriveerd.

Quintenri 12 juli 2021 om 13:29

Ga dan eens op een website over tafeltennis kijken, daar kan je misschien iets lezen dat niets met wielrennen te maken heeft ;).

Jooop 12 juli 2021 om 13:30

Benieuwd wie Van Aert nog meer in steun gaat krijgen. Roglic als die zelf niet goed genoeg is? Vinegaard? Kuss gaat geloof ik niet toch?

Belkin 12 juli 2021 om 14:27

Michel Wuyts, ben jij het? :-)

Belkin 12 juli 2021 om 14:28

Michel Wuyts, ben jij het?

vroege vlucht 12 juli 2021 om 23:26

WVA moet gewoon de onbetwiste kopman worden. De rest in zijn dienst rijden omdat de vraag is of REV weer op niveau is. Daarnaast heeft WVA meer koershardheid en een iets grotere motor.

mark peeters 12 juli 2021 om 23:40

Is het niet beter om meer dan 1 smeedijzer in het vuur te hebben? Als Evenepoel mee is in een ontsnapping , dan kan Van Aert rustig meerijden in de groep daarachter.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair