Remco Evenepoel kritisch over afdaling in finale: “Finish op de top was beter geweest”
foto: Cor Vos
donderdag 15 juni 2023 om 17:11

Remco Evenepoel kritisch over afdaling in finale: “Finish op de top was beter geweest”

De koninginnenrit in de Ronde van Zwitserland werd er voor Remco Evenepoel één van de schade beperken. Op de slotklim moest de Belgische kopman de groep der favorieten laten gaan. De schade bleef uiteindelijk beperkt tot 25 seconden. “Ik kan tevreden zijn”, vertelt Evenepoel na afloop aan Cycling Pro Net.

De slotklim in de vijfde etappe van de Ronde van Zwitserland werd een gevecht voor Remco Evenepoel. Op de Albulapass verliest de Belg terrein ten opzichte van zijn concurrenten, waardoor hij na vandaag één plek daalt in het algemeen klassement. Toch is de topper van Soudal Quick-Step content met zijn prestatie. “Ik kan volgens mij redelijk tevreden zijn met wat ik vandaag heb laten zien. Het was een rit met een super lange klim, een zware dag. Mijn benen voelden zeker beter dan gisteren en de dag daarvoor.”

Het tijdverlies is een smetje op de positieve dag voor Evenepoel. De schade blijft echter te overzien. “Ik heb wel wat tijd verloren, maar niet super veel. Het blijft natuurlijk niet fijn, maar ik kan blij zijn dat ik dit laat zien met slechts tien dagen training voor deze zware koers. Als je het zo bekijkt, dan is het goed wat ik nu al laat zien.”

Waar het tijdverlies de klassementsman dus niet enorm dwarszit, is Evenepoel niet te spreken over de aankomst in La Punt. De afdaling na de Albulapass kende enkele valpartijen, waarbij onder andere Magnus Sheffield (INEOS Grenadiers) onderuit ging. “Één ding waar denk ik niemand blij mee was vandaag is de aankomst. De koers eindigt nu met een gevaarlijke afdaling en we hebben daar ook enkele crashes gezien. Het was beter geweest om op de top te finishen. Maar ja, c’est la vie.

RIDE Magazine
64 Reacties
15-06-2023 17:17
Hij zal wel kritiek krijgen over zijn commentaar op de afdaling, want dalen hoort bij de sport. Maar blijkbaar zijn zowel Sheffield als Mäder héél zwaar gecrasht in dezelfde bocht. Hopelijk gaat alles goed met hen.
    15-06-2023 17:32
    Het heeft niets met de afdaling te maken maar het heeft te maken met dat sommige renners boven hun kunnen dalen. Ayuso heeft de afdaling perfect gedaan.
    15-06-2023 18:34
    Ayuso vloog er ook ei zo na uit.

    Het was een linke afdaling met wat brede haarspeldbochten , die onderschat je makkelijk.
    16-06-2023 10:07
    Meestal zijn afdalingen met slecht wegdek die smal zijn met onoverzichtelijke bochten gevaarlijk maar blijkbaar is het tegenovergestelde voor deze profs nog gevaarlijker omdat ze dan blijkbaar te makkelijk over hun grenzen heen gaan. Begrijp ik je zo goed Roman? Met andere woorden elke afdaling is gevaarlijk als je er op koerst?
15-06-2023 17:42
De afdaling lag er zo mooi bij dat de renners zo ontzettend hard gingen dat ik toch weer mijn hart vast hield. De renners maken de koers...
    15-06-2023 18:53
    Ja een prima weg, glooiend landschap, je kon ver vooruit kijken.. En de organisatie was ook dik in orde.. Voor een scherpe bocht stond een soort erehaag van verkeersregelaars al te gebaren om vaart te minderen..
    16-06-2023 13:41
    De renners maken de koers, maar de organisatie legt de finish na een afdaling waar er 100km/u gereden kan worden.. Elke onverwachte gebeurtenis, gevaarlijke bocht of gewoon een verdwaalde steen kan direct heel zware gevolgen hebben.
15-06-2023 17:23
Was het dan zo'n gevaarlijke afdaling? Dan snap ik hem wel. Anders hoort het gewoon bij de sport vind ik.
    15-06-2023 19:03
    Nee, brede weg, goed wegdek, bochten lagen er goed bij. Er zijn veel gevaarlijkere afdalingen in andere wedstrijden. Ongelukken gebeuren helaas altijd en overal.
    15-06-2023 23:35
    Ik heb zitten kijken volgens mij was dit een van de meest overzichtelijke afdalingen met mooi wegdek die ik de laatste tijd gezien heb.
15-06-2023 17:38
Die afdaling is toch al vaker voorgekomen op de route van de TdS??
    15-06-2023 17:43
    Maar niet als finish … Elke seconde telde nu vanaf de top, dus ieder ging op de limiet omlaag. Zou je niet zien als er nog een klim of zelfs 5km vlak zou volgen.
    15-06-2023 18:37
    Deze finish is al vaker geweest. Sowieso in 2010 (toen Gesink won), en in 2013, met de ingezakte boog van de laatste kilometer. De overwinning van Pozzovivo in 2017 was volgens mij ook na deze afdaling.
15-06-2023 18:44
Een 'gevaarlijke' afdaling is het niet.

Je stopt 'm wel in de uiterste finale van de koers waarbij iedere seconde telt. Dan wordt het wél een gevaarlijke situatie.
    15-06-2023 19:04
    Renners zijn blijkbaar zelf bereid om deze risico's te nemen voor 3 seconden tijdwinst in de Ronde van Zwitserland.
    16-06-2023 13:02
    @Morningwood. Misschien snap jij het concept niet helemaal, maar seconden nemen is de essentie van wielrennen. De organisatie moest beter geweten hebben. Leg de aankomst op de top, of 15km verder en Mäder leefde nu wellicht nog.
15-06-2023 20:53
@ Morningwood....Blijkbaar moet Evenepoel (voor sommigen hier) altijd alles naar de kloten rijden, doet hij dat niet dan is hij "op de terugweg" of is hij niet zo buitenaards als door een aantal mensen beweerd wordt. Evenepoel doet het op zijn manier, en ik sluit niet uit dat hij deze "Tour de Suisse" nog wint.
15-06-2023 21:41
Bij wegwielrennen heb je de fiets en de weg. Als er, -vaak na een ernstig incident-, discussie ontstaat over de veiligheid van renners wordt er vrijwel uitsluitend gewezen op het parcours, de weg: te bochtig, te smal, te steil naar beneden lopend, te slecht asfalt, te veel steenslag etc. Over de fiets wordt nauwelijks gesproken. Sterker nog: we vergapen ons aan, en kicken op allerlei nieuwe ontwikkelingen waarmee je nóg harder kunt op de fiets.
Het heeft geen enkele zin om te roepen om meer veiligheid als je toestaat dat de renner op zijn fiets steeds sneller moet kunnen gaan.
16-06-2023 05:57
De burgemeester en de notaris ofzo dan?

Tijdrijden is overigens fietsen herleid tot de essentie. Wie kan er het snelste met een fiets rijden over een bepaalde afstand. Maar misschien is dat niet naar de zin van de notabelen, dat weet ik niet.
16-06-2023 15:04
Evenepoel was een van de weinigen die zijn nek uitstak na de finish. Op dat ogenblik wist hij nog maar van een gevallen renner, en wist hij al helemaal niet dat twee renners op dezelfde plaats in de ravijn gestort waren. Met voor een renner heel zware gevolgen. Maar hij reageerde terecht wel op een moeilijke afdaling net voor de finish. Waarbij een aantal renners zo gedwongen worden om risico's te nemen. Dan is er geen sprake van een persoonlijke keuze. Die is er wel als de afdalingen verder van de meet liggen. Dan kan eenieder kiezen om minder risico's te nemen. De afdaalsnelheid ligt bij alle renners sowieso al lager bij een afdaling verder van de finish. Heb je beneden achterstand , dan kan je nog steeds terugkomen met een groepje. Zoals gisteren zijn de vluchter(s), de achtervolgers, de klassementsrijders verplicht voluit te gaan tijdens de moeilijke afdaling. Met alle gevolgen vandien. Hopelijk leren organisatoren hieruit.
Dat sommigen dan nog de terechte kritiek van Evenepoel aangrijpen om hem weer zwart te maken is werkelijk onbegrijpelijk en zegt vooral iets over de betrokken WF'ers.
15-06-2023 21:25
Gelukkig voor Evenepoel lag de finish niet bergop anders had hij waarschijnlijk nog meer tijd verloren. Renners die schrik hebben voor een afdaling zullen inderdaad geen voorstander zijn van dit soort etappes, maar het hoort wel gewoon bij het wielrennen.
Dat "moderne geneuzel" dat wielrennen veiliger moet, slaat ook veel te veel door.
Wielrennen op de openbare weg zal altijd gevaren met zich meebrengen. De renners zelf bepalen de grens en nemen de risico's, of niet of minder.
Wat gaat er straks van het wielrennen nog overblijven als er geen massasprints meer gaan plaatsvinden, bergetappes alleen maar finish bergop mogen hebben,(gevaarlijke) afdalingen het liefst geneutraliseerd dienen te worden. Etappes worden ingekort als het te hard waait, regent, te koud is etc.
15-06-2023 17:31
Volgens mij was het een afdaling die niet van zichzelf gevaarlijk was. Dan rijdt je dus zo hard naar beneden als je het verantwoord vindt, lijkt me.

De beklimmingen waren gevaarlijker, met al die passerende auto's en motoren die kennelijk alleen via het parkoers naar de finish konden, desnoods door in tunnels in te halen. Wat een gevaarlijke chaos was dat, zeg.
    15-06-2023 17:58
    De Britse commentatoren waren al voor de afdaling bezig over het feit dat de afdaling enkele zeer gevaarlijke stroken telde. Twee zware valpartijen liggen zowel aan het parcours als aan de renners. Ayuso ging 103 km/u op sommige stukken, eigenlijk waanzin.
15-06-2023 21:15
Goed dat Evenpoel dit zegt. Ik hoop dat andere toppers hem gaan steunen. Er zijn altijd en overal grenzen.
    15-06-2023 23:10
    Deze etappe werd al talloze keren verreden in de ronde van Zwitserland en zonder incidenten. Vanaf nu geen afdalingen meer, zodat elke rit kan eindigen op een massaspurt dan maar...
16-06-2023 09:38
Of renners het gevaar opzoeken hangt volgens mij niet af van de afdaling zelf, maar meer van de plek van de finish na de afdaling. Indien deze nog in de afdaling of er vlak (<3km) na ligt, gaan renners misschien toch teveel risico's nemen en kun je je afvragen of dat nodig is.
Een stukje van 5-10km vlak of vals plat na een afdaling geeft net wat meer ruimte om terug te komen in het groepje waar een renner in "hoort" op basis van de klim en maakt de finale bovendien vaak interessanter.
16-06-2023 10:02
Een finish op de top is altijd beter. Helemaal niet rijden is super veilig. Deze afdaling is nu al 4x in de Tour de Suisse gereden als slot van een etappe. Nu gaat het mis en nu is het opeens de fout van de organisatie. Ik wens Gino en zijn familie heel veel beterschap en sterkte. Wielrennen is een heel gevaarlijke sport. Renners kiezen er zelf voor of ze koersen op een bepaald deel van het parkoers en welke risico’s ze nemen. Het zijn professionals. Veel renners kennen de afdaling vanwege hoogtestages in het Ober Engadin. Waarschijnlijk kent Gino de afdaling zelfs zeer goed.
15-06-2023 19:24
Een finish na een afdaling is wel vragen om problemen.
15-06-2023 17:16
Na zijn afschuwelijke valpartij snap ik dat Evenepoel wat angst heeft bij het dalen.
    16-06-2023 05:55
    Hij verloor amper tijd in de afdaling. Dat zal dus niet het probleem geweest zijn. Hij had zijn kritiek overigens al gegeven nog voor hij had gehoord dat Mäder in dezelfde bocht als Sheffield nadien ook naar beneden was gedoken. Dus misschien viel er wel iets voor te zeggen.
    16-06-2023 09:00
    Hij heeft er wel degelijk tijd verloren, mogelijk cruciale tijd tov concurrentie voor tijdwinst. Zo’n twintig seconden op de concurrentie en door boni’s nog meer op Skjelmose die volgens mij nog met hem over de top ging en de sprint uiteindelijk wint van de groep ervoor.
    16-06-2023 09:07
    Hij was al gelost voor de top van de berg.
    De tijd die hij verloor moet slechts een handvol seconden geweest zijn.
    Nochtans zou je denken dat Ayuso een pak sneller naar beneden ging op basis van de beelden.
    16-06-2023 09:20
    Gibi hij kwam op zo’n 1 minuut achterstand over de top, een 4-6 seconden achter de groep die voor hem zat. Uiteindelijk finisht die groep op 54 seconden van Ayuso en Remco op 1.19.
    16-06-2023 09:55
    De groep met Kelderman en co kwam op 56 seconden boven, wat later kwam een groepje met Skjelmose boven en nog wat later kwam Evenepoel boven. Hij zal dus rond 1m10 achter ayuso zijn boven gekomen.
    Hij zal wel een tiental seconden verloren hebben maar ook niet meer dan dat.
    16-06-2023 10:34
    Als de finish op de top was geweest dan was er toch net weer anders gekoerst, eerder aangevallen, harder gereden, we weten het niet. Misschien had Remco dan juist wel meer verloren.
15-06-2023 17:17
Gezien er minstens twee valpartijen met als gevolg DNF zijn gemeld, waarvan 1 mogelijk zeer ernstig; eens met Evenepoel.
    15-06-2023 17:26
    Hm, Dalen hooet wel bij de sport. Ik heb niet de hele afdaling gezien maar de delen die ik keek leek het mij wel goed asfalt. Uiteindelijk hoort bergaf rijden ook wel bij de sport. Als er een gravel afdaling, zoals in de giro, bij zit dan zou ik ook zegegn dat die koers uit moet, maar nu is het toch vooral een eigen fout van de renners. Dat gezegd hebbende kan je natuurlijk ook maatregelen nemen om te zorgen dat fouten minder erge gevolgen hebben door bijvoordbeeld stootkussens te plaatsen bij bochten waarvan je weet dat ze gevaarlijk zijn.
    15-06-2023 17:49
    Noch Evenepoel noch ik zeggen dat dalen er niet bij zou horen. Enkel dat het beter was om op de top te finishen, die afdaling was onnodig (buiten het geld dat de stad misschien voor de aankomst heeft neergelegd).

    Daarnaast, na een vrij zware koers (gezien hoogtemeters en 200km +) maken de renners wellicht ook sneller fouten vanwege vermoeidheid. Zeker Sheffield stond nog goed in het klassement.
    15-06-2023 18:51
    @Anna Valpartijen kunnen in elke afdaling voorkomen. Echt niet alleen naar de finish wordt als gekken gedaald. Als je ziet hoe renners midden in een etappe dalen om andere renners te lossen is dat minstens zo gevaarlijk. Dit geldt ook voor renners die bergop gelost zijn en in de afdaling proberen terug te komen.
    15-06-2023 18:59
    Gaan we dan iedere weg waar 2 DNF's zijn classificeren als onnodig of gevaarlijk?

    Renners bepalen hoe veilig iets is. Ze vinden het blijkbaar zelf de moeite waard om op het randje te rijden voor een paar seconden in de ronde van Zwitserland.
    15-06-2023 20:12
    Even een toevoeging op mij eigen reactie. Op het moment van schrijven ahd ik nog niet gezoen hoe ayuso met 100+ km/h naar beneden ging en dat Mäder gereanimeerd moest worden. Ik zei ook dat een halve gravelafdaling natuurlijk niet in een koers thuishoort, misschien dat je daar ook afdalingen waarvan het waarschijnlijk is dat renners een bepaalde snelheid overschrijden aam toevoegen? Il vind alleen nog steeds dat bergetappes ide eindigen met een afdaling in de koers thuishoren. Je zou dan wellicht nog wel kunnen kijken naar de geschiktheid van de afdaling zelf adhv wegdek en misschien ook breedte en snelheid.
16-06-2023 08:26
Remco had zere notabenen.
15-06-2023 20:31
Ik vind dat elke etappe op een top moet eindigen. Sprintetappes zijn ook levensgevaarlijk. Finishen na een afdaling ook. In de komende tour heb je een paar van deze etappes.
Aan de andere kant moet je zelf weten hoe hard je daalt. Boven de 100 km p/u is in mijn ogen waanzin.
16-06-2023 09:34
Evenepoel moet maar zijwieltjes aan zijn fiets gaan monteren.
Afgelopen jaar heb ik deze afdaling ook gedaan en ook bijna de 90km/h aangetikt.
Dit zonder dat de afdaling afgesloten was voor auto's, zonder routenboek en zonder er ooit gereden te hebben.
Ik rij defensief, maar kon daar zonder problemen hard naar beneden.
Het asfalt is glad, heeft geen gaten of ribbels en het is een brede overzichtelijke weg.
Aan het einde zitten wat krappe haarspeldbochten, maar die zie je prima aankomen.
Gisteren stonden er zelfs nog vrijwilligers aan te geven waar de renners af moesten remmen.
Ik zie het probleem niet zo.
    16-06-2023 12:33
    wat een idioot ben jij
    16-06-2023 14:51
    Inderdaad, wat een idioot ben jij. Je gaat toch geen wielertoeristenafdaling vergelijken met een afdaling in volle wedstrijd. Dan nog net voor de finish. Waarbij vermoeide renners ofwel risico's nemen om (verder) weg te rijden, of risico's nemen om terug te komen of om de schade te beperken. Dan krijg je zo'n toestanden.
    16-06-2023 15:13
    @goose: bedankt voor het aantonen van je erg lage niveau.

    @Paul Hoekstra: Iemand idioot noemen is geen argument, maar een teken van zwakte. Maar je bent het dus met mij eens dat het niet aan de weg ligt..
    16-06-2023 15:22
    Ik weet niet welk punt je precies probeert te maken, maar ik vind het totaal ongepast van je
    16-06-2023 15:30
    Ik beschrijf dat de weg er prima bij ligt en dat er meer dan voldoende zicht is hoe de weg verloopt en geef aan dat er afdalingen zijn die vele malen gevaarlijker zijn.
    Lezen is blijkbaar moeilijk...
    16-06-2023 21:36
    Hufter met je zielige commentaar steeds
15-06-2023 17:26
“Ik kan volgens mij redelijk tevreden zijn met wat ik vandaag heb laten zien. Het was een rit met een super lange klim, een zware dag. Mijn benen voelden zeker beter dan gisteren en de dag daarvoor.”

Ok Remco, vast wel!

Ik zou zo geloven dat Remco stiekem een broertje van de Yatesjes is. Eentje die iets beter kan tijdrijden maar eenzelfde carrière van wisselvalligheid en onvoorspelbaarheid zal kennen.
    15-06-2023 17:43
    Als je al niet wisselvallig mag zijn wanneer je net hebt hervat na COVID, snap ik het ook niet meer
    15-06-2023 18:46
    Inderdaad onzinnige opmerking. Hij komt uit z'n voorbereiding voor de Giro dus z'n basis zal sowieso goed zijn. Het piekvermogen en Vo2Max inspanningen gaan er het eerste aan na een korte periode van ziekte en dus ook geen trainingsprikkels.

    Niks om je zorgen over te maken en 'wisselvallig' is het ook niet.
    15-06-2023 19:02
    Als je wat verder uit zoomt heeft hij sinds zijn valpartijen in de Giro niet echt meer kunnen overtuigen. De valpartijen? Covid? Het koude weer in Italie dat hem heeft afgetopt? Een combinatie van alle 3? Of misschien net wat minder buitenaards dan sommigen denken?

    Als het je held is, dan ligt het natuurlijk aan covid.
    15-06-2023 20:56
    Moet dat niet zijn.....ik zou zo hopen dat Remco stiekem een broertje van de Yatesjes is? Mij lijkt het zo.
    15-06-2023 22:04
    Je hebt echt geen idee he
    16-06-2023 06:05
    Waarom makkelijk als het moeilijk ook kan.

    Misschien moet je de carrière van Evenepoel eens naast die van de Yates'jes leggen.
    Wereldkampioen, 2x monument, 1x GT, Europees kampioen... en hij is nog een jaar of 7 jonger ook. Zijn palmares is nu al groter dan dat van beide Yates'jes samengeteld. Maar leuk geprobeerd. Next.
15-06-2023 19:00
Nooit een keer het mondje dicht, hè? Vandaag dat domme sprintje voor een seconde. Jammer remco, je hebt buiten vlaanderen geen fans.
    15-06-2023 19:20
    Gino Mäder is dood geweest maar Remco mag niets zeggen?
    WTF gast. Die pure haat mag wel eens stoppen.
    15-06-2023 19:21
    Elders vecht een renner voor zijn leven, het ging over dezelfde afdaling. Just sayin'.
    15-06-2023 19:25
    Ja, mondje dicht hè, anders komt flinke Jossie zijn belgenhaat op jou uitfoeteren, en dan jongen oh oh oh oh.

    Snap niet dat je als redactie dit gewoon toelaat.
    15-06-2023 19:55
    Ik snap niet dat jij hier altijd dat bijdehandte ventje uit wil hangen. Prive zal je het daarom wel lastig hebben in je omgeving.
    16-06-2023 11:55
    Ik zou zeggen schrijf je in voor het WK polariseren, kun je helemaal los gaan!
    16-06-2023 13:07
    @jos...wat ben jij een ongelooflijke eikel man.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine