Remco Evenepoel kritisch over afdaling in finale: “Finish op de top was beter geweest”
De koninginnenrit in de Ronde van Zwitserland werd er voor Remco Evenepoel één van de schade beperken. Op de slotklim moest de Belgische kopman de groep der favorieten laten gaan. De schade bleef uiteindelijk beperkt tot 25 seconden. “Ik kan tevreden zijn”, vertelt Evenepoel na afloop aan Cycling Pro Net.
De slotklim in de vijfde etappe van de Ronde van Zwitserland werd een gevecht voor Remco Evenepoel. Op de Albulapass verliest de Belg terrein ten opzichte van zijn concurrenten, waardoor hij na vandaag één plek daalt in het algemeen klassement. Toch is de topper van Soudal Quick-Step content met zijn prestatie. “Ik kan volgens mij redelijk tevreden zijn met wat ik vandaag heb laten zien. Het was een rit met een super lange klim, een zware dag. Mijn benen voelden zeker beter dan gisteren en de dag daarvoor.”
Het tijdverlies is een smetje op de positieve dag voor Evenepoel. De schade blijft echter te overzien. “Ik heb wel wat tijd verloren, maar niet super veel. Het blijft natuurlijk niet fijn, maar ik kan blij zijn dat ik dit laat zien met slechts tien dagen training voor deze zware koers. Als je het zo bekijkt, dan is het goed wat ik nu al laat zien.”
Waar het tijdverlies de klassementsman dus niet enorm dwarszit, is Evenepoel niet te spreken over de aankomst in La Punt. De afdaling na de Albulapass kende enkele valpartijen, waarbij onder andere Magnus Sheffield (INEOS Grenadiers) onderuit ging. “Één ding waar denk ik niemand blij mee was vandaag is de aankomst. De koers eindigt nu met een gevaarlijke afdaling en we hebben daar ook enkele crashes gezien. Het was beter geweest om op de top te finishen. Maar ja, c’est la vie.“
Het was een linke afdaling met wat brede haarspeldbochten , die onderschat je makkelijk.
Je stopt 'm wel in de uiterste finale van de koers waarbij iedere seconde telt. Dan wordt het wél een gevaarlijke situatie.
Het heeft geen enkele zin om te roepen om meer veiligheid als je toestaat dat de renner op zijn fiets steeds sneller moet kunnen gaan.
Tijdrijden is overigens fietsen herleid tot de essentie. Wie kan er het snelste met een fiets rijden over een bepaalde afstand. Maar misschien is dat niet naar de zin van de notabelen, dat weet ik niet.
Dat sommigen dan nog de terechte kritiek van Evenepoel aangrijpen om hem weer zwart te maken is werkelijk onbegrijpelijk en zegt vooral iets over de betrokken WF'ers.
Dat "moderne geneuzel" dat wielrennen veiliger moet, slaat ook veel te veel door.
Wielrennen op de openbare weg zal altijd gevaren met zich meebrengen. De renners zelf bepalen de grens en nemen de risico's, of niet of minder.
Wat gaat er straks van het wielrennen nog overblijven als er geen massasprints meer gaan plaatsvinden, bergetappes alleen maar finish bergop mogen hebben,(gevaarlijke) afdalingen het liefst geneutraliseerd dienen te worden. Etappes worden ingekort als het te hard waait, regent, te koud is etc.
De beklimmingen waren gevaarlijker, met al die passerende auto's en motoren die kennelijk alleen via het parkoers naar de finish konden, desnoods door in tunnels in te halen. Wat een gevaarlijke chaos was dat, zeg.
Een stukje van 5-10km vlak of vals plat na een afdaling geeft net wat meer ruimte om terug te komen in het groepje waar een renner in "hoort" op basis van de klim en maakt de finale bovendien vaak interessanter.
De tijd die hij verloor moet slechts een handvol seconden geweest zijn.
Nochtans zou je denken dat Ayuso een pak sneller naar beneden ging op basis van de beelden.
Hij zal wel een tiental seconden verloren hebben maar ook niet meer dan dat.
Daarnaast, na een vrij zware koers (gezien hoogtemeters en 200km +) maken de renners wellicht ook sneller fouten vanwege vermoeidheid. Zeker Sheffield stond nog goed in het klassement.
Renners bepalen hoe veilig iets is. Ze vinden het blijkbaar zelf de moeite waard om op het randje te rijden voor een paar seconden in de ronde van Zwitserland.
Aan de andere kant moet je zelf weten hoe hard je daalt. Boven de 100 km p/u is in mijn ogen waanzin.
Afgelopen jaar heb ik deze afdaling ook gedaan en ook bijna de 90km/h aangetikt.
Dit zonder dat de afdaling afgesloten was voor auto's, zonder routenboek en zonder er ooit gereden te hebben.
Ik rij defensief, maar kon daar zonder problemen hard naar beneden.
Het asfalt is glad, heeft geen gaten of ribbels en het is een brede overzichtelijke weg.
Aan het einde zitten wat krappe haarspeldbochten, maar die zie je prima aankomen.
Gisteren stonden er zelfs nog vrijwilligers aan te geven waar de renners af moesten remmen.
Ik zie het probleem niet zo.
@Paul Hoekstra: Iemand idioot noemen is geen argument, maar een teken van zwakte. Maar je bent het dus met mij eens dat het niet aan de weg ligt..
Lezen is blijkbaar moeilijk...
Ok Remco, vast wel!
Ik zou zo geloven dat Remco stiekem een broertje van de Yatesjes is. Eentje die iets beter kan tijdrijden maar eenzelfde carrière van wisselvalligheid en onvoorspelbaarheid zal kennen.
Niks om je zorgen over te maken en 'wisselvallig' is het ook niet.
Als het je held is, dan ligt het natuurlijk aan covid.
Misschien moet je de carrière van Evenepoel eens naast die van de Yates'jes leggen.
Wereldkampioen, 2x monument, 1x GT, Europees kampioen... en hij is nog een jaar of 7 jonger ook. Zijn palmares is nu al groter dan dat van beide Yates'jes samengeteld. Maar leuk geprobeerd. Next.
WTF gast. Die pure haat mag wel eens stoppen.
Snap niet dat je als redactie dit gewoon toelaat.