Remco Evenepoel krijgt groen licht om weer te fietsen

maandag 8 februari 2021 om 12:06
Remco Evenepoel krijgt groen licht om weer te fietsen

foto: Cor Vos

Update

Goed nieuws voor Remco Evenepoel. De talentvolle coureur van Deceuninck-Quick-Step heeft groen licht gekregen om weer te fietsen. Onderzoek wees uit dat de breuk van zijn schaambeen voldoende is hersteld.

Zijn ploeg bevestigde maandag de terugkeer van Evenepoel op de fiets. De 21-jarige renner brak zijn schaambeen bij een zware val in de Ronde van Lombardije, nu bijna zes maanden geleden. Tijdens de online ploegvoorstelling van Deceuninck-Quick-Step vertelde hij dat hij nog altijd met de naweeën van zijn val kampte en dat het wat langer duurde vooraleer hij weer 100% op de fiets kon terugkeren. Onderzoek heeft nu uitgewezen dat zijn blessures voldoende zijn genezen, wat betekent dat hij weer op de fiets mag trainen.

In de komende weken wordt zijn progressie nauwlettend in de gaten gehouden door de medische staf van de ploeg. “Ik ben natuurlijk heel blij dat ik weer op de fiets kan stappen”, laat Evenepoel in een persbericht weten. “Voorlopig gaat alles stap voor stap en afhankelijk van mijn progressie wordt mijn programma bepaald. Het belangrijkste is dat ik vooruitgang boek.”

Ups en downs
Volgens ploegarts Phil Jansen heeft het herstelproces van een valpartij als van Evenepoel altijd zijn ups en downs. “In het begin zag het er allemaal erg goed uit en herstelde hij snel, maar dan hadden we met een vertraging in het proces te maken. Hoewel dat niets ergs was, moesten we even een stapje terug doen. We zijn blij dat Remco nu weer kan trainen en kan gaan toewerken naar het begin van zijn seizoen. We moeten voorzichtig zijn en er is nog een lange weg te gaan, maar het gaat nu allemaal in de juiste richting.”

Evenepoel kan nu aan zijn opbouw naar het nieuwe seizoen beginnen. Normaal gesproken is de Giro d’Italia, die op 8 mei van start in Turijn gaat, zijn eerste grote doel. “Plan A is en blijft het opzet”, vertelde hij in januari in Belgische media. “Maar in het slechtste geval schakelen we over op plan B. Olympische Spelen in Tokio, Vuelta a España, het WK in Leuven, Ronde van Lombardije… Er zijn nog andere doelen genoeg dit seizoen.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Melkzuur 8 februari 2021 om 12:28

Goed nieuws! Toch lijkt het me geen slecht idee om ineens voor plan B te kiezen: pas in mei zonder druk in competitie (geen Giro), om een eerste keer te pieken tijdens de OS. Daarna Vuelta, eventueel WK (zijn parcours niet) en dan Lombardije.

Michelangelo 8 februari 2021 om 12:42

Een wijze fanboy, complimenten! (en dat meen ik oprecht)

Ik denk inderdaad dat dit beter is. Natuurlijk weet ik niet hoe groot zijn trainingsachterstand is, maar als ie van ver moet komen is het beter om de jongen tegen zichzelf te beschermen. Want het is iemand die zichzelf nog wel eens voorbij loopt in zijn drang om zich te bewijzen. Dat heeft hem gebracht tot waar hij nu is (zowel qua erelijst als zijn valpartij / blessure).

Zeker op die leeftijd moet een gezonde uitbouw van een carriere voorop staan, en niet het geforceerd zo snel mogelijk een erelijst opbouwen. Die komt namelijk “vanzelf” als je zo’n talent bent en gemotiveerd blijft.

Dr op en dr over 8 februari 2021 om 12:45

Daar ga je uiteraard niet op voorhand al voor kiezen. De ploeg en Remco zullen door middel van wat voorbereidingsraces waarschijnlijk eerst wel kijken hoe het met de conditie gesteld is.

Mocht deze uitstekend zijn, dan kan hij zich gewoon aan plan A houden.

Mocht deze toch wat tegenvallen, dan kan hij alsnog voor plan B kiezen.

Gewoon rustig afwachten dus maar.

P.S Maar ik ben het uiteraard wel helemaal met je eens dat hij zeker niets moet overhaasten. Roofbouw plegen op zo'n jonge leeftijd kan alleen maar tegen hem werken.

Michelangelo 8 februari 2021 om 12:59

@Dr op en dr over,
Ik snap je redenering. Maar hier ligt wel degelijk de valkuil van het te snel weer op niveau willen komen. Soms kunnen renners hier mee om gaan, maar in geval van Remco zag ik al meteen na zijn duikeling in het ravijn de bewijsdrang. Zo snel mogelijk de eerste stapjes zetten, zo snel mogelijk op de fiets, zo snel mogelijk weer op niveau. Met een weerbots als resultaat.

Het is bij deze jongen een patroon. Zijn kracht, maar ook meteen zijn kwetsbare kant. En dan kun je als ploeg inzetten op de kracht, en hem weer heel uitdagende doelen geven (en als hij conditioneel ver weg is gezakt dan is een giro in 3 maanden een uitdagend doel). Misschien met groot succes. Maar ook met een heel groot afbreukrisico: stel je voor dat het niet lukt, dan staat iedereen klaar om de jongen te fileren. En dat hij te snel te veel wil, overtraining, overbelasting, etc.

Hij zal zelf de druk niet snel weghalen. Daarom moet je dat misschien als ploegleiding wel gewoon doen. Harde keuzes maken voor deze jongen, met het oog op zijn toekomst. En dan zit ik gewoon op het conservatieve spoor, zeker als het gaat om zo’n jonge renner die nog een hele carriere voor zich heeft.

Romāns Vainšteins 8 februari 2021 om 13:25

Gewoon OS en vuelta doen, daarna Lombardije als traumaverwerking, confrontatie is de beste genezing.

Gitan 8 februari 2021 om 13:39

Of gewoon als underdog in we-zien-wel-modus naar de Tour lijkt me ook wel tof.

Adorni 8 februari 2021 om 13:41

Ik zou ook voor plan-B gaan.
De concurrentie, die niet terugkomen uit blessures, zijn al meer dan 2maanden aan het trainen.
Die hebben hun basis al. Zelf moet Evenepoel eerst nog zijn basis leggen en daarna pieken in de Giro, grote ronde van 3 weken en daarna naar de OS.

Een programma met Romandië of Algarve begin mei, Dauphiné of Zwitserland, via hoogtestage naar OS lijkt mij mooi.

Melkzuur 8 februari 2021 om 13:51

Bovendien is het hoogstwaarschijnlijk zo dat hij rustig zal moeten opbouwen. Het zal dus wellicht nog wel enkele weken duren alvorens hij stevige trainingsblokken mag afwerken, als er tegen dan al geen andere problemen opduiken. Een solide basis leggen (die je nodig hebt om een ronde van 3 weken succesvol af te werken) op zo'n korte tijd (10 weken max.) lijkt me zelfs voor een groot talent niet haalbaar.

Derrick 8 februari 2021 om 15:50

Op Sporza staat dat het plan de Giro blijft, zonder enige verwachting. Misschien in topconditie, maar evengoed niet…

Dikke Vrouw 8 februari 2021 om 12:38

Goed nieuws! Ze’m op Rev!

Derrick 8 februari 2021 om 12:39

En binnenkort hopelijk terug zijn schouder afvegen…

VerstandOpNul 8 februari 2021 om 12:45

Hij heeft nochtans alleszins ruim de tijd gehad om nieuwe zegegebaartjes te bedenken.

Wheely 8 februari 2021 om 13:08

Ik gok dat hij zijn schaambeen gaat afvegen.

Panache 8 februari 2021 om 13:40

Ik heb begrepen dat de schansspring beweging, a la Roglic, het nieuwe zegegebaar wordt. Wel graag mee wachten tot bij de finish Remco. Maak er een succesvolle langdurige comeback van.

Chasse_patate 8 februari 2021 om 14:20

Hoop dat hij de komende jaren maar weinig zijn schoudertje mag afvegen.

Derrick 8 februari 2021 om 15:52

Heerlijk gaat het zijn wanneer hij dit gebaar terug bovenhaalt en Wielerflits losgaat…

Frank V 8 februari 2021 om 16:35

@Wheely
XD

Dr op en dr over 8 februari 2021 om 12:50

Super dat hij weer mag/kan fietsen.

:)

Richard van Hoof 8 februari 2021 om 13:48

Het is voor Remco en het complete wieler liefhebbende Vlaamse volk dat hij hier weer helemaal bovenop komt, fysiek en ook mentaal.

Remco stond al niet bekend als de meest handige in het peloton en zeker niet met afdalen, dus er zullen gegarandeerd andere renners zijn die met dat in het achterhoofd Remco ni het nauw willen brengen bij een afdaling. Niet door hem eraf te duwen, maar wel door op het randje te rijden of bepaalde lijnen te kiezen die niet ideaal zijn en waar je als achtervolgende renner bewust van moet zijn bij een afdaling.

En nog meer dan dat is professioneel wielrennen een sport waar vallen bij hoort. Iedere renner valt zo nu en dan en al helemaal in de grote rondes komt niemand zonder 1 valpartij 3 weken door. Het is de vraag hoe Remco zijn lichaam zich daarbij houdt omdat het bekken een plek is die vaak een opdonder krijgt bij een smak op het asfalt.

Ik denk dat het verstandig is als Remco heel 2021 gaat beschouwen als een jaar om weer kracht op te bouwen en vertrouwen te tanken. Bij een nieuwe harde val waardoor zijn kwetsuur weer op gaat spelen gaat zijn veelbelovende carrière in het geding komen.

antilek 8 februari 2021 om 13:48

En goed luisteren naar opa Levefere hoor.

Marik 8 februari 2021 om 14:05

Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkeling van deze jongen. Zal dit jaar nog prima in orde zijn denk ik. (mits hij fysiek volledig herstelt)
En dan krijg je het moment dat het nieuwe er af is, geen talent meer enz. Hoe gaat het dan? Hoe reageert hij op een onvermijdelijke terugslag/dip?
Ben oprecht benieuwd hoe het hem lukt om te gaan met de enorme druk.

Frank V 8 februari 2021 om 16:39

Godja, zelfs al behaalt ie maar 20 medailles op EK en WK, 20 ronden van een week en 3 dozijn solo overwinningen in ééndaagsen en Grote Ronden dan denk ik dat ie toch een mooie vet betaalde carrière als kopman achter de rug zal hebben. Ik ben al lang blij dat de Belgen weer iemand hebben die meedoet in de absolute top van de klimrondjes en tijdritten.

Erik33 8 februari 2021 om 19:59

Zal eerst de vraag zijn of hij nog op zijn oude niveau komt.

vincenzo 8 februari 2021 om 21:38

Precies

Headlines

Materiaalzone

Populair