Remco Evenepoel bewijst dat er geen tweede kannibaal bestaat
Opinie Als een gladiator werd hij het amfitheater met de naam Giro d’Italia ingestuurd. Hij moest zich in het strijdgewoel mengen met een opdracht ‘sine missione’, zonder genade. Dat Remco Evenepoel negen maanden na zijn zware val in de Ronde van Lombardije zijn rentree direct in zijn eerste grote ronde ooit maakte, zou de legende rond ‘Eddy Twee’ alleen maar groter maken.
Op de ladder van de wielerhiërarchie kun je echter niet keer op keer treden blijven overslaan. Na de heroïsche ritten over de Strade Bianche, Monte Zoncolan en de sneeuwrit over de Passo Giau is Evenepoel helemaal weggevallen uit het klassement. Zijn achterstand op die andere generatiegenoot Egan Bernal is al bijna een half uur. Een ervaring rijker en een illusie armer moet de groeibriljant van Deceuninck-Quick-Step zijn weg naar de Dom in Milaan vervolgen.
Stiekem droomde half België dat hun 21-jarige superman op de fiets het land roze zou kleuren. Toch blijkt de poulain van Patrick Lefevere niet boven alle wielerwetten verheven te zijn. Gelukkig maar, ben ik geneigd te zeggen.

Remco Evenepoel in de witte trui van het jongerenklassement – foto: Cor Vos
Laat ik vooropstellen dat ik een groot liefhebber van de wielrenner Remco Evenepoel ben. Een a-Vlaams lefgozertje, die altijd bereid is om aanvallend te koersen en die gezegend is met wielertalent in het kwadraat. Je kreeg de afgelopen jaren het gevoel dat hij op een driewieler zijn concurrenten nog de baas zou zijn.
Groots was het hoe hij op het WK in 2018 in Innsbruck bij de junioren alles en iedereen declasseerde. Al schrok ik destijds ook van de euforie rondom de toenmalige 18-jarige junior. “Evenepoel wordt misschien nog beter dan ik”, liet Eddy Merckx zelfs optekenen.
Dat buitengewone karakter onderstreepte hij bij de profs ook direct. In zijn eerste jaar direct de zege in de Clásica San Sebastián en een tweede plek op het WK tijdrijden in Yorkshire. Vorig jaar vond ik vooral zijn ritwinst in de Ronde van Polen héél indrukwekkend.
Rugnummer van Fabio
Vier dagen na de vreselijke valpartij van ploegmaat Fabio Jakobsen zei hij tegen zijn ploegmanager Patrick Lefevere ’s ochtends aan de telefoon dat hij in deze koninginnenrit een nummer zou opvoeren. Hij vroeg het rugnummer van Fabio en stak dat in zijn achterzak.
Vervolgens ging hij op 50 kilometer van de streep in de aanval en reed de beste coureurs van de wereld eraf. Jakob Fuglsang, Rafal Majka en Simon Yates moesten na een felle jacht twee minuten prijsgeven. Op honderd meter van de streep pakte hij het rugnummer van Fabio uit zijn zak om dat aan de finish te laten zien. We hebben het zelden meegemaakt dat een 20-jarige zoiets laat zien.

Remco Evenepoel wint in Polen met het rugnummer van Fabio Jakobsen in zijn handen – foto: Cor Vos
Zes dagen na de Ronde van Polen gaat het in ‘Il Lombardia’ mis. In een afdaling laat hij zich onder druk zetten, mist een bocht en duikelt voor een brug een ravijn in. Een breuk in het bekken (op de plek waar de kop van de heup het dijbeen binnendringt) en een dubbele breuk van het schaambeen zijn voor een wielrenner gevaarlijke blessures. Dat bleek ook wel dat zijn revalidatie veel langer duurde dan de doktoren hadden gehoopt. Dat de Giro d’Italia zijn eerste koers werd na zijn zware valpartij was een groot risico. De waardes op een training kunnen nog zo goed zijn, maar na een blessure moet je gewoon altijd wedstrijdhardheid opbouwen.
Dat Evenepoel ondanks een gebrek aan wedstrijdritme afgelopen maandag na de tiende rit nog altijd tweede in het klassement stond, is ook in deze Giro d’Italia een bewijs van zijn ongekende talent.
Tot aan de eerste rustdag heeft hij zichzelf opnieuw overtroffen. De langste rittenkoers die Evenepoel tot dusver had gereden, was immers slechts zeven dagen lang. Hoe hij zich in een wedstrijd van ruim drie weken staande kan houden, was (en is) voor iedereen nog gissen. Zoals na de elfde rit ook de vraag naar voren kwam welke impact de rustdag in een grote ronde op hem heeft. Hij verloor op die bewuste woensdag op de Strade Bianche zo’n twee minuten. Was hij uit zijn ritme geraakt op deze ‘jour de repos’? Inmiddels lijken de vermoeidheid van een grote ronde en zijn beperkte stuurmanskunst belangrijkere redenen voor dat tijdverlies richting Montalcino.
Laten we niet vergeten dat Evenepoel eigenlijk pas vier jaar echt koerst. Bij de jeugd overklaste hij iedereen, waardoor hij nooit heeft hoeven vechten voor zijn positie in het peloton. En ook bij de profs heeft hij nog niet de echte stressvolle koersen vol dringen en wringen gereden, waar je voor iedere centimeter in het peloton moet strijden.

Remco Evenepoel was vorige week nog de grote uitdager van rozetruidrager Egan Bernal – foto: Cor Vos
Wonderkind
Het zijn allemaal leerprocessen waar het ‘wonderkind van Schepdaal’ in deze Giro d’Italia kennis mee maakt. Op de Monte Zoncolan verloor hij nog eens 1.30 minuut, maar in de ingekorte koninginnenrit naar Cortina d’Ampezzo brak hij echt en gaf ruim 24 minuten prijs op Egan Bernal. De Colombiaan met wie hij vijf dagen eerder nog een duel dacht aan te gaan.
Na de val in Il Lombardia loopt de geboren winnaar Remco Evenepoel in deze Giro dus ook mentaal een deukje op. Op de eerste rustdag vroeg een Nederlandse journalist hem nog recht voor de raap: “Remco, geloof je nu echt dat je deze Giro kan winnen?” Een vraag die een glimlach op zijn gelaat bracht. “Als ik niet in mezelf geloofde, zou ik hier niet zijn”, was zijn gevatte antwoord.
Hollandse branie met een Vlaamse tongval zou je het kunnen noemen. Maar juist die instelling heeft Evenepoel al zover gebracht. Op zijn zelfvertrouwen mogen we hem nu niet afrekenen. Die natuurlijke bluf moeten we juist blijven omarmen.
Al wil ik wel een oproep aan alle Zuiderburen doen: Noem hem geen Eddy 2 meer. Er bestaat geen tweede kannibaal in de wielersport. In de afgelopen halve eeuw zijn al zoveel Belgische wielertalenten gesneuveld omdat van hen verwacht werd dat ze in de voetsporen van Eddy Merckx moesten treden. Laat het verleden achter ons en laat met Evenepoel een nieuwe toekomst aanbreken. Uiteindelijk zullen de lessen van deze Giro hem alleen maar sterker maken.
WF laat zich hier kennen. Op een discussieforum moet je niet alleen de gelijkgezinden toelaten, maar ook de mensen die van mening verschillen.
Ik sta hier bekend als een criticaster van Evenepoel, al zie ik mijzelf eerder als een realist (geen dromer). Kunde met sturen, afdalen, recupereren, derde week, etc. etc. waren allemaal niet bewezen en zijn voorlopig nog steeds een groot vraagteken, al neigt het er steeds meer naar dat het werkelijke tekortkomingen zijn en dus weinig verband hebben met de gebrekkige voorbereiding. Maar een renner die nog jong is en een hele toekomst voor zich heeft, kan met de juiste training, focus en begeleiding hard werken aan de minpunten en proberen een compleet renner te worden: echter is dat super moeilijk.
We kennen allemaal toprenners die normaliter niet compleet genoeg zijn voor het winnen van een grote ronde (Alaphilippe: hooggebergte en recuperatie, Kelderman: gebrek aan pieken, Bardet: tijdrit, Landa: tijdrit en waaiers, Pinot: fysieke gesteldheid en deze lijst is lang). Andersom heb je ook grote ronde winnaars die daar buiten vrij weinig klaarspelen, de bekendste is Froome (zeker als je hem vergelijkt met de veelzijdige Nibali en Thomas).
Veel fans denken dat een grote ronde gewonnen kan worden door in een bepaalde aspect heel erg goed te zijn. Evenepoel is een wattagemonster en men denkt dan dat dit voldoende is. Het zit anders: een grote ronde zegt vooral iets over de zwakste schakel in de keten. Een rondewinnaar hoeft zeker niet op ieder vlak een tien te scoren, als het maar nooit lager gaat dan een zeven. Net zoals Alaphilippe, Kelderman, Bardet, Landa en Pinot ondanks bergen talent niet zo maar een grote ronde zullen winnen, zo is Evenepoel momenteel ook niet compleet genoeg en dat heeft niets te maken met de gebrekkige voorbereiding. Ik vermoed dat Roger de Vlaeminck wel een goed advies heeft om het stukje explosiviteit en de stuurvaardigheid aan te scherpen, al ben je er met een beetje veldrijden nog lang niet.
Hesjedal die in 2012 de Giro weggritste voor Rodríguez, och... hoeveel zou Purito gewonnen hebben met een goede tijdrit?
Met als aanvulling dat ook het hebben van een goede ploeg een belangrijke factor is, zeker als je zoals Ineos de koers moet maken.
En een goede ploeg is net wat anders dan een ploeg met goede hardrijders en klimmers. Quickstep heeft enkele goede klimmers en goede hardrijders in de ploeg, maar in mijn ogen missen ze een goede balans daarin tussen jong en oud, maar ook de juiste ervaring in de staf om op de juiste manier de rust te bewaren. En dan verwijs ik vooral ook naar de eerste week, het gedoe om 2 seconden boni waar Keisse zijn ene kopman helpt en zijn andere een hak zet, etc.
Vergelijk dat met Ineos, en daar lijkt iedereen te snappen hoe een grote ronde winnen werkt.
+1
@ Flechewallone
Op basis van wat kan Pidcock beter klimmen dan Evenepoel. Pidcock heeft nog nergens bij de profs bewezen dat hij een topklimmer is. Dan heeft Evenepoel toch al meer bewezen bergop.
Pidcock won zowat elke bergrit in de Baby Giro. Ook nam hij er de bergtrui.
Bij zijn eerste deelname werd hij 5e in Strade Bianche en 6e in de Waalse Pijl.
Maar een 2e Jurgen Van den Broeck daarentegen.......
Doorgaans lijken ze qua voeding wel goed op orde bij DQS. Dus misschien dat REV z’n spijsvertering en herstel wat minder van aard is. Of ze zijn niet bekend met de juiste mix voor klassementen. Kan dan wellicht lonen om z’n carrière voort te zetten bij UAE, schijnen ze goed te betalen. Heerlijk om dan toch binnen te zijn gelopen als je prestaties wat bescheidener blijken te zijn.
Mijn ervaring is inderdaad dat de draadjes onder een opiniestuk behoorlijk gemodereerd werden (worden?).
Natuurlijk snap ik dat het niet leuk is om als auteur een bak shit over je heen te krijgen, maar het leek af en toe wel op bijna Chinese praktijken.
Ook ik zou het gewoon mooi vinden als alle meningen mogen blijven staan, voor of tegen, mits ze gewoon onderbouwd zijn en niet enkel respectloos gescheld richting auteur.
Ben benieuwd hoe ze dat bij DQS willen gaan oppakken. Crossen? MTB? Speciale coach? Ik zie de toekomst somber in. De ervaring leert dat het leren sturen een kwestie van ervaring is en dat kan zomaar nog 2 jaar duren voordat de achterstand enigzins is weggewerkt.
Over dalen gesproken. Dit jaar heeft Astana al 2x het peloton zoek gedaald met een paar rijders, maar volgens mij waren dat niet zo’n jonkies. Welk team herbergt nu meerdere jonge renners met daalskils? Zou dat graag wat meer zien de komende jaren.
Een beetje zelfreflectie Raymond. De site WielerFlits werd bij vlagen ook bedolven onder de Evenepoelberichten tijdens zijn revalidatie. Ook ongekend t.o.v. van andere zwaar gevallen renners.
De hype Evenepoel komt mij de strot uit en ik sta er wat dat betreft vrij nuchter in. Het is een welbespraakte renner, mij soms iets te, niet geremd door omgeving en vooral omgeven door mensen die hem heel goed vinden en dit dagelijks meermaals tegen hem zelf zeggen.
Absoluut niet om mijn gelijk nu te gaan halen, maar ik heb vanaf het begin van de Giro structureel herhaald dat een top 10 al reuze knap zou zijn en het absoluut onrealistisch is meer te verwachten van hem. Het blijkt nu en dit is niet meer dan logisch.
Positief zijn begint bij jezelf!
Edit speciaal voor verstandopnul.
Niemand, maar dan ook niemand, lijkt te beseffen dat na de proloog, Evenepoel KEER OP KEER tijd verloren heeft op Bernal e.a. Zijn positie verbeterde zelfs na het uitvallen van andere favorieten (Landa etc.).
In zijn eerste Giro werd Merckx 9e, op 11 minuten van de winnaar. Maar Merckx had zowel in het voorjaar als tijdens de Giro moeten knechten voor zijn kopman. Hoeveel minuten heeft Remco al geknecht?
Iedereen weet dat in de geschiedenis van het wielrennen Evenepoel Merckx zal herleiden tot een onbeduidend voetnootje. Wat zijn 5 luttele zeges in Giro en Tour vergeleken met 10 keer diezelfde combinatie? Maar laten we toch stiekem hopen dat wij allen ons vergissen, nietwaar?
:-)
Evenepoel moet sowieso zijn eigen naam maken, en niet in de voetsporen van iemand anders treden.
Sporters spiegelen aan collega's is sowieso al een kwalijke zaak en nog des te meer als het iemand uit een totaal ander tijdperk is, dat is even zinnig als een ultramoderne laptop vergelijken met een voorhistorisch typmachine.
Dat gezegd hebbende...Ik vind dit echt een bizarre titel van het artikel...
Dit lijkt te suggereren dat Merckx in een identieke situatie, met dezelfde blessures en voorbereiding, met twee vingers in de neus Bernal op een halfuur zou rijden...
Geef die jongen toch de tijd om eerst de oude te worden.
Als hij volgend jaar na een perfecte winter en voorbereiding nog eens op een halfuur gereden wordt, kan je misschien een eerste rekeningetje maken.
Om er nog even aan toe te voegen dat ook de mensen veranderen. Iconen zoals vroeger bestaan bijna niet meer. De grote popsterren van vroeger zijn vervangen door youtube sterretjes die komen en gaan. Deze generatie wisselt bijna net zo snel van idool als een normaal mens van onderbroek. De koning is dood, leve de koning. Alles gaat snel en is vergankelijk.
En daarom verwacht ik niet dat er over 20 jaar nog mensen met REV vlaggen langs de weg staan. Terwijl ik het niet uitsluit dat er over 20 jaar nog iedere Giro rit vlaggen hangen van Pantani. Opgehangen door oude opa's die aan hun kleinkind verhalen vertellen over een hele kleine kale renner, en zo de legende laten voortleven.
Het feit dat Pantini daar vereerd wordt, en dat VDB rond zijn sterfdatum en LBL ook elk jaar terug reportages krijgt op tv, is maar voor een klein deel te wijten aan hun prestaties.
De val van groot kampioen tot brok ellende, gevolgd door een te vroege dood, dat is wat deze renners legendarisch maakt.
Dat dan iemand gaat beweren dat Evenepoel veruit het grootste talent van zijn generatie is, is echt lachwekkend.
Maar we hebben ook gezien dat Remco technisch niet goed is, wat moeite heeft met positioneren en in een peloton rijden en dat hij heel erg matig daalt. Daarnaast is alles behalve zeker dat hij goed met meerdere cols op een dag om kan gaan en hoe hij op koersen op hele grote hoogte reageert.
Vragen die bij Bernal en Pogacar allemaal al positief beantwoord kunnen worden. Hoewel ik Evenepoel ook een talent van een enorm hoog niveau vind heeft het op dit moment gewoon totaal geen zin om hem met Bernal en Pogacar te vergelijken. Die mannen zijn zoveel verder op dit moment en hebben al zo veel meer bewezen.
Misschien moeten we gewoon wat afwachten tot we meer normale vergelijkbare parameters hebben voor dit eindeloze discours van pro’s en contra’s.
Dat hij deze Giro niet zal winnen, is echter geen bewijs van het tegendeel.
Laat ons eerst wachten tot hij met een goede voorbereiding en in topvorm twee grote ronden heeft gereden, en dan kunnen we al wat meer zeggen.
De eerste tien ritten hebben we volgens mij al een glimp gezien van wat hij in de toekomst waard kan zijn. Attent koersen, door zijn tijdrit hoog bovenin meedraaien. Daarna liep hij door zijn mindere voorbereiding leeg, maar dat komt met een betere voorbereiding en wat extra ervaring wel in orde.
Duidelijk is geworden dat hij moet werken aan zijn explosiviteit, zijn klimvermogen op echt steile cols, en zijn daalcapaciteiten. Als dat in orde komt, wordt hij een topper in het grote rondewerk, eentje die rijdt zoals Dumoulin in de Giro van 2017. Goeie tijdrit, klimmen op eigen tempo. Net explosief genoeg om het tijdsverlies op explosieve aankomsten te beperken. Dan gaat het een spannend gevecht worden met Bernal (die goed kan klimmen maar steeds tijd zal moeten pakken om zijn gebrekkige tijdrit te compenseren. Maar zijn grootste obstakel wordt wellicht Pogacar, omdat die zowel wereldtop lijkt in het klimmen en het tijdrijden en ook nog eens explosief is. Op papier lijkt Pogacar de komende jaren te zullen domineren, maar als Evenepoel van een gelijkaardig niveau is dan kan hij misschien zijn voet ernaast zetten.
Maar nogmaals, het is eigenlijk te vroeg om daarover te oordelen. Ik zet hem wel in het rijtje Alaphilippe-Van Aart-Van der Poel-Roglic-Pogacar-Bernal-Evenepoel-Pidcock als renners die de komende jaren het wielrennen zullen domineren en echt een trede boven de rest uitstaan, en ik verwacht hem daar eerder vroeger dan later, maar dat hij ook maar menselijk is en deze Giro niet wint, is eigenlijk niet meer dan normaal.
De koers staat ver boven de poppetjes voor mij en een kosten-baten analyse wijst uit dat ik liever een Oekrainer en Paraguyaan deze rollen zie innemen, scheelt zoveel dom gelul.
O ja, ik ben zowel geen patriot als xenofoob.
Laat het nu net nen Hollander zijn die het constant over Eddy Evenepoel heeft.
Ok, hier in Vlaanderen wordt veel aandacht aan Evenepoel geschonken en had de media verwacht dat hij eens roze zou nemen begin deze Giro. Maar in Vlaanderen wordt hij door de gewone man niet vergeleken met Merckx. Er wordt wel naar uitgekeken om opnieuw een renner te hebben die meedoet voor het klassement in rondes, maar dat is nog iets anders