Remco Evenepoel: “Belangrijkste is dat ik nog de leider ben”

zaterdag 22 februari 2020 om 20:42

Remco Evenepoel hield zaterdag stand in de Ronde van de Algarve. De leider moest vier seconden toegeven op winnaar Miguel Ángel López: nipt genoeg om de leiderstrui te behouden. “Het belangrijkste is dat ik nog de leider ben”, aldus de uitgebluste Evenepoel. 

“Het was heel, heel zwaar. Ik heb moeten vechten”, gaat hij verder. “In de laatste kilometer zag ik mijn powermeter, ik reed op een gegeven moment 1100 Watt. Mijn felicitaties aan López met deze overwinnning. Toen hij ging, zat ik achter Costa aan de verkeerde kant. Ik was daarom laat met reageren.”

“Het team was vandaag fantastisch. In de laatste ronde zaten we nog met drie klassiekermannen van voren. Morgen gaan we het zien. Ik heb motivatie en vertrouwen in mezelf en in mijn vorm. Ik ga twintig kilometer volle bak rijden”, eindigt hij gemotiveerd.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Pietspeed 22 februari 2020 om 20:27

Wat goed is, komt snel is de wijsheid. En bij Evenepoel is dat zo. Vraag me wel af, of hij niet te veel van zichzelf vraagt als net 20er. Dan wel of er niet te veel van hem gevraagd wordt. Lijkt me niet bepaald gezond hoe dat kereltje bezig is… Sowieso is topsport al ongezond. Uiteraard mag hij alles winnen, maar verstandig??

Baik-Baik 22 februari 2020 om 21:08

Jos van Emden voorspelt dat de jonge toppers van nu een veel kortere carrière gaan hebben dan de oude garde mede omdat ze zich al jong opbranden.

Michelangelo 22 februari 2020 om 21:34

Denk dat de jongen zelf veel hooi op zijn vork neemt. Maar dat is ook zijn kracht denk ik, de wil om steeds beter te worden.

Maar ik denk eerlijk gezegd ook dat hij te vaak naar voren geschoven wordt door de PR afdeling van de ploeg. Veel op TV, veel in de media. Hij wordt natuurlijk veel gevraagd, maar ik denk ook dat ze niet veel moeite doen om hem in de luwte te houden.

En beide zaken versterken elkaar. Hoe meer je in de media bent, hoe hoger het verwachtingspatroon wordt bij fans en journalisten, en hoe groter de wens van Evenepoel om daaraan te voldoen.

Op korte termijn denk ik dat dit geen probleem is. Maar ik vraag me af of dit de beste manier is om op eengezonde manier een carriere uit te bouwen.

Romāns Vainšteins 22 februari 2020 om 21:55

Je oeverloze, passief-agressieve geleuter over een aantal Vlamingen die jij zogenaamd beschaafd niet pruimt is onvoorstelbaar suf.

Michelangelo 22 februari 2020 om 22:14

@RV,
Gelukkig zijn jouw bijdragen altijd meer dan de moeite van het lezen waard…

En ik pruim Evenepoel best… ben alleen geen fanboy
En het hele Vlaanderen/Nederland gevoel zit tussen jouw oren, en niet tussen die van mij.

Limal 22 februari 2020 om 22:19

Als je wielrennen vergelijkt met vele andere sporten dan valt de aanslag op het lichaam van topwielrenners eigenlijk heel goed mee (afgezien van blessures door zware valpartijen). Overtrainen kan natuurlijk altijd, maar met de begeleiding in de pro-tour teams van vandaag wordt daar zeker tegen gewaakt.

Mentaal opbranden lijkt mij een groter risico, zoals bij Kittel en (vrees ik een beetje) Sagan. Dat hangt dan van persoon tot persoon af.

Ter voorbeeld, ik herinner mij dat Tom Boonen in het begin van zijn carrière zei dat hij maar x aantal jaren zou koersen, maar uiteindelijk veel langer bleef meedoen. Een liefde voor de sport en het wereldje is daarin onontbeerlijk. Denk maar aan Gilbert die daar de verpersoonlijking van is. De Evenepoel van nu, waarvoor alles nog nieuw en spannend is, kijkt onvermijdelijk helemaal anders naar zijn sport dan de Evenepoel van binnen 5 of 10 jaar. Momenteel lijkt hij mentaal sterk genoeg om met elke stap in dat continue proces om te gaan, maar zoals met iedereen blijft dat afwachten. Ik hoop alvast op een lange, rijke carrière, het liefst doorspekt met heroische duels tegen Pogacar, Bernal en god weet wie nog allemaal.

Gebruikersnaam 22 februari 2020 om 23:03

@RV

Na geniepige opmerkingen verborgen onder geveinsd huldebetoon, hebben we nu ook wishful thinking vermomd als bezorgdheid. De tactiek evolueert, de doorzichtigheid blijft stabiel.

Michelangelo 22 februari 2020 om 23:22

@Limal,

Ik weet niet in hoeverre wielrennen van een aantal jaren terug nog helemaal te vergelijken is met wielrennen van nu, mentaal gezien.
Ik heb het idee dat de huidige generatie qua training, gewicht, dieet en hoogtestages nog meer op het randje leven dan de generatie van pakweg de jonge Boonen of Gilbert. En de gekte rondom Evenepoel heb ik zelfs in de hoogtijdagen van Boonen of Gilbert niet gezien. En zij waren allebei rijper toen ze in het middelpunt van de aandacht terecht kwamen.

Hoe dit uit gaat pakken voor Evenepoel wee ik niet. Is hij mentaal sterk genoeg om dit huidige leven (met alles wat er bij komt aan training en aandacht) lang vol te houden? En wat gebeurt er met hem (en met de aandacht) als het even niet meer zo vooruit gaat? Want die jongen zit momenteel in een gekkenhuis / glazen kooi. En het is moeilijk om daar nuchter onder te blijven als je een heel land vol fanboy’s hebt ;-)

Ik weet niet waarom hij destijds is gestopt met voetballen. Ik heb begrepen dat het niet aan zijn talent lag, aangezien hij volgens mij behoorlijk tegen een balletje kon trappen….

Samlambeej 22 februari 2020 om 23:24

Met name zo slecht vermomd dat het ook weer om te spugen is.

edit: en vaak totaal niet geïnformeerd

Evenepoel was de kapitein, voorop in de strijd, enorm loopvermogen maar voor een middevelder te weinig body/lengte en ook niet het voetbalvernuft van Iniesta. Hij kwam ernaast te staan en veranderde zijn sport. Mentaal is die horde succesvol overwonnen.

girardengo 23 februari 2020 om 00:06

@Samlambeej
En dan te bedenken dat Iniesta waarschijnlijk niet langer is dan Evenepoel. Messi ook niet overigens, dus dat argument van geringe lengte is vaak onterecht.

Cochise 23 februari 2020 om 07:31

Er wordt idd vaak gedaan alsof hij als kapitein van Anderlecht en Rode Duivel van de ene dag op de andere stopte met voetballen en op z’n fiets kroop. Daar zitten wel 3 jaar tussen. Hij werd doorgestuurd op Anderlecht en bij KV Mechelen ondervond hij ook snel dat hij niet de absolute top zou bereiken in het voetbal.

Marik 23 februari 2020 om 09:03

Michelangelo heeft toch gewoon een punt. Het forum wordt de laatste tijd pijnlijk opgedeeld in felle voor- en tegenstanders van Matthieu en Remco. We vallen elkaar fel aan als iemand een mening heeft die niet de onze is. Want oh oh oh wat brengen deze twee wonderboys het slechtste in de mens naar boven. Zelfs als iemand een redelijk gefundeerde stelling poneert dan wordt hij in dit geval door de Evenepoel- politie streng tot de orde geroepen. Want hoe durf je Zijne Heiligheid te bekritiseren!

Romāns Vainšteins 23 februari 2020 om 09:30

Het is alleen in M ‘ s geval zo duidelijk Verlindenlized dat het braaksel van opwaartse kracht voorziet. Tenenkrommende huilverhalen.

Explorer 23 februari 2020 om 12:59

@cochesi, klopt niet helemaal eind 2017 stop hij bij Mechelen. En in 2019 rijd hij al voor quickstep. Wint al zijn eerste koersen bij de profs in dat zelfde jaar…Ongekend talent, mooie pieken in het voor seizoen. Nu hopelijk door te trekken langer het seizoen in….

Borsje 22 februari 2020 om 21:20

Kijk altijd met plezier naar zijn aanvallend koersen.

KennyKlimmen 22 februari 2020 om 23:36

Zijn van deze eeuw voorbeelden van jonge 20'ers die tot 35 jr top zijn? Contador msch, maar die had geloof ik ergens een verplichte sabbatical …

Wheely 23 februari 2020 om 00:15

Valverde werd al El Imbatido genoemd op zijn 13e, hij wordt dit jaar 40.

Jokke 23 februari 2020 om 06:09

Er was echter ook VDB… In een wielerland als België ligt de druk extra hoog. In dat opzicht zit een renner als Pogacar in luxepositie. Die kan in alle (relatieve) rust zijn carrière opbouwen.

evos01 23 februari 2020 om 07:20

Zijn de starttijden van Andalusie & Algarve al bekend?
Ik vind dit een heel spannend onderdeel.

Ligthning 23 februari 2020 om 09:57

@Marik

Totaal niet mee eens. De meeste volgers hier hebben misschien een favoriet, zijn blij als een landgenoot het goed doet, maar hebben respect voor andere renners. Al of niet-landgenoten. Ikzelf vind het prachtig wat zowel Mvdp, Van Aert, Evenepoel, Groenewegen, maar ook bvb Iserbyt doen. Allen met hun sterke punten en zwakheden. Zelfs een fantastische Mvdp blijkt toch niet perfect te zijn. En Evenepoel blijkt niet helemaal de topklimmer te worden die sommigen ervan gemaakt hadden. Maar dat is juist het mooie van onze sport.
Daarentegen zijn er enkelen, waaronder uitgerekend Michelangelo, die het hier verzieken door steeds op zoek te gaan naar negatieve punten, liefst bij niet-landgenoten. Karaktertrekken (niet sympathiek), persoonlijkheid, zelfs “afwijkende ” lichaamsbouw enz.

Romāns Vainšteins 23 februari 2020 om 10:29

Niet te vergeten of ze vrolijk genoeg kijken en dat type bullshit ook.

Jokke 23 februari 2020 om 11:14

Hoe kom je erbij om te stellen dat Evenepoel “niet helemaal de topklimmer blijkt te worden”? Is het omdat hij gisteren “slechts” 3e was in een heuveletappe? Zelfs al krijgt hij het straks moeilijk in de bergetappes van de Giro wil ik nog geen conclusies trekken.

Michelangelo 23 februari 2020 om 15:00

Of je “fan” bent van een wielrenner wordt niet enkel bepaald door resultaten, maar ook door zijn/haar gedrag voor en na de koers, de manier van fietsen, etc.

En voor de jongere kijkbuiskinderen: dit is van alle tijden. Waarom denk je dat Poulidor populairder was bij het volk dan Anquetil? Waarom was “de Kneet” zo graag gezien? Waarom hadden veel mensen een hekel aan Mario Declercq? Waarom vond iedereen Ludo Dierckxsens zo fantastich? Dit heeft te maken met de prestaties óp de fiets, maar vooral ook met hun gedrag/uitstraling eromheen.

En zo is het ook van alle tijden om de één een overwinning harder te gunnen dan de ander. Natuurlijk moet je het verdienen in de wedstrijd, maar er is meer dan dat alleen. Tenminste, zo werkt het bij mij.

Maar blijkbaar mag je van de (veelal Vlaamse) wielerflits-politie enkel praten over iemands prestaties, en niet over iemands uitstraling, dingen die de renner zegt of doet naast de fiets. En zeker niet als het om de “chouchou” van het Belgische wielrenner gaat. Want dan wordt meteen de “Nederland-Belgie” kaart getrokken, of je hebt jeugdtrauma’s of andere problemen. En dat vaak in een allesbehalve inhoudelijke of respectvolle manier. En last but not least krijg je dan mee dat je het “hier aan het verzieken bent”.

Wie de schoen past, trekke hem aan!

Samlambeej 23 februari 2020 om 15:19

Jij bent gewoon veel te ver gegaan met Sanne Cant ieder weekend te bejegenen. Het leek alsof het enige was waarvoor jij ieder weekend in je pen kroop. Om een renster af te maken die in een moeilijke periode zat waar ze niet uit raakte. "Het chagrijn van Vlaanderen" noemde je haar.

Was zij er niet dan zocht je minpunten bij andere renners om je standaard 5 alinea slecht geïnformeerde kritiek overheen te braken.

Michelangelo 23 februari 2020 om 15:51

Zo, de eerste wielerflits- agent heeft zich gemeld… die bepaalt of iemand te ver gaat of niet; schoentje past blijkbaar perfect ;-)