Red Bull-BORA-hansgrohe over binnenhalen Mick en Tim van Dijke: “Geeft ons meer mogelijkheden”
foto: Cor Vos
maandag 26 augustus 2024 om 15:24

Red Bull-BORA-hansgrohe over binnenhalen Mick en Tim van Dijke: “Geeft ons meer mogelijkheden”

Mick en Tim van Dijke zijn komend seizoen te bewonderen in tenues van Red Bull-BORA-hansgrohe. WielerFlits wist eerder al uit te pakken met het transfernieuws rond de Zeeuwse tweelingbroers – die nu nog uitkomen voor Visma | Lease a Bike – en inmiddels heeft de Duitse formatie het ook gedeeld met de buitenwereld.

Visma | Lease a Bike deed wel een aanbod aan de Zeeuwse tweelingbroers, maar dat kon financieel niet opboksen tegen dat van andere formaties. Er was veel interesse voor het wielerduo. Onder meer INEOS Grenadiers en Lidl-Trek waren in de markt voor de Van Dijke’s. Uiteindelijk is de keuze van beide broers gevallen op Red Bull-BORA-hansgrohe, het Duitse team van mede-eigenaar Ralph Denk.

“Ik ben erg enthousiast om de komende jaren deel uit te maken van Red Bull-BORA-hansgrohe. Ik geloof dat ik samen met het team de volgende stap in mijn carrière kan zetten”, geeft Mick aan. Zijn broer Tim vult aan. “Ik ben erg blij om dit nieuwe avontuur te starten. Ik kan niet wachten om samen te werken en deel uit te maken van het team!”

Tim van Dijke liet zich nadrukkelijk zien in het voorjaar – foto: Cor Vos

Teambaas Denk is tevens in zijn nopjes. “Met het binnenhalen van Mick en Tim gaan we door met onze transferstrategie en brengen we meer jongeren in het team. Het zijn twee krachtige en snelle renners. Met hun fysieke gesteldheid is dit een combinatie die geschikt is voor het klassieke voorjaar. Het geeft ons bovendien nog meer mogelijkheden in onze sprintvoorbereiding.”

De tweelingbroers kiezen ook voor de Duitse formatie, omdat ze daar normaal meer vrijheid zullen krijgen in de voorjaarskern. Tot een paar jaar geleden behoorde BORA-hansgrohe tot de topploegen in de klassiekers, met drievoudig wereldkampioen Peter Sagan als uithangbord. Het afgelopen voorjaar kwamen de Duitsers er in de echte topklassiekers niet aan te pas, al reden Jordi Meeus en Danny van Poppel wel naar derde plekken in respectievelijk Gent-Wevelgem en Brugge-De Panne.

Voorjaarskern
Achter de schermen zijn de Duitsers druk bezig met het opzetten van een nieuwe klassiekerkern. Voorjaarsrevelatie Laurence Pithie werd eerder al gepresenteerd als een nieuwe aanwinst. Ook Spaans kampioen Oier Lazkano (nu nog Movistar) is volgend jaar in een Red Bull-BORA-hansgrohe-shirt te zien. Zij zullen samen met de broers Van Dijke het speerpunt vormen in de nieuw te bouwen voorjaarskern.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
8 Reacties
26-08-2024 18:03
Meer vrijheid, maar Bora koopt ook Tratnik, Lazkano, Pithie. Natuurlijk niet hetzelfde als een Van Aert, maar die 3 hebben allemaal al meer getoond dan de Van Dijkes.
    26-08-2024 19:06
    Toch net wat andere types, hoewel pithie nog wat in hetzelfde genre hangt. Ik heb het idee dat bora vooral in de breedte investeert.
    26-08-2024 19:21
    De genoemde renners zijn ook leuke klassieke renners maar geen absolute kopmannen. De Van Dijkes gaan hier zeker meer vrijheid krijgen, sterker nog: het collectief kon ook nog wel eens in hun voordeel gaan werken daar.
    26-08-2024 21:07
    Bij Visma hebben ze Van Aert, Laporte, Jorgenson, Benoot en Van Baarle die de voorkeur krijgen boven de gebroeders van Dijke. Daarnaast moeten ze nog concurreren met Hagenes en Affini en zal Kooij ook de voorkeur krijgen in de selecte klassiekers die hij rijdt. Ze hebben nu alles gereden omdat de helft van de ploeg was gevallen of ziek was, maar anders zouden ze beiden niet de Ronde van Vlaanderen hebben gereden en een van hen ook niet Parijs Roubaix. En ze mochten al niet starten in het openingsweekend en E3. En ze stonden niet gepland voor een grote ronde. Ik vermoed dat de keuze om te vertrekken al aan het begin van het jaar was gemaakt, nog voor Bora concreet was.

    Bij Bora bouwen ze zo een mooie klassiekerploeg. Lazkano en Pithie als kopmannen, maar met Tratnik, 2x van Dijke, van Poppel en Meeus hebben ze ook renners die een zware koers aankunnen en genoeg sprinters in huis. Veel beter dan Haller, Herzog, Luhrs, Denz, Mullen en Maciejuk die de afgelopen Ronde van Vlaanderen startten. Ook ben ik benieuwd naar de sprinttrein Pithie, van Poppel, van Dijke en van Dijke. Lijkt me dat Welsford wel klaar is met ook Pithie, Meeus en van Poppel in het team.
26-08-2024 23:48
Waarom wordt er in dit stuk niets vermeldt over de duur van het contract?
Voor 3 seizoenen, maar ik moest dat ergens anders opzoeken.
26-08-2024 15:36
Hmm, in dit bericht staan twee verklaringen voor het feite dat de Van Dijkes kozen voor Bora en niet voor VLAB: "Visma | Lease a Bike deed wel een aanbod aan de Zeeuwse tweelingbroers, maar dat kon financieel niet opboksen tegen dat van andere formaties" en "De tweelingbroers kiezen voor de Duitse formatie, omdat ze daar normaal meer vrijheid zullen krijgen in de voorjaarskern". Tot nu toe las ik op deze site altijd over de tweede reden. Was het een combinatie van beide (wat ik met goed kan voorstellen overigens)?
    26-08-2024 15:51
    Toen het op WF werd gebracht op 13 juni dat de broers de ploeg zouden verlaten werd over het eerste al in de intro geschreven, dus ik denk dat je er omheen gelezen hebt.
    26-08-2024 16:58
    @AWestie: dank. Ik had het oorspronkelijke bericht er niet meer bijgepakt. Risico van reageren uit de heup.

Reacties zijn gesloten.