Quinten Hermans sprint naar ritzege in Ronde van het Baskenland, Roglic en Ayuso komen ten val
foto: Cor Vos
woensdag 3 april 2024 om 17:32

Quinten Hermans sprint naar ritzege in Ronde van het Baskenland, Roglic en Ayuso komen ten val

Quinten Hermans heeft de derde etappe van de Ronde van het Baskenland op zijn naam geschreven. De renner van Alpecin-Deceuninck was de snelste in een pelotonsprint. Primoz Roglic kwam onderweg hard ten val, maar kon terugkeren en blijft aan de leiding in het algemeen klassement. In de laatste kilometers was ook Juan Ayuso nog betrokken bij een zware valpartij.

De derde etappe van de Ronde van het Baskenland voerde het peloton in 190,9 kilometer van Ezpeleta naar Altsasu. Het was geen eenvoudige etappe, want er stonden maar liefst zes gecategoriseerde hellingen op het menu. De laatste beklimming, richting Lizarrusti (6,4 km aan 4,7%), had zijn top op 18 kilometer van de finish. Daarna volgde een, zeker voor Baskische begrippen, vlakke finale.

Strijd om de vroege vlucht
In de openingsfase regende het aanvallen. Verschillende keren kreeg een groepje wat ruimte, maar steeds weer keerde het peloton terug. Tot Alan Jousseaume (TotalEnergies) na goed vijftig kilometer een gaatje sloeg. De Fransman zag even later Tom Paquot (Intermarché – Wanty) en Eric Antonio Fagundez (Burgos-BH) oversteken, waardoor er een kopgroep van drie ontstond. Na een lange achtervolging kon ook James Fouché (Euskaltel-Euskadi). Zo kleurde een kwartet een groot deel van de koers.

foto: Cor Vos

De maximale voorsprong van de vier koplopers bedroeg ongeveer vier minuten. Op zestig kilometer van het eind had BORA-hansgrohe, de ploeg van klassementsleider Primoz Roglic, het verschil alweer teruggebracht tot één minuut. Daarna nam INEOS Grenadiers over. De Britse formatie had het laatste gaatje al gedicht, toen het peloton op een kleine veertig kilometer van het einde werd opgeschrikt door een valpartij. Een van de slachtoffers was geletruidrager Primoz Roglic.

Roglic keert terug na zware val
De kopman van BORA-hansgrohe zag er aangeslagen uit en wees naar zijn heup. Toch stapte hij na een tijdje weer op. Twee ploeggenoten, Emanuel Buchmann en Matteo Sobrero, wachten hem op en probeerden hem terug te brengen naar het peloton, maar de geletruidrager had 36 kilometer van de finish al wel meer dan twee minuten achterstand. Omdat men in het pak wat gas terugnam en nog een ploeggenoot wachtte op Roglic, kon de klassementsleider op de klim naar Lizarrusti weer terugkeren in het peloton. Later zou hij zich ook gewoon weer op de voorposten positioneren.

Op deze klim gebeurde vervolgens weinig. De favorieten hielden zich koest en er werd (weliswaar aan een stevig tempo) en groupe naar boven gereden. Tot een kleine twee kilometer voor de top, toen Louis Meintjes versnelde. De Zuid-Afrikaan van Intermarché-Wanty kwam als eerste over de top, maar zijn voorsprong was beperkt. Enkele kilometers later rekende de meute hem dan ook alweer in.

Evenepoel pakt boni’s, Ayuso valt
Op acht kilometer van het einde was er nog een tussensprint. Hier kwam Remco Evenepoel als eerste door, voor Isaac Del Toro en Jonas Vingegeaard. Zij pakten respectievelijk drie, twee en één bonificatieseconde(n). Meteen na de spurt, viel het even stil. Marc Soler zag zijn moment schoon en knalde er vandoor. De Spanjaard van UAE Emirates kreeg Nelson Oliveira (Movistar) en Gorka Izagirre (Cofidis) mee. De drie sloegen een mooi gaatje.

Het waren BORA-hansgrohe, Alpecin-Deceuninck en dsm-firmenich PostNL die de achtervolging leidden. Later kwam ook Lidl-Trek helpen. Met vereende krachten brachten ze Oliveira, Izagirre en Soler terug op drie kilometer van de finish, waardoor de etappe alsnog eindigde in een massasprint. In aanloop naar dei sprint was er nog een zware valpartij met onder meer Brandon McNulty, Mattias Skjelmose en Juan Ayuso. Vooral de Spanjaard lag er slecht bij, maar hij stapte wel weer op. Hij reed de rit uit en omdat de valpartij plaatsvond in de laatste drie kilometer, verloor hij geen tijd op de concurrentie.

Hermans de snelste
Dan naar de sprint. Die werd aangetrokken door Michał Kwiatkowski, in dienst van Ethan Hayter. Het bleek echter Quinten Hermans die over de snelste benen beschikte. De Belg van Alpecin-Deceuninck kwam er met veel snelheid uit en won voor Edoardo Zambanini en Alex Aranburu.

foto: Cor Vos

RIDE Magazine
30 Reacties
03-04-2024 17:41
Ik merk dat ik toch steeds minder kan genieten van onze mooie sport omdat het steeds meer op bowlen begint te lijken. Maakt niet uit welke koers, welke renners, of welk parcours, gevallen wordt er toch wel.

Wat mij betreft begint het wel een beetje tijd te worden voor een gezamenlijke actie vanuit de UCI, organisatoren, supporters, etc gericht tegen de renners.: Genoeg is genoeg. Of jullie gaan als de sodemieter normaal doen en kappen met dat doorgesnoven gebeuk, of we gaan voorlopig niet meer koersen.
    03-04-2024 17:53
    Snap exact wat MaGarin bedoelt. Of de weg nu breed of smal is, naar boven gaat of naar beneden, recht of krom: renners maken er zelf een puinhoop van. En dat maakt de kijksport niet leuker.

    Neem nu Baskenland. Vandaag Roglic en Ayuso op hun plaat, en Skjelmose ook volgens mij, en McNulty. Het verhaal van de 10 kleine donkergekleurde medemensjes ipv een strijd om wie nu het hardst kan fietsen. En natuurlijk is rechtblijven ook onderdeel van de sport, maar op dit moment is het gekkenwerk zo lijkt het. Zelfs in een simpele sprintrit als vandaag presteren ze het om te vallen
    03-04-2024 18:17
    Veiligheid maakt alleen uit als renners geen verantwoordelijkheid hoeven nemen. Aldus de renners
    03-04-2024 18:39
    Wouter van Hout is nu wijsgeer? Je mocht toch niet meer van naam veranderen?
    03-04-2024 19:17
    Net de laatste 5 kilometer bekeken. ‘Doorgesnoven gebeuk’, goeie omschrijving…
    03-04-2024 19:22
    Ach sommige mensen hebben zo'n behoefte aan aandacht en als ze ook niet doorhebben dat ze niet gewenst zijn, dan krijg je zo iemand als WvH en al zijn eerdere en latere pseudoniemen. Mooi voer voor psychologen.
03-04-2024 17:38
Weer een wat nare dag in het Baskenland met vieze valpartijtjes. Ik begin onderhand te denken dat de fietsen van tegenwoordig de kracht van de renners en wispelturigheden van het terrein niet meer aankunnen. Op een gegeven moment moet je weer andersom gaan innoveren.
    03-04-2024 17:44
    Benieuwd of er nu statistisch gezien meer gevallen wordt dan in het stalen-ros-tijdperk.

    Maar dat er meer wordt gebroken lijkt in ieder geval zo te zijn. Polleke is van de stats. zouden alle breuken enkel te maken hebben met de hogere snelheid, of door het ontbreken van vet en spier in de schouderpartijen, gecombineerd met brozere botten door eenzijdige voeding?
    03-04-2024 18:29
    Het heeft volgens mij vooral met de manier van koersen te maken.
    Vroeger hoefde niet iedereen bij de eerste tien van het peloton te rijden.
    Nu zie je voortaan elf treintjes voor vijf sprinters en om de vijftig meter laat iemand zich dwars door het peloton zakken.
    Het gemiddelde tempo wordt zo constant heel hoog gehouden dat elk moment van niet opletten/pech gigantische impact heeft.

    Nu ook weer een valpartij terwijl je al in de veilige zone zit.
    03-04-2024 18:39
    Maar het is toch niet zo dat de fietsen van nu vaak breken. Of bedoel je dat ze misschien makkelijker 'uitschieten' omdat ze lichter zijn?
    03-04-2024 18:39
    Tegenwoordig telt elke koers mee, UCI of World Tour punten, vroeger ook, maar volgens Boonen en Museeuw werd er in de kleinere rittenkoersen niet zo hard gereden of konden 'kleinere ploegen' winnen. Sinds de Vingegaards en de Pogacars hun intrede in het peloton gedaan hebben, is het vechten en zenuwachtig gedoe over kruimels. Lichter materiaal, veel lichtere renners dan vroeger (als ze vallen, breken ze). Er zijn wel meer oorzaken lijkt me.
    03-04-2024 23:25
    Eindelijk komt er een algemene beweging en bewustzijn op gang die het fenomeen valpartijen en ernstige letsels stilaan beu aan het worden is.
    Snelheid, materiaal, kleding, parcoursen maar vooral het rijgedrag van de renners worden ter discussie gesteld. Dat is alvast positief want laten we eerlijk zijn, trop is te veel…
03-04-2024 18:11
De val van Roglic lijkt op het filmpje dat ik zag puur weer een eigen schuld crash te zijn waardoor naast hemzelf ook een Movistar keihard op zijn plaat gaat. Blijft een dingetje voor hem, rosbief en getroffen heup als resultaat.
Ayuso in de slotkilometer lag er ook slecht bij. Lijkt mij dat deze 2 niet meer voor de eindzege gaan meedoen.
Verder een saaie rit maar wel met een mooie winnaar, Quinten is een perfecte renner voor dit soort etappes. Bij INEOS rijden ze weer eens voor nop omdat Ethan kennelijk nog in de winterslaap is.
    04-04-2024 11:06
    Zal wel weer de fout zijn van Fred Wright .. :)
03-04-2024 17:37
En zoals gewoonlijk weer Hayter niet goed gepositioneerd. Het is echt ongelooflijk het leek lang goed te gaan en ze zaten van voren maar dan die bocht en dan was het weer voorbij. Zeker nu met die val van Pidcock wordt het misschien pas de Giro een rit als eerste World Tour zege voor Ineos dit jaar, wat waardeloos zeg.
03-04-2024 18:18
Hermans allereerste zege op WT-niveau. Lijkt net op tijd in vorm te komen om een tweede ijzer in het vuur te kunnen zijn voor Alpecin in L-B-L.
Alpecin echt overal op niveau dit jaar.
03-04-2024 17:35
Die drempel op 10 meter van de finish. Je ziet Aranburu schrikken en blazen nadat z’n wiel omhoog stuit.
    03-04-2024 17:40
    Viel mij ook op. Hoe verzin je dat, zo'n gat of drempel in volle sprint.
    03-04-2024 18:25
    Die drempel mocht geen verbazing zijn, ze waren de finish al eerder in de etappe gepasseerd.
    03-04-2024 20:03
    @chefspijker:

    En als er een grote paal had gestaan was het zeker ook prima geweest, omdat ze er al langs waren gekomen?

    Je gaat toch geen sprint doen over zo'n drempel. Ik vond het een maffe aankomst vandaag.
03-04-2024 17:57
Sinds Luik twee jaar geleden wisten we wel dat Hermans dit in zich heeft, maar dat is dan ook ongeveer het laatste wat die voor elkaar heeft gekregen. Mooi voor hem!

Hopelijk kan iedereen verder goed herstellen. Er leken geen valpartijen bij te zijn die grotere doelen in de weg zitten maar toch even goed evalueren en afstappen indien nodig.
03-04-2024 17:50
Skjelmoze ook gevallen.
    03-04-2024 18:33
    Mattias is ok. “It’s good that i have such a fat ass”, aldus een van de magerste renners van het pak op X.
    03-04-2024 18:40
    Anorexia?
    03-04-2024 19:16
    Wie weet, het zou de eerste niet zijn. Ik vind Skjelmose trouwens een geweldig renner.
03-04-2024 18:02
Niemand gezien dat Vingegaard 32sec heeft verloren?
    03-04-2024 18:06
    Die heeft hij niet verloren. Zat achter de valpartij en werd opgehouden. Zal dus gewoon dezelfde tijd krijgen als Hermans.
    03-04-2024 18:07
    Iets zegt me dat die toch in dezelfde tijd als Hermans gaat worden genoteerd.
03-04-2024 18:09
Raar dat die 32 sec vingegaard er nog staan!?
03-04-2024 19:16
Zo Hermans, dat was ook lang geleden dat hij nog eens iets liet zien. Benieuwd of hij naast sprinten ook terug wat heuvelop kan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine