Quinten Hermans sprint naar ritzege in Ronde van het Baskenland, Roglic en Ayuso komen ten val
Quinten Hermans heeft de derde etappe van de Ronde van het Baskenland op zijn naam geschreven. De renner van Alpecin-Deceuninck was de snelste in een pelotonsprint. Primoz Roglic kwam onderweg hard ten val, maar kon terugkeren en blijft aan de leiding in het algemeen klassement. In de laatste kilometers was ook Juan Ayuso nog betrokken bij een zware valpartij.
De derde etappe van de Ronde van het Baskenland voerde het peloton in 190,9 kilometer van Ezpeleta naar Altsasu. Het was geen eenvoudige etappe, want er stonden maar liefst zes gecategoriseerde hellingen op het menu. De laatste beklimming, richting Lizarrusti (6,4 km aan 4,7%), had zijn top op 18 kilometer van de finish. Daarna volgde een, zeker voor Baskische begrippen, vlakke finale.
Strijd om de vroege vlucht
In de openingsfase regende het aanvallen. Verschillende keren kreeg een groepje wat ruimte, maar steeds weer keerde het peloton terug. Tot Alan Jousseaume (TotalEnergies) na goed vijftig kilometer een gaatje sloeg. De Fransman zag even later Tom Paquot (Intermarché – Wanty) en Eric Antonio Fagundez (Burgos-BH) oversteken, waardoor er een kopgroep van drie ontstond. Na een lange achtervolging kon ook James Fouché (Euskaltel-Euskadi). Zo kleurde een kwartet een groot deel van de koers.

foto: Cor Vos
De maximale voorsprong van de vier koplopers bedroeg ongeveer vier minuten. Op zestig kilometer van het eind had BORA-hansgrohe, de ploeg van klassementsleider Primoz Roglic, het verschil alweer teruggebracht tot één minuut. Daarna nam INEOS Grenadiers over. De Britse formatie had het laatste gaatje al gedicht, toen het peloton op een kleine veertig kilometer van het einde werd opgeschrikt door een valpartij. Een van de slachtoffers was geletruidrager Primoz Roglic.
Roglic keert terug na zware val
De kopman van BORA-hansgrohe zag er aangeslagen uit en wees naar zijn heup. Toch stapte hij na een tijdje weer op. Twee ploeggenoten, Emanuel Buchmann en Matteo Sobrero, wachten hem op en probeerden hem terug te brengen naar het peloton, maar de geletruidrager had 36 kilometer van de finish al wel meer dan twee minuten achterstand. Omdat men in het pak wat gas terugnam en nog een ploeggenoot wachtte op Roglic, kon de klassementsleider op de klim naar Lizarrusti weer terugkeren in het peloton. Later zou hij zich ook gewoon weer op de voorposten positioneren.
Op deze klim gebeurde vervolgens weinig. De favorieten hielden zich koest en er werd (weliswaar aan een stevig tempo) en groupe naar boven gereden. Tot een kleine twee kilometer voor de top, toen Louis Meintjes versnelde. De Zuid-Afrikaan van Intermarché-Wanty kwam als eerste over de top, maar zijn voorsprong was beperkt. Enkele kilometers later rekende de meute hem dan ook alweer in.
Evenepoel pakt boni’s, Ayuso valt
Op acht kilometer van het einde was er nog een tussensprint. Hier kwam Remco Evenepoel als eerste door, voor Isaac Del Toro en Jonas Vingegeaard. Zij pakten respectievelijk drie, twee en één bonificatieseconde(n). Meteen na de spurt, viel het even stil. Marc Soler zag zijn moment schoon en knalde er vandoor. De Spanjaard van UAE Emirates kreeg Nelson Oliveira (Movistar) en Gorka Izagirre (Cofidis) mee. De drie sloegen een mooi gaatje.
Het waren BORA-hansgrohe, Alpecin-Deceuninck en dsm-firmenich PostNL die de achtervolging leidden. Later kwam ook Lidl-Trek helpen. Met vereende krachten brachten ze Oliveira, Izagirre en Soler terug op drie kilometer van de finish, waardoor de etappe alsnog eindigde in een massasprint. In aanloop naar dei sprint was er nog een zware valpartij met onder meer Brandon McNulty, Mattias Skjelmose en Juan Ayuso. Vooral de Spanjaard lag er slecht bij, maar hij stapte wel weer op. Hij reed de rit uit en omdat de valpartij plaatsvond in de laatste drie kilometer, verloor hij geen tijd op de concurrentie.
Hermans de snelste
Dan naar de sprint. Die werd aangetrokken door Michał Kwiatkowski, in dienst van Ethan Hayter. Het bleek echter Quinten Hermans die over de snelste benen beschikte. De Belg van Alpecin-Deceuninck kwam er met veel snelheid uit en won voor Edoardo Zambanini en Alex Aranburu.

foto: Cor Vos
Wat mij betreft begint het wel een beetje tijd te worden voor een gezamenlijke actie vanuit de UCI, organisatoren, supporters, etc gericht tegen de renners.: Genoeg is genoeg. Of jullie gaan als de sodemieter normaal doen en kappen met dat doorgesnoven gebeuk, of we gaan voorlopig niet meer koersen.
Neem nu Baskenland. Vandaag Roglic en Ayuso op hun plaat, en Skjelmose ook volgens mij, en McNulty. Het verhaal van de 10 kleine donkergekleurde medemensjes ipv een strijd om wie nu het hardst kan fietsen. En natuurlijk is rechtblijven ook onderdeel van de sport, maar op dit moment is het gekkenwerk zo lijkt het. Zelfs in een simpele sprintrit als vandaag presteren ze het om te vallen
Maar dat er meer wordt gebroken lijkt in ieder geval zo te zijn. Polleke is van de stats. zouden alle breuken enkel te maken hebben met de hogere snelheid, of door het ontbreken van vet en spier in de schouderpartijen, gecombineerd met brozere botten door eenzijdige voeding?
Vroeger hoefde niet iedereen bij de eerste tien van het peloton te rijden.
Nu zie je voortaan elf treintjes voor vijf sprinters en om de vijftig meter laat iemand zich dwars door het peloton zakken.
Het gemiddelde tempo wordt zo constant heel hoog gehouden dat elk moment van niet opletten/pech gigantische impact heeft.
Nu ook weer een valpartij terwijl je al in de veilige zone zit.
Snelheid, materiaal, kleding, parcoursen maar vooral het rijgedrag van de renners worden ter discussie gesteld. Dat is alvast positief want laten we eerlijk zijn, trop is te veel…
Ayuso in de slotkilometer lag er ook slecht bij. Lijkt mij dat deze 2 niet meer voor de eindzege gaan meedoen.
Verder een saaie rit maar wel met een mooie winnaar, Quinten is een perfecte renner voor dit soort etappes. Bij INEOS rijden ze weer eens voor nop omdat Ethan kennelijk nog in de winterslaap is.
Alpecin echt overal op niveau dit jaar.
En als er een grote paal had gestaan was het zeker ook prima geweest, omdat ze er al langs waren gekomen?
Je gaat toch geen sprint doen over zo'n drempel. Ik vond het een maffe aankomst vandaag.
Hopelijk kan iedereen verder goed herstellen. Er leken geen valpartijen bij te zijn die grotere doelen in de weg zitten maar toch even goed evalueren en afstappen indien nodig.