Primoz Roglic over groene ambities Van Aert: “Wout en ik moeten elkaar helpen”
Primož Roglič heeft een kanttekening geplaatst bij de ambities van Wout van Aert, die zijn blik heeft geworpen op de groene trui. “We kunnen meerdere truien winnen in de Tour, maar het team moet duidelijk maken wat het hoofddoel is. Dan kunnen we een plan maken voor ons twee”, vertelde de Sloveen aan Het Laatste Nieuws.
De olympisch kampioen tijdrijden van Tokio had al twee keer Wout van Aert als superknecht naast zich in de Ronde van Frankrijk. Van Aert vertelde echter dat hij volgend jaar de groene trui wel ziet zitten. Roglič gaf aan dat dit haalbaar is, maar dat er duidelijke plannen moeten gemaakt worden. “Het is de bedoeling dat we elkaar helpen. Hij moet voor de etappewinst kunnen strijden en tegelijkertijd moet ik wat tijd proberen te nemen. We moeten daar echt goed over nadenken”, vroeg de Sloveen om duidelijkheid.
“Ik wil zeker nog de Tour winnen en ik geloof ook dat ik dat kan. Al wil ik niet enkel herinnerd worden als een renner die al dan niet de Tour won. Het is zeker geen obsessie voor mij, ik ben dan ook niet gefrustreerd dat het nog niet gelukt is”, aldus de renner van Jumbo-Visma over zijn ambities. “Ik wil liever dat mensen mij zien als een renner die altijd alles geeft, die altijd tot het gaatje gaat. Een echte vechter, dat is ook wie ik ben.”
Over Tadej Pogačar wou Roglič niet het achterste van zijn tong laten zien. “Hoe je Pogačar moet verslaan? Daar moet de media maar over praten. Het gaat erover hoe sterk je zelf bent”, besloot Roglič.
En vergeleken met geel is groen een troostprijs, ook al denken sommige mensen (m.n. zuiderburen) daar anders over. Dat is eigenlijk een prijs die (net als de bollentrui) net het niveau van een etappezege overstijgt. Het dragen van 3 dagen geel is bijna groter dan het winnen van groen.
In dat perspectief snap ik Roglic volledig. Zolang beide doelen gediend kunnen worden, moet TJV dat zeker nastreven. En met een renner als Van Aert die weinig ondersteuning nodig heeft is het ook gewoon realistisch. Maar als er een moment komt dat er gekozen moet worden, dan moeten de gele kansen van Roglic altijd boven de groene kansen van Van Aert geplaatst worden.
Persoonlijk verwacht ik dat Van Aert dit ook prima gaat begrijpen, maar dat de weerstand hiertegen met name gaat komen vanuit Vlaamse hoek. En vanuit geengeelmaarookeengroen natuurlijk....
Waar ik weinig heb met groen, heb ik al helemaal niks met een paar dagen geel dragen. Het zorgt voor wat publiciteit maar uiteindelijk heb je helemaal niks gewonnen.
On: gewoon naar een hybridemodel gaan waar Roglic in veiligheid wordt gebracht en de laatste 3km Wout op de etappe mag jagen.
In de bergritten rekenen op de klimknechten i.p.v. op van Aert om van pakweg km 9 tot 5 op kop tempo te maken en hem de vrijheid laten om punten of ritten te kapen/uit te rusten in de bus. Dalen kan Roglic genoeg zelf, dus daar is Wout ook niet voor nodig.
Enige rit waar het écht moeilijk wordt om beider belangen te verenigen, is de kasseirit. Hopen dan maar dat Roglic daar op z’n Nibali’s vooraan mee is.
Ik heb met beide niet superveel. Behalve dat het vaak een mooie strijd in de wedstrijd oplevert (denk aan de bollenbattle van Poels dit jaar). De TdF kent in basis 2 belangrijke prijzen, en dat zijn ritzeges en het geel in Parijs. De rest is bijzaak.
Vwb de groene ambitie: grootste valkuil is dat je in 1 van de eerste zenuwachtige ritten Wout ergens uit de dranghekken kunt opvissen omdat hij mee wil sprinten. Natuurlijk, als je wilt winnen moet je risico's nemen, maar ik kan me voorstellen dat je daar ergens ook terughoudend in bent. Bijvoorbeeld als je weet dat er nog een kasseienrit komt...
Ik hoop overigens dat ze gewoon proberen iedere dag hun kans te gaan, hetzij om in het klassement een slag te slaan, hetzij om een gooi te doen naar de ritzege. Ik heb daar veel meer mee dan ploegen die je enkel in de bergritten tegenkomt. Dan nog liever een poging die eindigt tegen het asfalt dan helemaal niks proberen.
Dat de groene trui niet meer is dan een troostprijs is een stelling die ik eigenlijk enkel al las op Wielerflits. Vraag bijvoorbeeld eens aan Zabel, Sagan, Bennett en Cavendish wat deze trui voor hen betekende. Of aan Jan Janssen en JP van Poppel, moest je die eens tegenkomen in de Jumbo. Dat beeld met de verschillende truiwinnaars in Parijs is trouwens altijd een van de iconische beelden van de Tour.
Misschien moet ik explicieter zijn:
Ja ik hoop dat Van Aert zich overal smijt waar hij kan. Net als Roglic overigens.
Ja, ik hoop ook dat TJV hem terug fluit als het nodig is voor de gele droom van Roglic
Nee, groen zegt mij niet veel. Al zullen diegenen die groen dragen allicht anders over denken. Bij mij staat ritwinst hoger in de ranking. Beter 2 ritten in de TdF zonder groene trui, dan 0 ritzeges maar met groen naar huis.
Ja, ik kan wel genieten van de strijd in dit soort nevenklassementen, en dat moeten ze vooral blijven doen.
Het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.
@Lalsacien, het lijkt me nogal wiedes dat de groene trui voor klassementsmannen inderdaad niet de hoofdprijs is.
@wimvl, ik zou groen voor Wout even mooi vinden als geel voor Roglic - verschillende rennerstypes hebben nu eenmaal verschillende doelen. En daarbij merk ik nogmaals op dat Wout die voor groen gaat niet automatisch de kansen van Roglic hypothekeert als TJV het wat slimmer aanpakt en UAE laat werken.
[quote]De TdF kent in basis 2 belangrijke prijzen, en dat zijn ritzeges en het geel in Parijs. De rest is bijzaak. [/quote]
Tamelijk paradoxaal Michelangelo.
Overigens kom ik niet uit België, maar zou ik heel graag zien dat Roglic had gekozen voor het roze van de Giro en Jumbo-Visma vol de groene kaart van van Aert trekt in de Tour. En eventueel enkele klimmende vrijbuiters voor de bollen.
Roglic heeft een uitstekende kans om een Giro te winnen... ik word soms simpel van de pre-occupatie voor de Tour. En van Aert, gezien zijn enorme waarde voor onze ploeg, zou ik het zeer gunnen. Zeker nu Groenewegen loos is.
Je kan de druk proberen af te houden, maar Primoz zit natuurlijk maar met één ding in z'n hoofd en het zint hem niet dat WVA aangeeft voor groen te willen gaan. Het feit dat hij zich hierover nú al laat horen geeft aan hoe belangrijk die Tour is om hem binnen enkele decennia bij de grootste ronderenners te kunnen plaatsen. Zonder die Tour zal hij eerder een Quintana, Dumoulin, Basso e tutti quanti zijn dan een Froome, Contador, of (nu al) Pogacar.
Ik zou dat groen echt lekker laten gaan. Er is nog genoeg wat Van Aert niet gewonnen heeft, en dat groen kan altijd nog wel als de situatie er iets meer geschikt voor is.
Jumbo-Visma heeft stevig geïnvesteerd in de ploeg voor het eendagswerk, waar van Aert wel de nummer 1 van het team is. Dat zal dan ook het hoofddoel worden voor hem: het klassieke voorjaar. Reken daar nog een WK-omloop bij die interessant is voor een renner met zijn profiel, en dan begrijpt Wout vast wel dat het in de Tour een keer niet allemaal rond hem draait.
Maar los van Primoz zijn ambities kan Wout ook wel weer scoren in de Tour. Zijn grote meerwaarde ligt erin dat hij een uitstekende loods is in de verraderlijke vlakke ritten. Roglic in zijn wiel meenemen tot op het 3km-punt en dan zelf proberen de rit te winnen.
Geef je hem ook de ruimte om in ritten met meer klimwerk voor eigen kans te gaan, staat hij normaal gezien automatisch tussen de kanshebbers voor het groen. En waarom zou je het niet doen? Zoveel goeie klimmers bij JV die een paar km op kop kunnen sleuren, daar heb je WvA toch niet voor nodig?
Blijft ook de vraag over of Roglic Pogacar kan verslaan. Ik acht hem niet kansloos maar geef Pogi toch meer kans. Alles inzetten op Roglic met een van Aert 100% in dienst om dan aan het eind met lege handen achter te blijven? Dan kan je Wout gerust wat vrijheden geven zonder dat Primoz daar veel last van ondervindt, lijkt me.
Wat nooit zal gebeuren is de situatie in de bekende rit van 2020 waarin Wout moest terugkeren om Tom te helpen in plaats van te sprinten voor de overwinning.
Roglic heeft al meerdere malen aangetoond dat hij samen met Pogacar de beste ronderenner is van dit moment. Kijk zijn uitslagen er maar op na.
En ja, er is altijd onzekerheid. Maar die zit hem meer in of Roglic overheid blijft. niet zozeer in of hij mee doet in de top van het klassement.
In die zin is de missie van Wout misschien wel veel onzekerder, aangezien hij nog nooit heeft laten zien wat hij kan voor de puntentrui, en de kans om er bij een massasprint bij te liggen aanzienlijk is (kijk naar afgelopen jaar, en hoeveel sprinters door valpartijen niet in Parijs zijn aangekomen).
Voor wat betreft groen deel ik de zorg van Michelangelo over de gevaren in de massaspurts en hoe Wout zijn insteek daarin is. Ga je echt all-in bij de super vlakke etappes met de idiote bochten aan het eind en de doodsverachting van mannen als Sagan, Jacobsen, Merlier,Bennett, Groenewegen of kies je voor een aanpak waarbij de regelmaat een hoofdrol speelt en gok je dus op lange avonturen in overgangsetappes.
Dit alles en veel meer neem je mee in de gesprekken en daar komen ze natuurlijk uit.
dan moet je er gewoon niet aan beginnen. met lange avonturen in overgangsetappes haal je geen groen, dan doe je enkel door te wringen in het sprintersgeweld.
wat geen probleem is, sprinters kunnen wringen, 90% van de valpartijen in de laatste 10 kilometer zijn klassementstreintjes die vooraan niets te zoeken hebben. tenzij om te anticiperen op gevaar dat er enkel is omdat ze 't zelf creëren.
In ruil voor dat knechten krijgt hij wel de rest van het jaar vrij spel en is hij wel honderd procent de kopman. Lijkt me wel een mooie deal voor hem niet?
Misschien is die groene trui ook wel iets dat hij wel wil maar niet te perse, en komt het mooi uit als rookgordijntje. Handig als mensen denken dat het plan net iets anders is dan wat het gaat zijn.
Interessant onderwerp wel, de dualiteit van de groene trui. Er moet worden benadrukt hoe buitengewoon onbelangrijk die trui is, maar ze blijft wel de inspanning van het misgunnen waard (niet misgunnen aan Woutje, maar aan de zuiderbuurtjes dan).
Dat vind ik allemaal onnodig. De ploeg moet helemaal niet worden ingezet om sprinters achterop te houden, alles in dienst van Roglic. Behalve Van Aert zelf.
Maar schijnbaar stellen die andere 6 niet veel voor en is Van Aert de absolute en enige sleutel tot Tour-succes. Ik lees hier een heel jaar Jumbo-adoratie en hoe sterk dat team wel niet is in de breedte (beter dan Ineos!), maar blijkbaar is 't een erg fragiel kaartenhuisje dat afhankelijk is van 1 renner.
Nergens wordt beweerd dat Roglic enkel afhankelijk is van van Aert voor het geel en iedereen gunt van Aert de groene trui, er wordt enkel gezegd dat het slim is om vantevoren wel afspraken te maken hoe te handelen in bepaalde situaties.
Blijkbaar voel je je als Belg erg achtergesteld, waarvoor ik geen enkele reden zou zien.
uiteraard is 't logisch dat je er voor gaat met de second best, maar tenzij er iets gebeurt met pogacar, zal 2020 wel het nu-of-nooit jaar blijven.
tinkin outsaait de boks.
De vraag lijkt me eerder in welke mate je WvA naast Roglic door de chaos loodsen volledige vrijheid geeft om ritten te jagen. Dus niet enkel in sprints, maar ook in overgangsritten en misschien zelfs vanuit de vlucht in bergritten. Dan volgt die goeie klassering in het puntenklassement vanzelf.
Van Aert zijn geweldige tweede helft in de Tour dit jaar was bij aanwezigheid van Roglic veel minder mogelijk geweest. Dan was het veel meer volle bak rijden in dienst en minder sparen en zelf je momenten kiezen om voor ritwinst te gaan. De zwaardere ritten waar de klassementsmannen niet voor winst gaan, bieden voor Wout als sterke klimmer/solist net heel wat kansen.
Overigens zie ik voor MvdP ondanks dat bij Alpecin geen klassementsman is precies hetzelfde probleem. De plannen met Merlier en/of Philipsen zijn misschien zelfs nog moeilijker verenigbaar met Matje die voor groen gaat. Want in de vlakke sprinten moet je ook kort eindigen en hoe doe je dat als je al 1 of 2 andere sprinters hebt?
Die vraag is vrij simpel te beantwoorden met optie 3: Het belang van Groen is evenredig aan de kans die een renner uit een bepaald land heeft om hem te winnen. Toen Sagan een abonnement had op groen werd er in Vlaanderen lang niet zo de nadruk op het belang van deze trui gezet net als in Nederland trouwens. Nu is het opeens heel groot omdat Wout een topkandidaat is maar stel nu eens dat Matthieu hem wint, blijft dan de importantie zo groot of verdwijnt hij opeens over de landsgrenzen? Ook hier speelt opportunisme de hoofdrol, sinds gisteren lijkt het bv wel of heel Nederland de F1 als sport heeft omarmd terwijl de werkelijkheid een stukje anders is.
Edit @Murcia; die groene truien van Sagan waren in België even goed nieuws. Enkel hier lees je dat het niets is. En als de veldritzeges van VDP bij ons al nieuws zijn, dan zou een groen trui dat ook wel zijn.
Persoonlijk heb ik er iig niet veel mee. Ik weet dat Sagan m vaak ging ophalen en dat het daardoor wel eens wat vermakelijker was onderweg. Matthews stal m keer en ooit nam ene Zabel veel van die truien mee naar huis. Van Zabel kan ik me al nauwelijks meer wat heugen. Nu ik er over nadenk schiet Boonen nog een keer binnen. Denk wel dat de rest is weggezakt en dat ook zal gebeuren met Cavs groene dit jaar en die van Bennett. Was ook niet fel betwist. Ik kan niet voor anderen uitmaken wat belangrijk is enzo, maar voor mij toch een beetje een poedelprijs. Groen is leuk als je ploeg toch niet veel beters te doen heeft en wat extra exposure wil. Iets waar iemand als PatLef bv wel waarde aan hecht. En een Bora ook wel omdat die en de Tour toch wat naam wilde maken en niet echt andere speerpunten hadden.
Puur sportief stelt het wat mij betreft een stuk minder voor dan pakweg een wereldtitel of een monument, maar stel dat je er een paar ritten bij wint wordt het wel weer bijzonder natuurlijk.
Mijn inschatting is dat het belang dat aan groen gehecht wordt wel degelijk een Belgisch/Vlaams dingetje is, net omwille van de historiek met Vanderaerden, Maertens, Planckaert (x2), etc... Als wielernatie komen we ook al 45 jaar niet meer in aanmerking voor de Tourzege, dan wordt groen bij gebrek aan beter opgewaardeerd.
Maar dat belang is niet verbonden aan een Belg die meedingt voor groen, ook in de jaren Zabel en Sagan bleef de aandacht voor groen groot.
Vooral het voorbeeld van der Poel is slecht gekozen - die is in Vlaanderen eigenlijk net zo groot als Van Aert, dus als hij in het groen zou rijden zou de aandacht zéker niet afnemen.
Dit draadje heeft niet als insteek om de klasse van Van Aert te vergelijken met Ackermann of Kwiatkowski, Beer. Dit draadje gaat om de 100% toewijding en 100% ondersteuning die je weghaalt bij de kopman die voor geel fietst in de Tour. Het gaat niet om de ambities, de kansen op groen, of het aantal etappezeges van Van Aert.
Daar maakte de kopman het steevast af en dus is de rol van een Kwiatkowski ook beter te billijken. (Al vind ik persoonlijk dat hij zijn carrière deels vergooid heeft door zoveel te knechten. Die had anders een erelijst à la Gilbert kunnen hebben, denk ik. Maar dat moet hij uiteraard zelf weten.)
Of leg je daarnaast nog een tweede ijzer in het vuur, die het in het geval van WvA zelfs grotendeels kan zonder ploegmaten?
Stel, stél…, dat Evenepoel ooit een goeie ronderenner wordt. Neem je dan Flip ook enkel mee naar de Tour als babysit of laat je die nog altijd op zijn eentje zijn ding doen en voor spektakel (en dus ook publiciteit) zorgen? Ik vind dat je een renner als Alaphilippe wel wat kan laten knechten, maar dat wij als wielerliefhebbers ook recht hebben op een Flip die nog nu en dan voor eigen rekening mag gaan.
Ikzelf vind overigens dat Roglic nog steeds het vertrouwen verdient met een team volledig in steun, en dat je niet een paar man moet gebruiken voor de jacht op groen of ritzeges. Maar dat je WvA daarnaast op bepaalde momenten ook de vrijheid moet geven om op zijn eentje voor eigen kans te gaan. En enkel als er niemand anders in het team zijn rol kan overnemen, hem als oppasser inhuren voor Primoz. Je zit daar met renners als Vingegaard, Dumoulin, Kruijswijk, Kuss, Gesink, Dennis, Benoot, Teunissen, enz. in de ploeg maar van Aert mag 3 weken lang niet wijken van Roglic z’n zijde?
Ik vind het zeker niet onlogisch dat daar over nagedacht wordt en Wout niet zomaar automatisch in de Kwiat-rol aan 100% moet knechten. En uiteraard: als Roglic in het geel Wout nodig heeft, moeten zijn groene ambities maar even wijken.
Natuurlijk mag je die vraag stellen over Primoz maar dat geldt voor Wout natuurlijk net zo goed. Waarom die focus op het groen terwijl zijn hoofddoelen ook nog niet op zijn palmares prijken namelijk RVV, Roubaix en WK. Overigens zie ik geen enkel probleem om met de selectie voor volgend jaar beide kopmannen die ondersteuning te bieden die ze nodig hebben. De ploeg heeft naast een daadwerkelijke versterking van het voorjaarsteam ook de AK mannen met Dennis en Benoot en Laporte prima adjudanten gegeven. Juist de veelzijdigheid van de aanwinsten is een wapen. Voor mij betekend het trouwens ook dat er minder excuses zijn als de resultaten tegenvallen in bv het voorjaar. Het argument dat de jongens rondom Wout niet goed genoeg zijn kun je met de beste wil van de wereld niet meer gebruiken.
Edit: ik vind het dan wel weer hilarisch dat jij nu een keer aan een ander vraagt wat hij bedoelt :P
En als WvA volgend seizoen niet goed genoeg blijkt in de klassiekers, zullen andere mannen als Laporte en Benoot ook wel meer kansen krijgen vermoed ik.
JV is een topteam en dan moet er gescoord worden. Roglic is dé man bij de ploeg en de Tour hét doel, maar als het niet lukt kan zo’n ploeg zich moeilijk permitteren om met lege handen te staan in Parijs.
En net als jou zie ik het ook wel allemaal goed komen. Zowel Wout als Primoz zijn teamplayers met voor mannen van hun statuur nog een redelijk beperkt ego.
Na de klassiekers volledig aan de ketonen, uithongeren, bergen op, chip in het brein en #I<3Roglic inprogrammeren. No doubt.
In de hoop dat er dan in 3 weken tijd 1 wind-putsch komt waarbij Wout eigenhandig Pogiboy op minuten trekt met Primoz in zijn wiel?
Heeft niet echt iets te zien met de nationaliteit van Wout, denk ik. Ik zie Mathieu ook liever 3 weken spelen en zich uitleven dan dat hij etappe na etappe in de sprinttrein zit voor Merlier of Philipsen. Of Alaphilippe die op 1 of andere helling alle andere punchers uit het wiel kletst i.p.v. a rato van 10 keer omkijken per 15 sec. angstig checkt of REV op de klim nog het tempo kan volgen. Laat die mannen toch voor zichzelf rijden.
De Tour draait in de eerste plaats om de GT-mannen, maar daarnaast mag er toch nog wat meer te genieten zijn? En zoals hier al aangegeven door velen: is WvA nu werkelijk de enige die 3 weken lang als lijfwacht kan fungeren van zijn kopman?
Het liefhebber-zijn stopt als er een eindzege in de Tour op het spel staat?
En ploegmaat zijn van de eindwinnaar… Wat koop je daarvoor? Worden Froome zijn eindzeges door velen ook deels aan Kwiatkowski toegeëigend?
Daarnaast meen ik oprecht dat van Aert in deze rol het verschil kan maken voor de weliswaar keiharde en mentaal oersterke doch als coureur relatief fragiele Roglic. Er gaan kansen komen om hem te helpen winnen/redden van een vroegtijdige ondergang en dan MOET hij 100% gefocust bij hem zitten. En ik heb het hier niet per se over eindklimmen of a la Kwiat halve dag op kop maar juist het terrein van plat, waaieren, valleien, kutweer en chaos. Ik zie geen andere renner binnen het team die dat zo goed kan doen.
Dit is persoonlijk natuurlijk, ik denk dat het vergelijkbaar is met een klassieker winnen, als onderscheidende superknecht.
Dat winnaars als Kwiatkowski of van Aert daar al hun energie in stoppen en eventueel zelfs uitgepierd het najaar ingaan, gaat er bij mij evenwel niet in. Je helpt eens uit de nood waar je kan, maar voor de rest voluit voor eigen kansen gaan wat mij betreft. Kan het niet in de Tour, dan maar volle focus op het najaar.
Maar ik vermoed dat er in Wout zijn geval in de Tour wel genoeg ruimte komt om naast hulpje spelen af en toe voor eigen rekening te rijden.