Primoz Roglic na nieuwe zege: “De ploeg reed geweldig”
Primož Roglič wist vandaag op indrukwekkende wijze de ritzege te pakken in het Critérium du Dauphiné. Een goed getimede demarrage in de laatste honderden meters was genoeg om te zegevieren op de Col de Porte. “We laten opnieuw zien dat we ons op de juiste manier hebben voorbereid.”
Dit keer geen indrukwekkende Jumbo-Visma-trein op de slotklim, zoals we zagen in de Tour de l’Ain. Het waren de mannen van Team Ineos die het initiatief namen op de flanken van de Col de Porte. Renners als Dylan van Baarle, Jonathan Castroviejo, Michał Kwiatkowski en zelfs Geraint Thomas reden op kop voor Egan Bernal.
De Colombiaan bleek in de ultieme finale echter niet in staat om zijn grote concurrent Roglič te volgen. De Sloveen van Jumbo-Visma wist een indrukwekkende versnelling uit zijn benen te persen en kwam met voorsprong over de streep. “Dit is echt een geweldig resultaat”, zo vertelt de ritwinnaar, die na twee etappes ook de nieuwe leider is.
Concurrent Bernal
“De ploeg heeft echt geweldig gereden en ik ben blij met een nieuwe zege. We wisten allemaal dat de slotklim erg zwaar was en we controleerden de wedstrijd vanaf het begin. De jongens waren echt heel erg sterk.” Roglič wist vandaag een gevoelige tik uit te delen aan Bernal, maar de regerend winnaar van de Vuelta a España blijft op zijn hoede.
“Egan is de huidige Tourwinnaar en nog altijd een van de sterkste renners. De concurrenten hebben ook een goede voorbereiding achter de rug. Het is een vreemd seizoen en ik ben dan ook blij met elke wedstrijd.”
Was en ben nog steeds niet gecharmeerd van die wedstrijdtactiek. Om het even welke ploeg dit tot kunst heeft verheven.
Met het beeld wat ik vandaag zag stemt me toch enigzins tot licht in de tunnel, aangezien team Ineos het in een soortgelijke verhouding met een andere ploeg, in dit geval JV, over een andere boeg zal moeten gooien. Zoals Jose de Cauwer op Sporza al vertelde dat die zijn renners zou vertellen, helemaal niet meer op kop te gaan.
"verdeel en heers" kan ook een prima koerstactiek zijn die op zo'n manier eens de kans moet krijgen. Controle over de meeste zaken in het leven lukt tot op een bepaald punt, echter komt ook daar een eind aan. Leve 't einde van de treinen ?
Daarnaast wordt zo’n trein gedurende de ronde vaak wat minder. Gesink, Kuss en Bennett kunnen vast niet 3 weken lang de prestaties leveren die ze tot nu toe leverden. Daar gaan mindere dagen tussen zitten.
Overigens zitten er in de Tour voldoende ritten met kans op vuurwerk. In de ritten met een iets minder zware of zelfs zonder aankomst bergop lenen zich om eerder aan te vallen en de treinen te ontregelen.
Buchman en Pinot heel goed.
Kruissie en Tom hbeben nog wel wat werk om in de top5 te komen van het AK van de TDF.
Een springplank klinkt leuk maar alleen als je kopman ook de macht heeft. Het meest frustrerende voor INEOS is echter dat Roglic op het ogenblik de meest explosieve renner is bij de kandidaat winnaars. Vorig jaar konden ze gerust zijn over de tegenstand van TJV omdat Steven een pure diesel is. Als Roglic een betere punch blijft houden in de Tour dan heeft INEOS een groot probleem.
Lijkt me vooral smeuïg voor de koers als het gebeurt, ik begrijp ook wel dat ze daar niet voor betaald worden.
Ik heb Kruijswijk in de koersen waar ze beide reden (Romandië, Italiaanse najaarskoersen en l'Ain) de laatste jaren genoeg werk zien doen voor Roglic.
Ironisch gezien zie ik dat Wout wel doen, terwijl die toch ver boven Kruiswijk zal staan in de hierarchie..
Andere ergernis zijn de fietsen van Astana. Welke armoedige geest bedenkt dat de kleuren van de fiets dezelfde moeten zijn als van het tenue? Dat werkt averechts. Juist door contrastwerking worden ploegkleuren versterkt. En met die Willier-fietsen kan het perfect: die behoren uiteraard rood te zijn.
Ik denk dat je hier een voorbeeld ziet van de "remmende voorsprong" als je het vergelijkt met de teams die de afgelopen jaren domineerden (DQS en SKY/Ineos). Ik vermoed dat de ketonen daar reeds langer worden gebruikt dan in de rest van het peloton. Andere ploegen hebben destijds ipv ketonen geprobeerd om met structuur, voeding, training en andere marginal gains in het spoor te blijven. En toen daar nog ketonen bij kwamen, bleek dat in ieder geval voor TJV genoeg om de voet naast die van Ineos en DQS te zetten, en misschien wel verder.
Als je de beste en de sterkste bent is 'logisch' dat je minder scherp bent op nog verder verbeteren. Je bent zelf de referentie. Kijk naar de F1 en Ferrari: afgelopen seizoen de sterkste motor door een trucje; haal dat voordeel weg, en ineens zie je dat andere teams je overvleugeld hebben. Des te knapper wat Mercedes al jaren voor elkaar krijgt. Maar als ook dat geheim wordt gekraakt, wie weet waar de andere teams dan ineens staan.
Maar da's mijn simpele analyse van buitenaf...