Primoz Roglic: “Ik voel me nu een stuk beter”

donderdag 30 mei 2019 om 19:52
Primoz Roglic: “Ik voel me nu een stuk beter”

foto: Cor Vos

Voor de klassementsrenners was de achttiende rit naar Santa Maria di Sala een verkapte rustdag, maar vrijdag zullen ze weer aan de bak moeten richting San Martino di Castrozza. De vraag is wat Primož Roglič nog kan in deze Giro d’Italia. “We gaan alles geven in de laatste etappes”, blijft de Sloveen strijdbaar.

Roglič heeft enkele moeilijke dagen achter de rug, maar de kopman van Jumbo-Visma voelt zich nu een stuk beter. “Mijn maagproblemen zijn weg. Ik ondervind nog wel wat hinder van mijn val, maar we geven niet op. Zolang we kunnen, blijven we vechten. De komende dagen zullen een stuk zwaarder worden.”

Ploegleider Engels: “Primož heeft nog vuur in zijn ogen”
Addy Engels had een relatief rustige dag in de ploegleiderswagen. “De mannen hebben Primož goed van voren gehouden in de finale. We blijven de komende dagen strijden voor wat we waard zijn. Het zal vooral afhangen van Primož zelf. Hij gaf vandaag een goede indruk en heeft nog vuur in zijn ogen.”

Dit artikel delen:

36 Reacties

rahimns 30 mei 2019 om 20:00

Benieuwd of hij nog wat tijd zou kunnen terugpakken, maar het zal er denk ik op uitdraaien dat hij zijn podium zal gaan verdedigen. Hij gaat zeker nog worden aangevallen de komende 2 dagen.

Random wielerliefhebber. 30 mei 2019 om 20:02

Morgen moet hem wel goed liggen tov de springveren, etappewinst?

kelderfan 30 mei 2019 om 20:14

Ik denk of hoop, dat de echte Primoz Roglic opstaat, want zoals hij in Romandie heeft gereden, heb ik nog niet gezien helaas. Nog twee bergritten en een tijdrit te gaan.
Zaterdag zit ik met samengeknepen billen te kijken naar de verrichtingen van die kanjer. Ik verwacht wel dat hij bijtekent en dat TJV gaat zoeken naar nog een sterke renner bergop.

Greg4ever 30 mei 2019 om 20:31

Die aankomst heuvel van gisteren zou m ook heel goed hebben moeten liggen. Maar niet dus… het vet is van de soep bij Roglic. Ik vrees voor het podium voor hem… tenzij Nibali ook vierkant gaat fietsen natuurlijk.

Scibby 30 mei 2019 om 21:08

Dat betekent dat mollema podium kandidaat wordt :)

rennerske 30 mei 2019 om 22:16

Als Roglic zich weer beter voelt kunnen er nog hele gekke dingen gebeuren. Zaterdag op overbrugbare Roze-afstand komen en zondag toeslaan, waarom niet?

kelderfan 30 mei 2019 om 20:40

Nibali zat er ook doorheen gisteren en dat had Landa goed gezien. Dat bij elkaar in de ogen kijken werkt dus wel.

mus van de maasstad 30 mei 2019 om 20:44

Hoop dat hij mee kan met movistar

Kan het helaas niet zien morgen en overmorgen

Gina Dietters 30 mei 2019 om 20:48

Denk dat Landa een grotere bedreiging vormt dan Nibali, afgaande op de beelden van gisteren, waar Nibali nog net het wiel van Roglic kon houden toen Pozzovivo gas begon te geven.

Nibali zegt zich slecht te voelen, Roglic zegt zich beter te voelen, Landa denk de ronde nog te kunnen winnen. Maar uiteindelijk wint degene die zijn adem spaart, “Carapaz”.

Ik hoop op een bijzonder spannend einde van deze ronde, en dat we nog maar het nodige spektakel mogen zien. Hopelijk probeert Bahrein (Lees Nibali) Carapaz eindelijk eens echt te kraken, en kan Roglic in de buurt blijven. Zodat we zondag een met samengeknepen billen de afsluitende tijdrit kunnen kijken.

En wie weet zit een “Dumoulin” scenario voor Roglic er dan nog wel in ?

Wielerfan1987 30 mei 2019 om 21:06

Ik ben bang dat stijgen er niet meer in zit, tenzij 1 van de twee (Carapaz of Nibali) echt een off-day zou hebben, maar dat verwacht ik niet.

Het is voor Primoz zaak om met name Landa af te houden en die derde plaats veilig te stellen.

Vooraf is het niet hetgeen wat hij zich had voorgenomen, maar ik denk dat als hij die derde plek kan veiligstellen dat hij toch niet ontevreden mag zijn, twee etappewinsten en een derde plaats.

En als je er dan vanuit zou gaan dat zijn vormpeil in Romandie hem een betere 2e en derde week van de Giro heeft gekost is het toch ook een aardige troost dat hij Romandië heeft gewonnen, het zou zuurder zijn geweest als hij zowel daar als hier in de Giro met lege handen had gestaan.

Random wielerliefhebber. 30 mei 2019 om 21:16

Nibali haalt hij met de huidige tijdsverschillen in tijdens de tijdrit. Maar er moet nog een bergrit komen natuurlijk

kelderfan 30 mei 2019 om 21:16

Ik ben ook bang dat Romandie teveel en tekort op de Giro heeft gezeten, naast het blunderen van Engels/Boven, want dat heeft hem naast die crash {tijdverlies} ook die blessure opgeleverd. Dat was eigenlijk nog meer de reden, dan die “derde week.”

rahimns 30 mei 2019 om 21:25

Als Roglic goed was geweest dan had hij er gewoon bijgezeten op die klim en had hij niet zo risicovol hoeven af te dalen, dat had niets met het ‘blunderen’ van de ploegleiding te maken.

kelderfan 30 mei 2019 om 21:33

@rahimns
Leuk dat je ’t opneemt voor Engels & Boven, maar zonder die oponthoud had Roglic op zijn eigen fiets gezeten en dat is koffiedik kijken dan, maar dan had hij geen tijdverlies en blessure opgelopen op die dag. En om die blessure kun je niet heen.

rahimns 31 mei 2019 om 08:54

Dat weet je niet… ook dan was de kans groot geweest dat Tolhoek eerder bij Primoz was geweest dan de volgauto. Hij was gewoon al een tijdje niet top, dus dat heeft echt niet de doorslag gegeven.

KissMyAce 31 mei 2019 om 09:29

Niemand weet of die val door de andere fiets komt of niet….

Polleke 30 mei 2019 om 21:20

Lopez gaat zijn staart ook nog roeren…als ze allemaal banana’s gaan dan gaat er nog iemand uit de top gruwelijk door het ijs… Nibali lijkt me daarvoor eerste kandidaat…

EdEnd 30 mei 2019 om 21:27

Ik verwacht dat hij lekker gaat rijden op Landa en Nibali en uiteindelijk voor de 2e plaats gaat strijden… ook een hele goede prestatie na alle zeges in de voorafgaande rondes.

Wat betreft het betere ondersteuning berg op… ja die heeft hij maar als die uitvallen dan houdt het een keer op natuurlijk. Ik zie hem in de TdF wel weer grootse dingen doen na deze Giro, het is een uitzonderlijke kerel!

kelderfan 30 mei 2019 om 21:37

Dat Gesink weer eens pech heeft is natuurlijk geen plus, maar dat De Plus ook nog eens ziek uitvalt, is wel heel jammer gebleken. Die mist hij wel heel erg. Dan is de spoeling toch dun. Derhalve is een extra klimmer niet teveel.
Maar nu hij zich weer beter voelt, wordt hij wel weer kandidaat voor de 2e. pek, want ook Nibali had ’t opeens moeilijk.

VerstandOpNul 30 mei 2019 om 22:07

Ik vind nog steeds dat Kruiswijk over zn schaduw had kunnen heenstappen en meegaan als helper van Roglic.. had goud waard kunnen zijn deze Giro..

xistnc 30 mei 2019 om 22:12

Zolang één heroïsche nederlaag van Kruijswijk mooier is dan alle overwinningen van Roglic bij elkaar, hoop ik dat Steven niet hoeft te knechten.

rennerske 30 mei 2019 om 22:30

Maar ja, die heroïsche nederlaag staat helaas niet gelijk aan al die overwinningen en het potentieel van Roglic. Knechten dus.

xistnc 30 mei 2019 om 22:38

Ik weet zeker dat heel veel wielerliefhebbers dit met je oneens zijn.

rennerske 30 mei 2019 om 22:50

Ik ben het fantechnisch gezien ook niet helemaal met mezelf eens maar objectief gezien heb ik wel een punt.

VerstandOpNul 31 mei 2019 om 08:48

Als het doel van JumboVisma is om prachtige, heroïsche nederlagen te boeken, geef ik je gelijk…

martini151 31 mei 2019 om 10:23

Haha, mooi dat je objectief kan zeggen. “Ik heb een punt”

kelderfan 30 mei 2019 om 22:38

@xistnc
Waarom niet Kruijswijk en Roglic samen de Giro & TDF. Vorig jaar ging ’t bijzonder goed met die twee.

Sajarano 30 mei 2019 om 23:54

Een interessante gedachte, Roglic kopman in de Giro, Kruijswijk in de Tour. Ik vrees alleen dat Roglic niet zo goed is in knechten en dat Kruijswijk dat ook niet (meer) wil als hij er niet 100% zeker van is dat Roglic alleen voor hem werkt i.p.v. stiekem voor zijn eigen klassement te rijden. Vorig jaar kon de ploeg nog een beetje de schijn ophouden door Kruijswijk kopman te blijven noemen, maar na de Tour was wel duidelijk wie de betere renner van de twee is. Dus of dit voor herhaling vatbaar is betwijfel ik.

horsm 31 mei 2019 om 08:10

Ik zou dan wel Roglic kopman in de tour maken en Kruijswijk in de Giro.

rahimns 31 mei 2019 om 08:55

Ligt aan het parcours

Jean Dumas 30 mei 2019 om 23:39

Hopen op zondag, zou al heel wat zijn als hij podium rijdt.

Sajarano 31 mei 2019 om 00:11

Goh, wat hoop ik dat we de ware Roglic weer te zien krijgen. Als dat het geval mocht zijn dan kan het nog een mooi spannend slotweekend worden. Ik zag de afgelopen dagen slechts een schim van de renner zoals ik hem kende. Nauwelijks de kracht om nog te volgen, laat staan zelf nog iets te ondernemen…triest om te zien.

Zet hem op held en maak ze in!

martini151 31 mei 2019 om 10:28

Ik hoop dat dit ergens sarcasme is. De laatste 2 bergetappes zat hij gewoon bij de 10 beste klimmers van de Giro. De verschillen in de top zijn zo klein, dat 1 procentje minder al zorgt voor tijdsverlies. Ik noem dat zeker niet “geen schim van zichzelf”

Yates vorig jaar op het einde, dát is geen schim van jezelf zijn.

Laten we alsjeblieft niet doen alsof Roglic verschrikkelijk slecht aan het rondrijden is, want hij staat nog steeds “gewoon” 3e.

Sajarano 31 mei 2019 om 10:46

Een beetje een hyperbool, ja. Maar ik zag een krachteloze Roglic, die op zijn tandvlees en alleen op pure wilskracht probeerde zo goed mogelijk te volgen, en dat deed me pijn aan de ogen om te zien afgezet tegen wat hij kan in normale doen. Verder is hij veel stabieler dan Yates en zal hij niet zo snel volledig door het ijs zakken.

Hollandstrots 31 mei 2019 om 10:19

Helemaal niet zeker dat Roglic beter is dan Kruijswijk! Als Kruijswijk niet viel in de sneeuw won hij met gemak de Giro dat jaar. Roglic moet het nog maar waar maken daar. Alles valt of staat met het pieken. Als Kruijswijk dezelfde piek kan behalen op het juiste moment als destijds in de Giro kan hij meestrijden om een podiumplaats voor de Tour straks. Piekt hij niet juist wordt het vechten om een top tien notering.

Sephiroth 31 mei 2019 om 11:16

Tegen beter weten in dan nu toch maar hopen op 2 stunts deze 3 dagen. Tijd terug pakken en tot op 30s van carapaz komen en m dan in de tijdrit pakken.

Realiteit doet mij echter vrezen dat het eerder een moeilijke verdediging van zn 3e plek gaat worden.

Headlines

Materiaalzone

Populair