Primoz Roglic heerst opnieuw in Tour de l’Ain met rit- en eindzege
zondag 9 augustus 2020 om 15:16

Primoz Roglic heerst opnieuw in Tour de l’Ain met rit- en eindzege

Primoz Roglic heeft de Tour de l’Ain onbedreigd naar zijn hand gezet. De 30-jarige Sloveen rondde het ploegwerk van Jumbo-Visma magistraal af door in de slotmeters van de Grand Colombier weg te rijden van Egan Bernal.

Twaalf renners kozen na 45 kilometer voor de aanval, waaronder Sam Oomen (Team Sunweb) en Deceuninck-Quick-Step-renners Andrea Bagioli en Mauri Vansevenant. Vanuit de vroege vlucht wisten alleen Bagioli en Julien Bernard (Trek-Segafredo) te overleven.

Overlevers uit de vroege vlucht
Het duo wist een aanzienlijke tijd voorop te blijven. Onder leiding van Team Ineos werd de voorsprong langzaam teruggebracht. Op zo’n dertig kilometer van het einde bedroeg die nog anderhalve minuut.

Waar gisteren het tempo bepaald werd door Jumbo-Visma was het vandaag Team Ineos dat de leiding in handen nam. Deze slotrit van de Tour de l’Ain was een letterlijke generale repetitie van de vijftiende etappe in de aankomende Tour de France. De laatste 110 kilometer van het parcours zijn namelijk identiek aan die van de vijftiende etappe uit de Tour.

Na een korte stilte voor de storm, op twintig kilometer van de finish, nam oud-Tourwinnaar Geraint Thomas de leiding over. Op dat moment was de verhouding Jumbo-Visma- en Team Ineos-renners in evenwicht: vier tegen vier.

Geraint Thomas neemt de leiding
Voor Thomas was het na een paar kilometer op de Grand Colombier gedaan. Hij werd afgelost door Andrey Amador, die het tempo nog wat verder opvoerde. Voor Fabio Aru ging het toen al te snel. Op vijftien kilometer van het einde moest de renner van UAE Emirates lossen.

Na Amador was het viervoudig Tourwinnaar Chris Froome die zich opnieuw in een knechtenrol schikte. De Brit reed een kleine vier kilometer op kop van het peloton, maar kon de groep der favorieten, waaronder nog altijd vier renners van Jumbo-Visma (Roglic, Dumoulin, Kruijswijk en Bennett) niet doen lossen.

Nadat Froome, met nog 8,5 kilometer te gaan, een laatste snok had gegeven, was het Jonathan Castroviejo met een kopbeurt. Dat was van korte duur, maar zorgde er wel voor dat Bauke Mollema en Joao Almeida moesten lossen.

Team Ineos verliest mannen
De korte snok van de Costa Ricaan was tevens de wisseling van de wacht. Met een krakende Bernal als enige overgebleven Ineos-renner, nam Tom Dumoulin het heft in handen. De Limburger nam stoïcijns de groep der favorieten op sleeptouw.

Het was vervolgens Richie Porte die op 2,5 kilometer een eerste aanval plaatste. Door zijn stevige speldenprik werd de groep verder uitgedund tot een eliteclubje bestaande uit Porte, Roglic, Bennett, Bernal, Quintana en Guillaume Martin.

Roglic onbedreigd
Onder de boog van de laatste kilometer was het opnieuw Porte met een reeks van versnellingen, maar de kopman van Trek-Segafredo kon het verschil niet maken. Zijn aanval werd beantwoord met een demarrage van Bernal.

Alleen Roglic had de benen om die te beantwoorden. In de steile slotmeters was het de klassementsleider zelf die een allesbeslissende versnelling plaatste. Bernal kraakte, waardoor Roglic de kers op de taart zette door in de gele leiderstrui, net als gisteren, als eerste de finish te passeren.

RIDE Magazine
132 Reacties
09-08-2020 15:37
ik neem aan dat ze nog betet worden roglic zn piek is nog niet bereikt scheelt uiteraat ook voor een bennet of bernal.
09-08-2020 15:37
Ik vind er toch niet zoveel aan op deze manier. Niet toen Armstrong en co de boel doodcontroleerden, niet toen Sky het deed, en nu zit je zelfs met twee van die blokken....
    09-08-2020 15:40
    Dat snap ik, maar waarschijnlijk is het de enige manier om Ineos te verslaan...
    09-08-2020 15:47
    Jij houdt meer van een demarrage van de Tour topfavoriet in zijn uppie onder aan de laatste col van 17 km. Lijkt me ook veel leuker inderdaad maar volstrekt kansloos als je het in je eentje op moet nemen tegen de "treintjes' van Ineos en TJV. En als je het saai vind, geen probleem, zet de TV uit!
    09-08-2020 15:48
    Ja, begrijp ik best, en hun volledig recht, maar leuk vind ik het niet. Een Pinot, Mollema, Quintana, hoe moeten die in Godsnaam aanvallen om ons een beetje een leuke koers voor te schotelen? Moet je kijken waar ze tegen op moeten boksen. Geen gein meer aan zo hoor. En idd erg hypocriet dat velen het nu wel prima vinden terwijl ze jaren op Sky hebben zitten te ouwehoeren
    09-08-2020 16:29
    Jumbo rijdt gewoon identiek aan SKY want dat is DE manier. Het enige dat je dan hopen kan is dat hun beste mannen aan elkaar gewaagd zijn en/of dat ze een van hun beste renners vooruitsturen durven. Dat laatste lijkt alvast uitgesloten vanwege het moordend tempo dat ze bergop rijden.
09-08-2020 15:38
Primoz Roglic is toch een Nederlander?
    09-08-2020 15:50
    Ik begreep dat hij 2 paspoorten heeft, dat is hier heel gebruikelijk. Dan kan je kiezen, een sloveense nederlander of een nederlandse sloveen. O nee, klopt niet, dat geldt slechts voor andere paspoorten.
    09-08-2020 17:02
    @peer, wat een totaal irrelevante en zielige reactie zeg.
09-08-2020 15:41
De nederlanders zullen wel in dienst moeten rijden. Toch wel jammer voor de tour.
09-08-2020 15:43
Hopelijk is dit een serieuze mentale tik voor Bernal en INEOS.
    09-08-2020 15:44
    Hoe zie je een mentale tik voor je? Ga je minder hard fietsen als je ziet dat Roglic zo sterk is?
    09-08-2020 15:47
    @ nul verstand, Sommige renners zullen eerder ontmoedigd raken bij het rijden tegen een grote overmacht.
    09-08-2020 15:54
    Of een motivator om de tactiek aan te passen. Ergens op de verrassing een waaiertje trekken.
09-08-2020 15:46
JV en INEOS doen in de grote rondes niets anders dan wat DQS in de klassiekers doet. Je zorgt voor een overtal in de finale en kunt van daaruit de koers naar je hand zetten.
Is het fraai? Nee, meestal niet omdat je de koers in de grote ronde daarmee lam legt.
Aan de andere kant heb je nu niet een maar twee ploegen die dit trucje kunnen uitvoeren. Wordt het doodslaan van de koers in de overtreffende trap of gaat het naar elkaar loeren van deze ploegen kansen bieden aan anderen? Ik hoop dat renners als Pogacar en Pinot dat kunnen.
    09-08-2020 15:54
    Welnee @Murcia. Als er een 'Tourfavoriet' wil gaan demareren en de/een 'trein' kan hem niet terughalen dan gaan de andere favorieten hem echt niet laten wegrijden. Daar horen Pogacar en Pinot bij.
09-08-2020 15:47
Vandaag waren Bernal, Quintana, Porte en Martin de laatste wagonnetjes die konden aanhaken bij de Jumbo-trein (Bennett, Kruijswijk, Dumoulin, Roglic).

Wie zien we in de Tour de Jumbo-trein het langst volgen? Bernal, Pogacar, Quintana, Pinot? Laat ons hopen dat niet in elke bergrit van de Tour een Jumbotreintje deze mannen afzet op 1 km van de streep, waarna Roglic iedereen uit het wiel kletst.

Zoveel mogelijk spanning en aanvallen, daar houdt de wielerliefhebber toch vooral van, denk ik.
    09-08-2020 15:53
    Ik hoop gewoon dat 1 van de Jumbo's de tour wint. Op welke manier maakt me niet uit. Keer wat anders dan Ineos/Sky alleen. Het is ook de enige manier om die anderen te verslaan.
    09-08-2020 15:58
    Ik zou Sivakov en Thomas er ook nog bij zetten al heeft Geraint ook nog veel werk te doen. Maar jouw scenario is zeer wel denkbaar. Roglic heeft heel goed naar Geraint in 2018 gekeken. Een ploeg die het tempo verschroeiend hoog houdt en dan de punch in de laatste paar honderd meter. Ik hoop dat renners als Pinot en Pogacar dat kunnen doorbreken door toch de gok te wagen en eerder op de klim weg te rijden want anders wordt het inderdaad al snel saai. Je kunt als Roglic zijnde op deze manier alleen al via bonificaties een mooi gaatje slaan.
    09-08-2020 16:05
    Ach, het is gewoon geld. Ineos heeft bergen geld, kan overal de toppers kopen en domineert door hun overtal. Jumbo is niet het kleine moedige ploegje dat het daar tegen opneemt, dat is anno 2020 een groter speler die hetzelfde doet. Uiteraard zijn de opties van Jumbo wat beperkter, waardoor ze minder uitwijkmogelijkheden hebben indien er toppers zouden wegvallen, maar het blijven 2 geldbeurzen tegen elkaar.
    09-08-2020 17:02
    @Deel Koeper Welke budgetten hebben de ploegen dan? Op welke plek staat JV, qua budget? Als je het over geld hebt kun je dat er beter bijzetten, zodat we allemaal kunnen vaststellen dat JV over het grootste budget beschikt samen met INEOS. Heeft JV een groter budget dan DQS, Bora, Bahrein, Movistar, UAE, Astana, Trek etc? Ik ben hier wel nieuwsgierig naar. Tot op heden heb ík nergens kunnen terugvinden dat dit het geval is.
    09-08-2020 18:16
    @ deel koeper

    hier sla je de plank toch wel mis. Het budget van ineos is veel hoger dan de rest. Dat verschil is groter dan je denkt.

    https://www.google.com/amp/s/www.ns-businesshub.com/business/tour-de-france-2019-sponsors/amp/

    Budget team ineos: 25 m
    Budget team Jumbo: 10 m

    budgetten van 2019 waren dit, link van 2020 volgt, maar ook in 2020 was er een enorm verschil. Jumbo is slechts 7e in de lijst. Dus Jumbo is wel degelijk het (relatief) kleine ploegje die opneemt tegen het grote geld:)

    Go Jumbo!
    09-08-2020 18:38
    Budgetten 2020:

    Ineos: 47
    Jumbo: 20

    https://nos.nl/artikel/2276868-de-koers-wordt-aardig-vervalst-door-almaar-rijker-wordend-sky.html
    09-08-2020 18:57
    @Deel Koeper zo te zien zijn er ploegen met grotere budgetten dan JV. Het valt dus wel mee dat JV over veel budget beschikt. Ze zetten het beschikbare budget wel goed in. Daarom zijn ze nu bij de beste ronde teams in de World Tour.
    09-08-2020 22:56
    In de tour hoop ik dat er een renner van een geheel ander team dan ineos of tjv telkens mee weet te glibberen, en het geel pakt. Zodat de bergtreintjes te kakken worden gezet. Beetje zoals Yates het vaak doet.
    10-08-2020 00:00
    @lathumnees het budget van team sky zat tussen 2015-2018 op minimaal 74 miljoen gbp per jaar.

    Als je gelooft dat 25 miljoen usd in 2019 het budget was moet je even het honorarium van de top 10 renners in dienst optellen, dan kom je bij nummer 6 al in de rode cijfers terecht. Die 10 miljoen usd van JV slaat ook nergens op natuurlijk.
    10-08-2020 07:52
    @ joek zat

    Klopt, de bedragen die ik geef van 2019 betreft alleen budget hoofdsponsor, wat ongeveer 70% van totale budget uitmaakt (staat ook in het artikel). de bedragen van 2020 zijn totale budgetten, inclusief secundaire sponsoren.

    En dan heb je uiteraard nog het prijzengeld, dus dat de loonkosten hoger liggen dan het sponsorbudget is aannemelijk.

    Maar het verschil qua budget tussen ineos en jumbo is i.i.g. duidelijk.
09-08-2020 15:48
Vergeet niet jongens dat Bahrein en Bora niet meededen aan deze ronde, die kunnen in de tour ook voor meer spektakel gaan zorgen......
09-08-2020 15:50
In mijn ogen zijn de beste teams momenteel: TJV/DQS.

Kort daarachter gevolgd door:
INEOS/BORA

Op grotere afstand volgt nog wat klein bier:
ASTANA/UAE/SCOTT/TREK/SOUDAL
    09-08-2020 15:54
    EF heeft ook wel een leuk ploegje: Higuita, Uran Carthy Martinez van Garderen en Woods onder andere
    09-08-2020 17:40
    @drj je hebt gelijk. Die ploeg mag in et laatste rijtje. Hoewel ze buiten Bettiol niet echt top klassieke renners of topsprinters hebben.
09-08-2020 16:10
Je kunt wel een trein hebben, maar die moet je wel op het juiste station afzetten. Indrukwekkend wat Jumbo hier doet, maar dat doe je niet 1,2,3 ook even in de tour. Dan zijn er nog wat extra klasbakken
09-08-2020 16:34
Waarom rijden ze niet op de Celeste Bianchi. Veel mooier.
09-08-2020 16:37
Na de Dauphine komt er meer duidelijkheid. Thomas is er nog niet en dat scheelt echt.
    09-08-2020 16:45
    Waar is Thomas niet?
09-08-2020 16:45
Treedt Primoz daarmee toch mooi in de voetsporen van zijn illustere ploeggenoot BertJan Lindeman.
    09-08-2020 22:58
    Denk dat lindeman meer Nederlandse fans heeft
09-08-2020 16:56
Ik heb goede hoop dat TJV in de Tour Ineos op zijn plaats zal zetten.
Ineos heeft jaren de ketonen voorsprog gehad maar je ziet dat andere ploegen ze bijgehaald hebben.
Mooi zo ! Gelijke wapens.
09-08-2020 17:06
Fantastische teamprestatie, maar ook speciale credits naar Roglic. Want je kunt de koers domineren en je kopman zo goed afzetten het is niet iedereen gegeven om het dan ook nog af te maken, eerlijk gezegd kan ik geen 5 renners opnoemen die hetzelfde kunnen op dit moment. Soms is het ook simpelweg zo dat de beste wint en dat de rest van de ploeg en koers bijzaak is.
09-08-2020 17:19
Ik wil toch nog betwisten dat TJV in de breedte sterker is dan INEOS. Renners 5-15 van INEOS zijn beter dan die van TJV. Maar die kunnen gelukkig niet allemaal mee.

En volgend jaar... als ze Porte, DePlus, Carapaz ook meenemen, dan is INEOS echt SUPER. Dan dit jaar maar toeslaan. ;-)
    09-08-2020 18:20
    Eens, maar dat is ook logisch met een dubbel zo groot budget
    09-08-2020 19:29
    Volgensmij wou bernal volgend jaar de giro rijden, dus dan is het het jaar om de tour te winnen.
    09-08-2020 20:44
    Volgend jaar kunnen er wel meer de keuze maken voor de Giro icm de Olympische Spelen.
09-08-2020 17:19
Van die Bernal zijn ze nog lang niet af. Die wordt alleen maar beter.
09-08-2020 17:43
Nibali bewijst overigens zijn gelijk: een salarisplafond zou welkom zijn. Hoe dit praktisch te realiseren valt (ivm creatief boekhouden in de vorm van bonussen) is vers twee.
09-08-2020 17:50
Word het nog wat met Oomen?
    09-08-2020 18:05
    DNF, benieuwd wat er aan scheelt!
    09-08-2020 20:55
    Niet iedereen is direct top in zijn eerste wedstrijd na een lange pauze. Er zijn veel afgestapt. De verschillen zijn ook groot in deze bergetappe. Als JV en Ineos zo gaan huishouden in de Tour wint Van Aert in Parijs. Alle topsprinters zijn dan al een keer buitentijd gereden. De klimmer van Lotto Soudal (Hagen) is bijvoorbeeld ook op 26 minuten gereden. Sander Armee op 20 minuten deed het iets beter. Vanhoucke op 4 minuten nog de beste van Lotto Soudal. Thymen Arensman op 10 minuten heeft het redelijk gedaan. In ieder geval 10 minuten beter dan zijn jonge teamgenoot Ivan van Wilder. Almeida ook weer goed, maar wel op 2 minuten.
09-08-2020 17:57
Mooi zo, nu nog even onze skispringer duidelijk maken dat het natuurlijk wel de bedoeling dat Tommeke de kopman in de tour is.
De dure Jumbo centjes renderen natuurlijk het best in nederland als dumoulin de tour wint.
    10-08-2020 12:23
    Waarom Primoz Roglic de kopman voor de TdF 2020 wordt en niet Steven Kruijswijk of Tom Dumoulin, kan iedereen hier zien (ook als het team TJV zegt, dat men met 3 kopmanen instappt in de TdF):

    Statistik head-to head

    Roglic vs Kruijswijk
    https://www.procyclingstats.com/rider/primoz-roglic/head-to-head/steven-kruijswijk
    Kruijswijk was beter dan Roglic voor het laatst in 2016! Kruiswijk heeft 2 zegen in zijn pro-career, niet te vergelijken met Roglic.

    Roglic vs. Dumoulin
    https://www.procyclingstats.com/rider/tom-dumoulin/head-to-head/primoz-roglic
    Dumoulin was beter dan Roglic voor het laatst in TdF 2018. In 2019 heerste Primoz Roglic en ook in het ronden en rennen waar allebei deelnamen, was PR al better dan Tom en dat VOOR de blessure van Dumoulin. De trend "Running point score by season" spreekt vanzelf.

    We hebben hier met een sport te doen en daar tellen allen maar de uitslagen volgens mij. Primoz heeft ook bewezen, dat hij een GT winnen kan en is altijd nog de nummer eens te wereld op UCI ranking lijst. Dat zit ook een sponsor als Jumbo graag.
    https://www.uci.org/road/rankings
    Maar hij wil ook een sterke team nodig hebben vvor de overwinning, het gaat om teamsport.

    Laten we de benen praten.
09-08-2020 18:04
Hup Quintana
09-08-2020 18:07
Jumbo en Roglic momenteel de besten, mede door het effect van de hoogtestage. Maar de kaarten worden pas over een maand geschud. Ik vermoed dat de renners van INEOS gemikt hebben op een latere topvorm, en dat ze de toppers van Jumbo tijdens de tweede Tourhelft zomaar naar huis zullen fietsen.
    09-08-2020 18:15
    Ik verwacht dit ook/ben er ook bang voor. Ik vind dat Jumbo wel erg veel geeft en beetje naief is, net als Jumbo supporters
    09-08-2020 18:42
    Wat mij opvalt is dat nu, bij dit rondje zoveel mensen beginnen met de vraag of Roglic en de ploeg te vroeg piekt en bij de overwinning van Bernal eerder deze week met een ook indrukwekkende Sivakov aan zijn zijde dit totaal geen punt van discussie was.
    Ik had niet de indruk dat Roglic hier tot het uiterste moest gaan dus ook bij hem zal er nog wel marge op zitten. Bernal en INEOS gaan er ook nog wel wat procenten bij krijgen dus ik denk dat voor beide kampen dit niet meer dan een test was. De eerste speldenprikken zijn uitgedeeld maar meer ook niet.
09-08-2020 18:23
Deze overwinning zegt alles en niks,alles dat Jumbo dit weekend sterker was en niks wat er over 3 weken kan gaan gebeuren.
Fijn dat Jumbo zo'n sterke bergtrein heeft maar ik heb toch liever ouderwetse toestanden waar de kopmannen blij zijn als ze 1 helper nog bij zich hebben,maar dat is jammer genoeg niet meer van deze tijd.
09-08-2020 18:36
Ben benieuwd of de Eddy 2.0 (Evenepoel) Bernal/Roglic weet te verslaan de komende weken?
Wanneer komen ze elkaar tegen?

Roglic wint straks wel 6x de Tour en pakt 10 wereldtitels, ongekend wat een talent..
Nog nooit zoiets gezien, dit is toch een koers van naam..
Hoeveel minuten pakt hij op Thomas en Froome? Beide tourwinnaars ook de winnaar van vorig jaar reed hij op 1 been eraf.
    09-08-2020 21:32
    Misschien op de WK wegrit. Alleen de voorbereiding is heel anders. Bernal/Roglic komen net uit de Tour. Evenepoel is in de voorbereiding op de Giro.
09-08-2020 18:51
Het blijft een raar forum, Jumbo rijdt zeer indrukwekkend en de helft van de reacties is gezeik.

Te vroeg in vorm: Dumoulin sowieso niet en Roglic laat nog niet het achterste van z'n tong zien.
Saai: is Evenepoel 50 km op kop dan zo spannend?
Volgend jaar is Ineos weer sterker: ja, ze kopen De Plus, maar Kuss is hier niet en die heeft meer talent dan de meeste Ineos-renners.
    09-08-2020 20:45
    Das toch een beetje zo met alles in deze maatschappij waarin we leven he? Niet alleen op dit forum. Wat het onderwerp ook is, altijd 50% gezeik, we staan in alles lijnrecht tegenover elkaar, of het nou sport of politiek of whatever is

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine