Primoz Roglic heerst opnieuw in Tour de l’Ain met rit- en eindzege
Primoz Roglic heeft de Tour de l’Ain onbedreigd naar zijn hand gezet. De 30-jarige Sloveen rondde het ploegwerk van Jumbo-Visma magistraal af door in de slotmeters van de Grand Colombier weg te rijden van Egan Bernal.
Twaalf renners kozen na 45 kilometer voor de aanval, waaronder Sam Oomen (Team Sunweb) en Deceuninck-Quick-Step-renners Andrea Bagioli en Mauri Vansevenant. Vanuit de vroege vlucht wisten alleen Bagioli en Julien Bernard (Trek-Segafredo) te overleven.
Overlevers uit de vroege vlucht
Het duo wist een aanzienlijke tijd voorop te blijven. Onder leiding van Team Ineos werd de voorsprong langzaam teruggebracht. Op zo’n dertig kilometer van het einde bedroeg die nog anderhalve minuut.
Waar gisteren het tempo bepaald werd door Jumbo-Visma was het vandaag Team Ineos dat de leiding in handen nam. Deze slotrit van de Tour de l’Ain was een letterlijke generale repetitie van de vijftiende etappe in de aankomende Tour de France. De laatste 110 kilometer van het parcours zijn namelijk identiek aan die van de vijftiende etappe uit de Tour.
Na een korte stilte voor de storm, op twintig kilometer van de finish, nam oud-Tourwinnaar Geraint Thomas de leiding over. Op dat moment was de verhouding Jumbo-Visma- en Team Ineos-renners in evenwicht: vier tegen vier.
Geraint Thomas neemt de leiding
Voor Thomas was het na een paar kilometer op de Grand Colombier gedaan. Hij werd afgelost door Andrey Amador, die het tempo nog wat verder opvoerde. Voor Fabio Aru ging het toen al te snel. Op vijftien kilometer van het einde moest de renner van UAE Emirates lossen.
Na Amador was het viervoudig Tourwinnaar Chris Froome die zich opnieuw in een knechtenrol schikte. De Brit reed een kleine vier kilometer op kop van het peloton, maar kon de groep der favorieten, waaronder nog altijd vier renners van Jumbo-Visma (Roglic, Dumoulin, Kruijswijk en Bennett) niet doen lossen.
Nadat Froome, met nog 8,5 kilometer te gaan, een laatste snok had gegeven, was het Jonathan Castroviejo met een kopbeurt. Dat was van korte duur, maar zorgde er wel voor dat Bauke Mollema en Joao Almeida moesten lossen.
Team Ineos verliest mannen
De korte snok van de Costa Ricaan was tevens de wisseling van de wacht. Met een krakende Bernal als enige overgebleven Ineos-renner, nam Tom Dumoulin het heft in handen. De Limburger nam stoïcijns de groep der favorieten op sleeptouw.
Het was vervolgens Richie Porte die op 2,5 kilometer een eerste aanval plaatste. Door zijn stevige speldenprik werd de groep verder uitgedund tot een eliteclubje bestaande uit Porte, Roglic, Bennett, Bernal, Quintana en Guillaume Martin.
Roglic onbedreigd
Onder de boog van de laatste kilometer was het opnieuw Porte met een reeks van versnellingen, maar de kopman van Trek-Segafredo kon het verschil niet maken. Zijn aanval werd beantwoord met een demarrage van Bernal.
Alleen Roglic had de benen om die te beantwoorden. In de steile slotmeters was het de klassementsleider zelf die een allesbeslissende versnelling plaatste. Bernal kraakte, waardoor Roglic de kers op de taart zette door in de gele leiderstrui, net als gisteren, als eerste de finish te passeren.
Is het fraai? Nee, meestal niet omdat je de koers in de grote ronde daarmee lam legt.
Aan de andere kant heb je nu niet een maar twee ploegen die dit trucje kunnen uitvoeren. Wordt het doodslaan van de koers in de overtreffende trap of gaat het naar elkaar loeren van deze ploegen kansen bieden aan anderen? Ik hoop dat renners als Pogacar en Pinot dat kunnen.
Wie zien we in de Tour de Jumbo-trein het langst volgen? Bernal, Pogacar, Quintana, Pinot? Laat ons hopen dat niet in elke bergrit van de Tour een Jumbotreintje deze mannen afzet op 1 km van de streep, waarna Roglic iedereen uit het wiel kletst.
Zoveel mogelijk spanning en aanvallen, daar houdt de wielerliefhebber toch vooral van, denk ik.
hier sla je de plank toch wel mis. Het budget van ineos is veel hoger dan de rest. Dat verschil is groter dan je denkt.
https://www.google.com/amp/s/www.ns-businesshub.com/business/tour-de-france-2019-sponsors/amp/
Budget team ineos: 25 m
Budget team Jumbo: 10 m
budgetten van 2019 waren dit, link van 2020 volgt, maar ook in 2020 was er een enorm verschil. Jumbo is slechts 7e in de lijst. Dus Jumbo is wel degelijk het (relatief) kleine ploegje die opneemt tegen het grote geld:)
Go Jumbo!
Ineos: 47
Jumbo: 20
https://nos.nl/artikel/2276868-de-koers-wordt-aardig-vervalst-door-almaar-rijker-wordend-sky.html
Als je gelooft dat 25 miljoen usd in 2019 het budget was moet je even het honorarium van de top 10 renners in dienst optellen, dan kom je bij nummer 6 al in de rode cijfers terecht. Die 10 miljoen usd van JV slaat ook nergens op natuurlijk.
Klopt, de bedragen die ik geef van 2019 betreft alleen budget hoofdsponsor, wat ongeveer 70% van totale budget uitmaakt (staat ook in het artikel). de bedragen van 2020 zijn totale budgetten, inclusief secundaire sponsoren.
En dan heb je uiteraard nog het prijzengeld, dus dat de loonkosten hoger liggen dan het sponsorbudget is aannemelijk.
Maar het verschil qua budget tussen ineos en jumbo is i.i.g. duidelijk.
Kort daarachter gevolgd door:
INEOS/BORA
Op grotere afstand volgt nog wat klein bier:
ASTANA/UAE/SCOTT/TREK/SOUDAL
Ineos heeft jaren de ketonen voorsprog gehad maar je ziet dat andere ploegen ze bijgehaald hebben.
Mooi zo ! Gelijke wapens.
En volgend jaar... als ze Porte, DePlus, Carapaz ook meenemen, dan is INEOS echt SUPER. Dan dit jaar maar toeslaan. ;-)
De dure Jumbo centjes renderen natuurlijk het best in nederland als dumoulin de tour wint.
Statistik head-to head
Roglic vs Kruijswijk
https://www.procyclingstats.com/rider/primoz-roglic/head-to-head/steven-kruijswijk
Kruijswijk was beter dan Roglic voor het laatst in 2016! Kruiswijk heeft 2 zegen in zijn pro-career, niet te vergelijken met Roglic.
Roglic vs. Dumoulin
https://www.procyclingstats.com/rider/tom-dumoulin/head-to-head/primoz-roglic
Dumoulin was beter dan Roglic voor het laatst in TdF 2018. In 2019 heerste Primoz Roglic en ook in het ronden en rennen waar allebei deelnamen, was PR al better dan Tom en dat VOOR de blessure van Dumoulin. De trend "Running point score by season" spreekt vanzelf.
We hebben hier met een sport te doen en daar tellen allen maar de uitslagen volgens mij. Primoz heeft ook bewezen, dat hij een GT winnen kan en is altijd nog de nummer eens te wereld op UCI ranking lijst. Dat zit ook een sponsor als Jumbo graag.
https://www.uci.org/road/rankings
Maar hij wil ook een sterke team nodig hebben vvor de overwinning, het gaat om teamsport.
Laten we de benen praten.
Ik had niet de indruk dat Roglic hier tot het uiterste moest gaan dus ook bij hem zal er nog wel marge op zitten. Bernal en INEOS gaan er ook nog wel wat procenten bij krijgen dus ik denk dat voor beide kampen dit niet meer dan een test was. De eerste speldenprikken zijn uitgedeeld maar meer ook niet.
Fijn dat Jumbo zo'n sterke bergtrein heeft maar ik heb toch liever ouderwetse toestanden waar de kopmannen blij zijn als ze 1 helper nog bij zich hebben,maar dat is jammer genoeg niet meer van deze tijd.
Wanneer komen ze elkaar tegen?
Roglic wint straks wel 6x de Tour en pakt 10 wereldtitels, ongekend wat een talent..
Nog nooit zoiets gezien, dit is toch een koers van naam..
Hoeveel minuten pakt hij op Thomas en Froome? Beide tourwinnaars ook de winnaar van vorig jaar reed hij op 1 been eraf.
Te vroeg in vorm: Dumoulin sowieso niet en Roglic laat nog niet het achterste van z'n tong zien.
Saai: is Evenepoel 50 km op kop dan zo spannend?
Volgend jaar is Ineos weer sterker: ja, ze kopen De Plus, maar Kuss is hier niet en die heeft meer talent dan de meeste Ineos-renners.