Primoz Roglic heerst opnieuw in Tour de l’Ain met rit- en eindzege
Primoz Roglic heeft de Tour de l’Ain onbedreigd naar zijn hand gezet. De 30-jarige Sloveen rondde het ploegwerk van Jumbo-Visma magistraal af door in de slotmeters van de Grand Colombier weg te rijden van Egan Bernal.
Twaalf renners kozen na 45 kilometer voor de aanval, waaronder Sam Oomen (Team Sunweb) en Deceuninck-Quick-Step-renners Andrea Bagioli en Mauri Vansevenant. Vanuit de vroege vlucht wisten alleen Bagioli en Julien Bernard (Trek-Segafredo) te overleven.
Overlevers uit de vroege vlucht
Het duo wist een aanzienlijke tijd voorop te blijven. Onder leiding van Team Ineos werd de voorsprong langzaam teruggebracht. Op zo’n dertig kilometer van het einde bedroeg die nog anderhalve minuut.
Waar gisteren het tempo bepaald werd door Jumbo-Visma was het vandaag Team Ineos dat de leiding in handen nam. Deze slotrit van de Tour de l’Ain was een letterlijke generale repetitie van de vijftiende etappe in de aankomende Tour de France. De laatste 110 kilometer van het parcours zijn namelijk identiek aan die van de vijftiende etappe uit de Tour.
Na een korte stilte voor de storm, op twintig kilometer van de finish, nam oud-Tourwinnaar Geraint Thomas de leiding over. Op dat moment was de verhouding Jumbo-Visma- en Team Ineos-renners in evenwicht: vier tegen vier.
Geraint Thomas neemt de leiding
Voor Thomas was het na een paar kilometer op de Grand Colombier gedaan. Hij werd afgelost door Andrey Amador, die het tempo nog wat verder opvoerde. Voor Fabio Aru ging het toen al te snel. Op vijftien kilometer van het einde moest de renner van UAE Emirates lossen.
Na Amador was het viervoudig Tourwinnaar Chris Froome die zich opnieuw in een knechtenrol schikte. De Brit reed een kleine vier kilometer op kop van het peloton, maar kon de groep der favorieten, waaronder nog altijd vier renners van Jumbo-Visma (Roglic, Dumoulin, Kruijswijk en Bennett) niet doen lossen.
Nadat Froome, met nog 8,5 kilometer te gaan, een laatste snok had gegeven, was het Jonathan Castroviejo met een kopbeurt. Dat was van korte duur, maar zorgde er wel voor dat Bauke Mollema en Joao Almeida moesten lossen.
Team Ineos verliest mannen
De korte snok van de Costa Ricaan was tevens de wisseling van de wacht. Met een krakende Bernal als enige overgebleven Ineos-renner, nam Tom Dumoulin het heft in handen. De Limburger nam stoïcijns de groep der favorieten op sleeptouw.
Het was vervolgens Richie Porte die op 2,5 kilometer een eerste aanval plaatste. Door zijn stevige speldenprik werd de groep verder uitgedund tot een eliteclubje bestaande uit Porte, Roglic, Bennett, Bernal, Quintana en Guillaume Martin.
Roglic onbedreigd
Onder de boog van de laatste kilometer was het opnieuw Porte met een reeks van versnellingen, maar de kopman van Trek-Segafredo kon het verschil niet maken. Zijn aanval werd beantwoord met een demarrage van Bernal.
Alleen Roglic had de benen om die te beantwoorden. In de steile slotmeters was het de klassementsleider zelf die een allesbeslissende versnelling plaatste. Bernal kraakte, waardoor Roglic de kers op de taart zette door in de gele leiderstrui, net als gisteren, als eerste de finish te passeren.
Van Skybots (Ineosbots) naar Jumbobots met Roglic in de vorm van Robocop (Roglicop dus).
Ik houd er niet van, al verzacht het feit dat het om een NL ploeg gaat enigszins.
Maar hoe dan ook als team een super prestatie, veelbelovend voor de tour.
"In de eerste rit heeft JV aanvallend gereden. In de 2e rit hebben ze het ook geprobeerd met Kruijswijk, maar werd het gat dichtgereden door Ineos."
Sky/Ineos heeft ook dikwijls zeer offensief gekoerst hoor. Vorig jaar reed Bernal de concurrentie aan gort en wat te denken van Froome met zijn monsteraanval in de giro waarmee hij Dumoulin klopte?
Maar Parijs is nog ver en INEOS weet hoe ze een Tour moeten winnen.
Anderzijds is er nooit een tijd geweest dat er 2 treintjes waren. De vraag is hoe dat in de Tour gaat zijn. Gaan ze dan naast elkaar rijden? Dat is niet efficiënt. Daarnaast was Froome destijds veruit het beste, nu liggen Roglic en Bernal dichter tegen elkaar aan qua niveau. Bernal profiteert net zo goed van de trein van Jumbo-Visma, als hij sterk genoeg is om te volgen. Mocht hij het niet kunnen volgen, dan zou Ineos een lager tempo moeten rijden, waarbij Roglic kan demarreren. Dus onder aan de streep maakt het niets uit. En als alle treintjes zijn uitgereden, hou je de kopmannen over. Uiteindelijk zal het toch een man-tegen-man-gevecht worden waarbij de sterkste zal winnen.
Maar op deze manier win je ook en de Remco act moet wel een beetje uniek blijven natuurlijk.
Dumoulin na gisteren wat rustiger aan, vandaag een prima knecht, daar gaat Roglic nog veel plezier aan hebben.
Als de hele ploeg deze vorm kan vasthouden, zijn ze topfavoriet voor de Tour. Enorm sterkte trein bergop en daar komt ook nog eens een sterke Kuss bij.
Het is nog paar weken tot de tour en de tour is 3 weken, maar op dit moment is er met Roglic maar een grote favoriet voor de gele trui in de tour.
Grootste mysterie is hoeveel groeimarge er nog in Froome zit en in mindere mate hoe stabiel Dumoulin is.
Roglic bewijst voor mij wel gewoon weer de beste coureur van dit moment te zijn in rondewerk. Bernal wel maar op een klein afstandje, dus dat gaan leuke duels worden. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als de andere toppers er straks ook zijn. Pinot met steun van Gaudu, Buchmann met een erg sterk team. Bernal die Sivakov er dan bij heeft. Pogacar met een behoorlijk team. Gaat een super leuke Tour worden!
Roglic goed op schema voor de Tour, Ineos heeft nog wat schaafwerk te doen.
In het beste geval verhouden ze zich als Contador en Schleck 2010 tot elkaar.
Dumoulin iets beter, maar nog niet top topniveau.
Geen maat op Roglic
Het tempo lag niet heel hoog toen Dumo op kop lag. Hij moest een tempo rijden welke Kruijswijk aankon.
Ik ben benieuwd wat jouw definitie is voor iemand als Froome
Edit: en Kruijswijk finished voor Dumoulin. Maar inderdaad, Dumoulin was beter