Pogacar ontsnapt ternauwernood aan val: “Met mijn vuist een hek geraakt”
foto: Cor Vos
zondag 3 juli 2022 om 10:21

Pogacar ontsnapt ternauwernood aan val: “Met mijn vuist een hek geraakt”

Tadej Pogačar kwam zaterdag in de finale van de tweede etappe naar Nyborg met de schrik vrij. De tweevoudige Tourwinnaar wist in de laatste drie kilometer maar net een massale valpartij te ontwijken, al kwam hij ook niet helemaal ongeschonden uit de strijd. De kopman van UAE Emirates raakte namelijk een hek met zijn vuist.

De Sloveen, de nummer drie in het voorlopige klassement, kwam in de finale van de tweede etappe dus zeer goed weg. De grote favoriet voor de Tourzege kwam slechts als 152ste over de streep, maar werd vanwege de grote valpartij in de laatste drie kilometer in dezelfde tijd geplaatst als ritwinnaar Fabio Jakobsen. “Ik kon maar net iemand ontwijken, maar heb met de knokkels van mijn vuist wel een hek geraakt.”

“Het ziet er nu wel een beetje uit alsof ik heb gevochten”, kan de 23-jarige renner nog lachen. Maar dan op een serieuze toon: “Renners die op kop rijden van het peloton en door hun beste krachten heen zijn, laten zich bij wind tegen altijd erg traag uitzakken. Dat is erg gevaarlijk. Ik kon er maar net eentje ontwijken.”

De schade lijkt op het eerste gezicht dus mee te vallen voor Pogačar. “Mijn lichaam lijkt in orde, al moeten we het nog afwachten. Dit laat zien dat je in een Tourpeloton altijd aandachtig moet zijn. Ik hoop dat de jongens die ten val kwamen, ook allemaal nog heel zijn”, besluit de Sloveen.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
12 Reacties
03-07-2022 10:29
Hopen dat de schade meevalt. Zelfs dit soort op het oog kleine verwondingen kunnen nog gevolgen hebben.
03-07-2022 11:14
Hoe raar klinkt dit? Dat zijn dan toch gewoon de knokkels van zijn hand?
Het lijkt me vreemd dat een wielrenner een vuist zou vormen terwijl hij haast vallend zijn evenwicht zoekt. Hij hield ongetwijfeld nog steeds zijn stuur vast en raakte met de knokkels het hek.
Nu klinkt het haast alsof hij erop uit was om een toeschouwer of tegenstrever te raken.
    03-07-2022 12:24
    Lijkt me niet dat aan de andere kant van het hek nog een tegenstrever fietst... 'Hoe raar klinkt dit?'
    03-07-2022 12:51
    Wat een onzinnige opmerking over een toeschouwer of tegenstrever (?) bewust raken!

    Leer eerst eens lezen voordat je jezelf weer voor schut zet.........
03-07-2022 11:50
Sta je daar als onschuldig hek...
03-07-2022 12:37
Zelfs als Pogi valt (bv ook strade Bianchi), valt hij 'zonder erg'. Die jongen zit volgens mij altijd zo op zijn gemak op de fiets dat hij er altijd relatief ongeschonden uit komt. Wat een verschil met Roglic is dat toch
03-07-2022 12:56
Toch is het al een eerste waarschuwing voor Pogi. Ook hij moet met zijn team attent vooraan zitten, want gebeurt dit 2 km eerder krijgt hij al een stevig tijdverlies aangesmeerd.
03-07-2022 13:05
Maar betreft die renners die zich uit laten zakken heeft hij wel gelijk, levert gevaarlijke situaties op.
    03-07-2022 13:11
    Ja daar mogen ze best eens wat aan gaan doen, je ziet het in de laatste kilometer nog mer, even lekker de concurrenten van jouw eigen sprinter hinderen door jezelf langzaam door het midden uit te laten zakken.
    03-07-2022 14:17
    Dat is toch een algemene regel? Zolang je maar je lijn houdt... je kunt er toch moeilijk over je achterliggers vliegen?
    03-07-2022 14:39
    Dat is toch bijzonder moeilijk. Die lui gaan niet zonder reden van kop weg, die zijn dan ook echt op. Je zou dan moeten verplichten dat ze nog iets overhouden om op redelijk tempo uit te zakken, tsja.

    Dat met die lijn houden gaat niet op. Het probleem is dat ze 10kpu langzamer gaan.
03-07-2022 13:44
Idd laatste 3km gewoon 1sprinter per ploeg en dan moeten ze het maar uitmaken wie het snelst is

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine