Pogacar kan Vingegaard niet lossen op Alpe d’Huez: “Heb gisteren stom gekoerst”
Video Tadej Pogačar probeerde op Alpe d’Huez meerdere keren Jonas Vingegaard uit zijn wiel te rijden, maar de Sloveen kon de Deense geletruidrager niet lossen. Wel is de kopman van UAE Emirates geklommen naar de tweede plaats in het klassement. “Gisteren kraakte ik nog, dat was vandaag een ander verhaal”, zegt hij onder meer tegen WielerFlits.
“Ik was nog niet honderd procent hersteld vandaag”, blikt hij nog even terug op zijn lijdensweg in de bergrit naar de Col du Granon. Mentaal was hij daar wel van hersteld. “Ik had meer geloof in mijzelf en mijn demarrages. Het voelde goed, en ik ben blij met vandaag en mijn benen. Daarom kijk ik ook uit naar de komende dagen.”
Dat Pogačar nu moet aanvallen, is wel wat anders dan het verdedigen van een gele trui. “Het is niet helemaal nieuw voor mij. Toen ik jonger was, viel ik altijd aan in andere wedstrijden. Ook als klein kind reed ik achteraan en wilde ik steeds aanvallen. Ik vind dat leuk om te doen”, geeft de Sloveen aan.
Maar op Alpe d’Huez kraakte Vingegaard niet. De kopman van Jumbo-Visma zat strak op het wiel van Pogačar. “Hij rijdt indrukwekkend. Hij klimt heel goed en zijn ploeg is heel sterk. Maar de Tour is nog niet klaar, en we zullen blijven strijden tot het einde. Ik denk en hoop nog steeds dat ik de Tour kan winnen.”
In het flashinterview na de podiumceremonie blikte Pogačar ook nog even terug op gisteren. Hij is kritisch op zijn eigen manier van koersen. “Er waren te veel aanvallen en ik was stom daarna. Ik had het rustiger aan moeten doen op de Galibier (waar hij zelf ook aanviel, red.). Daar was ik heel goed, maar heb de prijs betaald op de Granon. Maar vandaag had ik mijn benen terug.”
Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Pogacar komt duidelijk tekort tijdens de paar sprintetappes tov Wout. De tussensprints kan hij ook niet meedoen omdat dat hem teveel energie kost.
De heuveletappes zijn ze aan elkaar gewaagd maar die leveren maar maximaal 30 punten op.
De bergetappes is waar Pogacar dan moet scoren, maar die 20 puntjes die daar op de streept te verdienen zijn pakt Wout elke dag ook bij een tussensprint.
Kortom er is niemand die Wout nog kan bedreigen als hij Parijs haalt.
Hirschi rijft ook een miljoenensalaris op. Hij reed niet slecht na zijn operatie. Heeft Corona er zo hard ingehakt? Wat doet Almeida: herstellen van zijn Girozege?
Man tegen man is het geen uitgemaakte zaak wie van beiden, Pogacar of Vingegaard, de sterkste is. Tel je de ploeg erbij, dan is het een "no brainer".
Ook in de koers zelf heeft de ploeg flink wat fouten gemaakt: wanneer je al niet top bent als ploeg, moet je de gele trui natuurlijk zo snel mogelijk afstaan, maar ze hebben er alles aan gedaan om deze te behouden. Als gevolg daarvan heeft Pogacar ook veel tijd moeten investeren in podiumceremonies. Dezelfde Pogacar die ook nog eens met zijn krachten aan het smijten was tijdens heuvel- en kasseienetappes. Idem op de Galibier, ze pakken dat echt niet handig aan.
Daar komt dan nog bij dat de ploeg ook niet in staat lijkt om renners naar een hoger niveau te tillen. Met een bak geld halen ze wel toptalenten binnen, maar ik zie vooralsnog geen ontwikkelingen zoals bij Jumbo, waarbij renners echt sterker worden en boven zichzelf uitstijgen.
In de Ronde van Slovenië gingen Pogacar en Majka met een slakkengang bergaf op gladde wegen…