‘Pogacar grootverdiener in het peloton, Van Aert en Van der Poel bij eerste tien’
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 20 december 2023 om 08:59

‘Pogacar grootverdiener in het peloton, Van Aert en Van der Poel bij eerste tien’

Tadej Pogacar is anno 2023 de best betaalde wielrenner. Tenminste, als we La Gazzetto dello Sport, TotalVelo en Het Laatste Nieuws mogen geloven. De Belgische krant publiceerde een lijst met grootverdieners. De tweevoudig Tourwinnaar zou jaarlijks 6 miljoen euro opstrijken.

Pogacar, die sinds zijn profdebuut in 2019 uitkomt voor UAE Emirates, zou bij zijn werkgever dus zes miljoen euro per jaar verdienen. De nummer twee in de lijst is – misschien enigszins verrassend – Tom Pidcock. De veelzijdige Brit van INEOS Grenadiers – die uitblinkt op de weg, in de cross én op de mountainbike – zou een jaarsalaris hebben van vier miljoen euro.

Een ploeggenoot van Pidcock bij INEOS Grenadiers, Geraint Thomas, volgt met een jaarsalaris van 3,5 miljoen euro op de derde plaats. Wat opvalt, is dat de Britse formatie met maar liefst drie van zijn renners in de top-5 staat. De Colombiaan Egan Bernal krijgt jaarlijks drie miljoen euro op zijn bankrekening gestort. De Sloveense ronderenner Primoz Roglic (2,9 miljoen euro) maakt de top-5 vol.

Wout van Aert (2 miljoen euro) en Remco Evenepoel (2 miljoen) zijn de best betaalde Belgen, Mathieu van der Poel boert als best betaalde Nederlander ook goed met een jaarsalaris van twee miljoen. Verder in de top-10 komen we nog de namen tegen van Tourwinnaar Jonas Vingegaard (2,5 miljoen euro) en tweevoudig wereldkampioen Julian Alaphilippe (2,3 miljoen euro).

Kanttekeningen
De grote vraag is of deze lijst wel een goede afspiegeling is van de daadwerkelijke verhoudingen. Zo zou Wout van Aert (van 2,2 naar 2 miljoen euro) er in vergelijking met bijvoorbeeld twee jaar geleden op achteruit zijn gegaan. Verder ontbreken renners als Chris Froome en Peter Sagan in de nieuwe lijst, terwijl de Brit en Slowaak eerder nog werden gezien als twee absolute grootverdieners.

Lijst met grootverdieners (bruto salaris) in 2023, volgens La Gazzetta dello Sport en TotalVelo
1. flag-si Tadej Pogacar (UAE Emirates) – 6 miljoen euro
2. flag-gb Tom Pidcock (INEOS Grenadiers) – 4 miljoen euro
3. flag-gb Geraint Thomas (INEOS Grenadiers) – 3,5 miljoen euro
4. flag-co Egan Bernal (INEOS Grenadiers) – 3 miljoen euro
5. flag-si Primoz Roglic (Jumbo-Visma) – 2,9 miljoen euro*
6. flag-dk Jonas Vingegaard (Jumbo-Visma) – 2,5 miljoen euro
7. flag-fr Julian Alaphilippe (Soudal Quick-Step) – 2,3 miljoen euro
8. flag-be Wout van Aert (Jumbo-Visma) – 2 miljoen euro
9. flag-nl Mathieu van der Poel (Alpecin-Deceuninck) – 2 miljoen euro
10. flag-be Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step) – 2 miljoen euro

* Primoz Roglic komt volgend jaar uit voor BORA-hansgrohe, maar dit gaat over zijn vermeende jaarsalaris in dienst van Jumbo-Visma.

Kwaliteit, nationaliteit en exposure
Het Nieuwsblad vroeg enkele jaren geleden aan wielermakelaar Dries Smets wat nu de belangrijkste factoren zijn die bepalen hoeveel een renner verdient. “Het gaat eerst en vooral over de intrinsieke kwaliteiten.” Renners die meedoen om de eindzege in de Tour, verdienen over het algemeen ook meer. “De Tour blijft nu eenmaal de belangrijkste koers van het jaar. Als je het daar goed doet, dan zal er om jou worden gevochten.”

Verder kijken de ploegen ook naar de nationaliteit van een renner. Renners uit grotere economieën zoals Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland hebben een streepje voor. Smets: “Soms zeggen ploegen letterlijk dat ze een renner uit een specifiek land zoeken. Voor de sponsors is dat belangrijk als ze voet aan wal willen krijgen in dat land.”

Tot slot gaat het ook om de persoonlijkheid en exposure van een coureur. “Het is voor sponsors interessant als de renners willen meewerken. Denk maar aan Julian Alaphilippe, die intussen 875.000 volgers heeft op Instagram. Hij bereikt heel wat mensen.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
16 Reacties
20-12-2023 09:10
@redactie

Wanneer heeft La Gazetta dit gepubliceerd want ik vind er niets van terug?

Deze lijst is trouwens compleet achterhaald.
Waar zijn onder andere Froome, Kwiatkowksi, Carapaz, Adam Yates en Ayuso? Die zitten allemaal boven de 2m/jaar.
Simon Yates sowieso ook maar ben niet zeker. Fuglsang zit ook op 2m/jaar overigens.
    20-12-2023 09:13
    Sagan ving in 2023 ook nog wel een aardige duit, denk ik. Naar verluidt 5,5 miljoen.
    20-12-2023 09:16
    Klopt als een bus.

    Aru verdiende trouwens 4.5m bij UAE en dan denken dat Ayuso en Yates onder de 2m zouden zitten.....
20-12-2023 09:40
Andere bron, maar schijnbaar is Wout er in 2 jaar 2 ton op achteruit gegaan..
https://www.wielerflits.nl/nieuws/froome-grootverdiener-in-het-peloton-van-aert-bij-de-eerste-tien/

Indien waar is het toch gek dat Pidcock het dubbele verdient van wva en vdp terwijl hij er straks op zowel de weg als veld weer wordt afgereden door beiden.
    20-12-2023 09:59
    Als ik het dubbele zou verdienen van van Aert, MvdP en Evenepoel mogen ze mij er ook afrijden. Drie keer per dag als ze dat willen.
    20-12-2023 15:19
    Olympisch en wereldkampioen MTB, amper 24 jaar oud.
20-12-2023 10:26
Ter perspectief: als je in het eerste zit van Barcelona pak je al meer dan 10 miljoen.
    20-12-2023 12:03
    Daarom hebben die clubs dan ook gigantische schulden.
20-12-2023 09:12
Waar is dan die eeuwig genoemde 5 miljoen van Froome?
20-12-2023 09:15
Elk jaar duiken dit soort lijstjes weer op, en elk jaar zijn ze weer even belachelijk. De salarissen van renners zijn uiteraard helemaal niet publiekelijk beschikbaar, dus dit is compleet blind gegokt en uit de duim gezogen door de kranten om clicks te genereren..
20-12-2023 10:20
Giswerk van La Gazetta maar de cijfers van INEOS kloppen (meerdere bronnen noemden die salarissen al) en geven meteen het probleem daar aan. Men betaald te veel voor te weinig rendement. Bernal tekende voor jaren bij na de Giro winst en wat toen een no brainer leek is nu een molensteen om de nek tot 2026. G. kan als de man die Ratcliffe introduceerde bij de ploeg vragen wat hij wil en Pidcock heeft het spel uitmuntend gespeeld maar die 4 miljoen is echt te veel. Froome mist hier trouwens, de grootste dissonant in loon vs prestaties.
    20-12-2023 10:27
    Hier wil ik toch een beetje nuance in brengen.

    Dat Bernal in een zwaar ongeval betrokken ging zijn, kan je niet voorspellen.
    G heeft de Tour gwonnen en daar blijf je nu eenmaal op teren. Komt er nog eens bij dat hij blijft presteren. Oudere renners zijn sowieso al duur.
    Pidcock is een Brit, wereldtop in verschillende disciplines, jong, supertalent en qua exposure en marketing hun grootste troef.
    20-12-2023 12:35
    Op teren is 1, maar te veel betalen is 2. Ook G. komt niet in de buurt van wat je met dat salaris mag verwachten, namelijk de Tour winnen. Een ongeluk kun je niet voorspellen maar feit blijft dat je nu 4 jaar 3 miljoen betaald voor een renner die niet eens meer bij de beste 100 van de UCI ranglijst staat. En ja Pidcock is talentvol maar (nog) niet van het niveau van zijn concurrentie.

    Dus ben je al 10,5 miljoen euro van je budget kwijt en dat geld kun je maar 1x uitgeven. De wanhopige zoektocht naar het spaarzame top ronde talent zegt ook iets. Men is op zoek naar een Tourwinnaar en die talenten kiezen niet meer voor INEOS, zegt naar mijn mening veel over de gekelderde status van de ploeg. De hele reorganisatie geeft aan dat men ontevreden is over de huidige koers.
    20-12-2023 13:30
    Dat is nu eenmaal hoe contracten worden bepaald in de sportwereld. Veeleer op basis van prestaties uit het verleden dan op potentieel.

    Ergens wel logisch.
    Toen Vingegaard de Tour won was hij ook nog geen grootverdiener. Maar die Tourwinst gaat hij wel de rest van zijn carriere voor betaald worden.
    De wereldtitel van Pedersen is nog zo een voorbeeld.

    Maar je hebt zeker een punt over INEOS. Daar loopt het serieus fout en geen idee waarom.
    Sinds het overlijden van Portal is de neerwaartse spiraal ingezet. Dat zou één van de redenen kunnen zijn.
20-12-2023 10:14
Mooi, dan kunnen wij nu gaan discussiëren over de salarissen en in welke mate we deze marktconform vinden.
20-12-2023 10:26
Ter perspectief: als je in het eerste zit van Barcelona pak je al meer dan 10 miljoen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine