Ploegleider Lodewyck: “Voor Tourploeg Evenepoel nog zeker twee versterkingen nodig”
Remco Evenepoel richt zich dit jaar met name op de Giro d’Italia, maar in 2024 zal hij voor het eerst aan de start verschijnen van de Tour de France. De regerende wereldkampioen hoopt dan klaar te zijn om een gooi te doen naar Tourwinst, maar daar is ook een sterke ploeg voor nodig. Dat beseft ook Klaas Lodewyck, ploegleider bij Soudal-Quick-Step.
De Belgische formatie wist de klimkern rond Evenepoel al te versterken met onder meer Jan Hirt en Fausto Masnada, maar dat is volgens Lodewyck nog niet genoeg voor de Tour. “We hebben een goede transfer gedaan met Jan Hirt, die zal starten in de Giro. Maar er moet zeker nog wat versterking bij voor bergop”, klinkt het in de wielerpodcast Sporza Koers.
“We hebben nood aan iemand die bergop echt op kop kan rijden, als ze maar met zeven à acht renners overblijven, zoals een Laurens De Plus bij INEOS Grenadiers. Er zijn er nog die dat kunnen, maar duur van contract en de prijs spelen hierin een grote rol. De transfer die we doen, mag geen gok zijn. Dat moet er boenk (vol, red.) op zijn.”
“Als je volgend jaar naar de Ronde van Frankrijk wil, dan moet je echt wel een ploeg hebben die competitief is. We hebben nu de tijd om het juiste profiel te zoeken. Hopelijk lukt dat. Je moet iemand vinden met de juiste ingesteldheid. Niet iemand die denkt dat hij bij ons nog enkele jaren zijn zakken gaat vullen. Daar zijn we niks mee”, aldus Lodewyck.
Bescheiden Giro-ambities
Maar eerst richt Evenepoel zich nog op een nieuwe Giro-deelname. Na zijn eindoverwinning in de Vuelta a España zijn de verwachtingen hoog, erg hoog. Lodewyck: “Ik zal al tevreden zijn als we die koers afsluiten met een top-10 of top-5, we goede dagen hebben gehad en veel geleerd hebben, maar de tegenstand beter was. Dan moet je spreken van een succes. Alles wat erbij komt, ritzege, podium of zelf de eindoverwinning, zou de max zijn.”
Heeft zijn kans gehad en is een mooie kampioen van de B- en C-koersen + de paar grote wedstrijden dat ze hem niet kenden en lieten wegrijden. Of toen die keer dat Roglic en VDP een zekere zege moesten laten schieten omdat de duivel ermee gemoeid was.
Zou mij verwonderen dat Evenepoel nog koerst in 2024 als hij beseft dat ze zijn code gekraakt hebben.
Je moet als Evenepoel gewoon bergop Pogacar en Vingegaard (zo lang mogelijk) volgen of als 't even kan zelfs lossen, maar dat moet Evenepoel dan toch allemaal zelf doen, daar gaan geen ploegmaats bij helpen. Dan denk ik dat je als ploeg veel meer hebt aan een schaduwkopman waarmee je meer tactische mogelijkheden hebt.
Jakobsen en/of Merlier thuislaten is dan wel weer evident, je kan op 2 paarden wedden als je een multifunctionele sprinter hebt, niet voor zorgenkindjes waaraan je een halve ploeg moet opofferen om ze binnen tijd binnen te krijgen.
Maar liefst 20 contracten lopen af bij Soudal-QS, dus er kan best wat geshopt worden uit het rijtje. Maar ik vraag me af om Lefevere erin slaagt om Landa's en Martinez-sen uit de pap te vissen, of dat hij bij het genre Oomen-Verona uitkomt.
Anderzijds zal hij op een gegeven moment wel moeten, en ik denk dat hij ook wel zo pragmatisch is om dat in te zien.
Jumbo Ineos en UAE kunnen zonder te knipogen schuiven op dat vlak, bij QS moet het net goed gaan.
Mas terughalen: ieder jaar tour als training/temporijder en de vuelta om te winnen. Kan ie bewezen. Zo scherp inzetten zou ik, geen half werk.
Dat van ‘blij met top 10’ lijkt me flagrante onzin. Ze zullen nog liever 2 weken bovenaan in het ak en dan er compleet doorzakken zien dan steady naar stek 4 kachelen. Dit is geen renner om mooie resultaten mee te rijden maar eentje waarmee je winnen of falen wil.
Ik kan me niet inbeelden dat de ploeg niet op twee paarden wed, zowel ritoverwinningen met Jakobsen/Merlier, maar dan zonder trein of alleen Morkov/Pedersen - en een klassement - de tour ploeg hoeft de wedstrijd niet te dragen.
Ze hebben geen ronde-traditie, laat Ineos, UAE en TJV maar rijden en Remco dient enkel te volgen en toe te slaan in de tijdritten - type Indurain !!!
Alleen de mindere goden van de skybots hadden de bots nodig voor de winst, Remco (in de toekomst) niet.
Evenepoel
Alaphilippe ( kan overal van pas komen en zelf de tour winnen als mede kopman )
Mauro Schmidt.
Jan Hirt ( meer dan prima bergknecht voor de tour )
Mauri Vansevenant (Nu al goed, is dan nog een jaartje sterker )
Florian Sénéchal ( hardrijder )
Kasper Asgreen ( hardrijder / alleskunner )
Davide Ballerini ( ook wel een alleskunner als hij goed is )
heb je ook nog renners als Fausto Masnada, Ilan Van Wilder, Andrea Bagioli, Ethan Vernon, Casper Pedersen
voor in je voorselectie
@ steven, die kunnen ook natuurlijk. Maar ik verwacht dat ze de franse toppers laten rijden
Hirt zou dat misschien kunnen, maar heeft dat ook pas 1 keer gedaan. Alaphillippe krijg je misschien wel een keer zover, maat zal ook eigen doelen na willen streven.