Ploegen van Alaphilippe en Pidcock uitgenodigd voor Italiaanse voorjaarskoersen
foto: Tudor Pro Cycling
donderdag 6 februari 2025 om 17:07

Ploegen van Alaphilippe en Pidcock uitgenodigd voor Italiaanse voorjaarskoersen

Organisator RCS Sport heeft bekendgemaakt welke ploegen er zullen deelnemen aan Strade Bianche (8 maart), Tirreno-Adriatico (10-16 maart) en Milaan-San Remo (22 maart). Tudor en Q36.5 – de ploegen van respectievelijk Julian Alaphilippe en Tom Pidcock – zijn van de partij.

Lotto, Israel-Premier Tech (voor de drie genoemde koersen) en Uno-X Mobility (voor Strade Bianche en Milaan-San Remo) waren al zeker van deelname aan de Italiaanse wedstrijden. Zij kregen op basis van hun prestaties in 2024 namelijk startrecht via een automatische wildcard.

Lotto zal alleen niet aan de start verschijnen van de komende Tirreno-Adriatico. De Belgische ploeg is – in tegenstelling tot de achttien WorldTeams –  niet verplicht om deel te nemen aan WorldTour-wedstrijden. De formatie besloot eerder ook te passen voor de Giro d’Italia en het Critérium du Dauphiné. “Het idee is om het programma aan te passen aan onze selectie en capaciteiten”, schetst teammanager Stéphane Heulot.

Nog geen duidelijkheid over Giro-wildcards
De ploegen die in de race zijn voor een uitnodiging voor de komende Giro d’Italia (9 mei-1 juni), moeten nog wat langer wachten op – al dan niet – verlossend nieuws. De verwachting was dat de Giro-organisatie de wildcards al eerder zou uitdelen, maar dit is uitgesteld.

Er zijn – nu Lotto zich heeft teruggetrokken – nog drie wildcards te verdelen, terwijl er (sowieso) vier ploegen in aanmerking komen voor een startbewijs. Dat zijn thuisformaties Team Polti VisitMalta en VF Group Bardiani CSF Faizané, maar ook de Zwitserse ploegen Tudor Pro Cycling (met kopmannen Marc Hirschi en Julian Alaphilippe) en Q36.5 Pro Cycling (de ploeg van Tom Pidcock) hebben oren naar de Ronde van Italië. Volgens Cyclingnews is Tudor zeker van deelname, maar wel onder één voorwaarde.

Wildcards flag-it Strade Bianche (8 maart)
flag-il Israel-Premier Tech (gegarandeerde wildcard voor WorldTour-rondes én klassiekers)
flag-be Lotto (gegarandeerde wildcard voor WorldTour-rondes én klassiekers)
flag-ch Q36.5 Pro Cycling
flag-it Solution Tech Vini Fantini
flag-it Team Polti VisitMalta
flag-ch Tudor Pro Cycling
flag-no Uno-X Mobility (gegarandeerde wildcard voor WorldTour- klassiekers)

Wildcards flag-it Tirreno-Adriatico (10-16 maart)
flag-il Israel-Premier Tech (gegarandeerde wildcard voor WorldTour-rondes én klassiekers)
flag-ch Q36.5 Pro Cycling
flag-it Team Polti VisitMalta
flag-ch Tudor Pro Cycling
flag-no Uno-X Mobility
flag-it VF Group-Bardiani CSF-Faizanè

Wildcards flag-it Milaan-San Remo (22 maart)
flag-il Israel-Premier Tech (gegarandeerde wildcard voor WorldTour-rondes én klassiekers)
flag-be Lotto (gegarandeerde wildcard voor WorldTour-rondes én klassiekers)
flag-ch Q36.5 Pro Cycling
flag-it Solution Tech Vini Fantini
flag-ch Tudor Pro Cycling
flag-no Uno-X Mobility (gegarandeerde wildcard voor WorldTour- klassiekers)
flag-it VF Group-Bardiani CSF-Faizanè

De reactiefunctie is onder diverse Israel-Premier Tech-gerelateerde artikelen preventief gesloten. In dit forumtopic is ruimte om de Pro-Palestina-demonstraties in het wielrennen en de situatie rondom het Israëlische team te bespreken.
RIDE Magazine
5 Reacties
06-02-2025 17:17
Interessant: ze kiezen er dus voor Q36.5 en Tudor overal uit te nodigen en de nationale PT's moeten het elk met 2 van de 3 doen. Dat belooft weinig goeds voor Polti of Bardiani als het op de Giro aankomt.
    06-02-2025 17:20
    Je kunt het ook andersom uitleggen, Q moet voor de Giro vrezen want die hebben nog geen RCS wildcard hoeven missen, en RCS verdeelt en heerst
06-02-2025 17:08
Maar wanneer delen ze nu die Giro wildcards uit? Moet er nog iemand betalen?
06-02-2025 17:48
Tirreno met maar 6 wildcards ipv de 7 van vorig jaar.
07-02-2025 10:17
Nogal logisch. Bij die ploegen rijden mannen die de finale zullen kleuren. Men vergeet trouwens Hirschi nog te vermelden (Tudor).

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine