Ploeg rond Remco Evenepoel krijgt vorm: “Snap niet waarom zijn overstap in vraag werd gesteld”
foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
maandag 8 september 2025 om 16:27

Ploeg rond Remco Evenepoel krijgt vorm: “Snap niet waarom zijn overstap in vraag werd gesteld”

Interview Bij Red Bull-BORA-hansgrohe maken ze zich klaar om deze winter hun gloednieuwe kopman Remco Evenepoel te ontvangen, na een lastig jaar voor de Duitse ploeg. Op sportief vlak was 2025 geen hoogvlieger en het is duidelijk dat er in de structuur van het team heel wat aan het veranderen is. Volgens Sven Vanthourenhout, de Belgische ploegleider die de ploeg van Ralph Denk in juli kwam ondersteunen, is het tij echter al aan het keren met het oog op de komst van Evenepoel.

Het beste voorbeeld is de Vuelta a España, waarin de ploeg prominent mee koerst. “We duiken de laatste week in met zicht op het eindpodium”, zegt Vanthourenhout over de vierde en zesde plaats in de voorlopige stand van Jai Hindley en Giulio Pellizzari.

“Voor Hindley is dat podium niet veraf en ook Pellizzari doet het niet slecht. Maar wat nog belangrijker is: ik had deze ochtend nog de ploegleider van dienst aan de lijn en hij vertelde me hoe goed de sfeer in de groep zit. Dat is toch cruciaal in zo’n derde week van een grote ronde.”

Maar dat neemt niet weg dat 2025 geen goed jaar was voor Red Bull-BORA-hansgrohe.
“Niemand in de ploeg zal ontkennen dat het niet is geweest wat het moest zijn, en al helemaal niet in het klassieke voorjaar. Die vaststelling is ook binnen het team gemaakt. Het is aan ons om te ontdekken waar de werkpunten liggen en daar vanaf oktober mee aan de slag te gaan richting 2026. Ik stel wel vast dat iedereen er nog het beste van probeert te maken en in de juiste mindset blijft werken. Sinds de Tour, waarin Florian Lipowitz derde werd, is de kentering op sportief vlak ingezet.”

Ben jij in een ploeg gekomen die volop in transitie is?
“Laat ons hopen dat 2025 een overgangsjaar was. En dat we vanaf 2026 een nieuwe bouwsteen kunnen leggen. Dat de ploeg een nieuwe richting opgaat. Ik heb zelf het gevoel dat er een nieuwe visie doorheen de ploeg gaat, die over alle departementen wordt doorgetrokken. Dat zal altijd met vallen en opstaan zijn, maar ik heb een goed gevoel dat de overgang naar 2026 goed zal verlopen. Daarom is het ook zo belangrijk dat de ploeg het jaar nog goed beëindigt.”

Wat maakt jou zo vertrouwensvol?
“Ik zie heel veel goede dingen. Iedereen werkt superhard om richting 2026 de juiste structuur neer te zetten. En wat het sportieve betreft: vergeet ook niet dat – naast Remco – er heel veel goede jeugd aankomt, die de volgende jaren verder zal ontwikkelen. We zijn goed gewapend.”

Wat doet Pellizzari het goed in de Vuelta – foto: Cor Vos

Is deze ploeg dan ook klaar om Remco Evenepoel ten volle te ondersteunen?
“Dat juist de klimmers in de ploeg het goed doen, zal Remco zeker motiveren. Er zijn in de eerste weken na de overstap veel zaken in vraag gesteld. Er zijn genoeg analisten en mediakanalen die kritisch waren over de transfer van Remco. Je hoorde dan: het marcheert niet binnen die ploeg, is het wel de juiste omgeving voor Remco? Dat vind ik niet terecht. Je ziet in de Vuelta, en eerder in de Tour, dat de ploeg het zeker wel kan.”

Een van de analyses die speelde was dat de ploeg bij momenten een bij elkaar gekocht geheel lijkt, en Remco hen voor zich zal moeten winnen. Is dat dan een onterechte vaststelling?
“Toch wel. Ik kan alleen maar zeggen dat iedereen binnen de ploeg heel hard uitkijkt naar de komst van Remco, en ook voor Remco zelf is dat het geval. Zowel bij de renners als de staf probeert iedereen zich klaar te maken voor zijn komst. Je merkt dat iedereen daar positieve energie wil uithalen en zijn steentje bij wil dragen, om in 2026 meteen de stempel op belangrijke koersen te kunnen drukken.”

Anderzijds: topklimmers als Lipowitz, Pellizzari, Hindley, Aleksandr Vlasov, Primoz Roglic én Evenepoel in 2026 in één ploeg, kan zowel een zegen als een vloek zijn. Gaan die mannen allemaal in de pas van Remco willen lopen?
“Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Uiteindelijk is de WorldTour-kalender anno 2026 heel uitgebreid. Er zijn drie grote rondes, superveel mooie rittenkoersen, monumenten en klassiekers. Tijdens de wintermaanden gaan we dat goed moeten invullen, maar ik blijf vaststellen dat iedereen klaar is om Remco met open armen te ontvangen.”

Ook bij de staf verandert er intussen veel. Sportief manager Rolf Alfdag en Enrico Gasparotto zijn weg, jij kwam er een maand geleden bij en dan wordt Allan Peiper ook nog genoemd.
“De posities krijgen elke dag meer vorm. Ze willen bij de ploeg iedereen in de best mogelijke positie krijgen, waarin iedereen zijn meerwaarde heeft. Zonder er te diep op in te gaan, denk ik dat juist dat in het verleden een beetje het probleem was. Nu valt alles stilaan op zijn plaats. Pas tegen het eerste trainingskamp, moet de structuur af zijn en iedereen zijn positie kennen.”

RIDE Magazine
13 Reacties
17:44
Teveel kopmannen en te weinig knechten. Vlasov (hoewel zelden een teamplayer), Martinez en wellicht Pellizzari (hoewel in de Giro al 6e en nu in de Vuelta weer op weg naar een dikke top 10 klassering) kun je wellicht nog polsen om als meesterknecht te fungeren, maar Hindley, Lipowitz en Roglic zijn rondewinnaars of hebben op het Tourpodium gestaan die kun je toch geen andere rol geven dan die van kopman. Een groot probleem van het huidige wielrennen is de convergentie van talent naar een select groepje rijke ploegen. Je ziet het aan de klassementen van de grote ronden. Vroeger stelde plaats 11 t/m 20 ook nog wat voor, omdat vrijwel elke ploeg een renner had die knokte voor het klassement. Nu is minstens de helft van de ploegen uit het peloton niet bij machte om een degelijke klassementsrenner te binden, worden ze leeggekocht en worden de subtopklassementsrenners ingezet als knechten voor de superkopmannen waardoor hun dominantie nog groter wordt. Heel jammer, want het wordt daarmee meer voorspelbaar. Je ziet nu steeds vaker dat je zelfs de top 10 van het klassement in kunt kruipen als redelijk beperkte klimmer door telkens mee te gaan in ontsnappingen.
    18:20
    Kan je dat staven met feiten en cijfers? Volgens mij is dat altijd al zo geweest.

    Wat eerder "nieuw" is, is dat twee ploegen in staat zijn om 6-8 plekken in de top 12 van het AK in te nemen. Alhoewel US Postal en TMO daar ookal niet ver vanaf zaten.
    18:42
    @Titaantje precies dat en zelfs voor Rabobank in de Tour met Dekker, Boogerd, Rasmussen en Menchov was dat al een beetje zo.

    Is inderdaad niks nieuws en kijk ook eens naar de US Postal Tour-ploeg van 2004 met Armstrong en even los van de schorsingen.:
    Landis (Winnaar & 7e in Tour)
    Beltran (5 x top 10 vuelta en 4 x top 20 Tour)
    Azevedo (5e en 6e in de Tour)
    Rubiera (2 x top 10 Giro en Vuelta, 2 x top 20 Tour)

    En dan reden er verder nog Hesjedal, Jurgen van den Broeck en Victor Hugo Pena als mogelijke kopmannen rond.
    19:23
    @Titaantje: jawel dat kan ik wel staven met cijfers. Een beetje teveel werk om alle klassementen te gaan posten. Maar als we de Tour per lustrum rekenen, dan de jaren 2025-2020-2015-2010-2005-2000-1995 met daarbij de nr 10 en verschil met de nr 1 + de nr 20 en verschil met de nr 1 (indien binnen uur achterstand) + de eerste renner op een uur achterstand. Dat laat duidelijk zien dat er een trend is met minder ploegen met klassementsrenners, terwijl de algemene aanname is dat het niveau in de breedte er op vooruit is gegaan ten opzichte van vroeger.

    2025: 10. Jegat 32:42 / 13. Narvaez 1.04:36
    2020: 10. Caruso 14:03 / 17. Quintana 1.03:07
    2015: 10. Rolland 17:30 / 17. Kreuziger 1.02:51
    2010: 10. Plaza 14:29 / 20. Moreau 34:01 / 31. Aerts 1.02:36
    2005: 10. Pereiro 16:05 / 20. Guerini 33:02 / 31. Contador 1.03:25
    2000: 10. Nardello 18:25 / 20. Verheyen 46:24 / 27. Lelli 1.06:05
    1995: 10. Buenahora 18:55 / 20. Breukink 47:27 / 24. Munoz 1.01:03

    Twee dingen vallen op. Het verschil van de nr 10 zit telkens rond het kwartier, maar nu in 2025 haalt Jegat met 32 minuten achterstand de top 10 (en als we Pogacar weg zouden denken als een soort buitenaardse renner dan zou dat weinig verschil maken) en ook in de andere laatste Tours is dat verschil ongeveer zo groot geworden. De eerste renner met een uur achterstand was nu de nummer 13!!! Dat is waarschijnlijk nooit eerder gebeurd en bovendien een knecht van UAE (Narvaez). Het clubje renners dat dus nog serieus voor een klassement rijdt is echt klein geworden.
    20:14
    Het meest vergelijkbaar met 2025 zijn Astana 2009 en US Postal 2004.
17:53
Als je Hindley nu in de Vuelta ziet gaat hij beter omhoog als remco. Ook lipowitz dus dan is remco de 3e man.
    19:12
    Hoezo gaat Hindley beter omhoog dan Remco? Hindley kan Almeida niet volgen en doet niet beter dan Pidcock, 2 renners die er in een recent verleden werden afgereden door Evenepoel om hun geliefkoosd terrein
    19:23
    Hahaha, heerlijke redenering.

    Ik vind ook wel dat je in de Vuelta ziet dat Milan een veel betere sprinter is dan Merlier en ook goed om zien dat Van Aert weer dichter bij Vanderpoel sluipt.
Iedereen die bij Lefevre weggaat, gaat meestal achteruit. Het familiale DNA van Q Step en de Vlaamse omkadering Is natuurlijk Patrick niet meer toch maar naar een Duitse ploeg ?? Vraagteken. Precies of iedereen zoals bij Q Step voor hem gaat rijden. Don't think so.
19:08
Ik vind het zo overdreven dat ze een slecht jaar hebben.
Mannen als Lipowitz en Pellizzari hebben gewoon een topjaar.
Daarnaast kan Hindley gewoon nog podium rijden deze Vuelta.

Het is geen super jaar als je het budget ziet maar ook zeker geen slecht jaar.
Scoren zeker wel een voldoende.
Ineos, redbull en UAE zonder Pogacar, los zand, allemaal zgn sterren die nóóit voor elkaar willen werken
19:32
Feit is dat Evenepoel niet de absolute kopman is bij zijn nieuwe ploeg in tegenstelling tot zijn huidige. Hij zal zich vooral in het gebergte moeten meten met zijn ploeggenoten. Als tijdrijder is hij natuurlijk buiten categorie. Geen discussie. Als klimmer is toch redelijk kwetsbaar gebleken dit jaar.
20:06
Even nog cntrl B goed gebruiken in deze tekst

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine