Pikante onthullingen in nieuw boek van Thomas Dekker
foto: Sirotti
dinsdag 15 november 2016 om 14:24

Pikante onthullingen in nieuw boek van Thomas Dekker

Thomas Dekker laat in zijn nieuwe boek Mijn Gevecht weinig details onbeschreven over hoe het er in zijn jaren als prof aan toeging achter de schermen van de wielersport. Van gênante verhalen tot krankzinnige toestanden om dopingcontroleurs te ontlopen.

Sex, drugs en rock ’n roll
De traditionele en folklore wielersport krijgt in het boek van de 32-jarige Dekker een inkijkje in een glamourwereld die voorheen alleen bekend was uit de voetballerij. Onder meer Jacques Hanegraaf, Steven de Jongh en vooral Michael Boogerd komen terug in het boek, waarin doping, drugs, prostitutie en drank een rol spelen.

Bij Sporza deed schrijver Thijs Zonneveld zijn verhaal naar aanleiding van het boek. “Thomas is onthutsend eerlijk geweest. Hij fileert zichzelf tot op het bot. En als er later nog onthullingen zouden volgen, dan hang ik hem ondersteboven met zijn ballen in de boom. […] Ik heb wel een paar keer met open mond zitten luisteren naar hoe zijn gedrag ontspoord is. Wat Thomas deed, tartte soms alle verbeelding. Het verbaast me dat hij nog zo hard kon fietsen. Daags voor de koninginnenrit op Mallorca gebruikte hij GHB (een verdovende drug, red.), maar hij won die etappe wel.”

Terugblik op kortstondige carrière
Aan het einde van 2015 blikte WielerFlits in een drieluik uitgebreid terug op de sportieve carrière van misschien wel het grootste wielertalent na de millenniumwissel.

Deel 1 – Thomas Dekker: “In 2002 was ik de beste van de wereld”
Deel 2 – Thomas Dekker: “Ik begreep Rabobank niet”
Deel 3 – Thomas Dekker: “Uurrecordpoging mooie afsluiter”

[poll id=”355″]

RIDE Magazine
156 Reacties
15-11-2016 19:37
[i]Edit redactie: niet schelden[/i]
15-11-2016 19:43
@Lennimator
Triest dat jij zo achterlijk bent dat je iemand alleen persoonlijk kan aanvallen en dat dan ook nog doet zonder gegronde argumenten!
15-11-2016 19:48
[i]Edit redactie: niet schelden.[/i]
15-11-2016 19:50
roelieman2 je hebt helemaal gelijk!
15-11-2016 19:56
Tsja, wat moet je nog over deze narcist zeggen? Om z'n laatste centjes uit de wielrennerij te halen doet hij alle pikante verhalen uit de doos waarmee hij zijn collega's uit die tijd zo hard mogelijk schaadt. Sommigen zullen het wel onder de noemer 'alles moet naar buiten' heel moedig vinden, ik vind het vooral erg laf.

Het geeft ook zeer te denken dat een journalist als Thijs Zonneveld zich hiervoor laat paaien. Ik had 'm hoger zitten.
15-11-2016 20:02
Ik merk dat velen hier verschillende details goed praten of afdoen als onwaar, omdat het bedacht zou zijn om de verkoopcijfers te stuwen. Ja Dekker heeft niet laten zien echt betrouwbaar te zijn, maar dat geldt ook voor Boogerd en De Jongh. Als hij echt sensatie zou zoeken had hij ook Ten Dam in een negatief daglicht gezet. Van Boogerd en De Jongh wisten we al wat langer dat zijn geen zuivere koffie waren of niet?
15-11-2016 20:06
En volgens mij moet een enkeling ook even eerst zijn eigen definitie van het woord omerta bijstellen. Het is niets meer dan een maffioos woordje voor erecode om te zwijgen. Of dat nu wielergerelateerd is in dit geval of niet, doet er niet toe. Het is dus niet de vraag óf de omerta doorbroken is met dit boek maar in welke mate en of dat dan vervolgens een nog relevant of legitiem hoger doel dient of niet.

En om dat te kunnen zeggen hoef je geen letter uit het boek gelezen te hebben.
15-11-2016 20:09
Vind ze nogal overdreven, die anti-Dekker-reacties. Ik vind het vrij aannemelijk dat hij zegt dat hij nog heel vaak wordt aangeklampt over zijn verleden. Dat moet na een tijd echt de keel gaan uithangen en dan begrijp ik dat je dit wil neerschrijven om hier eens en voor altijd komaf mee te maken. Het zou hem natuurlijk wel sieren mocht hij met het geld dat hij hiervoor krijgt, een goed doel of zo steunen.

Dat hij ook andere namen noemt, ja, dat lijkt mij voor bepaalde zaken vrij essentieel. Hij had telkens gewoon kunnen verwijzen naar "Jan met de Pet, mijn kamergenoot", maar binnen de kortste keren had iedereen, voor zover dat al niet het geval was, toch geweten dat het om Boogerd ging.

Langs de andere kant, met wie hij zich afrukte, heeft dan weer totaal maar dan ook totaal geen toegevoegde waarde in welke zin dan ook, en is echt een naaistreek. Ik zag dat stukje van DWDD, en blijkbaar was het Zonneveld die hierop aandrong om dit neer te schrijven? Gadver. Dat valt gewoon niet goed te praten.
15-11-2016 20:39
Mensen die zeggen dat het 'rukken' totaal geen meerwaarde heeft, daar ben ik het mee oneens. Na het lezen van het boek kom je tot de conclusie dat de hele wielrenwereld in die tijd gewoon van de zotte was. Dekker die komt naar de profs en denkt dat het nu echt professioneel wordt, maar de eerste koers waarbij hij een roomie krijgt, wordt er porno opgezet en word je geacht om mee te doen. Vanaf dat moment weet je dat je niet in een professionele wereld terecht bent gekomen, maar in een wereld waar de realiteitszin weg is en de schaamte van doping en drugs goed 'geneukt' moet worden met prostituees en stoerdoenerij voor de mede renners.
Het rukken is bij uitstek een voorbeeld over in wat voor wereld deze talentvolle jongen kwam, die koste wat het kost wilde winnen en erbij wilde horen.
15-11-2016 20:39
@Hoebele
De Duitse vertaling komt uit in de lente ;-)
@vinnievide lijkt er vanuit die optiek met "zo'n 70 jaar geleden droegen mensen zoals jij een bruin hemd ipv een hippe wieleroutfit" in eerste instantie pal op te zitten. Bij nader inzien echter...

Over Sonneveld: niet enkel als journalist bekijken, maar hier ook - en vooral - als ex-wielerprof, amper vier jaar ouder dan Dekker. Wat als....?
15-11-2016 20:51
@Mooie_Mario

Lees nog eens. Ik zeg dat het totaal geen meerwaarde heeft met Wie hij dat deed. Niet nodig om erbij te vermelden wie hem dat handdoekje gaf.

Verder ben ik het wel eens met je betoog.
15-11-2016 21:03
Wat een trieste reacties van sommigen hier die Dekker veroordelen. Het is geen mooi verhaal en het is voor iedere wielerliefhebber niet fijn om dit soort dingen te lezen. Maar om dan iemand die zoiets vertelt af te sabelen, slaat nergens op.
15-11-2016 21:05
Vermoedelijk vinden Boogerd en De Jongh het voor zichzelf allemaal niet eens zo'n groot probleem. Maar hoe oud zijn hun zoons intussen? Volgens mij allemaal leeftijden waarop je dit soort verhalen over je vader niet wil horen. Die knullen zijn wel degelijk een weerloos slachtoffer, al kun je debatteren over het van wie en waarvan.
15-11-2016 21:12
Heerlijk boekje, lekker in de luie stoel lezen bij de kerstboom tijdens de kerstvakantie!
15-11-2016 21:14
Dekker werd overigens wel gewoon 8ste in de proloog van de Tour van 2007.
15-11-2016 21:16
Redactie wat heeft dit in Godsnaam met schelden te maken? Dat ik verwijderd wordt is volstrekt belachelijk. Wat voor een belangen spelen daar?

Ik heb ooit Geschiedenis gestudeerd... De feiten spreken voor zich. Dekker geeft gisteren zelf toe dat ie soms arrogant is en veel verkeerde keuzes heeft gemaakt. Toch Laat hij dit boek uitgeven terwijl hij het zelf niet geschreven heeft. Alleen dat al is arrogant. Het gaat blijkbaar weer om geld. Een nieuwe psycholoog lijkt me beter.

Ik wordt daarna zelfs door een of andere mafketel achterlijk genoemd en dat laten jullie wel staan. Briljant!
15-11-2016 21:17
Met de eerlijkheid waar Zonneveld voor staat is weinig mis. Onthullen wat te onthullen valt. Het zou hem hooguit sieren als hij toegeeft dat het Trek-verhaal over de Jongh voornamelijk bijdraagt aan de hype van het boek ipv dat het zo essentieel is voor de verhaallijn.

Vanuit Thomas Dekker is het interessant dat hij oud-collega's die hem als een matennaaier zien (Boogerd, De Jongh) meeneemt in zijn drama, terwijl een nog actieve renner als Ten Dam wordt afgeschilderd als de Berry van Aerle van de ploeg.

Tot slot: wat ontzettend empathisch van Thijs en Thomas dat het boek wordt uitgebracht in de tijd van Sinterklaas en de kerstman en niet volop in het wielerseizoen.
15-11-2016 21:21
@Jimbox
De tijd van zwartepieten zal je bedoelen ;-)
Overigens net te laat uitgebracht voor een fijne signeersessie op de Boekenbeurs in Antwerpen bij een wielerminnend publiek...
15-11-2016 21:29
[i]edit redactie: tot ziens[/i]
15-11-2016 21:33
Prima dat de waarheid boven komt. Ik zal het boek niet kopen, want dat het wielermilieu in die tijd rot was, was al langer duidelijk. Daar hebben we Armstrong immers ook de kop voor omgedraaid.
15-11-2016 21:36
Lefevre is een slimme man, zeker voor een Belg. Of loop ik nu weer te schelden redactie...
15-11-2016 21:38
Wat maken veel mensen zich druk, als je het niet zint koop je het boek toch niet? Het belangrijkste is dat iedereen aan zijn "trekken" komt. Beetje amusement in lange wielerloze winter is nooit weg...
15-11-2016 21:38
Thomas Dekker, talentvolle amateur die het al snel hoog in de bol kreeg. Moest zonodig naar Italië verhuizen, lekker dicht bij dottore Cecchini. Reed al snel in veel te dure auto's. Betrapt op doping en daarna snel einde verhaal. Mediageil mannetje dat graag zijn welbespraakte mondje opendoet op de tv. Kortom een biografie over een volledig mislukte sportman. Als ik hem hoor, moet ik vaak denken aan Henny Kuiper en Joop Zoetemelk: die hadden niet zo veel babbeltjes, maar hebben wel een erelijst waar elke Nederlandse renner alleen maar van kan dromen.
15-11-2016 21:41
@lennimator Had je niet beter Nederlands kunnen gaan studeren? Ik wordt (sic)....
15-11-2016 21:42
Thomas zat er verrot bij in de wereld draait door. En thijs zonneveld gaf hem op het eind een schouderklopje en daarna een dikke grijns naar Wennemars die tafel gast was.
Wat een facade, thomas heeft zich laten gebruiken voor geld en zonneveld grijpt dat met beide grijpgrage handen aan.
Waarom dit boek vroeg mathijs van nieuwkerk.. konden ze geen zinnig antwoord op geven.
Onzin, geldrovers boek. Lekker boek voor vrouwkes die roddels over andere willen lezen. Thijs verkas maar naar de prive of weekend maat.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine